Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 07:32

http://www.thehorse.com

De half-arabier Elmer Bandit heeft de beruchte Dave Smith Fall Fiesta trail wedstrijd gewonnen. Dit evenement werd gehouden in Iowa, Amerika.

Dit lijkt op het eerste gezicht geen bijzondere prestatie, maar het paard van Mary Anna Wood is al ruim 37 jaar oud, en won de afstand van 60 mijl (ruim 96 kilometer) met een enorme voorsprong op de concurrentie.
Met deze overwinning op zak werd Elmer Bandit ook nog eens uitgeroepen tot de winnaar van de Open Sweepstakes competitie van 2008.

De Open Sweepstakes competitie is de zwaarste trail klasse in Amerika. De paarden en ruiters leggen rond de 60 mijl af tijdens een 2-daags evenement. De paarden moeten op een snelheid van tenminste 5 mijl (8 km) per uur zitten. De deelnemers worden geacht om langs obstakels te kunnen manouvreren zoals stammen en complete omgevallen bomen. Ruiter en paard worden beoordeeld.

De eerste prijs gaat uiteindelijk naar het hoogst scorende paard tijdens het evenement. Elmer Bandit kreeg ook nog eens de prijs voor beste Half Arabier, en de prijs voor beste lichtgewicht paard.

Elmer heeft er nu in totaal 20540 mijl (33055 kilometer) op zitten. De Saddlebred Wing Tempo heeft op dit moment nog het record in handen met 20710 mijl in totaal (33329 kilometer).

Volgens de eigenaresse van Elmer is het paard echter nog lang niet aan zijn pensioen toe, en zijn ze van plan om op 4 oktober opnieuw mee te doen aan een zware wedstrijd.
Elmer Bandit gaat hiermee regelrecht op een wereldrecord af. Volgens zijn eigenaresse is hij in blakende conditie en makkelijk in staat om Wing Tempo te passeren.

Klik hier, hier en hier voor foto's.

EllyC

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:36

Ben ik erg negatief als ik zeg dat dat nooit kan. Een paard van 37 jaar dat nog bereden wordt over deze afstanden?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:37

Ik heb al eerder over dit paard gelezen, wat een prestatie zeg! Om je paard op die leeftijd nog gezond zo'n wedstrijd door te krijgen, daar mogen we een voorbeeld aan nemen!

Ik ben heel benieuwd hoe dit dier wordt gehouden en getraind!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:40

Wauw, klinkt echt onwerkelijk, 37 jaar en dan nog zo presteren!!!
Petje af!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:50

jury schreef:
Ben ik erg negatief als ik zeg dat dat nooit kan. Een paard van 37 jaar dat nog bereden wordt over deze afstanden?

Tja, waarom zou het niet kunnen? Alleen het huidige sportpaard wordt voor zijn 20ste kapot gereden Clown

Of het verstandig is zulke zware coursen noeg te rijden is een tweede. Hoop dat zijn hartje het niet begeeft. Maar laten we wel wezen... paarden zijn van nature dieren die lange afstanden afleggen. Ik denk dat je met hele goede verzorging een heel eind komen kan. En dan ook proficiat voor de eigenaar van dit paard!

Ik vind dit iets heel anders als paarden die in onnatuurlijke houdingen de bak door geschopt worden met veel ijzer in de mond Vork Kan mij voorstellen dat een paard daar een stuk minder goed tegen kan...

Trouwens... Hoeveel manegepaarden heb ik wel niet gekend die eind 20 (een enkeling zelfs begin 30) waren en nog volop 2 uur in de manegelessen liepen. Dat is een zware baan!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:00

Wat een prestatie zeg!
Dat palomino western paard van de trail demo van horse event was pas 10 en al met pensioen...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:02

Citaat:
Hoeveel manegepaarden heb ik wel niet gekend die eind 20 (een enkeling zelfs begin 30) waren en nog volop 2 uur in de manegelessen liepen. Dat is een zware baan!

Maar dat staat imo net helemaal in verhouding tot de prestatie van dit paard! Erg knap, hoop dat mijn paard er ook zo fris bij loopt op die leeftijd Bloos

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:04

yoh, 2 uurtjes in een bak of 95 km op topsnelheid in een trail......

En die opmerking over kapot gereden sportpaarden is onnodig grievend.... ik denk dat het gemiddelde cowboy paard, koetspaard of werkpaard de 10 jaar nog niet eens haalde.....

Ik denk meer in de lijn van jury, leuk disney verhaal maar niet mogelijk.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:13

O gelukkig ik dacht dat ik al gek werd.
Wat ik nl. vaak zie is dag bij 20+ een paard/pony al strammer wordt (er zijn natuurlijk uitzonderingen).
Vlak bij mij loopt een shet (is er een sterker ras) van 40 jaar maar die loopt eigenlijk niet meer maar schuifelt en dat doet ie al jaren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:15

als het paard het nog aankan, waarom niet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 08:29

De kilometers staan heus wel officieel geregistreerd en bevestigd. Waarom zou dit niet mogelijk zijn als het paard nog gezond is en het aan kan?
Lijkt me anders wel dat het opgevallen is door deelnemers als het paard opeens veelvuldig bovenaan staat Clown

Ook heeft de eigenaresse hem al vanaf veulen zijnde, dus lijkt me wel degelijk waar Lachen

Nog een foto gevonden:

Afbeelding
http://www.thehorse.com

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:29

je hebt paarden net als mensen die op hoge leeftijd nog hardstikke gezond zijn. Mijn overgroot oma was tot haar 102 nog gewoon hardstikke helder hoor terwijl andere op hun 60e al op zijn.

