Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:26

Spenk schreef:
Er wordt ook onderschat hoeveel invloed stress heeft. Er zijn zat paardeneigenaren die denken hun paard geen stress heeft wat ze basseren op de 4 keer per week dat ze er 2 uurtjes zijn....

Er hebben heel wat paarden stress en ook stress dat niet altijd enorm zichtbaar is je hebt ook binnenvetters.

Ben overtuigd dat paarden veel stress ervaren. Maar of dat de directe veroorzaker is van maagzweren of dat juist het niet eten of niet drinken de veroorzaker is en dat dat veroorzaakt wordt door stress. In de kudde omdat paarden in de underdog zitten. Op stalling omdat er teveel gedoe op stal is.

Phonix
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:08

Ik denk zelf voornamelijk pijn combineert met stress. Als ik zie hoe veel paarden om mij heen slecht lopen dan snap ik het wel. Zo veel mensen zien niet of willen niet zien dat hun paard niet goed loopt.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:35

Phonix schreef:
Ik denk zelf voornamelijk pijn combineert met stress. Als ik zie hoe veel paarden om mij heen slecht lopen dan snap ik het wel. Zo veel mensen zien niet of willen niet zien dat hun paard niet goed loopt.
Er zijn ook paarden die geen signalen geven, die wel maagzweren hebben. En/of waarbij de link niet gelegd wordt. Dat maakt het ook lastig. In combi met eigenaren die het niet zien of niet willen zien, die heb je altijd.

BoktVerlaten
Berichten: 432
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:06

Stress verlaagt de bloedtoevoer naar de maag waardoor de maagwand minder gevoed wordt en gevoeliger wordt voor het maagzuur. Ziekte, kreupelheid of pijn, een vreemde omgeving, lange tijden op stal staan, operaties en transporten leveren stress op voor een paard en vergroten dus de kans op maagzweren.
(Paardenarts.nl)

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:50

Ik las nu pas een ervaring van iemand bij wie het paard met maagzweren veel at, dat werd minder toen de maagzweren behandeld waren. Hebben jullie hier ervaring mee?

Kincses

Berichten: 24
Geregistreerd: 30-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:59

Hoi allemaal! Helaas moet ik ook aansluiten bij dit topic, vandaag zijn we begonnen aan de omeprazol (ulcergold). Begrijp dat het per paard verschilt, maar hoe snel zagen jullie verandering na het starten van de behandeling? Wanneer pakten jullie de training weer op? :)

Avatar22
Berichten: 20
Geregistreerd: 13-02-23

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:54

Ik zag na een dag of 5 een lichte verbetering en na 10 dagen was het al een wereld van verschil.

In totaal 5 volle weken behandeld en 5 weken afgebouwd.
Daarna ondersteund met Mastic Horse Treatment.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:56

marinst schreef:
Hoi allemaal! Helaas moet ik ook aansluiten bij dit topic, vandaag zijn we begonnen aan de omeprazol (ulcergold). Begrijp dat het per paard verschilt, maar hoe snel zagen jullie verandering na het starten van de behandeling? Wanneer pakten jullie de training weer op? :)


Ben je op verdenking van gestart met medicatie? Of scopie?
Hier pas na 3 weken verbetering maar ze had toen gradatie 4.
Sterkte voor je paardje! Hopen dat je paard snel opknapt.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:57

Als mijn paard een half uurtje op het gras heeft gestaan dan doet ze gekke bek trekken en gapen. Zelfde als na haar muesli.
Meer die dit herkennen?

evita2
Berichten: 131
Geregistreerd: 10-09-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:42


Bibin
Berichten: 62
Geregistreerd: 14-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 20:52

marinst schreef:
Hoi allemaal! Helaas moet ik ook aansluiten bij dit topic, vandaag zijn we begonnen aan de omeprazol (ulcergold). Begrijp dat het per paard verschilt, maar hoe snel zagen jullie verandering na het starten van de behandeling? Wanneer pakten jullie de training weer op? :)


Toevallig poste ik pas haast zelfde berichtje omdat ik me zorgen maakte dat ze niet snel genoeg opknapte.

Onze merrie had maagzweer cat 2 bovenste gedeelte vd maag.

2weken volle dosis, 2 weken halve.

We merkten in omgang na dag of 5 al een minder somber paard. Na 2 wkn eens gekeken of ze wilde lopen ( longeren) maar ze had totaal geen zin.
Nog wat dagen rust gegeven. Nu is de kuur morgen klaar, sinds 3 dagen is ze weer onder het zadel, uiteraard heel rustig aan maar ze loopt als vanouds. Niet meer boos en staken. Heeft dus echt wel een week of 4 nodig gehad.

