http://www.courtneykingdressage.com / Nieuwsredactie
Tijdens een routine dopingcontrole op 19 Augustus tijdens de Olympische Spelen in Hong Kong, werd Mythilus, het Amerikaanse dressuurpaard gereden door Courtney King-Dye, positief getest op Felbinac. Felbinac wordt als een klasse A substantie aangeduidt door de FEI. Felbinac wordt meestal gebruikt voor het verzachten van lokale pijn of een onsteking.
Toen Mythilus in Hong Kong arriveerde werd hij in de Hong Kong Jockey Club kliniek behandeld voor een abnormaal hartritme ten gevolge van de stress tijdens de vlucht. De behandelende veterinair, Dr. Rick Mitchell is steeds in de buurt gebleven van het paard terwijl hij werd behandeld. Volgens Courtney King-Dye en Dr. Mitchell is Mythilus tijdens zijn verblijf in de kliniek mogelijk in aanraking gekomen met Felbinac. Na overleg met King-Dye, de Amerikaanse veterinairen, grooms en fysiotherapeuten kan er volgens hen geen andere verklaring worden toegezegd.
"Ik en mijn dierenartsen hadden nog nooit van Felbinac gehoord tot we de uitslag kregen van de positieve dopingtest van Mythilus," aldus Courtney King-Dye. "We zijn verbaasd en zijn de hele dag op zoek geweest op internet om uit te vinden waar Felbinac voor gebruikt wordt, en hoe het in mijn paard terecht is gekomen. Voor zover wij weten is het niet toegestaan of verkrijgbaar in Amerika. Mijn paard heeft geen kreupelheidsproblemen of iets in die trant en ik heb helemaal geen ontstekingsremmers nodig gehad.
Iedereen die mij kent weet dat ik nooit en te nimmer doping zou gebruiken. Het is vals spelen. Ik heb nog nooit in een meer frusterende situatie gezeten. Ik probeer mijn onschuld te bewijzen terwijl dat erg moeilijk is. Ik vind het ontzettend erg dat mijn hele reputatie kapot kan gaan vanwege deze situatie."
Volgens het FEI tribunaal zijn er in deze zaak "omstandigheden die het moeilijk maken om uit te wijzen hoe het middel in het lichaam van het paard is gekomen."
"De Amerikaanse veterinairen staan volledig achter de FEI om onze sport dopingvrij te maken en de paarden ten alle tijden te beschermen. We staan echter ook achter Courtney King-Dye in deze situatie, omdat we echt niet van dit middel af wisten tot een paar dagen geleden." aldus hoofd van de Amerikaanse Dierenartsen, John Long. "Het lijkt erop dat Mythilus het middel heeft gekregen zonder dat Courtney of Dr. Mitchell hier vanaf wisten."
Verwant artikel:
[VN] Nieuwe dopingzaak OS; ditmaal Dressuur