Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:54

Ik heb wel een rechtszaak gevoerd met de verkoper. Omdat ik zo snel was met het stellen van een diagnose en alles goed gedocumenteerd had en een dierenarts die wilde verklaren dat de oorzaak trauma de meest waarschijnlijke was, heeft de rechter besloten dat we moesten schikken. Zo ben ik uit de onderzoekskosten gekomen. De verzekering heeft het paard uitgekeerd. Een scheur in de meniscus geneest niet en is daarom ook niet te dateren. Dus ik had eigenlijk geen "zaak". Wel een goede advocaat en een rechter die het door had.
Gedurende de rechtszaak heeft hij bij een kennis op het land gelopen. Precies einde weideseizoen was de uitspraak en kon het paard inslapen. Ik heb meermalen de vraag gehad of hij te koop was; het was een plaatje van een paard er was niks aan te zien op de wei. Maar ik wist wat er zat. Ik zei, hij is niet te koop, hij is stuk. En dat was het. Ik heb er veel van geleerd.

Dit is overigens mijn ervaring. Het hoeft natuurlijk niet te zijn dat dit bij het paard van Nadcha ook aan de hand is. Ik hoop voor jou Nadcha dat je duidelijkheid krijgt over je paard en een betere pronose.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:29

Hutcherson schreef:
nadcha schreef:
Hoi allemaal,
Ben intussen naar equisound geweest.

Mijn paard heeft een mobiliteitsprobleem.
- hij is niet Ataxies.
-Castratie omgeving werd adhv ecobeelden onderzocht is ok.

Wat wel uit het interne IS onderzoek naar voor kwam dat hij milde- tot matige arthrose heeft aan de lliaqus en het rectum.
In equisound behandelen ze op een andere wijze die zone , zeggen ze… ervaringen?

Ook heeft hij een synovitis van C5-C7.
En wrsch aan occiput ook maar onmogelijk , zelf gesedeerd , hem daar te palperen of behandelen.

De maagzweren zou een vervolg zijn van pijn/ongemak en niet omgekeerd.

Ze vragen om binnen 3 weken terug te komen voor controle en hem te rijden.
Daarnaast zei de arts de moeten zien wat zal werken voor hem op lange termijn, dus zelf niet zeker dat de behandeling op zijn wijze gaat aan slagen :-/

Als iemand gelijkaardige situatie, arthrose rectum et lliaques gekent heeft mag je mij PM met mogelijke opties (supplementen, dokters , physios).

Dank je


Wat bedoel je met artrose iliacus en rectum?
Iliacus is een spier en rectum een stuk darm.
Maagzweren icm probleem rond C5-7 is heel logisch (n. Phrenicus) en waarschijnlijk slechts blokkade AO gewricht (occiput).

Mijn advies: goede osteo.


Een goede osteopaat zal juist niet gaan behandelen voordat het zeker is dat een ontsteking weg is en bij bemerkingen op de foto's helemaal terughoudend zijn.
Één die wel gaat behandelen zonder dat er een da bij geweest is met beeldvorming en voordat de behandelingen gedaan zijn zou ik heel snel bij wegrennen.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 19:37

Babootje schreef:
Ik heb wel een rechtszaak gevoerd met de verkoper. Omdat ik zo snel was met het stellen van een diagnose en alles goed gedocumenteerd had en een dierenarts die wilde verklaren dat de oorzaak trauma de meest waarschijnlijke was, heeft de rechter besloten dat we moesten schikken. Zo ben ik uit de onderzoekskosten gekomen. De verzekering heeft het paard uitgekeerd. Een scheur in de meniscus geneest niet en is daarom ook niet te dateren. Dus ik had eigenlijk geen "zaak". Wel een goede advocaat en een rechter die het door had.
Gedurende de rechtszaak heeft hij bij een kennis op het land gelopen. Precies einde weideseizoen was de uitspraak en kon het paard inslapen. Ik heb meermalen de vraag gehad of hij te koop was; het was een plaatje van een paard er was niks aan te zien op de wei. Maar ik wist wat er zat. Ik zei, hij is niet te koop, hij is stuk. En dat was het. Ik heb er veel van geleerd.

