Wat veulen voeren ipv brok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Wat veulen voeren ipv brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 23:17

Mijn veulen staat op een superplekje, 24 uur weidegang en schuilcontainer en onbeperkt ruwvoer.

Ik lees alleen nu overal dat bijvoeren toch wel verstandig is (ik was eigenlijk van mening dat voldoende goed ruwvoer voldoende was, DA heeft dit ook bevestigd, maar ik lees ook weer andere meningen van DA's dus toch weer aan het twijfelen...). Nou wil ik die mensen het dus niet lastig maken doordat ze dan alleen mijn veulen uit de groep zouden moeten bijvoeren en aangezien hij om de hoek staat zou ik zelf ook wel wat kunnen doen, maar elke dag in een groepje opdringerige veulens wachten tot ie een kilootje brokjes achter de kiezen heeft lijkt me ook niet ideaal :D

Wat zou handig zijn om te doen, ik las van de pavo-koeken en podo-supply, maar weet niet precies wat het inhoudt?

Jenkins

Re: Wat veulen voeren ipv brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:23

ik voer mijn jaarling afentoe wat muesli bij. en een tijdje terug toen hij wat mager werd een mengsel van verschillende dingen als muesli, johannesbrood ofzo enz. maar hij eet vooral ruwvoer :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:35

zorg dat je i.i.g. kalk bijvoert, voor de botjes.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:37

ik zie ook overal
podo-supply
langskomen

ook voor volwassen paarden

daar zitten schijnbaar erg veel dingen in die ze hard nodig hebben

meuslie's en zo zitten erg veel suikers in
daar ben ik zelf niet zo kapot van

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 23:42

Anya schreef:
zorg dat je i.i.g. kalk bijvoert, voor de botjes.

Ok, kalk, en waar zou dat inzitten? (glaasje melk per dag :+ )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:16

haha zit in een potje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:36

Een jaarling kan echt niet alleen op hooi of kuil. Ik zou merrie/veulenbrok bijvoeren, voor de broodnodige sporenelementen, vitamines en mineralen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 10:07

Maar kan je brok ook vervangen door bv dat podo supply?

En hebben jullie tips om één paard uit de groep bij te voeren? Ik wil het die mensen ook niet te lastig maken nl...

Kan het altijd overleggen natuurlijk, maar ik kan zelf ook wel wat doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:37

wij hebben ook ponyveulens op stal en die krijgen allemaal een halve schep veulenbrok als ze voor de nacht naar binnen gaan..

tip om 1 dier uit de groep te voeren is alleen dat je die er dan toch echt uit moet halen.
dat eet rustiger en heb je geen last van opdringerige andere veulens.

je kunt de brok wel geheel vervangen door de podosupply,daar zit alles in wat een veulen nodig heeft dus is een compleet supplement

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:18

Ok, dan wordt het al wat makkelijker denk ik.

Ja, ben er ook bang voor dat ie er dan uitmoet... maar goed, dat zal zich wel redden, komt wel een oplossing. Iedereen bedankt voor het meedenken zover!

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:27

Voor het goed voeren van een veulen dat gespeend is, zou men dagelijks naar de groei en ontwikkeling moeten kijken en op basis daarvan voeren. Hierbij is e.e.a. natuurlijk afhankelijk van het seizoen.
Alleen dan is een goede groei gewaarborgd. De voeding moet goed afgestemd zijn op de groei. Niet te snel groeien is belangrijk voor de juiste ontwikkeling van de botten.
Ruwvoer alleen is onvoldoende, het maag-darmkanaal is domweg te klein om voldoende op te kunnen nemen, dus een goede veulenbrok is onmisbaar. Als je veulen in de opfok staat en niet bijgevoerd wordt, kun je je afvragen of dat de juiste manier van opfokken is. Een veulen heeft b.v. meer lysine nodig dan een volwassen paard. Wil je verdere info, mail me gerust.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:54

Je kan van pavo podo start voeren of inderdaad pavo podosupply, hier hoeven ze maar 300gr per dag van. Dat hebben ze nog wel een keertje op. Wel zou ik hem uit de groep halen als je voert. Dit is een stuk rustiger voor je veulen.
Je kunt natuurlijk ook een veulenbrok van een ander merk nemen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 13:08

Gaat niet zozeer om het merk brokken, maar meer om de situatie waarin hij bijgevoerd moet worden. Heb inmiddels ook begrepen dat hij inderdaad wat bij moet hebben. Ik heb de opfokker al even een mail gestuurd en morgen ga ik toch langs dus dan overleg ik het even. Er kan daar veel, dus we vinden vast een oplossing!

Zou het anders jammer vinden van de plek, heb een eerder veulen in een andere opfok gehad waar hij 's winters zowat tot aan de koten in de modder stond dus was juist zo blij dat ze hier zoveel wei hadden!

Maar goed, ik heb dus een aantal opties en ga even overleggen.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:00

Ik vind het raar dat (zoals ik het hier lees bij sommigen) ieder veulen "moet" bijgevoerd worden. De mijne is mengeling met haflinger en staat nu al mooi rond van gewoon overdag korte weide en 's nachts hooi en bietje. Ik geef ze af en toe handje veulenkorrel voor extra vitamientjes, maar als ik de hoeveelheden van bokt zou volgen, dan zou ik mijn veulen de weide kunnen uit rollen...

