Christian Ahlmann per direct uit Duitse A-kader gezet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Christian Ahlmann per direct uit Duitse A-kader gezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 06:50

www.horses.nl

De Duitse springruiter Christian Ahlmann, wiens paard Cöster positief werd bevonden op doping tijdens de Olympische Spelen in Hongkong, is met onmiddellijke ingang uit het Duitse A-kader gezet.

Na de landenwedstrijd werd bij het paard van Ahlmann het middel Capsaicin gevonden. De president van de Deutsche Reiterliche Vereinigung, de FN (Duitse paardrijdfederatie), Breido Graf Zu Rantzau, reageert verbitterd: ,,Dat het juist een ruiter is die vier jaar geleden zijn bronzen teammedaille al heeft moeten inleveren, die zou toch beter moeten weten.'' Ahlmann blijft erbij onschuldig te zijn, hij zegt dat het middel in Equi Block zat, een middel om de spieren in de rug van zjn paard te behandelen na een wedstrijd, en dat er op het etiket staat: 'dit middel geeft geen positieve dopingtest'.

Breido Graf Zu Rantzau vindt dat onzin. ,,Als er zoiets op een etiket staat, dan moeten er juist alarmbellen gaan rinkelen.''

Verwante artikelen:

[VN] Springpaard Cöster positief getest op doping tijdens Spelen
[VN] Naast Cöster nog 3 andere paarden positief getest op doping
[VN] Olympische Springfinale gaat gewoon door
[VN] KNHS: Dopingzaak is zeer slecht voor de sport
[VN] Equiblock is de boosdoener in dopingzaak springruiters
[VN] Ahlmann draait mogelijk op voor transportkosten Spelen

daniella74

Re: Christian Ahlmann per direct uit Duitse A-kader gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:17

Hij moet het team uit en bij Beerbaum is de schorsing zo geregeld dat het in een wedstrijdloze periode kon. Hoezo meten met twee maten en dubbele agenda's. Je gaat je toch vragen stellen over de macht die de Beerbaums hebben en of dingen nu wel heel eerlijk verlopen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:08

Ik denk dat in dit geval de Beerbaums er niets mee te maken hebben. Dat eerste voorval was pijnlijk genoeg.

Overigens zit deze hr. Breido Graf zu Rantzau ook in de commissie bij de Fei over doping.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:34

daniella74 schreef:
Hij moet het team uit en bij Beerbaum is de schorsing zo geregeld dat het in een wedstrijdloze periode kon. Hoezo meten met twee maten en dubbele agenda's. Je gaat je toch vragen stellen over de macht die de Beerbaums hebben en of dingen nu wel heel eerlijk verlopen.

mijn gedachte.
Bij Ludger waren de gevolgen een stuk minder. Valt niet op nee.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:48

Cayenne schreef:
www.horses.nl
'' Ahlmann blijft erbij onschuldig te zijn, hij zegt dat het middel in Equi Block zat, een middel om de spieren in de rug van zjn paard te behandelen na een wedstrijd, en dat er op het etiket staat: 'dit middel geeft geen positieve dopingtest'.

Breido Graf Zu Rantzau vindt dat onzin. ,,Als er zoiets op een etiket staat, dan moeten er juist alarmbellen gaan rinkelen.''

Nou als het echt zo is dat het op het etiket staat dat het geen positieve dopingtest geeft dan zou ik de fabrikant maar aanklagen. Nogal vals en in elk geval een zeer domme uitspraak van Breido Graf Zu Rantzau om te zeggen dat je een etiket niet kunt vertrouwen. Waar gaat het heen in deze wereld Boos!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:00

Kijk de regelementen zijn heel erg duidelijk, er zijn legio van afspraken gemaakt. Verder is dat middeltje niet normaal om de hoek in Duitsland te koop.

Lees voor de aardigheid toch eens de regels van de FEI over de zogenoemde zalfjes:
http://www.fei.org/Rules/Veterinary/Doc ... roduct.pdf

En ik moet heel eerlijk zijn, als iemand naief genoeg is dit niet met zijn dierenarts van het Verband te spreken hoort hij niet in het nationale Team. Zolang je alleen onderweg bent als professional kun je dat op eigen verantwoording nemen, zodra je voor je land onderweg bent niet meer.

