hoeveel biergist ( ivm dikke benen )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

hoeveel biergist ( ivm dikke benen )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:32

Hoi,

Ik kreeg hier op Bokt de tip om biergist te geven als mijn paard meer op stal moet staan ipv veel op de wei. Hij heeft namelijk heel snel last van opgelopen (achter)benen. Ik weet dat dit stalbenen zijn en dat beweging daarvoor de allerbeste oplossing is.
Maar als hij minder buiten kan lopen en s'nachts op stal heeft gestaan zijn zijn benen dik en dat blijven ze ook nadat hij beweging heeft gehad. Meestal duurt het een week of 2 a 3, dan is het over.

Maar nu kreeg ik dus de tip dat biergist opgelopen benen tegengaat. Alleen hoeveel moet ik daar dan van geven ?

Groetjes,

Maris

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:59

Mensenbiergist pilletjes hoor ik 2x de mensendosis van (pony van ruim 400kg) De biergist speciaal voor paarden heeft instructies gewoon op het etiket staan.

Nog wat anders, krijgt jouw paard kuil gevoerd op stal? Dat geeft/verergert stalbenen nl ook. Is er een mogelijkheid om op echt hooi over te stappen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 20:16

JKiya

Re: hoeveel biergist ( ivm dikke benen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:17

Op de manege kregen ze altijd in de winter een heel flesje bruin bier door het voer heen.

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:20

wat ook nog wel wil helpen is wortels. paard met een soort transport beschermers aleen zitten deze met soort van onder lap er in harry horse heeft ze en www.ej.nl

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 20:35

Bier lijkt me niet zo goed, al is het maar om de suikers die daarin zitten.

Ook wortelen kan hij niet verdragen.

Ik heb inmiddels al gevonden dat ongeveer 50 gram biergist de goede hoeveelheid is.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:01

Haha, daar had ik echt nog nooit van gehoord: bier geven aan je paard..! Is dat een bekend middel (tegen stalbenen blijkbaar)? Zaten daar ook nog verdere bij-effecten aan, Jalenka? Zie ineens allemaal héél vrolijke paarden voor me.. ;)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:20

Ik weet eigenlijk niet precies waarom ze dat kregen.. Ik was nog jong dus ik vroeg het me verder niet echt af ;) Ik weet wel dat het vaker gegeven wordt, vooral bruin bier heb ik hier op bokt al vaker voorbij zien komen. Er zitten inderdaad wel wat suikes in bier en als je dat niet wilt dan zou je inderdaad beter biergist kunnen geven.

Edit: Ik denk niet dat ze er heel veel vrolijker van werden: als het goed is zijn wij na 1 biertje ook niet dronken en een paard heeft toch meer gewicht waarover die alcohol verdeeld wordt :D

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:50

Okay, ik zal de zoekfunctie eens gebruiken! En nee, echt dronken zullen ze er idd wel niet van worden, maar bruin bier is meestal wat hoger qua alcoholpercentage dus misschien dat het toch een heel licht effect heeft..?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:30

50 gram is inderdaad correct. Sommige paarden moeten wel aan de smaak wennen dus rustig opbouwen door iets lekkers als slobber of zo.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:30

Hey Maris, st.Hippolyt heeft het in z'n assortiment, misschien is dat wat voor je?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:11

ik heb biergist gebruitk,maar mijn pony zijn stalbenen trokken er helaas niet van weg.
wat bij hem heel goed werkt is een drainage kuur van de paardendrogist.

maar sommige dieren hebben toch een wat verminderde stofwisseling en dan houd je die dikke benen toch wat.
is ook wel een beetje een ouderdomskwaaltje hoor,als ze wat ouder worden dan wil het soms niet allemaal goed weg..
net als bij oudere mensen,die hebben ook wel es vochtbenen of winterhanden :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 21:21

Je hebt wel gelijk Ellepel. Maar mijn paard heeft het al vele jaren en ik wil er zo graag wat aan doen !
En aangezien biergist naast vochtafdrijvend ook nog voor tig andere dingen goed is ( wordt er beweert ) ......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:30

ik heb het toen gegeven voor de zomereczeem.het zuivert het bloed en bevat veel vitamine b he?
maar de stalbenen bleven wel.
vorig jaar nog een kuur drainage gegeven aan het begin van de stalperiode want toen had meneer ook ineens mok( in 10 jaar nooit gehad en nu ineens wel)
ben wel heel benieuwd want die van mij loopt nog steeds buiten, zodra die naar binnen gaat krijgt hij ook weer dikke benen.
heb wel gemerkt dat voer ook wel wat doet hoor.
bij kuil worden de benen al dikker.
bij vet hooi ook.
armer hooi,bijvoorbeeld graszaadhooi gaat het al stukken beter
Laatst bijgewerkt door ellepel op 04-11-09 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 15:51

Hoi,
.
Hij had het zelfs in de tijd dat hij alleen graszaadhooi kreeg ( maar dat bevatte te weinig energie voor hem ).
Drainage comp kan hij niet mega goed verdragen, er zit iets in waar hij kennelijk niet tegen kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:04

is dat zo?
hoezo dan?
dat vind ik dan weer interresant om te horen.

weet je,niet elk dier is gelijk he,wat bij de een juist goed kan werken is voor een ander weer helemaal niet geschikt.
zo is het bij ons mensen ook he.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 16:07

ellepel schreef:
is dat zo?
hoezo dan?
dat vind ik dan weer interresant om te horen.

weet je,niet elk dier is gelijk he,wat bij de een juist goed kan werken is voor een ander weer helemaal niet geschikt.
zo is het bij ons mensen ook he.

Ja dat is zo ;) Ik weet ook niet waar hij niet tegen kan. Maar ik als ik hem de aanbevolen dosering geef wordt hij mega chago ( bijten enzo ). Geef ik hem een 1/2 dosering dan gaat het een aantal dagen/weken totdat ook dat voor problemen gaat zorgen.
Heeft hij trouwens niet alleen van drainage comp.
Holistisch da vond hem ( paar jaar geleden ) ook super gevoelig, dus zij schreef ook van andere medicijnen een lagere hoeveelheid voor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:10

komt er dus op neer dat zijn "fabriekje" in elk geval op hoog niveau draait :j
goed dat je dat weet en er dus rekening mee kunt houden

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 19:26

Even een update : ik weet niet of het door de biergist komt ( er zit 10 gram van in zijn voer ), maar mijn paard heeft maar 3 dagen stalbenen gehad bij de overgang naar paddock. En die stalbenen waren na 5 minuten stappen op het harde ook weg.
+:)+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:29

ik wil morgen es kijken hoe het zit met appie zijn benen.die waren namelijk donderdag wel erg dik.
welk voer geef je nu dan?

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:10

waar koop je dat 'biergist' waar jullie het over hebben?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:55

Ik koop het altijd bij www.masterhorse.de Maar ze willen nu opeens dat je voor minimaal 50 euro besteld, dus dat wordt het niet meer. Misschien weet iemand nog een adres in Nederland?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:34

Nee, niet in Nederland. Maar makana.de verkoopt het ook. Met verzendkosten van 6,90 euro ( maakt niet uit voor hoeveel kg ) dus dat valt te overzien.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:27

Ik kan ook biergist inkopen, zijn overwegend wel de capsules en tabletten voor zover ik heb gezien...

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:33

Heb je ook weleens Trias Omega gebruikt? Ik geeft dit aan mijn 18 jarige ruin en sindsdien heeft hij geen last meer van dikke benen. Daarnaast is Trias Omega voor veel meer dingen goed (allergie bijvoorbeeld). Ik gebruik die van de Groene Os.