Dit is overigens mijn ervaring. Het hoeft natuurlijk niet te zijn dat dit bij het paard van Nadcha ook aan de hand is. Ik hoop voor jou Nadcha dat je duidelijkheid krijgt over je paard en een betere pronose.


Wow heftig . Wat mij afschrikt is dat ik hoor dat in de paardenhandel alles moeilijk te bewijzen is en het jaren kan duren in het gerecht. Was jouw advocaat iemand uit het hippisch recht?

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:26

nadcha schreef:
Wow heftig . Wat mij afschrikt is dat ik hoor dat in de paardenhandel alles moeilijk te bewijzen is en het jaren kan duren in het gerecht. Was jouw advocaat iemand uit het hippisch recht?


Ja, ik heb Stephan Wensing gehad destijds inmiddels beter bekend als De Paardenadvocaat.
Ik heb direct met mijn RB onderhandeld en gezegd dat ik geen jurist nodig had maar een paardenadvocaat. Want het was direct wel duidelijk dat de verkoper het paard niet terug ging nemen. Daar gingen ze toen in mee. Het is alweer jaren geleden. In mijn geval was er vrij snel een duidelijke diagnose en ook duidelijkheid dat het paard niet beter zou worden. Maar de rechtszaak heeft alles bij elkaar toch nog een half jaar geduurd.
Ik had ook erg veel geluk met een rechter met paardenkennis en kennis van de handel. Bleek ook uit de vragen die ze tijdens de rechtzaak aan de verkoper stelde. Die op een gegeven moment durfde te beweren dat ik het paard niet had gekocht om op te rijden. Ik zie die rechter nog kijken... Die was daarna snel klaar. Ze kon mij niet helemaal in het gelijk stellen, want ik had geen hard bewijs. Het gebrek kon niet worden gedateerd. Maar alles erom heen wees er wel op dat ik was opgelicht. Ze heeft dus met haar uitspraak ervoor gezorgd dat ik uit de kosten kwam. Het was een goede les.

Hutcherson

Berichten: 7358
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 01:11

@MWM

Met een laser kan je prima behandelen bij ontsteking.
Er is hier sprake van ontsteking van het gewrichtsvlies op C5-7. Bij maagzweren (of dysfunctie van de maag) is dat een logisch letsel.
Occiput is heel erg gevoelig. Dus manipuleren is geen optie om te beginnen. Eerst eens kijken of je zachte technieken mag toepassen in die regio, misschien zelfs laser erop voor ontspanning. Manipulatie is niet echt wenselijk op een AO gewricht. De spanning op de hele nek zal ook wel verhoogd zijn dus eerst maar eens zorgen voor ontspanning. Ik vind de klachten van dit dier vrij logisch te verklaren en geen reden tot afdanking of wat dan ook.

Oh.en beeldvorming van de DA is niet heilig he. Ja, samenwerking is heel erg wenselijk bij dit soort klachten en symptomen, natuurlijk. Maar lichaam vertelt vaak echt al heel veel. Ik ken dierenartsen(paardenartsen) waar echt een wereld voor open ging toen ze osteopaat werden. Het is echt een hele andere invalshoek (vooral gericht op gezondheid en zelfoplossend vermogen). Iedereen kan ziekten opsporen... De focus moet liggen op herstel en gezondheid.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:16

Grote kans dat er meer aan de hand is dan alleen maar kopschuw. Vervelend dat je dat niet kan onderzoeken. Paard kan in het verleden ooit flink zijn gaan hangen; schade in de weke delen zie je natuurlijk vrijwel alleen op echo. Maar om onder narcose dat gebied te gaan onderzoeken is ook weer zo wat...

@Hutcherson, beeldvorming vind ik echt wel heel belangrijk. Ik ben het ermee eens dat je met beeldvorming niet alles kan vinden maar moet wel weten of je kunt behandelen zonder extra schade toe te brengen.
Je moet toch aan de slag vanuit een goede diagnose.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:28

Precies babootje. Een goede osteo, fysio en noem maar op zal dus niet behandelen zonder eerst uit te sluiten of er dingen zijn waarbij behandelen schadelijk is als het paard dus met serieuze klachten rondloopt. Een ontsteking in de hals moet je serieus nemen en behandelen. Laser kan je altijd daarna nog doen net als andere dingen, maar gewoon maar denken dat het geen kwaad kan is echt gewoon niet terecht en kan zelfs gevaarlijk zijn.