Hieronder nog even de relevante passages uit het regelement:
    4. The FEI does not test or approve herbal or natural products to verify a
    possible violation of the FEI rules and regulations. Therefore a claim that
    the product does not violate the FEI rules or is undetectable by drug
    testing is the sole responsibility of the manufacturer or individual making
    such a claim
    .
    5. The use of a herbal or natural product may result in a positive test
    result, contrary to the claim by the manufacturer or marketing agent.
    Many prohibited substances (e.g. salicylatels, digitalis, reserpine) have
    their origin in plants and may be regarded as serious rule violations.
    6. As the analytical techniques in the testing laboratory become more
    refined, the fact that these products have not been detected by testing in
    the past does not hold any guarantee for their safe use in competition.

Dat kan iedereen lezen, begrijpen en is al jaren bekend.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:01

Het was het wachten op de maatregelen jegens Ahlmann. En dan nu? Kunnen we dan van een gelijkspel in de dopingwedstrijd van 225 Olympische paarden tegen 11.128 menselijke atleten spreken? Of is er sprake van een 'klinkende' overwinning voor de paardensport?
Moet ik constateren dat het spotten met de gezondheid van paarden net niet gewonnen heeft, of moet ik concluderen dat mogelijk toch nog een aantal valsspelers gewonnen heeft?
Zijn we dan in elk geval met zijn allen (o.a. publiek, pers en paardenfokkers) enorm belazerd?

Want ook de reactie van Henk B is natuurlijk mooi en net zo afschuivend als de gedragscode van het FEI.

Waar ligt de oorzaak van het (enorme) verschil, zeker gezien het feit dat de FEI op vrijwillige basis een zeef vooraf gebruikte en de FEI het de dopingonderzoeksleider niet heeft toegestaan om op alles te testen wat voor hem mogelijk was!?(zie In de Strengen van afgelopen keer)
Waarom mocht dat laatste niet? Welke stoffen betrof dat? Wie bepaalde dat?, waarom?, en op welke reglementaire grond(en)? Wie wisten daarvan (ook ruiters/begeleiders?)?.

Er is, zoals ik uit de berichtgeving meen te mogen afleiden, met de regels gesold? Waarom?
Gebeurde dat op de O.S. in Hongkong voor het eerst? Of is dit eerder regel dan uitzondering?

Ik heb grotendele van deze tekst ook bij Passoa geplaatst alleen is er nog niemand geweest die hier uitleg aan kan geven. Het is nogmaals makkelijk te verwijzen naar de gedragsregels der FEI, maar het FEI meet met 2 of meer maten/beleidslijnen...........

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:54

Ik blijf dat doping verhaal ontzettend ondoorzichtig vinden. Heb je voer en dat is aangemaakt met rode pepers dan kan je positief getest worden. Dit is een gewoon product waar toevallig een stof in zit die op de doping lijst staat.

Twee: Als op een verpakking staat test niet positief dan neem ik aan dat het ook zo is. waarom staat het anders op de verpakking dus die Duitser doet een vreemde uitspraak door te stellen dat je dan juist extra voorzichtig meot zijn. Ik denk als het er niet op staat moet je juist uitkiijken.

drie: Het tot stand komen van het positief bevinden van het paard is gekomen nadat er een nieuwe test is toegepast zonder dit te vertellen aan de belanghebbene. Deze test is meer verfijnt zodat er kleinere fragmenten kunnen worden opgespoort. In de vrijwillige test is de oude methode gebruikt waarin te zien was dat het paard geen verboden middelen in zijn lijf had die er toe doen.

