Paard in de kampioenschappen gereden, alleen op ruwvoer !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Paard in de kampioenschappen gereden, alleen op ruwvoer !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 18:52

HoOii ,,
Ja sorry voor de even onduidelijke titel ...Ik wist niets beter te verzinnen.
Ik ben 17jaar & doe TSO dierenzorg op school.
Uiteraard bij dieren horen ook paarden !
En nu is het zo dat wij regelmatig op uitstap gaan & we zijn onlangs de Kalvarie-stallen gaan bezoeken.
Het was een super deluxe-stal waarvan ik wou dat ze van mij was ...Haha Haha!
Maar nu to the point:
Terwijl we onze rondleiding kregen & de voeding van de paarden ter sprake kwam,
vertelde die man dat hij een paard heeft gehad op zijn stal dat een allergie aan iets had & helemaal geen krachtvoer mocht want anders werd ie doodziek.
Dat paard liep mee in de springsport, in de hogere wedstrijden.
En die kreeg dus alleen onbeperkt hooi & voordroog. En 2 emmers gehaksel, gedroogde grassoorten & luzerne met toegevoegde plantaardige olie per dag. En mocht hij enkele uurtjes op de wei.
Paard was prima in conditie & heeft meerdere wedstrijden gewonnen !
Ik stond die man met open mond aan te staren ...
Ik kan het maar niet geloven dat een paard op zo'n hoog niveau, alleen op ruwvoer zo goed kan presteren & voldoende energie uit zn voeding haalde.
Hij heeft de naam van het paard gezegd maar ik weet em al niet meer ...Ik ben niet zo bekend met de springpaarden ...
Overigens vraag ik me wel af wat die dan had zodat hij geen krachtvoer mocht ...
En ik denk ook wel dat er een groot aandeel plantaardige olie aan die gras-mengeling was toegevoegd & misschien kreeg die wel nog zo'n booster-supplement ofzo.
Geven jullie even je mening ?

Dit is trouwens de site van stal de kalvarie:
http://www.staldekalvarie.be/
Laatst bijgewerkt door Niisj op 27-03-08 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Re: Paard in de kampioenschappen gereden, alleen op ruwvoer !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:54

Waarom zou het niet kunnen? Als ze voldoende ruwvoer krijgen, kunnen ze daar al hun energie uithalen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 18:57

Needje schreef:
Waarom zou het niet kunnen? Als ze voldoende ruwvoer krijgen, kunnen ze daar al hun energie uithalen.

Ik zeg niet dat het niet zou kunnen, ik verschoot er alleen van omdat je als je naar de meeste grand-prix ruiters kijkt, ze kilo's & kilo's aan krachtvoer geven & dit paard alleen maar op ruwvoer kon presteren.
Ik zeg ook niet dat het juist is wat die andere grand-prix ruiters doen hoor. Ik verschoot er echt alleen van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:59

kan inderdaad prima Lachen Lachen en kilo's en kilo's krachtvoer is ook wel wat overdreven Lachen

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:44

Helaas wordt krachtvoer door veel mensen gezien als een noodzakelijk iets voor het paard. In 80% van de gevallen kan het paard echter prima zonder dit 'junkfood'. Ruwvoer van een goede kwaliteit blijft het belangrijkste voedingsmiddel voor een paard. Mijn haflinger loopt endurancewedstrijden tot 60 km zonder enige vorm van krachtvoer. Dit gaat prima, omdat het paard in de natuur ook dergelijke prestaties levert en hier immers ook geen brokken voorhanden zijn. Feit is wel dat het allemaal staat of valt met de kwaliteit van het ruwvoer.
Kilo's en kilo's krachtvoer lijkt me inderdaad ook wat overdreven, maar ik ben het wel met je eens dat er een hoop mensen zijn die hun paarden (te) veel voeren.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:25

