Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:49

Spenk schreef:
Zomaar zonder bloedonderzoek gaan bij geven zou ik niet doen.


En een bloedonderzoek heeft niet alle waardes, dan zou je zelfs een spier biopt moeten nemen.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:50

Zolang je paard geen pssm heeft of hoog in de sport loopt zou een balancer met een hogere waarde vitamine E voldoende moeten zijn. Komt je paard ook op het gras?

Vitamine E gehalte kan wel getest worden via bloedonderzoek

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:52

Ja, ik geef dagelijks Basics en balancer, nu voor een ruim jaar.

En verder, op dagen dat hij niet werkt, alleen ruwvoer, op dagen dat hij werkt, krijgt hij nog iets van muesli bij, voor wat extra energie.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:16

Op een Dressuurstal waar ik toen als gup stage mocht lopen, kregen de paarden naast 1 tot 4 kilo krachtvoer per dag, afhankelijk van africhting en training ook de equilin balancer en basic bij.
Van de paarden die echt heel hard werkten, denk aan zz-zwaar/lichte tour, met dus meerdere kg brok er naast werden er bloed onderzoeken gedaan.
Deze paarden zaten heel mooi binnen hun waardes gebied, niks aan de hand.

"Zomaar voeren!" Nee, dat niet, verstand gebruiken wèl.
Ook deze paarden voelden voor de ruiter losser door het lijf mèt de equilin in het lijf.

Eerder was ik ook pro bloedonderzoek. Tot ik dit zag en dacht. "Aha, okey dan! Dat had ik niet verwacht!"

Met paarden die meer grasmaaier zijn en levend standbeeld zal het vast iets anders zijn.
Ik ben gestopt met druk maken en naar mijn paard kijken. Die vertelt mij meer dan papier of bloedonderzoek.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:20

Paard wordt nu 4 tot 5 x per week gelongeerd. Ze staat overdag op land. Met een maandje 24/7 op land.
Ze is 1.80 groot, nog schraal in mn bovenlijn.
4 jaar, door grootte rustig aan.

NikkiB1991

Berichten: 205
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:08

Vitamine E overdoseren moet je aardig je best voor doen, de marge is vrij groot. De geschatte bovengrens is 12.000IU, en de meeste supplementen zitten tussen de 1500-3000. Die overige 9.000 kom je in de rest van je voeding niet aan hoor. Je kan het uitproberen, het is hooguit een onnodige deuk in de budget, maar het zijn ook weer niet de duurste producten.
Maar wat gaf ze aan als reden voor magnesium+E? Bij een schraal paard zou ik persoonlijk eerder denken aan aminozuren of een product wat gemaakt is om aan te zetten... Ik ga hier geen ongewenste reclame neerzetten maar stuur gerust een pb'tje voor wat voorbeelden.

Belker

Berichten: 15314
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:12

Hier ook equilin balancer en basic, maar paard was losser met de natuurlijke vit. E van horseflex. Ik stop met de basic en ga terug naar de vit.E van horseflex. Ik blijf wel de balancer geven zolang ik die nog heb.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:26

@nikkib1991: het paard heeft af en toe spierspanning dat uit zich in trillen. Ze laat het ook weer snel los en ontspant dan gewoon. Dus ik zal het een maandje kunnen proberen? Dan wilde ik inderdaad dieren horseflex proberen.
Ik zal je straks even pb doen.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:28

Belker schreef:
Hier ook equilin balancer en basic, maar paard was losser met de natuurlijke vit. E van horseflex. Ik stop met de basic en ga terug naar de vit.E van horseflex. Ik blijf wel de balancer geven zolang ik die nog heb.

Oh echt? En stop je straks ook met de balancer? Ik heb mijn andere paard ook op beide en die ziet er top uit.

Belker

Berichten: 15314
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:10

chery schreef:
Belker schreef:
Hier ook equilin balancer en basic, maar paard was losser met de natuurlijke vit. E van horseflex. Ik stop met de basic en ga terug naar de vit.E van horseflex. Ik blijf wel de balancer geven zolang ik die nog heb.

Oh echt? En stop je straks ook met de balancer? Ik heb mijn andere paard ook op beide en die ziet er top uit.

Ja vanwege kostenplaatje.
Welke dan wel is nog even zoeken. Ik zoek er 1 zonder toegevoegd ijzer of heel laag ijzer gehalte ivm hoog ijzergehalte in (grond)water en dus ook in plaatselijk hooi.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:12

Belker schreef:
Ja vanwege kostenplaatje.
Welke dan wel is nog even zoeken. Ik zoek er 1 zonder toegevoegd ijzer of heel laag ijzer gehalte ivm hoog ijzergehalte in (grond)water en dus ook in plaatselijk hooi.

Het is inderdaad niet goedkoop. Verder doen ze het er wel heel goed op

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:28

Hoe hebben jullie het overstappen aangepakt? Ik ga over van een basisbrok op een balancer. Uiteraard met begeleiding maar benieuwd naar ervaringen

Muze
Berichten: 5275
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:08

chery schreef:
Belker schreef:
Ja vanwege kostenplaatje.
Welke dan wel is nog even zoeken. Ik zoek er 1 zonder toegevoegd ijzer of heel laag ijzer gehalte ivm hoog ijzergehalte in (grond)water en dus ook in plaatselijk hooi.

