Pijnlijke gewrichten, stram

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Pijnlijke gewrichten, stram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 13:47

Er zullen ongetwijfeld veel topic hier over zijn maar open toch mijn eigen topic.

Mijn merrie heeft dus atrose en spat, versleten ruggewervels op 2plekken, versleten heup en ga zo door, ze is in een gevorderde stadium en is niet meer te verhelpen. mijn merrie loopt al 2 jaar niet meer onder het zadel en loopt momenteel dag en nacht buiten om stramheid te minderen, bij kouder weer word ze warm gehouden met een deken. aan haar karakter is niet te merken dat ze pijn heeft, maar het is wel aan haar lichaam te zien dat ze er last van heeft, dit is dus de ene dag beter als de andere dag.. gisteren heb ik contact gehad met mijn dierenarts om te vragen of het niet mogelijk is om pijnstillers te geven die langdurig werking heeft, hij vertelde dat dit geen nut had omdat pijnstillers eigenlijk bedoeld zijn om paarden met verwondingingen mee te verzachten.. en dat wanneer je een paard te lang pijnstillers geeft ook nog eens een maagzweer van die medicatie kunnen krijgen. en dat dit niet bevordelijk is voor mijn paard met de leeftijd van 20jaar. hij advieseerde mij om supplementen te proberen dat was het enige wat ik kon doen om het te verzachten..


wat is jullie ervaring met supplementen voor gewrichten/ atrose stramme spieren?

en wat kost zoiets?

Niisj
Berichten: 1264
Geregistreerd: 29-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:03

Niisj schreef:
Glucosamine werkt het beste gecombineerd met chondrointine & msm zwavel.
Mijn merrie krijgt NAF SuperFlex 5 Star van de paardendrogist. Ze heeft lichte artrose in de linker voorknie.
Eerst werd zij hiernaast ook om het half jaar geïnfiltreerd in het gewricht met gewrichtsvloeistof. Na 3 dagen liep ze zuiver.
Nu word ze zelfs 1x in het jaar geïnfiltreerd en ze krijgt nog steeds dagelijks de superflex. Ze loopt geen pas onzuiver & ze loopt echt super dressuur.
Verder moet je kijken dat je hoefsmid de hoeven van je paard niet spits maar mooi rond & afrollend bekapt, dit helpt ook al een heel stuk !

Er zijn nog enkele dingen die je kunt doen om je paard te helpen als:

- de knie warm houden: ik heb een tijdje de knie van mijn merrie gebandageerd met een fleece bandage toen ze op stal stond, in de wei deed ik em wel af. Je moet wel oppassen dat je paard zn knie nog kan bewegen, ook moet je liever niet de pees van je paard meenemen onder de bandage, pezen zijn gevoelig voor hitte. Echter niet ieder paard verdraagt deze bandage rondom de knie. Mijn paard werd na een tijd de bandage beu & vond altijd een manier om deze uit te krijgen. :+

- Langer & actiever in & losstappen: merk je heel groot verschil mee. Als ik met mijn merrie 5min. instap ipv 10-15min merk ik echt wel verschil. Hoe langer ik instap, hoe losser ze loopt.

- Houd je paard in beweging, ook als je niet rijdt. Ik ga iedere keer met mijn merrie aan de hand stappen wanneer we niet rijden.

-Magneettherapie doet ook goed aan artrose.

-Accupuntuur word ook gedaan bij artrosegevallen. Echter zou ik hiermee oppassen.

- Verder zijn er nog enkele dingetjes die je kunt bijvoeren die ook zouden kunnen helpen maar dat is afhankelijk van paard tot paard:
*bepaalde kruiden zorgen voor betere doorbloeding van het bewegingsapparaat & minder stijfheid & werken ontstekingsremmend. Bv: Duivelsklauwkruid is een natuurlijke pijnstiller, bij wedstrijden rijden mag je dit niet geven, staat op de dopingslijst. Moerasspirea bevat natuurlijke aspirine dus verminderd pijn en werkt ontstekingsremmend. En zo heb je nog vele kruiden die kunnen helpen.
*Appelazijn zorgt ervoor dat essentiële voedingstoffen voor beendergestel beter worden opgenomen, zorgt voor een betere weerstand en werkt ontstekingsremmend.
*Check of je mineralen in het rantsoen in balans zijn. Toevoeging van een mineralenmengsel kan nodig zijn. Hierbij zijn de mineralen calcium-fosfor & magnesium de belangrijkste.
*Msm zwavel zalf of Arnica kan je op de plek waar de artrose zit insmeren als uitwendige behandeling.
*Plantaardige olïen smeren de gewrichten, de vetzuren in plantaardige olïen werken positief op de gewrichten.
* Er bestaan ook homeopatische druppels tegen artrose, echter deze werken vaak niet zo effectief wanneer ze niet specifiek op jouw paard zijn afgesteld.
*Ook voldoende eiwit in het rantsoen kan goed doen.

Mijn ervaringen met Primeval gelatinaat zijn niet goed, ik zag helemaal geen verschil.