Blij dat er een paar mensen zijn die het met me eens zijn.
Tuurlijk krijgt mijn paard ook krachtvoer maar ruwvoer is bij haar de basis & krijgt ze onbeperkt. Vaak zie je het omgekeerd.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:45

een paard kan prima zonder krachtvoer, het is vaak zelfs beter omdat een paard niet gebouwd is om krachtvoer te verteren en dit kan spijsverteringsproblemen geven

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:03

Zeker luzerne is mooie wat energierijkere vervaning voor krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:05

Ik vraag me ook af waarom dat niet zou kunnen??
Als er genoeg vitamine en energie in zijn ruwvoer zit heeft hij die brok niet nodig hoor Lachen
Veel te veel mensen geven hun paard teveel brok... onder de noemer hij werkt zo hard....
En met wat pech tegelijkertijd mopperen dat hij heet of fris is

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 18:01

runningkawa schreef:
Ik vraag me ook af waarom dat niet zou kunnen??
Als er genoeg vitamine en energie in zijn ruwvoer zit heeft hij die brok niet nodig hoor Lachen
Veel te veel mensen geven hun paard teveel brok... onder de noemer hij werkt zo hard....
En met wat pech tegelijkertijd mopperen dat hij heet of fris is

Ja hier ga ik dus helemaal in mee !
Ik zie dit op de manege ook vaak ...
Een vb:
Een meisje van 19 jaar bij ons op de manege rijd 8 paarden (niet per dag, ze verdeeld het over de week). De paarden zijn niet allemaal van haar. Ze heeft 2 paarden van haar eigen. De rest rijd ze voor andere eigenaars. Dat meisje, ik noem ze even M, heeft het hool hoog in haar bol ! Ze denkt omdat ze zoveel paarden rijd & wedstrijd rijd dat ze de beste ruiter van de manege is.
Ook zij stopt haar paard vol met krachtvoer (paard krijgt 6,5kg aan brok & muesli) & bijna geen ruwvoer...
Als reden geeft ze ook dat haar paard zooo intensief getraind word !
En dan word ze helemaal boos omdat haar paard bijna uit zijn vel springt van energie & dus verschrikkelijk heet is onder het zadel. Hij steigert en zij snokt maar aan de teugels & port haar sporen maar in zn zij ...
Toen zijn ze omgeklapt & was ze heel de manege aan het rond schreeuwen dat dat komt door dat stom paard dat met z'n stomme heetkop altijd ...
Iedereen ging natuurlijk slijmen bij haar ...(Ken je dat ?) Gaat het wel, M ?
En ik dacht arm paard ...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:10

Luzerne is ruwvoer maar eigenlijk ook uitstekend 'krachtvoer'. Er zit werkelijk heel veel in. Geloof dat een van de paarden van Gerco Schroder, of z'n broer, ook alleen op luzerne staat (plus kuil).

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:15

Een lerares van mij (ook voedingsdeskundige) rijdt op Z niveau eventing, ook zonder krachtvoer. Stond ik ook eerst wel even van te kijken, maar als je ruwvoer van zodanig goede kwaliteit is dat kan het dus prima. Ligt natuurlijk ook een beetje aan het soort paard, want de een verbruikt gewoon meer energie dan de ander.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:37

ja hoor, kan prima! als je maar zorgt dat het paard wel voldoende mineralen binnen krijgt!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:47

waarom niet. Mijn endurance paard krijgt ook maar weinig krachtvoer en verder veel ruw voer

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:31

Het is beter en gezonder voor paarden om ze juist alleen maar ruwvoer te geven! Krachtvoer is helemaal niet nodig. Voor een zeer goede en complete uitleg moet je maar eens op de site van www.dierenhealthplan.nl kijken en ze een mail sturen, die weten echt alles over paarden!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:49

Kan best hoor, in de natuur krijgt een paard immers ook geen krachtvoer.
Ik meen me nog een Bokker te kunnen herinneren die haar paard ook alleen nog maar (onbeperkt) ruwvoer voerde en haar paard deed het daarop beter als met krachtvoer. Super toch als dat zo kan?!