'k vind dat er met bepaalde soort 'raad' beter wordt opgepast...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 14:47

Hmmm ja, maar ik lees toch overal ook wel overtuigende artikelen over het belang van mineralen etc in de groei. Heb me er tot nog toe eigenlijk weinig in verdiept, mijn vorige veulen stond op de opfok en daar heb ik verder niet over nagedacht, maar ik lees/hoor ook eigenlijk nergens of in ieder geval heel weinig verhalen over veulens die uitsluitend op ruwvoer worden opgefokt, iig geen KWPN'ers zeg maar. Kreeg ook wel het advies om die van mij wat bji te gaan geven.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:00

Topoverkonte schreef:
Ik vind het raar dat (zoals ik het hier lees bij sommigen) ieder veulen "moet" bijgevoerd worden. De mijne is mengeling met haflinger en staat nu al mooi rond van gewoon overdag korte weide en 's nachts hooi en bietje. Ik geef ze af en toe handje veulenkorrel voor extra vitamientjes, maar als ik de hoeveelheden van bokt zou volgen, dan zou ik mijn veulen de weide kunnen uit rollen...

'k vind dat er met bepaalde soort 'raad' beter wordt opgepast...

Waar zie je hier dan grote hoeveelheden genoemd worden?
Wij gaan het veulen wat straks op komst is wel bijvoeren voor de benodigde vitamines, mineralen en sporenelementen. Maar dat betekend niet dat dat gelijk kilo's zijn.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 10:19

Nou, o.a. naar aanleiding van dit topic heb ik besloten hem voorlopig 's nachts op stal te zetten, kan op dezelfde plek, dan krijgt ie veulenbrok bijgevoerd. Dus!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:41

's Nachts op stal zetten is echt een van de slechtste dingen die je kunt doen met een veulen... De pezen en botten worden zo niet voldoende gesterkt, het veulen kan zijn energie niet kwijt en mnist waarschijnlijk zijn sociale contacten. Daar word een paard niet blij van. Ik zou nog eerder niets bijvoeren dan dat ik het veulen 's nachts op stal zou zetten.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 11:58

Hij komt naast andere ponies te staan (open stalletjes) en daarbij heeft ie momenteel gewoon echt even het bijvoeren nodig. In de zomer gaat ie weer het land op. Overigens is het volgens mij vrij gebruikelijk om ook bij professionele opfokstallen de paarden in het winterseizoen 's nachts op stal te zetten?

Maar nogmaals, ik kies er nu echt bewust even voor hem bij te voeren en hem dus op stal te zetten.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:23

dorientjuh schreef:
's Nachts op stal zetten is echt een van de slechtste dingen die je kunt doen met een veulen... De pezen en botten worden zo niet voldoende gesterkt, het veulen kan zijn energie niet kwijt en mnist waarschijnlijk zijn sociale contacten. Daar word een paard niet blij van. Ik zou nog eerder niets bijvoeren dan dat ik het veulen 's nachts op stal zou zetten.

Ik lees dit nu nog maar pas, maar ben vanzelf tot de ontdekking gekomen dat het niet hoort om een veulen 's nachts binnen te zetten. Veel mensen hadden me aangeraden om met de felle koude de veulens binnen te zetten, maar in feite is dat niet nodig, meer zelfs, zo belet je dat ze resistent worden.
Mijn veulens gaven me zelf aan dat ze liever buiten waren.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:27

naast hooi/kuil zou ik idd veulenbrok of opfokbrok bijvoeren. Geef igg niet teveel appels, want hier blijken veulens niet goed tegen te kunnen, en koliek van te kunnen krijgen (wist ik niet, hoorde ik van de eigenaar van de opfokstal waar mijn veulen staat)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 12:55

Shakir schreef:
dorientjuh schreef:

Ik lees dit nu nog maar pas, maar ben vanzelf tot de ontdekking gekomen dat het niet hoort om een veulen 's nachts binnen te zetten. Veel mensen hadden me aangeraden om met de felle koude de veulens binnen te zetten, maar in feite is dat niet nodig, meer zelfs, zo belet je dat ze resistent worden.
Mijn veulens gaven me zelf aan dat ze liever buiten waren.

Dat geloof ik allemaal best, maar ik denk dat zelfs jij die van mij op stal had gezet :)

Als ie weer helemaal fit is kan ie weer de wei op, maar nu nog even niet. Overigens worden jaarlijks duizenden veulens 's nachts binnengehaald en ik kan met niet voorstellen dat die allemaal een of andere achterstand oplopen! Maar ik heb ze ook het liefst zoveel mogelijk buiten hoor, daarom heb ik hem ook niet in de professionele opfok gezet.

We proberen het nog steeds nu met veulenbrok, maar echt fantastisch gaat dat nog niet. Appels krijgt ie af en toe eentje (heb hem gisteren eentje gebracht, weet niet eens of 't ie hem opgegeten heeft... (in de bak gelegd, hij stond buiten). Gelukkig komt ie wel redelijk bij op de kuil en het hooi nu hij weer beter gaat, maar het mag nog meer. Ik denk dat ie het echt zal moeten afkijken van een ander!