De nul optie die hier wordt gehanteerd is gewoonweg voor iedere ruiter en paard een gevaar dat die in zijn onschuld iets toevoegd dat een positieve uitslag geeft. De regels zijn opgesteld toen de onderzoeksmethode nog veel minder geavanceerd waren zodat er een fout correctie automatisch plaats vond. Het is practisch onmogelijk om altijd 100% clean te zijn en er moet dus worden nagedacht en worden onderzocht hoe in de toekomst moet worden omgegaan met deze geavanceerde manier van meten.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:13

Ik denk dat Ahlmann geen blaam had getroffen wanneer dat produkt in de voeding had gezeten. Maar daar zat het niet in. Had het er wel ingezeten dan was dat ook gemakkelijk aantoonbaar door het voer te onderzoeken en dan had niemand een kwaad woord gezegd, behalve richting degene die het voer geleverd zou hebben.

Daarnaast worden zijn uitspraken over het toedienen van het middel in de combinatie met zijn uitspraak over de blessure van Cöster door verschillende dierenartsen zwaar betwijfeld.

@Hilden: Waarom schuif ik iets af? Die regel is toch duidelijk?
Hoe kun je als ruiter gewoon zo naief zijn om je paard na een redelijke blessure zelfstandig te gaan bedokteren zonder de dierenarts van de bond erbij te betrekken?

Dat de FEI bepaalde componenten heeft uitgesloten van de test volgens jou is mij nieuw. Daar zou ik ook graag meer van weten.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:07

henkb schreef:
Ik denk dat Ahlmann geen blaam had getroffen wanneer dat produkt in de voeding had gezeten. Maar daar zat het niet in. Had het er wel ingezeten dan was dat ook gemakkelijk aantoonbaar door het voer te onderzoeken en dan had niemand een kwaad woord gezegd, behalve richting degene die het voer geleverd zou hebben.

Daarnaast worden zijn uitspraken over het toedienen van het middel in de combinatie met zijn uitspraak over de blessure van Cöster door verschillende dierenartsen zwaar betwijfeld.

@Hilden: Waarom schuif ik iets af? Die regel is toch duidelijk?
Hoe kun je als ruiter gewoon zo naief zijn om je paard na een redelijke blessure zelfstandig te gaan bedokteren zonder de dierenarts van de bond erbij te betrekken?

Dat de FEI bepaalde componenten heeft uitgesloten van de test volgens jou is mij nieuw. Daar zou ik ook graag meer van weten.

Zoals ik al schreef kun je dit in de laatste in de Strengen lezen. Aangezien jij een EASP man bent weet ik niet of jij dit blad leest, of ontvangt. Nog iets je hebt een fokproduct uit een Elcaro merrie genaamd Bjorn of Bjoern?, toch.(even iets tussendoor)
Het is simpel dat wanneer alle paarden bij binnenkomst gecontroleerd op doping worden, het ook normaal is dat er tijdens de OS alle paarden continu gecontroleerd worden, en niet steekproefsgewijs met uitsluiting van bepaalde stoffen vooraf bepaald door het FEI.
Vork

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:09

Hilden wat insinueer jij???

Iemand die lid is van het EASP ontvangt geen In de Strengen? Klinkt mij volkomen onlogisch en het volgende punt je begint over een paard wat totaal niks nada met deze discussie heeft te maken Verward

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:53

Geen idee wat Hilden insinueert. Ik heb ook een volvo, maar dat maakt mij nog geen dierenarts Lachen

Ik heb IDS 13 t/m 17 doorgenomen, niets kunnen vinden, misschien kun je ons nog even verder op weg helpen.

#PS, als ik al een ...man ben, dan gewoon een paardenman en geniet van shetlanders tot shirehorses en alles wat daar tussen in zit.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:05

Adriana schreef:

Iemand die lid is van het EASP ontvangt geen In de Strengen? Klinkt mij volkomen onlogisch en het volgende punt je begint over een paard wat totaal niks nada met deze discussie heeft te maken Verward

Ze kan alles zeggen, maar als ze mijn paard gaat beledigen Vork

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:09

Adriana schreef:

A0. ik insinueer totaal niets alleen dat hij zelf fokt met easp paarden en ik dus niet weet of hij dan ook een lidmaatschap heeft van het KWPN.
b) ja over dat paard had ik beter via pb kunnen doen.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:11

henkb schreef:
Adriana schreef:

Ze kan alles zeggen, maar als ze mijn paard gaat beledigen Vork

Ik zeg niets alleen injeprofile staat Bjorn en op paardenfokken.nl staat bjoern, dus dat zou mijn vraag zijn, meer niet maaar had dit beter via pb kunnen doen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:28

hilden1971 schreef:
A). ik insinueer totaal niets alleen dat hij zelf fokt met easp paarden en ik dus niet weet of hij dan ook een lidmaatschap heeft van het KWPN.

