Prinses Haya vreest voor Olympische toekomst paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Prinses Haya vreest voor Olympische toekomst paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:00

www.horses.nl

Afbeelding
Hare koninklijke hoogheid, Prinses Haya tijdens het CHIO in Aken
foto: Kit Houghton / FEI

Paardensport in 2012 mogelijk van Olympische Agenda.

Prinses Haya, president van de FEI (International Equestrian Federation) vreest voor de toekomst van de paardensport op de Olympische Spelen. In een interview met het Engelse paardenblad Horse & Hound zegt ze: ,,Ook al was er sprake van geweldige sport en verliepen de Spelen in Hongkong organisatorisch vlekkeloos, het is maar de vraag of paardensport nog na of wellicht zelfs tot 2012 op de agenda van de Olympische Spelen zal blijven staan.'' Prinses Haya is ook lid van het IOC (International Olympic Committee).

Iedereen die denkt dat de paardensport zeker deel uit zal maken van de Olympische Spelen in Londen, zit er naast, aldus Haya. ,,Er is geen animo voor dressuur. Publiek is er absoluut niet in geïnteresseerd. Daarbij zijn de objectiviteit en de eerlijke jurering een issue, waar het IOC zich serieus zorgen over maakt.'' Bij de eventing is het als vanouds de veiligheid die de tak van sport in negatief daglicht plaatst. Haya: ,,Weglopen na afloop van de wedstrijd met in je achterhoofd 'goddank dat er geen doden zijn gevallen', is niet voldoende.'' Mochten dressuur en eventing verdwijnen op de Spelen, dan is de kans groot dat ook de springsport niet langer op de Spelen te zien zal blijven. ,,De kans dat de springsport als enige tak van paardensport blijft, is niet groot. Dat er in Hongkong vier paarden positief op doping zijn bevonden, zal niet echt helpen om ervoor te zorgen dat de springsport wél mag blijven,'' aldus Haya.

Amandavd

Re: Prinses Haya vreest voor Olympische toekomst paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:06

Dus omdat de Chinezen die bijna niks met paarden hebben, wegliepen tijdens de Dressuuur Onderdelen zal er geen paardensport zijn na 2012? Of zie ik dat nou verkeerd?

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:07

"Tijd heeft vleugels, geen gouden teugels".

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:09

xx_Horsiex schreef:
Dus omdat de Chinezen die bijna niks met paarden hebben, wegliepen tijdens de Dressuuur Onderdelen zal er geen paardensport zijn na 2012? Of zie ik dat nou verkeerd?

Ik denk het, jij zegt het... Lekkere reclame maakt ze trouwens ook voor de sport die ze behoort te vertegenwoordigen.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:09

Ik hoop toch dat de chinezen iets om paarden-sport geven ...waarom zou ANKY daar 40 winkels gaan open...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:11

En zowiezo die hele stelling van der; Ja er is geen animo voor de dressuur?

Nou, daar moet je het dan maar mee doen als Olympische Kampioene.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:12

Dan mag ik hopen dat ze dan beginnen met de moderne vijfkamp van het programma te halen. Dat waren walgelijke beelden die met paardensport dus al helemaal niets van doen hebben.

Maar goed, we moeten maar afwachten met welke argumenten men gaat komen. Engeland is een van de paardenlanden bij uitstek, door alle gelederen van de bevolking heen en niet in de laatste plaats bij het koninklijk huis. Ik ga ervan uit dat we in London met veel paardenliefhebbers van de spelen kunnen genieten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:12

De Chinezen vielen in slaap tijdens de dressuur en liepen weg bij andere onderdelen.
Maar om daar nou gelijk de complete toekomst op te gaan baseren Verward

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:14

Cayenne schreef:
De Chinezen vielen in slaap tijdens de dressuur en liepen weg bij andere onderdelen.
Maar om daar nou gelijk de complete toekomst op te gaan baseren Verward

Inderdaad, iedereen weet toch wel dat China gewoon een land is dat veel meer met atletiek heeft? Die mensen rijden daar bijna nooit tot weinig paard. Vind ik niet zo gek dat ze dan zo iets hebben van. Ja de dressuur is saai, die zijn paardenrennen gewend.

Als er zo weinig animo voor dressuur is snap ik niet waarom die dan zo leeft in Europa en Amerika enzo.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:15

xx_Horsiex schreef:
En zowiezo die hele stelling van der; Ja er is geen animo voor de dressuur?

Nou, daar moet je het dan maar mee doen als Olympische Kampioene.

Dat was een kort door de bocht stelling. Juist door de opstelling van de FEI een hele kudde dressuurruiters in de ring te laten komen die hun paarden niet kunnen laten "dansen" was er weinig animo (mensen liepen weg van de tribune). Mensen die de berichten hebben gevolgd hebben ook kunnen waarnemen in de pers dat de chinezen onder de indruk waren wat de echte top aan sport kan laten zien in de discipline dressuur.