Het is inderdaad niet goedkoop. Verder doen ze het er wel heel goed op



Victorious secret is fijn

Phonix
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:29

Misschien een heel domme vraag, maar ik zie veel balancers vitaminen en mineralen hebben. Wat is dan het verschil? Tussen de twee zeg maar? Zijn ze eigenlijk hetzelvde?

Is een multivitamin hetzelvde als een Agrobs naturmineral? Gotta love verwarrende marketing..

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 02:13

lletam schreef:
Hoe hebben jullie het overstappen aangepakt? Ik ga over van een basisbrok op een balancer. Uiteraard met begeleiding maar benieuwd naar ervaringen

Langzaam introduceren. En brok steeds iets minderen

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:20

chery schreef:
lletam schreef:
Hoe hebben jullie het overstappen aangepakt? Ik ga over van een basisbrok op een balancer. Uiteraard met begeleiding maar benieuwd naar ervaringen

Langzaam introduceren. En brok steeds iets minderen


Op de site van metazoa staat een periode van 6-8 weken. Is dat gebruikelijk (vind ik vrij lang?)

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:27

Hoeveel ga je uiteindelijk voeren?
Ik zal beginnen met kwart totale hoeveelheid. Kijken hoe ze reageert en het eet en dan in week of 3 opbouwen naar volledig als ze het goed oppakt.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:59

Phonix schreef:
Misschien een heel domme vraag, maar ik zie veel balancers vitaminen en mineralen hebben. Wat is dan het verschil? Tussen de twee zeg maar? Zijn ze eigenlijk hetzelvde?

Is een multivitamin hetzelvde als een Agrobs naturmineral? Gotta love verwarrende marketing..

Ik denk dat multivitamin echt van A tot Z is. En een balancer meer gericht is op de dagelijkse vitamines B C E D en mineralen.

NikkiB1991

Berichten: 205
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:17

Phonix schreef:
Misschien een heel domme vraag, maar ik zie veel balancers vitaminen en mineralen hebben. Wat is dan het verschil? Tussen de twee zeg maar? Zijn ze eigenlijk hetzelvde?

Is een multivitamin hetzelvde als een Agrobs naturmineral? Gotta love verwarrende marketing..


Natuurlijk is dat geen domme vraag... Ik denk alleen dat je het aan de naam inderdaad vaak niet kan zien. Ik heb bijvoorbeeld van de week, op verzoek, gekeken naar de verschillen tussen mijn balancers en Equilin, en bij Equilin hebben ze B-complex en aminozuren achterwege gelaten. Agrobs heeft B-complex dan weer wel meegenomen, maar ook geen amino. Het is maar net hoe compleet de fabrikant de brok wilt maken, en wat de doelstelling van het product is. Er zijn ook balancers, ik weet alleen even niet uit mijn hoofd welke dat was, die helemaal geen vitaminen erin hebben zitten maar echt alleen de mineralen en sporenelementen. Je zal dus echt op het etiket moeten kijken om de verschillen te zoeken. En dan laten we de gehaltes hiervan voor het gemak nog even achterwege...

Ik weet niet welke multivitamine je bedoelt, maar mijn MultiVit's zijn dan weer poederversies van de balancers, voor paarden die echt geen handje brok verdragen of last hebben van 1 of meer allergieën.
Horseflex Multivitamine gooit het weer over een hele andere boeg, met alleen vitamine E toegevoegd en verder uitgaand van de vitaminen die van nature in de grondstoffen aanwezig zijn. Dat is dus ook niet in te zetten als "balancer". Ook daar zegt de eerste indruk van de producten dus weinig.

Niet het kant en klare antwoord waar je misschien naar op zoek was helaas, maar hopelijk heb je er toch iets aan...

Phonix
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 13:50

Zeker, super bedankt voor je uitleg. Zo is het een beetje duidelijker.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:33

Wat is jullie ervaring met het overstappen naar een balancer? At je paard het gelijk of moeten ze het leren eten?
Ik ben gister begonnen met het eerste handje; vooral heel veel ruiken maar hij viel er niet op aan zeg maar.
Het doel is overstappen van een basisbrok naar een balancer + een ruwvoer mix (naast voldoende ruwvoer uiteraard).

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:05

Hier was er geen enkele weerstand bij de overgang naar balancer.

Wel dat ze voor mijn gevoel dachten, is dit alles :+

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:10

Ik heb altijd een volle voerbak gehad dus geloof niet dat ze wat gemist hebben. Het is al weer zoveel jaar geleden dan ik nog krachtvoer gaf… maar toen ook altijd al in combinatie met ruwvoermixen of bietenpulp.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:31

Oke dat klinkt hoopvol!

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:17

Hebben jullie je paard op alleen een balancer of in combinatie (los van ruwvoer). Paard is licht aan het werk.