Je hoeft mij geen dingen te vertellen over ontsteking in de hals. Ik heb daar enorm veel ervaring mee, juist in de praktijk. Herstel daarvan is zeker niet gewoon lichaam maar zelf laten oplossen, dan is de kans op extra schade ook op andere plekken gewoon groot.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 12:52

MyWishMax schreef:
Precies babootje. Een goede osteo, fysio en noem maar op zal dus niet behandelen zonder eerst uit te sluiten of er dingen zijn waarbij behandelen schadelijk is als het paard dus met serieuze klachten rondloopt. Een ontsteking in de hals moet je serieus nemen en behandelen. Laser kan je altijd daarna nog doen net als andere dingen, maar gewoon maar denken dat het geen kwaad kan is echt gewoon niet terecht en kan zelfs gevaarlijk zijn.

Je hoeft mij geen dingen te vertellen over ontsteking in de hals. Ik heb daar enorm veel ervaring mee, juist in de praktijk. Herstel daarvan is zeker niet gewoon lichaam maar zelf laten oplossen, dan is de kans op extra schade ook op andere plekken gewoon groot.


Ooh wow!
Ik heb hem laten behandelen in de nek c5-c7.
Wat is jouw ervaring met herstel en opvolging om dit probleem te laten voorkomen.

Ik heb gedacht om mss MRI van hoofd te doen in worst case..

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:04

Waarom mri van hoofd?

Hier was de schade aan de hals al erger en niet meer op te lossen. Alleen eerst dus de ontsteking behandelt, daarna controleren of deze echt weg was. Als dat niet zo is kan er schade aan gewricht ontstaan. En regelmatig controleren of de ontsteking niet terug kwam. Verder heel consequent en correct trainen, paard had blijvende schade en kon dus niet meer normaal lopen dus dat er extra schade zou komen door compensatie was zeker. We wisten al dat hij er niet oud mee zou worden. Met regelmatig controleren, nooit uit het werk halen en heel precies trainen heeft hij nog een tijd ohz kunnen lopen. Hij had ook artrose in Si door compensatie na verloop van tijd, omdat 1 achterbeen minder goed bestuurd werd door zenuwschade. Training was in overleg met dierenarts en fysio die er ervaring mee hadden en paard is regelmatig besproken op internationale bijeenkomsten van dierenartsen. Ook zadelmaker kwam meerdere malen per jaar.

Toen hij te slecht werd ging hij met vervroegd pension en toen was het binnen no time helemaal klaar. Zo der training stortte het hele lijf in elkaar. Daarom mocht hij dus ook nooit vakantie. Achteraf had eerder inslapen misschien beter geweest, maar achteraf js makkelijk praten.

Hutcherson

Berichten: 7358
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:12

Babootje schreef:
Grote kans dat er meer aan de hand is dan alleen maar kopschuw. Vervelend dat je dat niet kan onderzoeken. Paard kan in het verleden ooit flink zijn gaan hangen; schade in de weke delen zie je natuurlijk vrijwel alleen op echo. Maar om onder narcose dat gebied te gaan onderzoeken is ook weer zo wat...

@Hutcherson, beeldvorming vind ik echt wel heel belangrijk. Ik ben het ermee eens dat je met beeldvorming niet alles kan vinden maar moet wel weten of je kunt behandelen zonder extra schade toe te brengen.
Je moet toch aan de slag vanuit een goede diagnose.


