Help! Mijn pony eet zand!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

triesjuh

Help! Mijn pony eet zand!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 14:28

Hallo iedereen!

Ik heb een fjordje van 1,5 jaar oud. Hij heeft al een hele lange tijd diarree. Nu heeft de dierenarts wat onderzoeken gedaan en het blijkt dan hij heel erg zand in zijn darmen heeft. Als hij moet mesten zijn het gewoon normale stevige drollen, maar tussendoor loopt erg gewoon ontzettend veel vocht tussen zijn achterbenen langs. Hij heeft ook al een kuur Sand-Clear gehad, dat steeds een beetje zand mee naar buiten neemt. Maar na die kuur heeft hij een dag of twee geen diarree en dan begint het weer van vooraf aan! Mij leek het niet de bedoeling dat ik hem zijn hele leven elke dag die kuur moet geven, want hij blijft zand eten. Hij staat niet eens op een zandvlakte maar op de wei die in de winter een stuk kaler is. En dus eet hij de kleine gras-sprietjes die er nog zijn met zand en al gewoon op. Ik heb ook geen optie om hem op stal te zetten en ik vind hem daar ook te jong voor, hij moet gewoon lekker op de wei genieten.

Dus nu was mijn vraag: heeft iemand een oplossing dat mijn paardje geen zand meer eet en geen last meer heeft van diarree???

Ik hoop dat jullie iets weten want hij heeft er al zo lang last van dat ik niet meer weet wat ik moet doen! Alvast heel erg bedankt! Lachen
Groetjes Patricia

giotto

Re: Help! Mijn pony eet zand!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:31

Veel hooi bijvoederen in de winter,zodat hij niet op zoek gaat naar de laatste grassprietjes...

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:34

Als je zorgt dat hij op de wei genoeg te eten heeft en er op een minder makkelijkere manier aan komt (zodat hij wat moeite moet doen en het nog leuk voor hem is ) heeft hij misschien een andere afleiding dan gras met zand eten.
Als je pony weer zand binnen krijgt, kun je hem gekookt lijnzaad voeren, wanneer dit gekookt is is het plakkerig en als het uiteindelijk in de darmen komt is het een prima goedje om er zand mee naar buiten te krijgen.. Mischien helpen deze tips je een beetje Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:32

Mijn tinker heeft het ook (gehad) die moet ik nu iedere maand 7 dagen sandclear geven zolang ze op de winterwei met nagenoeg geen gras staat. Blijft er teveel zand inzitten dan moet hij een muilkorf om dan kan hij in ieder geval geen zand likken.

Wat eventueel gecontroleerd kan worden of hij door het zand zijn darmen niet overprikkelt heeft en daardoor last heeft van zijn lever. Dat was bij die van ons het geval. Hij staat nu op een probiotica van de dierenarts en nu is hij voor het eerst sinds tijden nu al weken van zijn dunnere poep af. Zijn poep heeft nu ook bijna geen zand meer gelukkig.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:36

Is een graaskorf geen idee? Lachen
Afbeelding

triesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 21:49

Erg bedankt voor het reageren! Ik zal zeker deze dingen gaan proberen:) Maar als er nog meer dingen zijn die mijn probleem kunnen verhelpen, zou ik het graag willen weten!!!
Alsvast bedankt!
Groetjes Patricia

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:14

Als hij het lust kun je hem een keer in de week wat gekookt lijnzaad geven. Dat trekt de darmen schoon.
Succes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:55

Lijnzaad kan je voor een goede werking beter 1 week in de maand elke dag geven of gewoon elke dag geven dat je paard mogelijk zand heeft binnen gekregen.
Lijnzaad hoef je voor een pony maar 75 gram per dag te geven. Normaliter mag je het alleen gekookt geven, maar je kan ook geroosterde lijnzaad kopen en dan hoeft het niet.
Ook kan je 'gewoon' lijnzaad wel ongekookt geven, mits je DIRECT na het voeren de voerbak grondig schoonmaakt.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:54

