Twee voor twaalf voor aanpak Afrikaanse Paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Twee voor twaalf voor aanpak Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:27

www.sectorraadpaarden.nl

Het is niet de vraag of de paardensector te maken krijgt met besmettelijke paardenziekten, maar wanneer. “Morgen kan het hier zijn”, aldus Marianne Sloet van de Universiteit Utrecht, departement Gezondheidszorg Paard. Voor de paardensector in Nederland zal dit een groot drama betekenen. “Bijna alles gaat op slot en met een sterftepercentage tot circa 95 procent zal niet alleen financieel en economisch sprake zijn van een grote ramp, maar vooral ook emotioneel”. Voor een adequate aanpak van dit desastreuze scenario -waarvoor tot nu toe geen paard te verzekeren is- is het volgens de diverse deskundigen al twee voor twaalf geweest.

Aanpak van de bestrijding van besmettelijke dierziekten laat geen ruimte voor uitstel. Liever vandaag dan morgen zullen overheid (LNV) en sector (SRP en de hierin samenwerkende partijen) de handen ineen moeten slaan om tot een preventief diergezondheidsbeleid te komen. Ieder zal daarbij zijn eigen verantwoording moeten durven nemen. Niet alleen beleidsmatig, maar ook financieel. Deze conclusie kwam vorige week woensdag in Ermelo tijdens de ‘Studiedag besmettelijke dierziekten’ van de Sectorraad Paarden (SRP) als een rode draad naar voren. De studiedag was een initiatief van de SRP op het gebied van diergezondheid en dierenwelzijn.

Doel van de SRP-studiedag was om een bewustwordingsproces in gang te zetten over de dreiging, de risico’s en de gevolgen van besmettelijke dierziekten in de paardenhouderij. Om de noodzaak hiervan in de praktijk nog eens extra te benadrukken, verwoordde Sjaar van Beek, voorzitter van de vakgroep Schapen en Geiten van LTO Nederland, met welke mega-problemen de schapenhouderij in Nederland de afgelopen twee jaar is geconfronteerd door de plotselinge en niet-verwachte komst van Blue tongue. Het heeft deze sector al miljoenen euro’s gekost. Toch lijkt door een nauwe samenwerking met het ministerie van LNV het tij gekeerd te zijn en is door een grootschalige vrijwillige vaccinatie een passend bestrijdingsprogramma tot stand gekomen. Enerzijds door en op initiatief van de schapenhouderij als sector, anderzijds door de inzet van LNV, zowel nationaal als internationaal.

SRP-werkgroepvoorzitter Jaap Werners maakte ook nog eens duidelijk dat een aanpak van besmettelijke paardenziekten alleen mogelijk is als het ministerie van LNV hierin haar verantwoording neemt. Afrikaanse Paarden Pest is als bestrijdingsplichtige ziekte hierin dreiging nummer één, maar ook het West Nile Virus en Infectieuze Anemie kunnen hierbij in één adem worden genoemd. De problematiek moet op de nationale en internationale agenda worden gezet om – daar waar nodig – met een passend vaccinatiebeleid preventief aan de slag te kunnen gaan.
Vanuit de schapenhouderijsector wordt echter ook duidelijk, dat de paardensector voor een belangrijk deel zelf de regie in handen moet blijven houden. Drempelvrees om zaken te veranderen moet aan de kant worden gezet. Op zeer korte termijn zal de I&R problematiek moeten worden opgelost. “Vooral de ‘I’ doogt geen uitstel meer; we moeten weten hoeveel paarden en pony’s er in Nederland zijn. Daarna komt de ‘R’ wel”, aldus Marianne Sloet. Zij pleit dan ook voor keiharde maatregelen om tot een sluitend identificatiesysteem – aan en afmelden - te komen. “Slachten zonder paspoort en/of chip mag niet meer mogelijk zijn. Afvoer van kadavers door Rendac moet ook alléén mogelijk zijn met chip en/of paspoort. Met andere woorden ieder paard moet bij afvoer of export bekend zijn”. Een standpunt dat door de SRP wordt gedeeld en ondersteund.

Het ministerie van LNV zal hiervoor samen met de sector een convenant met diverse partijen moeten gaan sluiten. Wellicht meerdere. “Daarnaast kan bij de bestrijding van besmettelijke dierziekten een Convenant Diergezondheidsfonds tussen en LNV en de sector de basis vormen voor een adequate aanpak. De schapenhouderij, maar ook de rundvee, varkens en pluimveesectoren hebben dat al over twee periodes van vijf jaar in samenwerking met LNV aangetoond” , aldus Toon van Hoof van LTO-Nederland. De uitdaging voor de paardenhouderij is daarbij in zijn ogen vierledig: in de eerste plaats een sluitende I&R (elektronisch) realiseren, het opstellen van een agenda met prioriteiten diergezondheid, opzetten monitoring, en preventieve maatregelen toepassen in een sector met zeer veel wisselende contacten. “Kan niet en mag niet bestaat daarbij niet. Het is slechts een kwestie van tijd dat met behulp van de elektronica, chips en andere nieuwe ontwikkelingen ieder dier op ieder moment kan worden gevolgd. Eerste voorwaarde is echter wel een sluitende identificatie”.