Dat is echt een misvatting. Kijk je moet weten of een gewricht niet helemaal aan gruzelementen ligt of dat je dier niet helemaal vol zit met tumoren etc. Als een dier ergens echt pijn heen, kan jij er met je handjes niet eens in de buurt komen bij die plek maar je kunt wel de rest eromheen kalmeren. Beeldvorming zoals rontgen zit er ook nog wel eens naast omdat de hoek waarin de foto genomen wordt ook kan vertekenen.
Je kunt echt niet zomaar iets kapot maken met je handen en je staat er niet met je gewicht op te duwen enzo he? Tenminste sommige osteopaten doen dit wel en menen dat ze wervels moeten 'uitlijnen' met geweld. Dat is geen osteopathie. Je werkt alleen met handkracht en lange hefbomen. Niet met je gewicht en bicepskracht.
Er zijn hele zachte technieken mogelijk zonder manipulaties met groots effect. Je hoeft niet perse een diagnose te hebben voor alles en als dit wel nodig blijkt, geeft een goede osteo dit aan en gaat in overleg met de DA.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:20

Ik ben zo eigenwijs dat ik vind van wel. Een osteopaat komt niet aan mijn paard zonder dat ik een diagnose heb van een dierenarts.

Je kunt zeker wel iets 'kapotmaken' door een paard niet te behandelen voor de kwaal die het feitelijk heeft.

Hutcherson

Berichten: 7358
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:00

Babootje schreef:
Ik ben zo eigenwijs dat ik vind van wel. Een osteopaat komt niet aan mijn paard zonder dat ik een diagnose heb van een dierenarts.

Je kunt zeker wel iets 'kapotmaken' door een paard niet te behandelen voor de kwaal die het feitelijk heeft.


Das t mooie van osteopathie. Je behandeld niet de kwaal maar juist de disbalans in het lijf om ervoor te zorgen dat het lichaam van binnenuit de kwaal kan oplossen. Mooi he :). Niet eens een labeltje voor nodig. (neem dit met een korrel zout want soms is doorverwijzing en samenwerking met DA echt nodig)

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:22

Ik had aan de hand van het verhaal het idee dat de occiput ergens bij de kont zat maar door de reacties kwam ik erachter dat ik gewoon even moest Googlen :+

Daar konden ze bij mijn paard ook niet aankomen, had achteraf niets te maken met artrose of iets, hij had schijnbaar hoofdpijn door het anatomische kopstuk van hoofdstel/halster. Na overgaan op alles "recht" was dat vrij snel over. Dat zou dus zoiets stoms kunnen zijn en hoeft niet direct een doemscenario te betekenen.

En ik zeg niet dat het zoiets is en ik wil het absoluut niet bagatelliseren, alleen dat zoiets schijnbaar ook kán :Y)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:41

Hutcherson schreef:
Babootje schreef:
Ik ben zo eigenwijs dat ik vind van wel. Een osteopaat komt niet aan mijn paard zonder dat ik een diagnose heb van een dierenarts.

Je kunt zeker wel iets 'kapotmaken' door een paard niet te behandelen voor de kwaal die het feitelijk heeft.


Das t mooie van osteopathie. Je behandeld niet de kwaal maar juist de disbalans in het lijf om ervoor te zorgen dat het lichaam van binnenuit de kwaal kan oplossen. Mooi he :). Niet eens een labeltje voor nodig. (neem dit met een korrel zout want soms is doorverwijzing en samenwerking met DA echt nodig)


En dit is dus gevaarlijk. Die ontsteking in de hals ga je niet door het lijf zelf laten oplossen. Het is namelijk niet onschuldig en de kans dat het weggaat heel erg klein. De kans dat er enorm veel blijvende schade achterblijft als je te lang wacht met behandelen is juist heel groot.

Ik heb niks tegen osteopathie en laat ze zelf ook komen. Maar wel of als onderhoud boj een gezond paard of na behandeling van een da als onderhoud met overleg met die da wat ze wel en niet kunnen en mogen doen. Degene die zulke dingen roepen en niet eerst uitsluitsel van da willen, heel ver vandaan blijven. Net als degene die denken diagnoses te kunnen stellen of uit te sluiten door alleen te voelen en je niet doorsturen en behandeling staken bij verdenking van iets.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 19:06

Daarom dat de DA voorstelde om 1malig te laten “behandelen” om te ontsteking weg te nemen. Binnen 2,5 weken ik op controle voor een eco in de hals en IS gewrichten.