Ik denk dat het best kan, al is het een zeer grote uitzondering... Neem aan dat ze dit niet gaan zitten liegen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:31

_Zsazsa_ schreef:
je hebt paarden net als mensen die op hoge leeftijd nog hardstikke gezond zijn. Mijn overgroot oma was tot haar 102 nog gewoon hardstikke helder hoor terwijl andere op hun 60e al op zijn.

Ik denk dat het best kan, al is het een zeer grote uitzondering... Neem aan dat ze dit niet gaan zitten liegen.

Dat denk ik ook...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:49

amondi schreef:

En die opmerking over kapot gereden sportpaarden is onnodig grievend.... ik denk dat het gemiddelde cowboy paard, koetspaard of werkpaard de 10 jaar nog niet eens haalde.....

Topsnelheid??? 8km per uur is geen topsnelheid. das gewoon een rustige buitenrit.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:54

bijzonder!!!
menig polopaard in Argentinie is 20+
paardje zal wel als koning verzorgd worden!!

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:57

Je ziet wel aan het paard dat het al ouder is, maar verder ziet ie er prima uit.
Ik wens de eigenaresse nog veel plezierige jaren met hem!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:01

Je hebt inderdaad bij de mensen ook uitzonderingen. dus waarom niet bij de paarden. Zolang het kan vindt ik het een prestatie van wereldklasse

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:06

8km per uur is in vergelijking tot andere endurancewedstrijden volgens mij niet bijster hard!
Al vind ik het voor een paard van zo'n leeftijd toch een hele prestatie, ik vind het knap Ja
En wat ik van die foto's afzie... volgens mij is zijn amazone ook geen jong bloempje meer Tong uitsteken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:23

oosterhoff schreef:
Topsnelheid??? 8km per uur is geen topsnelheid. das gewoon een rustige buitenrit.

mirkip schreef:
8km per uur is in vergelijking tot andere endurancewedstrijden volgens mij niet bijster hard!

Misschien in ons vlakke Nederland, waar we vooral op aangelegde ruiterpaden of vlakke brede zandpaden rijden. In geaccidenteerd terrein of op lastige bodem zul je toch écht een tandje harder moeten rijden om minimaal 8 km/u te halen, heuvels en ruig terrein werken behoorlijk remmend op je snelheid, obstakels op de route (boomstammen, hekken die open en dicht moeten, rivieren die je moet doorwaden) doen dat ook. Aan den lijve ondervonden toen ik twee maanden geleden een wedstrijd in Schotland reed.

Ik zou ook niet weten waarom een gezond paard van 37 dit niet meer zou kunnen. Ik krijg de indruk dat hier de Nederlandse norm wordt aangehouden dat een paard met 15 oud is en met 20 versleten.

Ik wens het paard en de eigenares nog veel fijne en gezonde kilometers toe. Lachen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:31

Applaus! Denk ook wel dat die twee zo op elkaar ingespeeld zijn en zoveel ervaring met elkaar en trail hebben, dat ze daar een heel deel voordeel hebben op de jeugd...

Ik kan me vergissen maar was het oudste paard ooit (57?) ook niet nog dagelijks aan het werk?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:40

amondi schreef:

Die van mijn opa werden vroeger ook 20 jaar en dat met zwaar ploeg/maai/trek werk de hele dag van 7 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds. Merries kregen de dag van de bevalling vrij en na 1 week moesten ze al weer aan het werk.

En dan ook nog dat arabieren gemiddeld gesproken met minder gebreken ouder worden dan de gemiddelde kwpn-er.

Toch een byzondere prestatie, ik doe dat hun (paard en berijder) niet na Knipoog

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:50

Karin schreef:
Ik zou ook niet weten waarom een gezond paard van 37 dit niet meer zou kunnen. Ik krijg de indruk dat hier de Nederlandse norm wordt aangehouden dat een paard met 15 oud is en met 20 versleten.

nou dan is die van mij al bijna dood.... mijn paard is 26 en nog topfit hoor...

maar ik vind het idd een hele prestatie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:57

Sjips dan moet ik mijn paard maar snel met pension doen zo te lezen. Die heeft eerst acht jaar op de baan gelopen en loopt nu endurance klasse II met III voor volgend jaar.

Ik zou het geweldig vinden als mijn paard op die leeftijd het zelfde doet. Geweldige prestatie.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:58

Paar behoorlijk sceptische bokkers, haha, maar aangezien ze voor een notering betreffende een aanstaand wereldrecord gaat, word de leeftijd van het dier echt gecheckt heur!
Overigens had mijn moeder tot 2 jaar geleden een merrie, die vanaf haar 20ste steeds drukker en werklustiger werd. Omdat mams het zelf niet meer aankon ivm haar eigen conditie zijn ze met eventing rijden gestopt toen Anatola 28 was. Uiteindelijk is ze 34 geworden en werd dagelijks bereden, stap, draf, galop (veelal buitenritten van 1,5 tot 2,5 uur) ook liep ze heel af en toe nog shows mee, maar aangezien ze niet zo mooi zwart meer was (grijze haren, beetje doffe vacht) zijn ze daarmee gestopt. Ze is uiteindelijk ingeslapen omdat ze haar kootbeen heeft gebroken in de wei, toen ze vanuit volle galop een stop bij het hek maakte.

Op de foto's zie je idd een oud paardje (ookal een wat oude ruiter of zie ik dat verkeerd?) die blijkbaar in topconditie verkeerd. Waarom kan dat niet?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:01

Deze combinatie wordt al een hele tijd gevolgt en er zijn al meerdere artikelen over verschenen. Daarnaast wordt in Amerika ven combinaties alles heel goed bijgehouden. Dus ga er gerust maar vanuit dat het klopt Knipoog