Er zijn nog meer dingen die te proberen vallen maar ik kan er zo niet meteen opkomen. :o

Succes ;)


Dit was wat ik schreef een tijd geleden in een ander topic. ;)
Verder heb ik ondertussen gelezen over gember.
Gember zou ook positieve effecten hebben op het bewegingsapparaat en pijn verzachten.
Gemberolie kan je kopen bij de supermarkt of in pure vorm op de markt als je zo'n kruidenkraampje tegenkomt.

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:06

mijn vriendin heeft haar 23-jarige merrie enkele malen msm-poeder bijgegeven, maar zonder resultaat. Maar na zelf wat opgezocht te hebben is msm, maar een ondersteunend molecule voor verschillende processen in het lichaam en heb je voor gewrichten eigenlijk glucosamine nodig aangevuld met wat msm (organische zwavel) en beter nog chondroïtine en/of collageen.
Je moet rekenen op 35 tot 70 euro/maand afhankelijk van het merk.
Zelf ben ik momenteel Cortaflex Solution aan't proberen. Hiervan wordt beweerd dat het alle bouwstenen van glucosamine en chondroïtine bevat aangevuld met msm en de fabricant zou hyaluronzuur (gewrichtsvocht) opneembaar gemaakt hebben (wordt normaal gezien in het gewricht geïnjecteerd). Ik heb hier al enkele positieve reacties van gehoord en hoop dat ik ook effect ga ondervinden.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pijnlijke gewrichten, stram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:12

ik heb ook eens iets gehoord over gemberpoeder....
fijn dat jij tenminste iets probeert....ik lees in twee dagen tijd al twee topics waarbij de paarden na 1 pas te kreupelen meteen afgeschreven worden....
de een ingeslapen en de ander direct met pensioen....en uit de verhalen lees ik niet dat er iets geprobeert is...jammer...

Ben dus blij dat er mensen zijn zoals jij die wel moeite doen!

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Pijnlijke gewrichten, stram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 18:21

Bandages gebruikte ik ook al een aantal jaren lang bij mijn paard maar toen bij een koeien boer ging staan in een stal met kalveren, en doordat kalveren veel warmte af geeft waren de bandages ook niet meer nodig..

ik zal eens kijken op de paarden drogist nog meer website waar je kunt bestellen

grauwman

Berichten: 2687
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:26

Oude stalgenoot gebruikt al jaren glucosamine complex van de groene os voor haar nu 28 jarige merrie, merrie wordt nog dagelijks bereden en loopt een stuk soepeler.

Geef zelf vloeibare glucosamine aan mijn 18 jarige ruin of het echt helpt ik weet het niet heb het aan de dierenarts gevraagd maar die heeft zo zijn bedenkingen. Mijn ruin heeft zware artrose in zijn voorknie maar na een revalidatie van 8 mnden is hij nu weer vollop aan de bak. Door zijn karakter kan ik hem onmogelijk stil zetten en hij heeft er duidelijk weer zin in. Overgaan doet het niet maar ik denk wel dat het paard makkelijker beweegt door de supplementen.

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Pijnlijke gewrichten, stram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 09:42

Overgaan zal het bij mij merrie niet meer gaan, maar als ik het kan verzachten is het toch wel wat waard, ik zou eerst helemaal geen suplementen gaan geven, het is voor mijn gevoel tocht het uit stellen van... maar aangezien mijn merrie heel graag nog in haar hoofd wil maar lichaam toch wel slechter word (de ene dag beter als de andere dag) zit ik er toch over na te denken om het te proberen. al zouden die gewrichten de boel alleen maar smeren dat het iets soepler word.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pijnlijke gewrichten, stram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:11


Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 12:33

geerke schreef:
http://www.audevard.com/fr/index2.php?o ... &parent=56
dit vond ik nog...het is een frans product,je kunt ook de site in het engels bekijken .



heb net gekeken en vertaald via google omdat zoal engels als frans niet mijn beste taal is.

het klink intressant genoeg, maar kan nergens een prijs hiervan vinden?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pijnlijke gewrichten, stram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:00

http://www.audevard.com/fr/index2.php?o ... &Itemid=51
hier staat een adres in nederland die de producten van audevard verkopen,misschien kun je die bellen of mailen over de prijs?
Producten van Audevard staan erg goed bekent hier in frankrijk,ikzelf geef al jaren een vit/min. supplement....nutrilife,paardjes doen het er goed op!

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Pijnlijke gewrichten, stram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:27

Ik heb net even gemailt naar de leveranciers in nederland, heb het zelfde spul op google getikt en kwam op een engelse site waar dit ook verkocht werd voor 2kg vroegen ze al 188 euro best prijzig dus

Diaantjev

Berichten: 402
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Pijnlijke gewrichten, stram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:01

Ik ben degene die over de gemberpoeder hier op bokt is begonnen. In Duitsland wordt dit namelijk al veel gebruikt. Google eens op gemberpoeder paard en je krijgt allerlei informatie. Ik heb gemberpoeder gekocht op de markt bij een man die allerlei kruiden verkoopt.