Vandaag deden we 2de gastroscopie.
Hij is nu compleet maagzweren vrij :). Oef al 1 stapje voorruit en iets minder dat we kunnen uitsluiten.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:05

Hutcherson schreef:
Babootje schreef:
Ik ben zo eigenwijs dat ik vind van wel. Een osteopaat komt niet aan mijn paard zonder dat ik een diagnose heb van een dierenarts.

Je kunt zeker wel iets 'kapotmaken' door een paard niet te behandelen voor de kwaal die het feitelijk heeft.


Das t mooie van osteopathie. Je behandeld niet de kwaal maar juist de disbalans in het lijf om ervoor te zorgen dat het lichaam van binnenuit de kwaal kan oplossen. Mooi he :). Niet eens een labeltje voor nodig. (neem dit met een korrel zout want soms is doorverwijzing en samenwerking met DA echt nodig)


Dat zou dus kunnen inhouden dat je de zorg die het paard echt nodig heeft het paard onthoudt.
Een osteopaat kan goed werk doen, maar ik vind het echt aanvullend aan de veearts en niet andersom.

Hutcherson

Berichten: 7358
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:24

MyWishMax schreef:
Hutcherson schreef:

Das t mooie van osteopathie. Je behandeld niet de kwaal maar juist de disbalans in het lijf om ervoor te zorgen dat het lichaam van binnenuit de kwaal kan oplossen. Mooi he :). Niet eens een labeltje voor nodig. (neem dit met een korrel zout want soms is doorverwijzing en samenwerking met DA echt nodig)


En dit is dus gevaarlijk. Die ontsteking in de hals ga je niet door het lijf zelf laten oplossen. Het is namelijk niet onschuldig en de kans dat het weggaat heel erg klein. De kans dat er enorm veel blijvende schade achterblijft als je te lang wacht met behandelen is juist heel groot.

Ik heb niks tegen osteopathie en laat ze zelf ook komen. Maar wel of als onderhoud boj een gezond paard of na behandeling van een da als onderhoud met overleg met die da wat ze wel en niet kunnen en mogen doen. Degene die zulke dingen roepen en niet eerst uitsluitsel van da willen, heel ver vandaan blijven. Net als degene die denken diagnoses te kunnen stellen of uit te sluiten door alleen te voelen en je niet doorsturen en behandeling staken bij verdenking van iets.


Een ontsteking in de hals kan het lichaam niet zelfstandig oplossen?!
Oke mij ben je kwijt.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:46

Hutcherson schreef:
MyWishMax schreef:


En dit is dus gevaarlijk. Die ontsteking in de hals ga je niet door het lijf zelf laten oplossen. Het is namelijk niet onschuldig en de kans dat het weggaat heel erg klein. De kans dat er enorm veel blijvende schade achterblijft als je te lang wacht met behandelen is juist heel groot.

Ik heb niks tegen osteopathie en laat ze zelf ook komen. Maar wel of als onderhoud boj een gezond paard of na behandeling van een da als onderhoud met overleg met die da wat ze wel en niet kunnen en mogen doen. Degene die zulke dingen roepen en niet eerst uitsluitsel van da willen, heel ver vandaan blijven. Net als degene die denken diagnoses te kunnen stellen of uit te sluiten door alleen te voelen en je niet doorsturen en behandeling staken bij verdenking van iets.


Een ontsteking in de hals kan het lichaam niet zelfstandig oplossen?!
Oke mij ben je kwijt.

Die ontsteking is niet zomaar ontstaan. Je kunt de ontsteking wel behandelen, maar als je vervolgens niks doet aan de oorzaak zit hij er zo weer.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:57

Hutcherson schreef:
MyWishMax schreef:
En dit is dus gevaarlijk. Die ontsteking in de hals ga je niet door het lijf zelf laten oplossen. Het is namelijk niet onschuldig en de kans dat het weggaat heel erg klein. De kans dat er enorm veel blijvende schade achterblijft als je te lang wacht met behandelen is juist heel groot.