Lousje22

Berichten: 894
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Rozenburg (Zuid-Holland)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:32

Iemand nog interesse in een halve pot gastricomp? €15 excl verz

Afbeelding
Afbeelding

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 06:59

Bibin schreef:
marinst schreef:
Hoi allemaal! Helaas moet ik ook aansluiten bij dit topic, vandaag zijn we begonnen aan de omeprazol (ulcergold). Begrijp dat het per paard verschilt, maar hoe snel zagen jullie verandering na het starten van de behandeling? Wanneer pakten jullie de training weer op? :)


Toevallig poste ik pas haast zelfde berichtje omdat ik me zorgen maakte dat ze niet snel genoeg opknapte.

Onze merrie had maagzweer cat 2 bovenste gedeelte vd maag.

2weken volle dosis, 2 weken halve.

We merkten in omgang na dag of 5 al een minder somber paard. Na 2 wkn eens gekeken of ze wilde lopen ( longeren) maar ze had totaal geen zin.
Nog wat dagen rust gegeven. Nu is de kuur morgen klaar, sinds 3 dagen is ze weer onder het zadel, uiteraard heel rustig aan maar ze loopt als vanouds. Niet meer boos en staken. Heeft dus echt wel een week of 4 nodig gehad.


Klinkt logisch, wij zijn nu ook week of 4 op weg. Nog wel wat kribbebijten, dus gaan nog langer door. Maar het echte happen is er wel uit en niet meer gevoelig op aanraking buik.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:31

Ik lees weleens baking soda, hoe veel geven jullie hier van hoe vaak?

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:45

Baking soda neutraliseert idd het maagzuur en zit in supplementen en bijv in Gastro+ van Havens. Als je gebruik maakt van de zoekfunctie vind je vast tips.

rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:20

Sinds begin januari zijn we er achter dat Toet maagzweren heeft, meteen gestart met omeprazol en sucralfaat.

Begin februari zijn we naar Utrecht geweest, daar zijn we er achter komen dat ze ook darmontstekingen heeft. Omdat Toet een halve fjord is wilden ze het nog even aankijken ipv behandelen met prednison ivm de kans op hoefbevangenheid. De zweren waren toen verergerd vergeleken met de eerste scopie.

Vervolgens begin maart weer een scopie, de zweren waren onveranderd en er waren nieuwe bij dus besloten met de prednison te starten. Expres nu wat langer gewacht met de volgende scopie zodat de prednison genoeg tijd kreeg, de eerste drie weken ging ze hard achteruit maar daarna knapte ze ineens heel erg op. Ik had mijn vrolijke blije pony weer terug!

Vanochtend weer een scopie, ik had veel hoop dat het na die klinische verbetering van binnen ook beter zou zijn maar helaas.. geen verbetering, geen verslechtering maar er had gewoon iets van verandering moeten zijn op de prednison. We hebben weer een darmbiopt afgenomen en mijn kliniek gaat weer overleggen met Utrecht, ik weet het allemaal niet meer zo goed. We zijn nu maanden bezig met behandelen en er komt maar geen verbetering in, ik ben er kapot van ;(

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:19

Wat erg Rosslover. Ik snap heel goed dat je daar moedeloos van wordt.
Ik neem aan dat je al goed naar huisvesting, voeding en eventuele stressfactoren gekeken hebt?

Ondanks dat mijn merrie zich niet laat aanraken, laat staan sederen of behandelen door een dierenarts, gaat ze as dinsdag voor opname naar de Lingehoeve.
Ze sederen op afstand met een blaaspijp en raken haar pas aan als ze voldoende suf is.

Maagscopie, darmbiopt, foto’s darmen, echo baarmoeder, eierstokken, bloedonderzoek. Alles in 1x omdat ik echt wil weten waarom ze zo boos/agressief blijft en haar meerdere ritten dierenarts besparen.

Ik heb er nu al stress van. Maar, ik wil ook een keer weten waar ik aan toe ben. Mankeert ze fysiek wat? En zo ja wat? En is het behandelbaar?

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:17

Rosslover: oef… ik leef met je mee. Ontzettend rot dat het maar niet wil beteren!
Alleen omeprazol geprobeerd? Ik lees ook wel eens dat ze een ander middel inzetten.. Ben de naam kwijt!
Moedeloos wordt je er van…
Ik hoop zo dat er toch nog verbetering gaan plaats vinden.

Ja ben ook benieuwd naar de huisvesting en management. Soms heb je alles goed voor elkaar en gaat het als nog mis.
Hier wel het geval.


Oh Boemel wat rot te lezen dat het bij jou ook nog steeds niet wil. Ik ben heel erg benieuwd wat eruit gaat komen!
Ik hoop dat je antwoord krijgt en gericht kunt gaan (be)handelen.