A: Ik fok zelf niet en het zijn geen EASP paarden (maar KPWN erkend x KWPN Keur);
B: Ja, veel beter!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:01

henkb schreef:
hilden1971 schreef:
A). ik insinueer totaal niets alleen dat hij zelf fokt met easp paarden en ik dus niet weet of hij dan ook een lidmaatschap heeft van het KWPN.

A: Ik fok zelf niet en het zijn geen EASP paarden (maar KPWN erkend x KWPN Keur);
B: Ja, veel beter!

Oh ja Henk; dat jij het niet kunt vinden verbaast mij nou niets aangezien je mij al voor ZE aanspreekt, iets meer onderzoek graag alvorens te schrijven vanuit het mooie limburg S.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:24

Ik begrijp e.e.a. niet meer helemaal Verward

Henk, ik bedoelde dat Ahlmann nu publiekelijk aan de hoogste boom wordt opgeknoopt, uit het team wordt gezet en een behoorlijke financiele claim aan zijn broek heeft terwijl Beerbaum 4 jaar gelden Duitsland het goud heeft gekost met zijn actie en daar totaal geen concequenties aan waren verbonden.

Ik ben wel blij dat jij shetjes kan waarderen, als je in de buurt bent gaan we gezellig met het tweespan een rondje bos doen Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:55

Juist Ahlmann had nu beter moeten weten, een ezel stoot zich toch geen tweemaal aan dezelfde steen?
Dat is wat Graf zu Rantzau bedoeld!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:12

Was mevrouw Beerbaum ook niet in de tussenliggende jaren ergens op betrapt? Dan had zij ook beter moeten weten Knipoog.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:16

Zou iedereen die in de internationale springsport uitkomt, niet beter moeten weten?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:19

En dat heeft MMB haar al een keer de deelname aan een OS gekost (Athene), ook al hadden ze verzekerd dat het niet zo was.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:25

_Rianne_ schreef:
Zou iedereen die in de internationale springsport uitkomt, niet beter moeten weten?

Ja, maar dan wel dezelfde regels toepassen op iedereen Knipoog

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:39

dat lijkt me zeker handig.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:52

Insider schreef:
Nou als het echt zo is dat het op het etiket staat dat het geen positieve dopingtest geeft dan zou ik de fabrikant maar aanklagen. Nogal vals en in elk geval een zeer domme uitspraak van Breido Graf Zu Rantzau om te zeggen dat je een etiket niet kunt vertrouwen. Waar gaat het heen in deze wereld Boos!

Waarschijnlijk gaat de fabrikant uit van normaal gebruik bij de bewering dat je er niet positief van test. We weten niet in welke hoeveelheden het product is gebruikt maar het lijkt mij aannemelijk voor langere tijd en waarschijnlijk in flinke hoeveelheden. Ik denk dat je bij oneigenlijk gerbuik van een product niet van de producent kunt verwachten dat hij per definitie voor de troep opdraait en aansprakelijk gesteld kan worden.

Iedere randdebiel kan je vertellen dat je niet een hondje in de magnetron of wasdroger moet stoppen voor een paar minuten als hij nat is geworden van de regen en ook waarom niet, toch moeten magnetronfabrikanten en andere producenten van huishoudelijke apparaten dat nu in de gebruiksaanwijzing vermelden omdat er dus toch mensen zijn die dat doen en dan de fabrikant aansprakelijk stellen dat het hondje dood is.

Edit: een fabriaknt zet trouwens deze beweringen niet zomaar op het etiket. Als blijk dat het echt verkeerde informatie is kan het bedrijf in theorie failliet gaat aan de proceskosten en de schadevergoeding.