Nieuwe dopingzaak OS; ditmaal Dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Nieuwe dopingzaak OS; ditmaal Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:08

Fei / Nieuwsredactie Bokt.nl

Vandaag heeft de FEI bekend gemaakt dat er nog een dopingzaak ontdekt is tijdens de Olympische Spelen van 2008. Het betreft de Amerikaanse amazone Courtney King en Mythilus. Mythilus is positief getest op Felbinac. Dit medicijn behoort tot de klasse A medicijnen en is een verboden middel. Felbinac wordt normaal gepsroken gebruikt om lokale pijn en ontsteking op te heffen. Het medicijn hoort tot de zogenaamde "non-steroidal anti-inflammatory drugs", beter bekend als NSAID's.
Courtney King, die individueel 13e werd in de dressuurcompetitie, is officieel op de hoogte gebracht van de bevindingen op 22 augustus.
Omdat de dressuurwedstrijden tijdens de Olympische Spelen 2008 op 19 augustus eindigden, is er besloten om te wachten met de bekendmaking van het dopinggebruik tot de B-staal ook positief zou zijn. Inmiddels heeft de FEI bevestiging ontvangen dat ook de B-staal positief is.

Tot nu toe betrof het de volgende ruiters en paarden:
Bernardo Alves (BRA) Chupa Chup
Christian Ahlmann (GER) Cöster
Denis Lynch (IRL) Latinus
Tony Andre Hansen (NOR) Camiro

Courtney King kan hieraan toegevoegd worden.

Wat gaat er nu gebeuren?
Nu de B stalen de eerste bevindingen bevestigen, zal het proces de "Accelerated Medication Control Procedure" tijdens en na de Olympische Spelen van 2008 volgen. Dit is onderdeel van de FEI "Regulations for Equestrian events at the 2008 Olympic Games".

Bewijzen en geschreven recepten zijn gevraagd van elke ruiter. Een drie-koppig panel van het FEI tribunaal is bijeen geroepen. Dit tribunaal zal op 5,6 en 7 september in Lausanne de verschillende ruiters horen. Overigens is het aan elke verdachte zelf de keus of zij wel of niet verschijnt. Hierna zal het tribunaal beslissen of er een sanctie volgt en hoe zwaar deze moet zijn. Een uitslag zal begin oktober volgen.

levine

Re: Nieuwe dopingzaak OS; ditmaal dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:12

Bah, waarom moet zoiets nou Boos! een paard kiest hier zelf niet voor! Erg triest als je op zo'n manier te top wilt bereiken.....

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:14

Als ik het goed begrijp is het dus niet een versterkend middel, maar een pijnstiller..
Hmm erg lastig om te beoordelen lijkt mij, het kan heel onschuldig zijn geweest. Maar zullen het maar gebruikt hebben om het paard goed te laten lopen ondanks pijn.
Ben benieuwd naar de uitslagen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:23

Lastig, dit soort dingen.
Ook erg sneu voor de teams in kwestie.

Het blijft moeilijk, je moet zo opletten wat je smeert of bijvoert.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:42

Ik kan me niet voorstellen dat je als internationaal ruiter en/of begeleiding zo naief is en dit soort middelen vergeet te melden als je op doktersverklaring bepaalde middelen wel kan gebruiken...
Vervelend voor de sport. de paarden kiezen er niet voor.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:48

Dat lijkt me ook niet. Daarnaast als het al toegedient wordt door de teamvet dan hoort diegene toch echt wel te weten wat wel en niet toegestaan is.
Schandalig..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:01

Oei, die heeft een Ibuprofennetje voor een paardensnoepje aangezien Nagelbijten / Gniffelen

Altijd naar dit soort berichten, zeker omdat ze wat mij betreft een van de aansprekendste combi's waren Ja! Benieuwd naar de afloop....

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:06

Vervelend dit soort dingen...

Maar nu vraag ik me af; wat is nou het nut van die doping?
Wordt het paard energieker? En dan zou je er toch alleen bij het springen wat aan hebben, zo'n heethoofd kun je in een dressuurproef dan toch niet gebruiken?

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:09

Sommige doping, die ze hier waarschijnlijk bedoelen, werkt als pijnstilling. Een paard wordt dan zo vol gegooit, dat het geen pijn meer voelt. Zo kan een paard dat eigenlijk niet kan rijden, en gewoon lekker in z'n stalletje moet opknappen toch lopen. Maar je hebt verschillende soorten doping (voor zo ver ik hier verstand van heb, niet veel dus, gelukkig Knipoog )

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:15

Ze kunnen nu in ieder geval niet zeggen het zat in het voer of de groom heeft de verkeerde mikzalf gebruikt. Het is waarschijnlijk doelgericht gegeven en dat kan echt niet en zeker niet voor de os ze zouden beter moeten weten. Ben benieuwd wat ze met de andere vier gevallen gaan doen wat de gevolgen zijn. We wachten het af.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:46

levine schreef:
Sommige doping, die ze hier waarschijnlijk bedoelen, werkt als pijnstilling. Een paard wordt dan zo vol gegooit, dat het geen pijn meer voelt.

