Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Honing
Honing het gouden vloeistof direct uit de natuur, vele mensen kennen de honing alleen als zoet broodbeleg, of in de thee, maar wat is honing eigenlijk, en wat kunnen we ermee?
Bijen nemen suikerhoudende nectar uit de bloemen en dikken dat in tot de ons bekende honing, tijdens dat indikken voegen zij een aantal enzymen toe, een van die enzymen noemen we glucoseoxidase.
In de honing blijft dit enzym intact maar inactief, wanneer dat weer in aanraking met vocht komt (bijvoorbeeld het wondvocht) wordt er geleidelijk glucose omgezet in waterstofperoxide en gluconzuur. Waterstof peroxide werkt desinfecterend, en gluconzuur zorgt voor een zuur milieu, waardoor bacterie en schimmelgroei wordt geremd.
Waterstof peroxide zelf brengt in hoge concentraties meer slechts voor wonden dan goeds, de concentratie die vrijkomt uit honing is echter veel lager, maar wel constant over een lange periode (48 uur) uit onderzoeken blijkt dat dit veel effectiever bacteriën dood, zonder schade door productie van vrije radicalen.
Pellie schreef:dank voor je antwoordhet wordt volgens mij nog erg weinig gebruikt.
HannahFrouk schreef:Ik heb wel ervaringen met propolis ja.
Naar mijn ervaringen is het een middel dat je goed kunt inzetten om de weerstand te verbeteren, waarbij je er wel degelijk rekening moet houden bij kwakkelende personen en/of dieren, dat als ze juist kwakkelen door een slechte weerstand (het lichaam "presteert" het dan niet meer om goed ziek te worden), het kan gebeuren, dat die personen-dieren JUIST heftiger ziek worden als ze je propolis geeft. Dat komt omdat het immuunsysteem dan opeens opvlamt en zijn werk weer gaat doen. Dat hoeft dus lang niet altijd voor te komen hoor!
Het werkt heel duidelijk tegen bacterien, je kunt het bv ook gebruiken om je tanden mee te poetsenals je tandvleesontsteking hebt (gingivitis), 1x gezien dat het binnen 2 dagen over was! De remming op virussen en schimmels vind ik wat minder duidelijk, heb 1x bij een schimmelprobleem er geen succes mee gehad
Het KAN anti-allergisch zijn maar het is ook mogelijk dat iemand er juist allergisch voor IS.
Mindfields schreef:Ik verkoop een voedingssupplement voor paarden, honden, katten en het wordt nu ook voor koeien getest en geregistreerd, waarin Propolis als een van de hoofdbestanddelen zit. Hier kun je er meer over lezen:
[EA-CO] 5 Boktpaarden met problemen gezocht voor gratis behandeling
Ik vind het een FANTASTISCH goedje dat Propolis. Het hielp mijn kat binnen anderhalve week van zijn chronische niesziekte af en bij paarden werkt het zelfs tegen zomerexceem.