Nieuwe juryselectie discipline dressuur van start

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuwe juryselectie discipline dressuur van start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:45

www.knhs.nl

De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) start met een nieuwe selectieprocedure voor de juryopleidingen. Vanaf dit najaar wordt iedereen die zich heeft ingeschreven voor de juryopleiding discipline dressuur klasse B t/m M door de KNHS gescreend door middel van een intake gesprek en een speciaal ontwikkelde toets.

De afgelopen maanden hebben aspirant juryleden zich kunnen aanmelden voor de opleiding jurylid discipline dressuur voor de klasse B t/m Z. De belangstelling was groot. Zo willen maar liefst 215 kandidaten worden opgeleid tot jurylid klasse B en L.

Iedereen die zich heeft aangemeld voor de opleiding B/L en M wordt uitgenodigd voor een intakegesprek. Deze gesprekken vinden plaatst tijdens de zogenaamde juryselectie avonden waarvan de eerste gepland staat op maandag 22 september 2008. Naast een intakegesprek wordt er bij de kandidaten ook een toets afgenomen waarbij aan de hand van beeldmateriaal gevraagd wordt enkele proeven schriftelijk van commentaar te voorzien. Op basis van het intakegesprek en de toets wordt er van elke kandidaat een zogenaamd metaprofiel gemaakt waarin iemands denkwijze gemeten en beschreven wordt. Vervolgens bepaalt de KNHS welke kandidaten ook daadwerkelijk de opleiding mogen volgen. Voor de aspirant juryleden klasse Z geldt dit jaar nog de ‘oude’ procedure. Zij hoeven niet deel te nemen aan de selectie avonden.

De nieuwe selectieprocedure maakt deel uit van het ‘Masterplan Officials 2008 - 2011’. Om de continuïteit van de paardensport te waarborgen vindt de KNHS het belangrijk om te investeren in Official-opleidingen. Met dit plan wil de KNHS een impuls geven aan het totale KNHS Official kader, zowel kwalitatief als kwantitatief, waarbij het welzijn van paard en mens een centrale plaats inneemt.

Elisa2

Re: Nieuwe juryselectie discipline dressuur van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:47

Een heel goed iniatatief denk ik!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:52

Ja goed iniatief, maar wordt er ook nog iets met de bestaande juryleden gedaan? Anders duurt dit jaren voordat het enig effect kan opleveren...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:56

Pffff .. best een pittige selectie lijkt me.
Maar wie bepaalt nu welke gedachtengang het best is Knipoog

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:00

Nou daar zullen ze niet zo streng op zijn denk ik.. Wordt ook lastig..Ze zullen wel het scala der ausbildung aan willen houden.
Denk dat het meer gaat om de gedachtengangen die ze zeker niet willen hebben.. Vork

Devato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:07

Ik vind het wel een goed initiatief, misschien word er dan tenminste door de nieuw opgeleide juryleden toch iets meer op een lijn gejureerd... Want soms valt er werkelijk geen touw aan vast te knopen Nagelbijten / Gniffelen
Maar het lijkt me inderdaad wel een pittige selectie.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:10

Inderdaad prima ontwikkeling maar ben wel benieuwd wat de randvoorwaarden zijn (wie mag wanneer door) en hoe met het kaf van het koren gaat scheiden van het zittende jurycorps.
Maar overall ben ik hier heel blij mee.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:30

Devato schreef:
Ik vind het wel een goed initiatief, misschien word er dan tenminste door de nieuw opgeleide juryleden toch iets meer op een lijn gejureerd... Want soms valt er werkelijk geen touw aan vast te knopen Nagelbijten / Gniffelen
Maar het lijkt me inderdaad wel een pittige selectie.

Ik denk dat dat ijdele hoop is.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:45

Ik denk dat ze vooral naar het inzicht en basiskennis kijken.

Als er een paard bijvoorbeeld kantelend en met grote tactfouten een volte rijdt, en je ziet dat niet, dan valt het niet mee om een goede jury te worden.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:47

Raggel schreef:
Ja goed iniatief, maar wordt er ook nog iets met de bestaande juryleden gedaan? Anders duurt dit jaren voordat het enig effect kan opleveren...

ROFL

Vast niet. Gaat te veel geld kosten.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:50

Het klinkt ambitieus!
Als de KNHS het op die manier ook uit kan/zal gaan voeren en als het inderdaad zo werk als nu in theorie wordt geschetst denk ik dat het veel kan verbeteren!

Maar dan vind ik wel dat de KNHS eerst eens de bezem door het 'oude' jurybestand moet halen. Zolang er nog steeds namen en nummers in staan van juryleden die al JAREN niet meer jureren (nee, ook niet de verplichte 5 per jaar ) en zelfs overleden zijn (de KNHS is van mening dat de officials zichzelf af moeten melden Rolleyes ) denk ik dat daar nog ruimte genoeg is voor de KNHS om e.e.a. aan te pakken!!!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:33

DL_ schreef:
Het klinkt ambitieus!
Als de KNHS het op die manier ook uit kan/zal gaan voeren en als het inderdaad zo werk als nu in theorie wordt geschetst denk ik dat het veel kan verbeteren!

Maar dan vind ik wel dat de KNHS eerst eens de bezem door het 'oude' jurybestand moet halen. Zolang er nog steeds namen en nummers in staan van juryleden die al JAREN niet meer jureren (nee, ook niet de verplichte 5 per jaar ) en zelfs overleden zijn (de KNHS is van mening dat de officials zichzelf af moeten melden Rolleyes ) denk ik dat daar nog ruimte genoeg is voor de KNHS om e.e.a. aan te pakken!!!

Als ze niet meer jureren doen ze het in ieder geval ook niet verkeerd Haha!
Iemand die overleden is kan zichzelf inderdaad niet meer afmelden, maar de familie toch wel; hoe moet de KNHS dat anders te weten komen??

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:39

Maar wel schandalig dat ze dan nog wel gewoon in het bestand staan. Waarvoor heeft de KNHS dan dat minimum van 5 per jaar ingesteld?

Schijnbaar niet, wij hebben een keer gebeld naar een jury welke al 2 jaar dood bleek te zijn, en de familieleden kregen hem maar niet afgemeld. Volgens de KNHS moet de official zichzelf afmelden, beetje lastig als die dood is. na een hoop gezeur is hij na 2 jaar eindelijk verwijderd. heel vervelend hoor voor de nabestaanden...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:45

Dat minimum van 5 keer per jaar is daar iig niet voor bedoeld!

Maar weer on-topic: Ik vind het een goed initiatief en weer een stap verder in de goede richting!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:50

ik had de brief van t weekend door de bus...
ik moet as maandag naar emmeloord, voor intake gesprek en een metaprofiel analyse. Haha!

van de 200 inschrijvingen voor jurylid IL worden er 100 opgeleid.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:55

Weet iemand die getallen ook voor de M cursus?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:02

Het is mooi dat ze er actief mee bezig gaan. Alles beter dan loting!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:20

Op zich een heel goed initiatief! Zeker beter als loting ja, dat sloeg nergens op.
Klinkt best wel heftig, ik had het wel aangedurfd hoor daar niet van. Haha!
Maar ik ben toch ergens blij dat ik alles al heb. Clown

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:50

de getallen voor de B/L cursus kreeg ik via de telefoon toen ik knhs belde.

D_Cartigny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:42

Ik heb ook van het weekend de brief binnen gehad. Ik moet 8 oktober in lunteren.

hanozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:36

Ben ook erg benieuwd hoe het zo'n avond gaat? Is er al iemand die een selectieavond geweest is? Zo ja, hoe was dit?