Hier gaat het ook nog steeds niet zoals ik zou willen.
Weet op dit moment ook even niet hoe te handelen.
Maagsupplementen reageert ze niet lekker op.
Ben aan het afbouwen met medicatie maar ik zal het toch op moeten gaan vangen.

Phonix
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:06

Poh klinkt als jullie ook veel oliebol hebben. Ik was gisteren blij omdat ze eindelijk goed loopt na haar ellenboog verrekking, maar toen kreeg ze heel heftig koliek.

Sinds zondag is ze een beetje apart. Heel nerveus en wilt snel eten dus vraag me af of ze weer maagzweren heb. Maar heb meer de gevoel dat er iets met de baarmoeder is. Ik ga over twee weken naar lingehoeve voor checkup dus ga dan toch vragen of ze een echo van dat gebied kunt doen.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:54

rosslover schreef:
Sinds begin januari zijn we er achter dat Toet maagzweren heeft, meteen gestart met omeprazol en sucralfaat.

Begin februari zijn we naar Utrecht geweest, daar zijn we er achter komen dat ze ook darmontstekingen heeft. Omdat Toet een halve fjord is wilden ze het nog even aankijken ipv behandelen met prednison ivm de kans op hoefbevangenheid. De zweren waren toen verergerd vergeleken met de eerste scopie.

Vervolgens begin maart weer een scopie, de zweren waren onveranderd en er waren nieuwe bij dus besloten met de prednison te starten. Expres nu wat langer gewacht met de volgende scopie zodat de prednison genoeg tijd kreeg, de eerste drie weken ging ze hard achteruit maar daarna knapte ze ineens heel erg op. Ik had mijn vrolijke blije pony weer terug!

Vanochtend weer een scopie, ik had veel hoop dat het na die klinische verbetering van binnen ook beter zou zijn maar helaas.. geen verbetering, geen verslechtering maar er had gewoon iets van verandering moeten zijn op de prednison. We hebben weer een darmbiopt afgenomen en mijn kliniek gaat weer overleggen met Utrecht, ik weet het allemaal niet meer zo goed. We zijn nu maanden bezig met behandelen en er komt maar geen verbetering in, ik ben er kapot van ;(

Wat rot dit. Kun je het roer omgooien en jouw paard op de wei zetten? Als het daar nog niet staat?

Escada

Berichten: 3849
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:22

Ik meld me ook hier omdat ik vermoed dat mijn paard maagzweren heeft. In ieder geval last van zijn buik.
Hij staat nu met mesten ook op zijn tenen met zijn achterbenen of hij gaat zo gebogen staan alsof hij aan zijn kont wilt krabben met zijn tanden. Mest komt er wel uit en ziet er normaal uit. Is dit ook een teken van maagzweren? Vind het zo vreemd -O-

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:27

Vind ik eerder een teken van teveel zand in de darmen.. ik zou sowieso een buikfoto laten maken.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:59

Heef in ieder geval last van zijn buik en dat kan heel veel zijn. Goede dierenarts onderzoek laten doen.

Tancreda4

Berichten: 24049
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:30

Zit er wel genoeg vocht in de mest verder? Het klinkt wel alsof er iets niet oke zit. Goed om het te laten checken, kan van alles zijn. Is het een schimmel? Ik heb er ook een gekend die wat lastiger ging mesten door melanomen.

@ Rosslover wat een heftig verhaal zo zeg... Hopelijk vinden jullie uiteindelijk wel iets om het te verbeteren. Hoe is het idd met de huisvesting, voermanagement? Is daar nog iets in te behalen?

@ Boemel, wat super spannend ook hoor... Heel veel sterkte en succes morgen. Je paard klinkt ook echt als een lastige puzzel en zo ontzettend sneu dat ze zichzelf zo in de weg zit. Haar gedrag klinkt echt heftig en dat zou toch ergens vandaan moeten komen. Hopelijk krijg je morgen wat antwoorden en hopelijk ook dingen waar je wat mee kunt :(:)

Hier ook weer wat twijfels. Ik vind m'n pony wat knijpen met haar buik. Een eeuwig terugkerend iets, en wat de reden is geen idee. Minder gegeten en dus lege buik? dr luchtwegen (is een bekend probleem)? of toch weer haar buik?? Ik ga iig over op een luchtwegenkuurtje én psyllium kuur, in de hoop dat koliek buiten de deur blijft.

Escada

Berichten: 3849
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:32

Ik ga sowieso vandaag een zandkuurtje, het liefst kook ik wat lijnzaad voor een dag of 10 maar kan amper lijnzaad vinden -O-