Ik vroeg mij af of hier nog meer mensen zijn die ervaring hebben met het opknappen van een verwaarloosd veulen..
Ben gister begonnen met een nieuw projectje, het is een merrieveulen wat volgens de papieren 10 maanden oud moet zijn, wat wij sterk betwijfelen. Ze is graatjemager, zeg maar gerust vel over been. Ze is waarschijnlijk vanaf haar geboorte niet bekapt, ze loopt op haar hieltjes. Ze zit onder de wormen en haar veulenvachtje is helemaal vervilt geraakt.
Haar moeder is vrij kort na de geboorte gestorven. Ze kon toen volgens de verkoper net zelfstandig eten en drinken.. Ze heeft dus op dat gebied ook ernstig tekort gekomen.
Gisteren heb ik het meeste vacht losgetrokken, ben 3 uur aan het plukken geweest, ze is bekapt, voor zover het kon, want het is zo ernstig dat het niet in 1 keer goed kan komen, want anders krijgen haar botten en pezen het te zwaar te verduren. Gisteren heeft ze ook een beetje ivermectine gekregen.
Vandaag heb ik haar helemaal geborsteld, nog wat veulenvacht losgetrokken. Haar buik heb ik moeten knippen, daar zat 1 grote plakkaat vilt onder, wat helemaal nat was. Al het vilt is er nu af. Helaas staat ze nog steeds ontzettend week op haar koten, loopt nog steeds op haar hielen. Ik heb het idee dat het beessie helemaal opnieuw moet leren lopen, ze staat nu ook voor het eerst op het harde. Ze staat ook apart van de kudde, omdat ze te zwak is om voor zichzelf op te komen.
Vandaag heeft ze een halfje juniormix gekregen en een vitamineboost. Heb haar staartje en manen uitgekamd en haar hoefjes uitgekrabt.
Ondanks dat er nog nooit wat met het veulen is gedaan was ze echt ontzettend braaf! Ze is echt een koele kikker!
Op aanraden van de dierenarts krijgt ze vanaf dit weekend een 5-daagse ontwormingskuur tegen spoelwormen en rode wormen, omdat de dierenarts bang is dat ze zo veel wormen heeft, dat ze een verstopping kunnen veroorzaken als ze allemaal tegelijk doodgaan. Over 1 maand moet ze een equimax, om de lintwormen eruit te krijgen. Ze moet ook aan de ijzer, omdat ze waarschijnljik ook bloedarmoede heeft.
Verder eet het meiske heel goed, ze mest mooie keutels en ze plast ook regelmatig. Gelukkig werkt alles dus nog goed, ze heeft ook geen verhoging. Ze heeft gelukkig geen luis en schurft!
Het is voor mij voor het eerst dat ik zo'n ontzettend zielig beestje onder mijn hoede heb, vandaar dat ik graag ook ervaringen van anderen zou willen horen om er weer meer van te leren. Misschien zie ik dingen over het hoofd die anderen wel weten..
Dit was de verkoopfoto:

Nieuwe foto's staan nog op mijn camera. Ze zag er gister helaas nog slechter uit als op de foto hierboven.. Gelukkig is het met haar gekamde vacht wel weer een beetje opgeknapt.. Maar dat dunne nekje en wormenbuikje zijn echt ontzettend sneu..
Ik wil via dit topic iedereen een beetje op de hoogte houden van de vorderingen van Willy. Tips zijn zeer welkom!!