Wie heeft het recept om lijnzaad te koken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 23:07

Je kan gewoon een handje lijnzaad over het voer doen. Als je kilo's zou geven dan wordt het gevaarlijk i.v.m. het vrijkomen van blauwzuur. Een handje per dag is genoeg. Ik voer het zo al jaren in de winter.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 10:26

Maarten schreef:
lijkt me (sorry dat ik ga smijten met mijn ' opleiding' diervoeding Haha! ) een goed antwoord van Sjuimpje. Het is gewoon een feit dat door verwarmen (dus koken...) celwanden van zaden en groenten gebroken worden en dat hierdoor de vertering van grondstoffen (in dit geval dus lijnzaad) bevorderd wordt. Daarom worden in voeder voor paarden grondstoffen (in bijvoorbeeld krachtvoer) die een paard niet zelf kan verteren 'voorverteerd' om ze beter beschikbaar te maken. Een andere bijkomstigheid van het koken is dus het voorkomen van blauwzuurvergiftiging. Daarom mijn 'advies' kook gewoon altijd je lijnzaad. Zoveel moeite kost het niet en het bespaart je mogelijke problemen ivm blauwzuurvergiftiging en moeilijke vertering...


Ik heb van verschillende DA en ook voerdeskundigen vernomen, dat pas blauwzuur vrij komt als je kilo's lijnzaad voert. Dat koken om de celwand te breken kan waar zijn. Ik geef mijn paarden dagelijks een klein handje lijnzaad en ik vind nix terug in de mest. Ik voer lijnzaad bijna elke dag. Verward

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 29 bezoekers