Ook paard van Rodrigo Pessoa verdacht van doping tijdens OS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ook paard van Rodrigo Pessoa verdacht van doping tijdens OS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 19:50

www.westfaelische-nachtrichten.de

Afbeelding
Rodrigo Pessoa en Rufus in actie in Hong Kong
foto: Kit Houghton / FEI

Rufus, het Olympische paard van Rodrigo Pessoa, wordt verdacht van doping. Op dit moment wordt er nog volop getest, maar het paard zou volgens het Duitse persbureau DPA, positief zijn getest voor een verboden substantie.

Pessoa, op dit moment op wedstrijd in Münster, werd telefonisch om een reactie gevraagd. De ruiter wilde in eerste instantie niet reageren maar zei toen opeens: "We moeten afwachten en kijken. Je kunt over een positief A-staal schrijven, want dat is niet compleet fout."
De internationale bond FEI wil de zaak vooralsnog niet bevestigen.

Eerder werden er al vijf gevallen van doping bevestigd tijdens de Olympische Spelen. Pessoa zou, indien de zaak wordt bevestigd, de vijfde springruiter zijn die wordt beschuldigd van het gebruik van doping. De Braziliaanse ruiter werd tijdens de individuele finale in Hong Kong vijfde.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ook paard van Rodrigo Pessoa van doping verdacht tijdens OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:53

Geen wonder dat ze willen stoppen met de paardensport als Olympisch onderdeel. Het ene dopingschandaal na de andere volgt elkaar in hoog tempo op. Het lijkt wel wielrennen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:55

Waarom proberen die ruiters hun paard nog te 'dopen?' Het wordt steeds ontdekt!
En wat is er leuk aan om te winnen terwijl jij of je paard doping heeft gebruikt?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:58

Rufus ook al verdacht Bloos!

Is lekker gegaan daar op de OS zeg Nagelbijten / Gniffelen Maar wat ik dan weer vreemd vind is dat er nu zoveel aan het licht komt en tijdens andere wedstrijden niet. Zouden ze nu plots voor de OS doping gaan gebruiken of wordt er gewoon niet goed gecontroleerd tijdens wedstrijden?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:58

Dopingschandalen en de toekomst van de paardensport als Olympisch onderdeel zijn imo twee verschillende onderwerpen. Waarom zou de rest van de topsporters gestraft moeten worden voor de fouten van enkele individuen?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:00

Alexx schreef:
En wat is er leuk aan om te winnen terwijl jij of je paard doping heeft gebruikt?

Het geld en de aandacht.

Waar gaat het heen.....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:04

Alexx schreef:

Heel simpel: het is niet realistisch om de nullijn aan te houden. Als je je paard met een onschuldige zalf voor een kleine beschadiging insmeert kan dat al betekenen dat je positief gaat testen. Je mag je paard op geen enkele manier lichaamsvreemde stoffen toedienen. Zelfs een kalmeringspasta voor een paard wat twee weken voor een wedstrijd geschoren wordt kan nog positief testen. Het enige voordeel dat dit scheren opleverd is dat het paard beter zijn warmte kwijt kan. Prestatieverhogend is het imo dan niet, je veraangenaamd alleen de omstandigheden voor een paard.

Marchador

Re: Ook paard van Rodrigo Pessoa verdacht van doping tijdens OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:06

Jeetje zeg. Nou afwachten dan die uitlsga, ben erg benieuwd!
Mijn mond valt hier toch wel van open Bloos!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:22

Dit was vorig keer ook zo, de ene na de andere viel uit door dopinggebruik... Ik vind het beschamend...

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:33

Anne_GTI schreef:
Alexx schreef:

Heel simpel: het is niet realistisch om de nullijn aan te houden. Als je je paard met een onschuldige zalf voor een kleine beschadiging insmeert kan dat al betekenen dat je positief gaat testen. Je mag je paard op geen enkele manier lichaamsvreemde stoffen toedienen. Zelfs een kalmeringspasta voor een paard wat twee weken voor een wedstrijd geschoren wordt kan nog positief testen. Het enige voordeel dat dit scheren opleverd is dat het paard beter zijn warmte kwijt kan. Prestatieverhogend is het imo dan niet, je veraangenaamd alleen de omstandigheden voor een paard.

Toch nog iemand met gezond verstand...doet mij een plezier.
Ik kan niet begrijpen dat de mensen zo naief zijn dat ze denken dat die paarden op dat niveau op water en haver lopen...
Ga allemaal eens enkele weken bij een grote stal werken,en daarna praten we nog eens.
Het zijn altijd diegenen die op de eerste rij zitten bij een grote wedstrijd dressuur/springen/military en ooch en ahh zitten te gillen van bewondering/spanning... die het hardste roepen als er iemand gepakt wordt op doping,of als er beelden vrijkomen van Rollkur of iets dergelijks.
Ze vinden allemaal normaal dat die paarden enkele dagen achtereen een parcours van 1.60m moet springen,een dressuurpaard allerlei moeilijke oefeningen doet tijdens z'n dressuurproef die het uiterste vergen van spieren en gewrichten...
De mensen en de FEI moeten eens stilletjesaan gaan begrijpen dat die paarden atleten zijn en dat de behandeling van toppaarden niets verschilt met de behandeling van eender welke andere atleet...zie mijn onderschrift!!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:37

Was getekend, Ben Johnson?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:41

henkb schreef:

Ik ben niet mee...sorry... Clown
Kan je je bericht even verduidelijken?