Maar goed, wat is de agenda van het midden Oosten? Wellicht willen die wel hun eigen "variant" gaan organiseren Lachen

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:19

Ze hebben bij de animo zeker niet de mensen meegeteld die online en per tv hebben gekeken, dat moeten er toch heel veel geweest zijn, gezien het groeiend aantal mensen wat de paardensport beoefent. Zou het erg jammer vinden als de paardensport zou verdwijnen van het Olympisch toneel... en die jurering is bij andere sporten ook zeker net zo subjectief, dus dat vind ik echt een *-argument.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:25

En bovendien in Engeland leeft de paardensport veel veel meer. Dat is een van de grootste eventinglanden. Ze kunnen het gewoon niet maken om er nu mee te stoppen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:35

Overigens vind ik het punt dat Henk aanhaalt ook van toepassing op eventing en springen. Daar doen ook genoeg ruiters aan mee die er feitelijk niets te zoeken hebben en die brengen dan ook nog zichzelf en hun paard in gevaar in tegenstelling tot een slechte spring- of eventingruiter. Ik denk dat aan de aantallen deelnemers paal en perk moet worden gesteld en de kwalificatie bijgesteld moet worden. Het is toch te zot voor woorden dat een exoot het paard van Harrie Smolders kan huren/leasen, Harrie rijdt er braaf zijn rondjes mee en af en toe komt de exoot een poging doen zich te kwalificeren. Hij hoeft alleen maar voor elkaar te krijgen dat hij/zij maar eenmaal in een grote prijs op 1.60 meter 8 strafpunten of lager springt en hij heeft aan de kwalificatie voldaan. Je zoekt een heel traject van niet al te zware 1.60m concoursen uit en dan hoop je er maar het beste van. Een eis zou bijv. kunnen worden dat je in de top 250 van de FEI moet staan of anders een bepaald aantal starts moet hebben gemaakt met 8 strafpunten of minder i.pv. eenmaal.

Ik denk dat in bepaalde delen van de wereld dressuur heel goed bekeken wordt maar het IOC kijkt mondiaal. De springruiters hebben zichzelf absoluut in de vingers gesneden en dressuur is alleen leuk naar te kijken als er echt goede combinaties in de ring verschijnen maar deze problematiek speelt al minstens 20 jaar.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:38

Goh .. meende juist dat paardensport wellicht uitbreiding zou krijgen van reining? en sorry hoor maar wat een slap gezever.. China is voor de meeste supporters ook onhaalbaar om aanwezig te zijn. In europa zullen er tevens meer mensen bereid zijn te reizen om hun sporter te steunen. Ook is in Europa en VS paardensport een hotter item dan in Azie.

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:38

Hahaha volgens mij is dit een grote publiciteits stunt! Horse and Hound is een heel goed gelezen blad in Engeland. En wat hiervoor ook stond: Engeland het land van de paardensport. 3 x raden wat daar gaat gebeuren. Niemand wil dat de paardensport verdwijnt dus de engelsen zullen nu meer dan anders de olympische spelen gaan bezoeken om vooral maar aan te tonen dat het wel erg in trek is. Slim gedaan van het IOC.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:42

daniella74 schreef:
Overigens vind ik het punt dat Henk aanhaalt ook van toepassing op eventing en springen. Daar doen ook genoeg ruiters aan mee die er feitelijk niets te zoeken hebben en die brengen dan ook nog zichzelf en hun paard in gevaar in tegenstelling tot een slechte spring- of eventingruiter. Ik denk dat aan de aantallen deelnemers paal en perk moet worden gesteld en de kwalificatie bijgesteld moet worden. Het is toch te zot voor woorden dat een exoot het paard van Harrie Smolders kan huren/leasen, Harrie rijdt er braaf zijn rondjes mee en af en toe komt de exoot een poging doen zich te kwalificeren. Hij hoeft alleen maar voor elkaar te krijgen dat hij/zij maar eenmaal in een grote prijs op 1.60 meter 8 strafpunten of lager springt en hij heeft aan de kwalificatie voldaan. Je zoekt een heel traject van niet al te zware 1.60m concoursen uit en dan hoop je er maar het beste van. Een eis zou bijv. kunnen worden dat je in de top 250 van de FEI moet staan of anders een bepaald aantal starts moet hebben gemaakt met 8 strafpunten of minder i.pv. eenmaal.

Ik denk dat in bepaalde delen van de wereld dressuur heel goed bekeken wordt maar het IOC kijkt mondiaal. De springruiters hebben zichzelf absoluut in de vingers gesneden en dressuur is alleen leuk naar te kijken als er echt goede combinaties in de ring verschijnen maar deze problematiek speelt al minstens 20 jaar.

Het parcours in Doha bijvoorbeeld? Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:47

Henk, ik begrijp je niet Blond Bloos

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:54

Oh, ik denk dus eigenlijk wel in het straatje van Prinses Haya....