Meer informatie via de website www.sectorraadpaarden.nl

SGWuppie

Re: Twee voor twaalf voor aanpak Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:36

Kunnen we niet inenten dan? Als het echt zo twee voor 12 is mag er weleens wat meer ruchtbaarheid aan gegeven worden!! Het lijkt me doodeng als zo' n virus zich in Nederland aandient!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:44

Ooohhh, daar gáán we weer.
Laten we vooral paniekzaaien.

Citaat:
'Het is slechts een kwestie van tijd dat met behulp van de elektronica, chips en andere nieuwe ontwikkelingen ieder dier op ieder moment kan worden gevolgd. Eerste voorwaarde is echter wel een sluitende identificatie'.

Zo werkt het altijd. Mensen bang maken dan gaan ze overal mee akkoord.
Echt walgelijk en bovendien een methode die al zo oud is als er regeringen zijn. Bange mensen laten zich graag 'beschermen' kijk maar eens naar de huidige treurige toestand van onze privacy. Alles om te 'beschermen' tegen het grote kwaad. Zijn het niet denkbeeldige terroristen dan is het wel een virus.
Was het ook niet de vogelgriep waarbij het niet de vraag was óf maar wanneer?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:45

Tja het is een kwestie van tijd wanneer hier het eerste geval uitbreekt en dan is heel Den Haag in paniek en moet alles weer afgemaakt worden, net zoals toen met de koeien. Terwijl dit echt niet iets nieuws is, al langere tijd is dit bekend, maar actie ondernemen vanuit DH gebeurt tot op heden niet...jammer...

orsini

aja dit is niet alleen zo in de paardensector, wat dacht je van al die zeer gevaarlijke virussen uit de derde wereld landen die hier zo terecht komen nu iedereen kan vliegen. Zelfs mensen lopen een groot risico, maar als we overal heel erg over na gaan denken dan wordt je niet blij.

Ben t er wel mee eens dat een goed preventieplan noodzakelijk is Lachen wie weet hoeft dan bij een mogelijke uitbraak niet 95% te sterven

MaaikeMo

SGWuppie schreef:
Kunnen we niet inenten dan? Als het echt zo twee voor 12 is mag er weleens wat meer ruchtbaarheid aan gegeven worden!! Het lijkt me doodeng als zo' n virus zich in Nederland aandient!

noop kan dus niet
mag pas als t is uitgebroken ofzoiets..
heb er nog een verslagje over moeten maken
even zoeken Haha!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:47

Het vaccin is volgens mij al in de maak of reeds gemaakt, alleen toediening mag pas als er daadwerkelijk een uitbraak is....Erg handig dus.....

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:49

hebbes

Er is een vaccin tegen het virus dat de ziekte veroorzaakt. Volgens de Europese bestrijdingsrichtlijn is vaccinatie in het gebied rondom een uitbraak verplicht. Vaccinatie is alleen toegestaan bij een uitbraak en mag niet gebruikt worden als de ziekte nog niet geconstateerd is. In Nederland is er nog geen vaccin beschikbaar, omdat de kans op een uitbraak klein is. Er wordt wel al een beleidsdraaiboek gemaakt voor als de Afrikaanse paardenpest uitbreekt. In dit beleidsdraaiboek wordt beschreven hoe de Afrikaanse paardenpest word bestreden bij uitbraak.

dus enten mag officieel niet..
en aangezien we nu aan t paniekzaaien zijn Haha!
ze zeggen dus dat wanneer het virus op een stal is aangetroffen, moeten alle paarden van de stal plat

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:49

Laten ze daar dan wat aan doen, dat lijkt me belangrijk dat een waterdicht identificatie systeem.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:51

Ik vraag me af waarom zo'n vaccinatie niet meteen met de regulier vaccinatie mee kan?

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:53

vacc is er voor maar hier nog niet,gaat vast weer enorm veel geld kosten.
een vriendin van mij woont in zuid afrika en daar worden de paarden jaarlijks gevaccineerd voor de paardenpest.dan mogen ze een aantal weken niet zwaar in het werk gezet worden omdat het een straf vacce is.komt hier vast ook nog wel ,maar zal zeker nog even duren voor zo duur vacce hier is.
en zeker eerst nog heel wat meer gevallen moeten voorkomen hier.
maar voor dat vliegje die de paardenpest verspreid naar hier komt,dan moet het denk ik eerst wel wat tropischer worden hier.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:13

Ik snap het niet , dus er zou een paardenvirus zijn , doodelijk ?
En het zou even duren voordat het hier uitbrak ?

