hoeveel kilo om onbeperkt te voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

hoeveel kilo om onbeperkt te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 19:14

Onze paarden krijgen nu beperkt aantal hooi per dag. zij staan 24/7 buiten en in de winter is dat op een zandpaddock. Ze krijgen nu ongeveer 10-15 kg hooi per paard in een grote ruif.

Wij hebben maar een zeer beperkte hooi opslag en laten daarom elke week Grote balen onverpakt hooi komen.

In de winter vinden we dat de paarden net te lang zonder hooi staan in de nachten. Nu is dit voor een groot deel opgevangen doordat we savond nog een keer terug komen om te voeren. De paarden blijven mooi op gewicht en ze vallen niet af en komen ook niet aan.

Nu willen we toch ook om het werk wat makkelijker te maken te kijken naar de mogelijkheden om onbeperkt te voeren. om een berekening in kosten te maken moet ik dus weten hoeveel kilo per week wij ongeveer kwijt zouden zijn.

we hebben geen machines, dus we moeten wel alles met de hand blijven vullen. Daarom kan bv een hele baal in de ruif zetten niet zomaar gedaan worden. Het idee was om dan kleine handzame baaltjes te gebruiken van c.a 20 kilo. Maargoed hoeveel per week zullen er daarvan in de ruif moeten?

Het gaat in dit geval om bv de paddock met 10 paarden tussen de 300 en 500 kilo ( met een uitschieter van 900 kg )

beetje verwarrend wellicht maar ik probeer dus echt een rekensom te maken met hoeveel duurder het gaat worden en of het haalbaar is. zeker omdat we dan van grote balen over moeten naar kleine balen ( en dit dus duurder is ) omdat ik dan de ruif gewoon eens per week kan vullen zonder gebruik van machines.



Hoeveel kg voeren jullie per week ( of maand ) aan jullie paarden zodat ze onbeperkt eten?

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: hoeveel kilo om onbeperkt te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:18

Hoeveel kilo het precies is weet ik niet. Wel krijgt hij onbeperkt. Als zijn hooinet leeg is vul ik hem aan ( hij is nooit leeg eigenlijk). Hij kan er bij 2, 1 binnen en 1 buiten en er is er altijd wel 1 nog gevuld.

De balen zijn droge ( kleine balen ) van 25 kg ongeveer en betalen 9,50 per baal. Ja is duur hooi, maar zeker goed hooi. Dat vinden wij belangrijk.

Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 19:24

Cinnepin schreef:
Hoeveel kilo het precies is weet ik niet. Wel krijgt hij onbeperkt. Als zijn hooinet leeg is vul ik hem aan ( hij is nooit leeg eigenlijk). Hij kan er bij 2, 1 binnen en 1 buiten en er is er altijd wel 1 nog gevuld.

De balen zijn droge ( kleine balen ) van 25 kg ongeveer en betalen 9,50 per baal. Ja is duur hooi, maar zeker goed hooi. Dat vinden wij belangrijk.


weet je ongeveer hoeveel van deze balen per maand / week er doorheen gaan ?

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: hoeveel kilo om onbeperkt te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:26

Voor een week ongeveer 5 voor alleen mijn paard. Ene keer iets meer dan andere keer. Heeft ook te maken met koud/warm weer en of hij op t gras komt of niet.

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:29

Ik denk dat het met 10 paarden moeilijk te zeggen is, ik had een tinker die 20kg op een dag at, een haflinger van hetzelfde gewicht die de helft at. Je kunt paarden hebben die blijven eten, of ze laten wat staan. Ik zou, voor jezelf, één baal per paard aanhouden per 24 uur. Dus stel 10 kleine baaltjes in de ruif per dag, kom je al een heel eind qua onbeperkt voeren denk ik. Wel even afwegen, sommige kleine balen zijn net 10kg en andere al 25, het blijft altijd uitproberen en aanzien, vooral met zoveel paarden.

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:43

Phoe voor 10 paarden zijn dat toch wel heel veel kleine balen ben ik bang.
Ik voer 3 grote D pony's in de winter een baal per week onverpakt hooi van +- 450 kilo. Dus zeg 20 kilo per pony en dan voer ik ook nog stro bij.
Voor 10 paarden is dat minimaal 300 balen per maand als ze al daadwerkelijk 20 kilo zijn.
Dat is aardig veel sjouwen en veel duurder dan grote balen.
Op termijn ben je voordeliger uit met een oud trekkerje.

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:48

Dan mag je uitgaan van baaltje per paard per dag dus 10 balen per dag 70 per week.

Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Re: hoeveel kilo om onbeperkt te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 20:57

ja ik ben tot dezelfde conclusie gekomen dat we dan idd beter eerst het geld kunnen besteden aan een trekker. met grote balen zou het gewoon veel idealer zijn.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:02

Ik denk dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is, het is van zoveel verschillende factoren afhankelijk.

In de eerste instantie zullen je paarden veeeeel eten, als ze eenmaal gewend zijn dat er altijd eten ligt, dan is het normaal dat ze terug gaan schakelen in kg's.
Uiteraard heb je altijd paarden die blijven eten.

Daarnaast is de inhoud van je hooi een doorslag gevende factor. Met hooi waar nagenoeg niets in zit, zullen ze voornamelijk veel mest produceren en voor een groot aantal zijn ze zelfs op onbeperkt nog lastig op gewicht te houden. Vaak zie je dan wel een goed gevulde buik, maar issues met het behouden van bespiering etc.
Met voedzamer hooi zullen ze - idealiter - ook minder eten en de ervaring leert dat je ook minder mest hebt, hier loopt volgens mij nu een actief topic over.
Maar nogmaals, er bestaan paarden die blijven eten.

Is het mogelijk om wel gewoon grote balen te laten leveren en deze bijvoorbeeld op een kar van de bouwmarkt te verplaatsen naar je voerplekken?
Kleine baaltjes zijn in kg prijs echt wel een stuk duurder.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: hoeveel kilo om onbeperkt te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:08

Als de paarden nu mooi op gewicht blijven, kan je dan niet beter iets zoeken om het eten wat te vertragen? Gebruik je al slowfeeder hooinetten? Want als je meer hooi gaat voederen, ben je niet alleen meer geld kwijt, maar loop je ook het risico dat je paarden te dik worden (niet ieder paard gaat probleemloos over naar onbeperkt, en ik weet niet of je altijd dezelfde kwaliteit/suikergehalte van hooi vindt).

Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 21:23

hwn schreef:
Als de paarden nu mooi op gewicht blijven, kan je dan niet beter iets zoeken om het eten wat te vertragen? Gebruik je al slowfeeder hooinetten? Want als je meer hooi gaat voederen, ben je niet alleen meer geld kwijt, maar loop je ook het risico dat je paarden te dik worden (niet ieder paard gaat probleemloos over naar onbeperkt, en ik weet niet of je altijd dezelfde kwaliteit/suikergehalte van hooi vindt).


Ik ben mij bewust van de overgang naar onbeperkt uiteraard, het is ook een mogelijkheid waar wij naar gaan kijken en niet een moeten.

Het hooi word inderdaad nu gegeven uit slowfeeders met echt wel fijne mazen.
Het is daarom dus dat we savonds nog een keer moeten voeren om de nachten goed door te komen. en dit werkt opzich prima, maar fijn is als het wat minder werk kost natuurlijk indien mogelijk. vandaar dat een van de opties dan dus is om meer hooi te voeren.

ons hooi word regelmatig getest en we hebben dat betreft wel gewoon top kwaliteit aan echt onverpakt hooi met een mooie droge stof gehalte

Malenka

Berichten: 7578
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:40

Ik voer ongeveer 120 kilo per paard (tussen 450/550kg paarden) per week. Dat is een midibaal.

Die kun je ook nog met de hand rollen. Wel zo makkelijk.

Ze hebben daarbij in periodes dat ze extra veel eten ook nog gestestro in een apart net zodat ze nooit zonder eten zitten. En soms eten ze dat zelfs gewoon tussendoor inplaats van eerst het gewone ruwvoer op te eten.

En eigenlijk nergens op pension kregen ze zo veel voer. Er zijn nog steeds veel plekken die 8 a 10kg per paard voeren. Maar die van mij hebben dit ook echt nodig om niet mager te worden.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:48

Ik lees hier dat men uitgaat van een baaltje van 20 kg per paard. Nu geeft TS 10 tot 15 kg en zijn ze mooi op gewicht. Vanwaar dan zomaar 8 kg per paard meer?
TS kun je niet wat netten met stro erbij hangen zodat ze 's nachts nog wat kunnen knabbelen

Malenka

Berichten: 7578
Geregistreerd: 04-10-06

Re: hoeveel kilo om onbeperkt te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 22:12

De vraag ging over hoeveel onze paarden eten als ze onbeperkt krijgen. Zoals ik ook al aangaf hang ik stro op voor als het gewone ruwvoer op is. Ik zou ook niet snel veel meer gaan voeren als ze nu mooi op gewicht zijn. Maar armer hooi voeren in grotere hoeveelheden of aanvullen met stro kan wel.

boemel

Berichten: 8423
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: hoeveel kilo om onbeperkt te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 22:18

Bij onbeperkt en geen weidegang eten ze hier afhankelijk van het weer tussen de 14 en 18kg per paard.