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:47

En dat is de zoveelste

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:58

Het gaat niet zo zeer om gezond verstand maar als topsporter weten waar je mee bezig bent als je medicatie gebruikt voor een paard. Mits correct aangevraagd en aangemeld mag je best medicatie gebruiken, medicatie en doping zijn imo twee heel verschillende zaken.

En ik weet redelijk hoe het werkt en zit regelmatig op de eerste rij, wat is precies jouw punt daarin?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:59

giotto schreef:
henkb schreef:

Ik ben niet mee...sorry... Clown
Kan je je bericht even verduidelijken?

Misschien ben je iets te jong om je nog de OS van Ben Johnson te herinneren. Geen probleem.

Ik wil anders nog wel even een citaat van Kurt Gravemeier aanhalen, vanmiddag (ARD), tijdens het tournooi in Münster:
- Hoewel Christiaan een goede vriend van me is, moet deze handeling hard bestraft worden.

Die paarden zijn topatleten, maar regels zijn regels, daar moet iedereen zich aanhouden. Ik heb een en ander eens nagelezen omdat ik vanmiddag Ahlmann met z'n flesje Equiblock op tv heb gezien.
Alles heel naief van die ruiters, hoewel ik persoonlijk niet geloof dat ze de benen gesensibiliseerd hebben.

Waarom naief? Lees gewoon het volgende maar eens door:
http://www.fei.org/Rules/Veterinary/Doc ... roduct.pdf

Al jaren zijn er heldere regels. Medicatie kun je melden, alle andere "middeltjes" moet je niet gebruiken en wordt officieel voor gewaarschuwd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:07

giotto schreef:
Anne_GTI schreef:

Toch nog iemand met gezond verstand...doet mij een plezier.
Ik kan niet begrijpen dat de mensen zo naief zijn dat ze denken dat die paarden op dat niveau op water en haver lopen...
Ga allemaal eens enkele weken bij een grote stal werken,en daarna praten we nog eens.
Het zijn altijd diegenen die op de eerste rij zitten bij een grote wedstrijd dressuur/springen/military en ooch en ahh zitten te gillen van bewondering/spanning... die het hardste roepen als er iemand gepakt wordt op doping,of als er beelden vrijkomen van Rollkur of iets dergelijks.
Ze vinden allemaal normaal dat die paarden enkele dagen achtereen een parcours van 1.60m moet springen,een dressuurpaard allerlei moeilijke oefeningen doet tijdens z'n dressuurproef die het uiterste vergen van spieren en gewrichten...
De mensen en de FEI moeten eens stilletjesaan gaan begrijpen dat die paarden atleten zijn en dat de behandeling van toppaarden niets verschilt met de behandeling van eender welke andere atleet...zie mijn onderschrift!!

Hèhè... Dat zijn de betere berichten.
Die nullijn is gewoon totaal niet realistisch. Als ze dat bij elke andere sport zouden hanteren, zouden alle sporters positief testen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:10

Ik ben zeker niet te jong om me de OS te herinneren van Johnson,maar toch bedankt voor het compliment... Haha!

Ik begrijp wat je bedoeld ,wat ik bedoel is dat het in geen enkele sport spectaculair genoeg is voor de toeschouwer.
Het moet allemaal hoger,breder,langer,verder,...
Hetgeen de mensen vergeten is dat atleten,zowel paarden als mensen,hun limieten hebben.En door de druk van buitenaf moeten zei hun limieten constant verleggen om aan het niveau te kunnen voldoen.
Dat dat geen excuus is is misschien wel waar.Maar die mensen moeten er hun boterham mee verdienen...en dan ga je dingen doen die niet veroorloofd zijn.

Trouwens ,heel die dopingpolitiek van de FEI is zo lek als een zeef.Het enige dat je moet hebben is een veearts die net iets slimmer is dan de gemiddelde veearts...dus de één komt ermee weg,de andere niet.Tot zover de eerlijkheid...

En dan zullen we maar niet beginnen over de praktijken die er thuis gebeuren om de paarden voorzichtig te krijgen en houden voor een grote wedstrijd...Cumano moeten ze met drie personen vasthouden om z'n beenbeschermers aan te doen vanachter...hoe zou dat komen???