Dressuur: wat een gezever met de punten, een duitse deelnemer in de staak? Toch maar eerste plaatsen.... Wat een aanfluiting en wat een werk voor de dressuur commissie..... I.P.V. in slaap te vallen, doe er eens wat aan!!! Boos! jullie maken de sport kapot, iedereen ziet het! Niemand doet er wat aan....)

4 dopings gevallen bij het springen, "wir haben es nicht gewusst"

Eventing.... gelukkig geen dode paarden.....

En dan de eisen.... airco rijhallen, achterberg bodems, aparte stadions.... Kijk eens naar de mensen die de marathon lopen.... die hebben niet zulke eisen....

En natuurlijk, qua saaiheid kan honkbal ook meteen van het olympische scherm verdwijnen, of die profs uit Amerika en Rusland bij het Basketbal..... En dan het jeugdvoetbal, wat een aanfluiting! de "sport" boksen en worstelen....

Maar dan nog, kijk eens streng naar de paardensport en kritisch! Vind jij het leuk om 60 combinaties in de grand prix te zien lopen?, het schiet maar niet op en de punten komen uit een hoge hoed met een dikke duim..... Als je er nou nog een touw aan vast kon knopen en de beste bovenaan komen, ook al zijn ze in Malawi geboren ipv Duitsland of Nederland...

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:58

daniella74 schreef:
Henk, ik begrijp je niet Blond Bloos

lange, niet al te lastige lijnen daar ...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:00

Die parcoursen bedoel ik ja Knipoog. Ik kon alleen die zondag net niet toen daar gesprongen werd, anders was ik zeker komen kijken Haha!. Maar jij snapt volgens mij wel mijn punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:19

Er is al langer sprake van om de paardensport van de olympische kalender te halen, om de simpele reden dat het te duur is.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:32

te duur ja en te gevaarlijk, springen individueel sloeg echt helemaal nergens op dat rusische meisje dat der paard na 37 strafpunten dwars door de oxer heen jaagt en dan vervolgens nog stug op de volgende hindernis af rijd... Goed beeld geeft dat van de paarden sport. Zoveel combinatie's die in der leven nog nooit een fatsoenlijk 1.60m parcour hebben gereden gaan even voor de hele wereld laten zien hoe het niet moet. Nee ik vind het helemaal niet zo'n slecht idee om de paarden sport uit de OS te halen of er moet een stuk beter gekwalificeerd worden!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:34

Wát een sneue muts is dat, zeg! Frusty Lekker om die als voorzitster van de FEI te hebben ook. Gestoord Ik ga er vanuit dat ze haar zetel in het IOC juist (of anders toch iig. mede) te danken heeft aan dat vz-schap van de FEI. Het lijkt me niet zo moeilijk om te bedenken, dat je dan geacht wordt die te gebruiken om je best te doen die tak van sport bij het IOC te promoten, ipv. deze en publique even genadeloos af te zeiken. Pling Het heeft er zo te lezen echter alle schijn van dat het IOC-plûche haar naar het hoofd gestegen is en dat ze dat van die belangen behartigen gemakshalve ff vergeten is. Hamer Imo. kan ze haar voorzittershamer van de FEI beter maar héél snel doorgeven aan iemand die stevig genoeg in de schoenen staat om de weelde van een dergelijke dubbelfunctie wel te kunnen dragen, zonder ernaast te gaan lopen. Doei, doei

Maar dan toch liever niet aan die minstens net zo sneue muts van Withages, die er geen bezwaar in ziet om allerlei kneuzen waar nog nooit iemand van gehoord heeft aan de start te helpen, terwijl er, om dat mogelijk te maken, serieuze medaillekandidaten het gepruts lijdzaam toeziend thuis moeten blijven. Misselijk

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:35

Mizz_mol schreef:
Hahaha volgens mij is dit een grote publiciteits stunt! Horse and Hound is een heel goed gelezen blad in Engeland. En wat hiervoor ook stond: Engeland het land van de paardensport. 3 x raden wat daar gaat gebeuren. Niemand wil dat de paardensport verdwijnt dus de engelsen zullen nu meer dan anders de olympische spelen gaan bezoeken om vooral maar aan te tonen dat het wel erg in trek is. Slim gedaan van het IOC.

Ja zo denk ik er ook over, volgens mij ook inderdaad een mega publiciteits stunt ! Ik moet het nog zien gebeuren dat de paardensport uit de Olympische Spelen geschrapt wordt.

Denk dat ze ook maar eens moeten gaan tellen hoeveel mensen het niet via het internet bekeken hebben. En niet alleen afgaan op wat er daar in China op de tribune gezeten heeft.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:45

Sientje schreef:
xx_Horsiex schreef:

Ik denk het, jij zegt het... Lekkere reclame maakt ze trouwens ook voor de sport die ze behoort te vertegenwoordigen.

Ja idd, in Europa en Amerika is gewoon meer animo voor de dresuur.