Ik heb niks tegen osteopathie en laat ze zelf ook komen. Maar wel of als onderhoud boj een gezond paard of na behandeling van een da als onderhoud met overleg met die da wat ze wel en niet kunnen en mogen doen. Degene die zulke dingen roepen en niet eerst uitsluitsel van da willen, heel ver vandaan blijven. Net als degene die denken diagnoses te kunnen stellen of uit te sluiten door alleen te voelen en je niet doorsturen en behandeling staken bij verdenking van iets.


Een ontsteking in de hals kan het lichaam niet zelfstandig oplossen?!
Oke mij ben je kwijt.


Nee, dat kan het niet in de meeste gevallen. In ieder geval niet zonder een enorm groot risico te nemen met de gezondheid van het paard en genoegen te nemen met blijvende schade. Een paard behandeling onthouden en dus met ongemak en pijn laten rondlopen valt voor mij ook gewoon absoluut niet onder goed voor een paard zorgen.

Het komt op mij vooral over alsof je het alleen in theorie kent en niet in de praktijk. En dat je absoluut geen idee hebt wat de gevaren zijn van de ontsteking niet behandelen.

Ts doet er juist goed aan om meteen te laten behandelen en nog na te laten kijken of het weg is straks. Bespaart heel veel extra ellende.
Goed van de maagzweren, ts!

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 22:48

[quote="996981"]


Oorzaken konden meerdere factoren zijn. Lees mijn post 1;
-Maagzweren werden vastgesteld type 4!
Die werden 8 weken aan 1 stuk behandeld met medicatie en aanpassing van een suiker- en graanvrij voer. Vandaag kwam de DA hij is volledig maagzweer vrij. De langdurige maagzweren zullen zeker wel voor buikpijn en rugpijn gezorgd hebben volgens de DA.
-Daarboven op had-/heeft hij een ontsteking aan zijn IS gewricht! + maagzweren... daar loop je denk ik niet lekker van in heel je lijf.

De maagzweren werden nu behandeld en zijn compleet weg.
IS gewricht werd maandag behandeld door een ontsteking remmer. De hals (c5-c7) met hydraluonzuur.

15 april moet ik terug op ecographie controle.
Tot dan lichte longe en rustig werk onder zadel opbouwen.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 22:54

MyWishMax schreef:
Nee, dat kan het niet in de meeste gevallen. In ieder geval niet zonder een enorm groot risico te nemen met de gezondheid van het paard en genoegen te nemen met blijvende schade. Een paard behandeling onthouden en dus met ongemak en pijn laten rondlopen valt voor mij ook gewoon absoluut niet onder goed voor een paard zorgen.

Het komt op mij vooral over alsof je het alleen in theorie kent en niet in de praktijk. En dat je absoluut geen idee hebt wat de gevaren zijn van de ontsteking niet behandelen.

Ts doet er juist goed aan om meteen te laten behandelen en nog na te laten kijken of het weg is straks. Bespaart heel veel extra ellende.
Goed van de maagzweren, ts!


Zelf ben ik geen voorstander voor behandelen (in spuiten met ontstekingsremmers of hydra) maar hij liep al meer dan 6maand (dus voor mij aankoop) rond met die pijn. Volgens de DA zou het zeker nog meer dan 1 jaar geduurd hebben indien ik niet voor "de behandelingsmethode" koos om hem terug pijnvrij fysiek als mentaal krijgen.

Optie 2 was hem 1 jaar op wei zetten zonder te rijden en dan nog... geen garantie (verzuring spieren en spierverlies, kans op blessures, ...).

Zelf met behandelen staat er mij nu nog heel veel mentaal werk wachten .
het beestje loopt al lang zo rond met pijn dat vergeet ie niet zo maar.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 00:13

Ik heb helemaal niets tegen jouw manier van omgaan met deze situatie ts. In tegendeel!

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 00:49

Beste hutcherchon, ontstekingen in gewrichten kan een lichaam van een zoogdier dus ook de mens niet zelf genezen nee. Er ontstaat daarom uiteindelijk artrose. Ook dat is onomkeerbaar. Iets waar iedereen vaak op latere leeftijd mee te maken krijgt en wat heel pijnlijk is.

