Dopingszaak Christian Ahlmann escaleert in Duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dopingszaak Christian Ahlmann escaleert in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 08:11

http://www.pferdenachrichten.de / http://www.st-georg.de / http://www.bokt.nl

Christian Ahlmann en Marion Jauss, de eigenaresse van Olympiadepaard Cöster, zijn woedend op de FN (Duitse Federatie). Volgens de Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) overweegt Marion Jauss zelfs om gerechtelijke stappen tegen de duitse Federatie te nemen.

Reden hiervoor is de positieve dopingstest tijdens de quarantaineperiode in Aken. Deze preventieve dopingstest is in het leven geroepen na de dopingproblemen van Ludger Beerbaum in Athene, en Meredith Michaels-Beerbaum tijdens de Wereldbekerfinale in Italie. Door deze gevallen wordt er nu voor de belangrijke wedstrijden al gecontroleerd op doping.

In Hongkong werden met deze testen ook het paard van Heike Kemmers Frank Ostholts positief getest op het gebruik van doping. Volgens beide ruiters waren de paarden allebei onder behandeling van een dierenarts, en ging het over slechts lichte medicatie.

Volgens de directeur van de Duitse Federatie Reinhardt Wendt is het slechts een storm in een glas water: "Het is volkomen normaal dat paarden soms behandeld moeten worden. Bonaparte had een lichte onsteking, Lord Luis had last van mok en Medicott had een kou opgelopen. Dat betekent niet dat we hier gelijk met doping te maken hebben. De middelen zijn gewoon als medicatie gebruikt. In het geval van Christian Ahlmann is er nieteens de vermelde stof aangetroffen.
Een nuloptie in de paardensport is gewoon niet te hanteren. Het wordt tijd dat men hier eens rationeel naar gaat kijken. We hebben hier met dieren te maken", aldus Wendt.

Verwante artikelen:

[VN] Springpaard Cöster positief getest op doping tijdens Spelen
[VN] Naast Cöster nog 3 andere paarden positief getest op doping
[VN] Olympische Springfinale gaat gewoon door
[VN] KNHS: Dopingzaak is zeer slecht voor de sport
[VN] Equiblock is de boosdoener in dopingzaak springruiters
[VN] Ahlmann draait mogelijk op voor transportkosten Spelen
[VN] Christian Ahlmann per direct uit Duitse A-kader gezet
http://sleipnir.bokt.nl/forums/viewtopi ... 1&t=994850
[VN] Christian Ahlmann vecht startverbod aan met kort geding

HannahFrouk

Re: Dopingszaak Christian Ahlmann escaleert in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:50

Ik kan me die reactie nou heel goed voorstellen.
Het is nogal niet een verschil of je je paard vol anabolen spuit of dat je hem een aspirientje of een hormoonzalfje tegen een ontsteking geeft. Maar je loopt dan wel gelijk tegen de lamp. Daar zouden ze toch echt onderscheid in moeten maken.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:13

Helemaal met je eens HannaFrouk! Ja
Je hebt het over een wezenlijk verschil tussen medicatie en doping om prestaties op onnatuurlijke wijze te
verbeteren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:28

Zou ie soms heel snel gaan lopen van een mokzalfje of zo. Wat is dit toch raar. Je kunt toch op je klompen aanvoelen dat paarden soms wel eens wat hebben. Het is geen fiets.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:02

Enige reactie die hier in mij opkomt is;

Here we go again!

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:38

Doping is doping
Bij het wielrennen is de helft van het peleton (medisch)allergisch
en moet men daar medicatie voor hebben??????
De rest moet zijn toevlucht nemen tot andere homeopatische middelen.

Als je kleine beetjes "doping" toelaat waar ligt dan de grens?

Dat er in de basissport door onwetendheid soms iemand gepakt wordt kan ik me voorstellen.
Maar in dit voorbeeld hebben we het over topsport, en daar hoort nu eenmaal bij dat je kennis hebt van wat wel en niet mag.

Nancylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:14

ik vind niet dat je doping moet gebruiken bij paarden als medicatie ik vind die reactie ook goed

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:42

de grens moet liggen daar waar de prestaties beïnvloed worden. Maar het is idd wel lastig definiëren, want sommige middelen hebben nu eenmaal bijwerkingen de prestaties positief kunnen beinvloeden.

Maar zeg nou zelf, als een hardloper een wondje heeft mag dat ook behandeld worden, waarom bij een paard niet? Een mokalf behandeling zal er niet voor zorgen dat het paard in ene 10cm hoger springt evenals een spuit sedalin die twee weken vooraf is gebruikt voor het scheren.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:09

_Rianne_ schreef:

Here we go again!

Daar dacht ik ook meteen aan...

Maar de laatste tijd is het zo dat je de ene week iets nog mag gebruiken en de week erna niet meer, en als het dan iets is dat voor langere periode aantoonbaar is dan hang je, dan kan je niet meer meedoen gedurende die tijd...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:13

Ik snap niet dat ze steeds weer die medicatie gebruiken?
Die ruiters weten zelf toch ook wat ze wel en niet mogen gebruiken? Laat ze dan iets gebruiken wat wel mag of anders van tevoren aangeven dat het paard behandeld wordt, dan is er toch niets aan de hand.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:00

_Rianne_ schreef:

Here we go again!

Inderdaad.. tegen de tijd dat ik afgestudeerd ben kijk ik wel of er al een uitspraak is.. En dan nog heb ik geluk als er dan al een eind in zicht is..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:45

Cayenne schreef:
Een nuloptie in de paardensport is gewoon niet te hanteren.

Wat een onnozele reactie!

Is het paard onder behandeling met iets wat niet mag dan kan je niet starten. Klaar.
Beter voor het paard ook, want het is onder behandeling. Als de kwaal niet serieus is, gebruik dan geen middel wat niet mag Pling
Een paard ter keuring aanbieden wat onder behandeling is met iets wat niet mag is pure onbekwaamheid.
Wat mij betreft drie reden om de combinatie gelijk een tijd te schorsen.

hc

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:15

Nul is nul. Punt.
Als al die andere ruiters (zoals de nederlanders) wel nul kunnen volhouden waarom deze ruiters dan niet.

Er is een lijst met welke stoffen verboden zijn en als je iets toedient, dan hoort het gewoon dubbel gecontroleerd te worden of die stof er niet in zit. Heeft het paard echt die stof nodig? Dan maar niet starten.

Want miz is het niet vast te stellen wat een toegestaande hoeveelheid mag zijn. En dan krijg je weer dat ze daar overgaan muggenziften..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:22

Als je paard een wondje heeft en het gaat ontsteken of je paard heeft eczeem, dan zou je dat dus NIET mogen behandelen met bijvoorbeeld een corticoidezalf (ontstekingsremmer), wat je normaal gesproken gewoon zou doen.

Nee, ik vind dat er wel degelijk verschil is tussen een paard normaal medisch ondersteunen en doping.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:28

De vraag is in hoeverre het "normaal" is dat een paard zo vaak medisch ondersteund moet worden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:07

Klopt, als je je paard medisch moet ondersteunen, dan is het dier niet geschikt voor topsport, laat staan de OS.
Als je paard een wondje heeft zijn er genoeg andere toegestaande middelen om het mee te behandelen. Zo niet, dan of het wondje laten wat het is, of niet starten. Eigenlijk heel simpel.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:13

RianneH schreef:
Klopt, als je je paard medisch moet ondersteunen, dan is het dier niet geschikt voor topsport, laat staan de OS.

Dat was ook het eerste wat mij te binnen schoot, waarom in vredesnaam wedstrijd rijden,als je paard niet fit is en aan de medicatie zit? Blijf dan lekker thuis en hou je paard op rust.
Wij zouden zelf toch ook niet fanatiek gaan sporten als we met een ontsteking rondlopen? (ik niet in elk geval)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:35

Maar probleem is dat er veel geld in omgaat en dat het paard NU moet presteren en niet morgen, ookal betekend dat dat hij volgende week afgeschreven kan worden, volgende week zien we wel verder.