Half schepje biks slecht voor het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Half schepje biks slecht voor het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 10:29

Gisteren had ik les. Maar dat is redelijk laat. Dus dacht ik,ik zal haar ff een half schepje biks geven. Ze liep de eerste 3 kwartier heerlijk. En daarna werd het minder. Net alsof ze vol zat ofzow. Zou dit kunnen komen door de biks?

Andortjuh

Re: Half schepje biks slecht voor het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:32

ja, want een paard moet je nadat het heeft gegeten, minstens een uur laten rusten, je moet nooit meteen gaan rijden naar het eten.

Zesiram

Ik zou zelf nooit voeren voor het rijden. Dan eten ze liever maar wat later. Meer omdat ik zelf ook liever niet sport met een volle buik, dan dat ik echt een argument er voor heb. Op een van mijn vorige stallen zeiden ze altijd dat er minstens drie kwartier moet zitten tussen eten en rijden, dus dat houd ik maar aan.

Keukenkast

Volgens mij heb ik eens ergens gelezen dat je tot 2uur voor het rijden mag voeren, daarna liever niet meer. De paarden krijgen dan 'pap' in de benen.. Zal nog eens zoeken

Edit;
Paarden werken niet graag met een volle buik. Zorg er daarom voor dat er minstens 2 uur zit tussen het voeden van krachtvoer en het dagelijks trainen van jouw paard. Heb je deze tijd niet, geef dan na het rijden krachtvoer.

Als je een zware training, rit of wedstrijd voor de boeg hebt, dan is het aan te raden 2 tot 3 uur voor het rijden de laatste grote portie krachtvoer te geven. Vanaf 15 minuten na het voeden van krachtvoer komen de opgeloste suikers en zetmeel als glucose in het bloed. Eerst stijgt de hoeveelheid glucose, maar deze daalt weer snel omdat het paardenlichaam de glucose gaat opslaan als reserve-energiebron. Ongeveer 2 uur na het voeden van krachtvoer heeft het paard het laagste glucosegehalte in het bloed (suikerdip). Dit kan een negatief effect hebben op intensieve prestaties zoals zware trainingen en wedstrijden. Het voeren van hooi voor of na wedstrijden is nooit een probleem.

Zorg dat je paard helemaal op adem en temperatuur is, voordat het weer eten krijgt. Na afloop van een wedstrijd is het geven van water belangrijker dan het geven van voeding. [www.pavo.nl]
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 30-11-06 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:34

Krachtvoer ligt zwaar op de maag. Er is veel engerie nodig om te verteren. Als hij moet rijden schakelt het lichaam naar de active stand. Er gaat meer bloed naar zijn spieren en heel erg weinig nog naar zijn darmen. De biks word niet verteerd en een paard kan er last van krijgen

Geld alleen voor krachtvoer.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 10:53

Krachtvoer is biks toch. Dan denk ik dat ze inderdaad inkakte door de biks. OVerigens probeerde ze nog wel echt haar best te doen hoor.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:56

Buiten dat krijgen paarden, net als mensen, een bepaalde tijd na het eten een 'dipje'. Je lichaam gaat verteren (kost energie) en suikers worden opgelost... Voor sommige paardjes is een half schepje biks overigens een hele avondmaaltijd Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:01

Klopt allemaal! Gewoon geen krachtvoer geven tot een uur voordat je gaat rijden! Als je toch wat wilt geven geef dan een appeltje of wat wortels. Een paard kan best een les lopen zonder zijn avondmaaltijd hoor, dan valt ie echt niet om!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:05

ja dat moet je nooit doen gaan voeren voor het rijden daar krijgen ze gewoon last van en kunnen ook koliek krijgen. geef he dan maar een handje hooi maar ook niet een hele berg hij moet idd een uur rusten.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:06

Hahah dat weet ik. maar voor mijn eigen gevoel heeft ze dan tenminste gegeten. Maar voortaan krijgt ze dus geen voer meer voor t rijden.

Wortels kan ze dus wel eten. Vraagt dat geen energie dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:38

Op de endurance wedstrijden krijgt mijn paard onder het rijden wortels, appels en gras. Straks bij langere ritten hooi en muslie. Dat is allemaal ligt verteerbaar en kost als het ware niet te veel engerie.