X_Britt_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:25

oh eght stom, het lijkt me eght niet leuk om te winnen terwijl je een doping hebt gebruikt, dan voel je jezelf togh schulidig... :S:$

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:26

Hmmmm....
Weet je, dope is niet eens altijd negatief. Er zijn genoeg middelen ontwikkelt die geen negatieve effecten hebben op het lichaam, maar wel helpen om beter/makkelijker te herstellen van de prestatie. Goed herstellen is de grootste moeilijkheid van topsport. Als het herstellen goed gaat, kan de prestatie volgehouden worden of meerdere keren geleverd worden.

Het probleem met dopingpolitiek is dat niemand erbij gebaat is om dope volledig uit te bannen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:47

giotto schreef:
Ik ben zeker niet te jong om me de OS te herinneren van Johnson,maar toch bedankt voor het compliment... Haha!

Ik begrijp wat je bedoeld ,wat ik bedoel is dat het in geen enkele sport spectaculair genoeg is voor de toeschouwer.
Hetgeen de mensen vergeten is dat atleten,zowel paarden als mensen,hun limieten hebben.En door de druk van buitenaf moeten zei hun limieten constant verleggen om aan het niveau te kunnen voldoen.
Dat dat geen excuus is is misschien wel waar.Maar die mensen moeten er hun boterham mee verdienen...en dan ga je dingen doen die niet veroorloofd zijn.

Trouwens ,heel die dopingpolitiek van de FEI is zo lek als een zeef.Het enige dat je moet hebben is een veearts die net iets slimmer is dan de gemiddelde veearts...dus de één komt ermee weg,de andere niet.Tot zover de eerlijkheid...

En dan zullen we maar niet beginnen over de praktijken die er thuis gebeuren om de paarden voorzichtig te krijgen en houden voor een grote wedstrijd...Cumano moeten ze met drie personen vasthouden om z'n beenbeschermers aan te doen vanachter...hoe zou dat komen???

Er zitten alleen een paar haakjes in je redenering:
1. Bij de OS gaat het niet om geld, maar om eer en roem;
2. Dat een ander oneerlijk is, is geen rechtvaardiging om het voor de hele sport toe te staan;
3. Als de dopingpolitiek zo lek is als een zeef, dan is dit wellicht een goede start om eens met de opruiming te beginnen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:53

henkb schreef:
giotto schreef:

Er zitten alleen een paar haakjes in je redenering:
1. Bij de OS gaat het niet om geld, maar om eer en roem;
2. Dat een ander oneerlijk is, is geen rechtvaardiging om het voor de hele sport toe te staan;
3. Als de dopingpolitiek zo lek is als een zeef, dan is dit wellicht een goede start om eens met de opruiming te beginnen.

1. Ik heb het eigenlijk over de sport in het algemeen,niet enkel over de OS
2. Ik zeg toch zelf dat het geen excuus is,het is gewoon bijna een noodzaak geworden om aan het niveau te kunnen voldoen.
3. Het wordt idd tijd dat de opruiming gaat beginnen

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:57

Punt 3: Amen Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:10

Het is wel een beetje idealistisch om te denken dat het niet om het geld gaat bij de OS. Daarvoor krijgen de medaillewinnaars net even te veel betaald.

Die opruiming gaat toch nooit werken. Kijk naar de Tour de France... Het is helemaal niet de bedoeling om dope helemaal uit te bannen want dan hebben de dopingbureau's geen werk meer Haha! Clown

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:18

Hihihi,idd Amen.
Ik praat het dopinggebruik zeker niet goed.
Maar het wordt tijd dat de mensen eens gaan begrijpen dat hetgeen ze van atleten verwachten gewoon onnatuurlijk en overdreven is.En dat het ten koste is van het lichaam van de atleet...Alleen kan een mens zelf beslissen of hij wil meedoen en doping gebruiken.In de ruitersport heeft het paard redelijk weinig te zeggen.Er wordt in zijn plaats beslist...

In een ander topic over OS en het eventuele afschaffen wordt er gezegd dat de ruiters te veeleisend zijn.
Een goede bodem,airco in de stallen,...En dat de lopers en zo die eisen niet hebben.
Sorry,maar aan die beesten word niet gevraagd of ze zin hebben om in die situatie te gaan presteren...de hitte,de vochtigheid,de jetlag,...ze moeten gewoon...Het zou er nog moeten aan ontbreken godver*** dat ze de omstandigeheden niet zo aangenaam mogelijk maken voor de paarden.
En dan komen de ruiters tot de conclusie dat paardlief toch last heeft van het ander ritme,de weersomstandigheden,...En dan komen de spuitjes en poedertjes boven om toch die wedstrijden maar door te komen.En daarna...OCH NEE,ZE ZIJN BETRAPT OP DOPING!!!
Schitterend toch... Frusty

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:22

Wat dat betreft ben ik eigenlijk vooral benieuwd hoe de voorzieningen voor de paarden in Seoul waren Haha!