Is dat echt waar , of word het weer eens overdreven ?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:17

Overdreven niet, kwestie van tijd voor het hier is wel....

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:39

solina schreef:
maar voor dat vliegje die de paardenpest verspreid naar hier komt,dan moet het denk ik eerst wel wat tropischer worden hier.

Laat ik je uit de droom helpen... Het wordt verspreid door dezelfde knut als die de blauwtong hier gebracht heeft, dus de mugjes die het (over)brengen zijn hier al!
Paardenpest is niet overdraagbaar van paard naar paard, maar alleen via die mugjes of bijv. teken. Dus het kan zowieso geen kwaad als de mensen eerst eens goed zorgen dat hun dieren (paarden) niet gestoken worden, door het gebruik van een goed insectenwerend middel. Dat is nu je beste preventie!
Een inenting is leuk, maar voorkomen dat het dier geinfecteerd raakt is nog beter. Je gaat tenslotte ook geen malariapillen slikken en je vervolgens lek laten steken door muggen! Ieder normaal denkend mens zal zich evengoed goed insmeren met een antimuggenmiddel.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:49

Ik vind het een lastig artikel om te lezen.
het is 2 voor 12 maar wie gaat nu wat doen en wanneer?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:50

Moeten we dan niet allemaal in paniek rond rennen en alles er tegen doen ?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:56

Maar wat zou het dan voor iedereen betekenen ?
Je paard binnen 1 klap dood ?
Manege uitgeroeid / fokstallen leeg ?
Of valt het allemaal wel mee?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:15

zelfde als horseswoman
heb niet graag dat met paard zo dood ligt

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:18

Als het echt zo erg is komt het binnenkort wel in de krant/ op televisie.... toch?
Lijkt me ZO erg! En voor de meeste is de economische schade nog niet eens zo erg.. maar de emotionele schade wel! ik gaa echt janken als mijn lieve verzorgshetje ook dood gaat!

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:31

Preventie zou dus geen probleem moeten zijn. Voor de schapen wordt Butox gebruikt tegen de knut en dat schijnt te helpen. En aangezien Butox is vrijgegeven, kunnen we dat ook voor de paarden gebruiken. Wij gebruiken het trouwens al tegen de dazen en muggen.

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:33

Er staat een heel stuk over in de laatste bit voor degene die er meer over willen lezen

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:37

Dit is toch al de zoveelste keer dat deze ziekte op zou kunnen komen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:42

*haalt schouders op* ach.. kom.. iedereen weet toch wel dat het er ooit wel van zal komen? een of ander dodelijk paardenvirus? Tjah altijd toch al geweten waarom zouden alleen koeien mkz krijgen en schapen blauw tong? iedereen weet toch wel dat er tezijnertijd ook wel iets komt van paardenpest oid.

Niet dat ik er nu om sta te springen hoor bij lange na niet! maar tjah dat wisten we gewoon toch al? Ik hoop wel dat als het dalijk zo ver is ik toch allebei m'n paardjes kan inenten (al kost 't me bloed zweet en tranen om dat te kunnen betalen!)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:46

weet je wat ik dus zo dom vind altijd, net als bij die andere dierenziektes roeien ze alles in een straal van weet ik veel hoeveel KM uit om verspreiding te voorkomen. Ok, maar dan wordt er dus NOOIT een mogelijke resistentie voor opgebouwd en zal dit probleem dus altijd blijven bestaan. Echter als de dieren die er doorheen komen wel kunnen blijven leven (en wie zegt dat elk paard besmet kan raken) komt er een genetisch voordeel waardoor het infectie risico in latere generaties af kan nemen.

Met BSE enzo begrijp ik dat landen hun export van vlees willen beschermen, maar aangezien paarden toch meer hobby dieren zijn kan dit niet een reden zijn mbt paardenpest.

Ik snap dus echt niet waarom alles geruimd moet worden en ze het niet gewoon kunnen isoleren en uitzitten. Ja een mug brengt t over maar dan....hoe lang leeft n mug nou en hoe ver vliegt die? En dan ook nog eens moet hij toevallig eerst op een besmet paard landen, zelf besmet worden en vervolgens een ander paard zoeken en opnieuw besmetten.........beetje overdreven denk ik hoe er altijd zo makkelijk wordt gesproken over t ruimen van dieren.

Als de pest onder mensen weer uitbreekt gaan we toch ook niet een stad uitroeien om verspreiding te voorkomen????

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:56

Er is toch een vaccin tegen in Amerika dacht ik?
In amerika is t toen overgewaaid vanuit Afrika. Ik dacht dat ze daar een vaccin hadden. Bloos