Hooi kun je ook genoeg van geven voor het rijden hoor. Krachtvoer is o.a biks ja. De meeste muslies zijn wel weer lichtverteerbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:07

Ik had zoiets op Rtl4 gezien op het progamma Horse & Co. Voordat je paard werd bereden of iets intensiefs zou gaan doen, moet je 2 uur van te voren geen voeding meer geven. Want dan tussen die 2 uur zouden ze een "suikerdip" krijgen ofzoiets.
Wat het precies inhield weet ik niet, maar misschien heeft het daar mee te maken ?
xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:13

Hmmm, bij ons op stal wordt meerdere malen per dag en op vaste tijden kleine beetjes gevoerd. In principe zeg maar 08:00 krachtvoer, 10:00 hooi, 12:00 wortels, 16:00 slobber+krachtvoer, 18:00 hooi en 22:00 muesli. Regelmatig hebben wij (mijn moeder, zusje en ik rijden alle drie op ons paardje) les vlak nadat er gevoerd is. Toch loopt 'ie daar niet minder op ofzo...

yvitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:51

Het maakt niet uit dat je je paard voert voor het rijden, maar je meot het niet vlak ervoor doen. Als jij eet voordat je gaat sporten krijg je ook steken in je zij. Het is beter als je paard de kans heeft om het eten te laten zakken. Dus daarom voeren de meeste mensen erna.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:48

Het liefst 2 uur voor het rijden geen krachtvoer meer voeren ivm een soort suikerdip die ze dan krijgen en dus een soort pap in de benen. Allemaal exact zoals Elzepelze heeft opgezocht.

Ruwvoer kan wel...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:38

wij hadden een pony verhuur bedrijfje vroeger[1975] en daar kregen de pony`s tussen de ritten door een emmer bix voor de neus gezet en na 15 min gingen ze weer Knipoog
en nooit gemerkt dat ze er last van hadden ,al was dat buitenrijden en geen zware dressuur! Haha!
en nu heb je ook als je op stal komt en er is net gevoerd,ga ik echt geen 2 uur wachten
ik wil dan eerst mesten en poetsen en dan ga ik gewoon rijden.
nu krijgt mijn pony maar een kwart schep bix,en sommige paarden 2 kg mischien dat dat uitmaakt?
ik vind een half uurtje lang zat,en ik rij altijd recratief buiten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:42

Judith_ schreef:
Hooi kun je ook genoeg van geven voor het rijden hoor. Krachtvoer is o.a biks ja. De meeste muslies zijn wel weer lichtverteerbaar.

Precies zoals Judith het zegt.

Hooi en muesli kun je prima voeren voor het rijden. Sterker nog: tijdens de vetgates (rustpauzes) op een endurancewedstrijd is het juist de bedoeling dat het paard eet zodat hij de wedstrijd kan uitrijden. Eten totdat de pauze is afgelopen en dan op naar de volgende ronde.

Maar biks is uit den boze, dat ligt als een steen op de maag. Vandaar dat wordt aangeraden om licht verteerbaar voedsel te geven als je direct daarna (verder) moet rijden. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor endurancepaarden.

En dan zal het ook nog best kunnen zijn dat sommige paarden beter tegen biks voor het rijden kunnen dan andere paarden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:43

Citaat:
Wat gebeurt er tijdens een glucosedip
Twee uur na de maaltijd is alle glucose gebruikt en ontstaat de zogenaamde glucosedip, ook wel suikerdip genoemd. Dit gebeurt bij mensen ook en wij lossen het op door een simpel dutje na de maaltijd. En bij je paard? De pijp is leeg, de fut is eruit, de energie is letterlijk op. Dus een prestatie vragen twee uur na de maaltijd is precies het verkeerde moment.

Bovenstaande quote komt van de site van Pavo. Was beter geweest te voeren na het eten of dus zeer ruim voor het eten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:45

Eleonoor schreef:
Citaat:
Wat gebeurt er tijdens een glucosedip
Twee uur na de maaltijd is alle glucose gebruikt en ontstaat de zogenaamde glucosedip, ook wel suikerdip genoemd. Dit gebeurt bij mensen ook en wij lossen het op door een simpel dutje na de maaltijd. En bij je paard? De pijp is leeg, de fut is eruit, de energie is letterlijk op. Dus een prestatie vragen twee uur na de maaltijd is precies het verkeerde moment.

Bovenstaande quote komt van de site van Pavo. Was beter geweest te voeren na het eten of dus zeer ruim voor het eten.

Verward