Mits je er tijdig bij bent en er wat aan laat doen. De ontsteking doet stoppen en het proces naar blijvende artrose stil zet.
Vandaar veel sportpaarden ook preventief half jaarlijks bekeken worden en waar nodig de gewrichten in gespoten om verdere ellende voor te blijven.

TS, je paard in laten spuiten kan jou paard wel degelijk heel goed helpen. Daar is niks mis mee

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:30

nadcha schreef:
MyWishMax schreef:
Nee, dat kan het niet in de meeste gevallen. In ieder geval niet zonder een enorm groot risico te nemen met de gezondheid van het paard en genoegen te nemen met blijvende schade. Een paard behandeling onthouden en dus met ongemak en pijn laten rondlopen valt voor mij ook gewoon absoluut niet onder goed voor een paard zorgen.

Het komt op mij vooral over alsof je het alleen in theorie kent en niet in de praktijk. En dat je absoluut geen idee hebt wat de gevaren zijn van de ontsteking niet behandelen.

Ts doet er juist goed aan om meteen te laten behandelen en nog na te laten kijken of het weg is straks. Bespaart heel veel extra ellende.
Goed van de maagzweren, ts!


Zelf ben ik geen voorstander voor behandelen (in spuiten met ontstekingsremmers of hydra) maar hij liep al meer dan 6maand (dus voor mij aankoop) rond met die pijn. Volgens de DA zou het zeker nog meer dan 1 jaar geduurd hebben indien ik niet voor "de behandelingsmethode" koos om hem terug pijnvrij fysiek als mentaal krijgen.

Optie 2 was hem 1 jaar op wei zetten zonder te rijden en dan nog... geen garantie (verzuring spieren en spierverlies, kans op blessures, ...).

Zelf met behandelen staat er mij nu nog heel veel mentaal werk wachten .
het beestje loopt al lang zo rond met pijn dat vergeet ie niet zo maar.


Met ontsteking in de hals wil je ze niet een jaar wegzetten zonder het in te spuiten. Dan krijg je dus juist een enorm grote kans op artrose, omdat de ontsteking voor botaanmaak zorgt en als je pech hebt dus zenuwschade omdat die klem komen te zitten en krijg je dus ataxie verschijnselen.

Kijk, ik laat niks inspuiten als er geen aanleiding voor is. Dus wat popstra schrijft doe ik niet, gewoon elk half jaar inspuiten. In mijn omgeving is dat ook niet normaal. Alleen als er op de foto's of scan aanleiding voor is. En dan zo min mogelijk. Als het met 1 keer weg is en blijft laat ik het maar 1 keer doen. Maar ik heb dus meegemaakt wat er gebeurd als je het lijf het op laat lossen, zowel bij eigen paard als paarden dichtbij. En ik had het geluk dat de da van de 2nd opinion extreem veel ervaring met halsproblemen had. Daar zijn wij dus ook bij gebleven daarna. De andere da wilde namelijk niet de hals controleren toen er weer dezelfde klachten kwamen.

De pijn en het mentale gedeelte is heel lastig. Hopelijk komen jullie er goed doorheen! Correct trainen, zowel voor de hals als het si, is extreem belangrijk en voor beide ook om de bespiering goed sterk te houden. Een fysio gespecialiseerd in revalidatie en dergelijke problemen kan erg fijn zijn om weer goed op gang te komen. Vooral kritisch kijken of jouw huidige trainer goed van achter naar voor wil rijden en dus goed lichaamsgebruik.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:46

Jeetje wat een toestand. Heb nu je hele topic pas gelezen. Ikzelf zou er geen geld meer instoppen maar dat komt omdat ik niet in een luxe financiële positie zit en omdat ik in het verleden meerdere paarden heb kunnen laten gaan waar ik al wel veel geld in had zitten. Ook om mij heen heb ik dit regelmatig gezien. Voor duizenden euro’s aan behandelingen en inspuitingen maar goed komt het nooit meer. Ja als weidepaard, maar daar heb ik ze niet voor.
Heel sneu en je ziet dit wel vaker. Paard goed op de foto op de benen (en in dit geval zelfs de rug) en toch mankeren ze vanalles. Je loopt er echt op leeg als je gaat behandelen.