Krijgt je fjord nu de hele dag onbeperkt hooi/kuil?? Anders gaat ieder paard op zoek naar eten en ben je zelf verantwoordelijk voor het feit dat je pony ziek wordt. Een paard dat naar eigen behoefte kan eten, zal niet snel zand binnen krijgen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:32

paarden gaan ook zand eten als ze bepaalde mineralen tekort komen. Je zou een zoutblok op kunnen hangen.

triesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:39

Hallo allemaal!
Weer bedankt voor het reageren. Ik ga deze keer lijnzaad gebruiken en zo te lezen heb ik daar ook nog keuze in. En kitty 1, hij krijgt onbeperkt kuil op de wei, ze staan maar met 4 kleine pony's op de wei dus hij heeft de hele dag genoeg te eten, alleen wat hij niet doet is ook echt vaak eten hij staat maar een beetje naar het kuil te staren en eet er maar af en toe van, en daar kan ik niks aan doen, het eten is er in ieder geval.
Groetjes Patricia

asus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:50

Het is al gezegd, maar een zoutblok en dan het liefste met goede mineralen helpt heel goed, het is n.l. zeker weten een tekort aan iets! Ook zeewier wil nog wel eens helpen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:29

Ik zou ook een mineralenblok geven (de rode, de witte is puur zout) en zeewier bijvoeren. Verder wil wat zonnebloemolie door de brok doen ook helpen, zit zorgt dat het zand niet in de darmen achterblijft.

DFromHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:20

zorg dat t paard ergens staat waar er het de kans niet heeft om zand te eten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:14

triesjuh schreef:
Hallo iedereen!

Ik heb een fjordje van 1,5 jaar oud. Hij heeft al een hele lange tijd diarree. Nu heeft de dierenarts wat onderzoeken gedaan en het blijkt dan hij heel erg zand in zijn darmen heeft. Als hij moet mesten zijn het gewoon normale stevige drollen, maar tussendoor loopt erg gewoon ontzettend veel vocht tussen zijn achterbenen langs. Hij heeft ook al een kuur Sand-Clear gehad, dat steeds een beetje zand mee naar buiten neemt. Maar na die kuur heeft hij een dag of twee geen diarree en dan begint het weer van vooraf aan! Mij leek het niet de bedoeling dat ik hem zijn hele leven elke dag die kuur moet geven, want hij blijft zand eten. Hij staat niet eens op een zandvlakte maar op de wei die in de winter een stuk kaler is. En dus eet hij de kleine gras-sprietjes die er nog zijn met zand en al gewoon op. Ik heb ook geen optie om hem op stal te zetten en ik vind hem daar ook te jong voor, hij moet gewoon lekker op de wei genieten.

Dus nu was mijn vraag: heeft iemand een oplossing dat mijn paardje geen zand meer eet en geen last meer heeft van diarree???

Ik hoop dat jullie iets weten want hij heeft er al zo lang last van dat ik niet meer weet wat ik moet doen! Alvast heel erg bedankt! Lachen
Groetjes Patricia

Mijn merrie had precies hetzelfde en de diarree duurde al erg lang. Ook sandclear geprobeerd, hielp niet. Toen heb ik Colonflora besteld bij Primeval, na 3 dagen had ze al goede normale mest!!! Een aanrader! Ik geef het nu als onderhoud om de andere dag, omdat ze tussendoor nog steeds de neiging heeft om zand te eten maar ik haar toch ook wel naar buiten wil doen.
Ik zet haar nu ook gewoon niet meer elke dag heel lang buiten, maar wat korter en soms een dag niet, dan ga ik aan de hand grazen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:15

Judje schreef:
Lijnzaad kan je voor een goede werking beter 1 week in de maand elke dag geven of gewoon elke dag geven dat je paard mogelijk zand heeft binnen gekregen.
Lijnzaad hoef je voor een pony maar 75 gram per dag te geven. Normaliter mag je het alleen gekookt geven, maar je kan ook geroosterde lijnzaad kopen en dan hoeft het niet.
Ook kan je 'gewoon' lijnzaad wel ongekookt geven, mits je DIRECT na het voeren de voerbak grondig schoonmaakt.

Ik betwijfel sterk of je lijnzaad ongekookt kunt geven !!!!! Dat zou ik eerst verder uitzoeken als ik jou was .... volgens mij moet je het altij koken en zelfs een tijdje laten staan daarna!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:16

triesjuh schreef:
Hallo allemaal!
Weer bedankt voor het reageren. Ik ga deze keer lijnzaad gebruiken en zo te lezen heb ik daar ook nog keuze in. En kitty 1, hij krijgt onbeperkt kuil op de wei, ze staan maar met 4 kleine pony's op de wei dus hij heeft de hele dag genoeg te eten, alleen wat hij niet doet is ook echt vaak eten hij staat maar een beetje naar het kuil te staren en eet er maar af en toe van, en daar kan ik niks aan doen, het eten is er in ieder geval.
Groetjes Patricia

Als de darmen gevoelig zijn dan is kuil niet zo'n goede optie en kun je beter hooi voeren. Van kuil ontstaat eerder diarree bij gevoelige darmen.
Ook kun je kiezen om lucerne te voeren. Heb ik ook gedaan, en dat bevalt goed.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:12

Kitty1 schreef:
Krijgt je fjord nu de hele dag onbeperkt hooi/kuil?? Anders gaat ieder paard op zoek naar eten en ben je zelf verantwoordelijk voor het feit dat je pony ziek wordt. Een paard dat naar eigen behoefte kan eten, zal niet snel zand binnen krijgen.

dit is natuurlijk een beetje onzin Haha!

als ik het zo lees heeft je pony idd een tekort aan mineralen, heb je al een mineralen of zout blokje geprobeerd?
en is het al minder?

triesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 13:25

Heey allemaal!
Weer super bedankt voor jullie reacties! Ik heb een oplossing gevonden en het helpt, ja als je het hoort kan je het bijna niet geloven. Het is een echt huismiddeltje, ik geef hem nu namelijk kaneel! elke dag een thee-lepel kaneel door zijn normale voer en ik weet niet hoe het komt en waarom het werkt maar het werkt, al na een paar dagen!! Dus nu raad ik mensen aan waarvan hun paard ook diarree heeft (om verschillende redenen) om hem elke dag kaneel te geven! Maar nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties!!!!
Groetjes Patricia

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:26

Iid kan een graaskorf helpen, die heeft mijn Tinker ook een tijdje gehad toen ze zand eette... Ja

rozebril

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:30

hoi
mijn fjord deed en doet het af en toe nog wel
ik voer hem daarom ook tarwe zemelen zodat hij een goed gevulde buik heeft en hij krijgt lijnzaadbrokken door zijn voer en om de drie maanden doe ik een kuur zandclear
dit gaat erg goed

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:48

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:29

voeg mineralen toe aan de voeding. Een voedingssuplement van zeewier zit vol met mineralen.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:04

Verplaatst MD --> VS.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:09

hoe kom je er bij om kaneel te geven?

normal is het zo dat als een dier voldoende ruwvoer eet het zand gewoon weer uit de darmen word afgevoerd.
dieren die bewust zand eten kunnen een tekort hebben aan mineralen of last hebben van hun maag, het zand brengt de darmen dan weer tot rust.

zaak is dus om goed voer te geven dus goed ruwvoer, een liksteen,eventueel krachtvoer erbij.
zeewier is inderdad heel goed tegen zandeters.

het soort ruwvoer kan ook een oorzaak zijn van dunne mest,dan ander voer proberen en na 3 weken kijken of het verbeterd