Felbinac wordt ook als contactmiddel bij het maken van echo's gebruikt. Het kan dus helemaal niet als "medicatie" gebruikt zijn, dat weet je niet.

Verder wordt het veel gebruikt als smeermiddel tegen spierpijn etc. Vergelijk maar met tijgerbalsem.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:59

Jeetje, nog een gek erbij.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:03

Ik vind het nogal makkelijk allemaal. Het duurt namelijk behoorlijk lang voor bijvoorbeeld kalmeringsmiddelen het bloed uit zijn. Als je in Februari je paard scheert en hem dan kalmeringsmiddelen geeft, kun je dat nu nog terugvinden in zijn bloed...

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:04

ik word hier zo ziek van! wel beetje raar dat ze er nu pas mee komen, maar het is echt belachelijk!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:10

Marjoow schreef:
Ik vind het nogal makkelijk allemaal. Het duurt namelijk behoorlijk lang voor bijvoorbeeld kalmeringsmiddelen het bloed uit zijn. Als je in Februari je paard scheert en hem dan kalmeringsmiddelen geeft, kun je dat nu nog terugvinden in zijn bloed...

Hoewel ik daar mn twijfels over heb, maar goed ik gebruik geen middelen.
Echter staan die paarden onder een dermate controle, niet alleen doping, maar ook de training en voeding dat zoiets als een overblijfsel van een verdoving echt niet prongeluk tussen de vingers door glipt.
Er zijn zulke strenge en duidelijke richtlijnen voor wat wel en niet gebruikt mag worden en iedere teamvet dient dat te weten, zeker met pijnstilling.

Oftewel, allemaal smoesjes.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:33

Hier kan ik nou wel zo chagerijnig van worden! Doe het zonder doping of doe het gewoon helemaal niet! Als het zo moet dan kan je gewoon beter niet mee doen!

Ik vind nog het meest pijnlijk dat bij de openingsceremonie iemand een eed aflegt namens de spelers dat ze eerlijk zullen handelen enz. en dat er dan toch gewoon doping gebruikt word etc. Dan ben je toch gewoon keihard als je daar geen schuldgevoel over krijgt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:34

Pfff, een NSAID is gewoon een pijnstiller.
Ik begin met dat doping gedoe wel een beetje het gevoelte krijgen van: waar GAAT dit eigenlijk over!

Nerofen (Ibuprofen) is b.v. ook een NSAID. Als je zo'n pilletje slikt voor je judo-wedstrijdje omdat je een pijnljke spier hebt, dan heb je toch OOK niet het idee dat je doping gebruikt?

Als het nou om anabolen ging, tsjongejonge zeg, wat overdreven allemaal.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:47

Je moet het maar verdomme goed weten welke producten je nog aan je paard mag geven vooraleer je een wedstrijd ect gaat meedoen. Er zitten zoveel "middeltjes" in bv een pijnstiller of een kalmeermiddel al staat erop "op plantaardige wijze" bv. Dan nog heb je als je niet goed oplet kans dat er zoiets gebeurd

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:51

HannahFrouk schreef:
Ik begin met dat doping gedoe wel een beetje het gevoelte krijgen van: waar GAAT dit eigenlijk over!

Nerofen (Ibuprofen) is b.v. ook een NSAID. Als je zo'n pilletje slikt voor je judo-wedstrijdje omdat je een pijnljke spier hebt, dan heb je toch OOK niet het idee dat je doping gebruikt?

regels zijn regels en als je je daar niet aan houd dan mogen ze die mensen van mijn part gewoon keihard de sport uitschoppen. Als je gewoon drommels goed weet dat je verkeerd bezig bent en je gaat lekker alles doen wat niet mag dan kan je wat mij betreft gewoon weg uit de sport. Zulke mensen hebben gewoon geen mentaliteit!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 00:02

We hebben in de paardensport wel te maken met een nul-limiet, en de vraag is hoe realistisch dat is.

Bovenstaand geval zou in theorie veroorzaakt kunnen zijn door het maken van een echo van een gewricht of pees. Waar heb je het dan over?

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 00:09

Het is anders niet zo dat je precies weet wat je paard allemaal in zijn bloed heeft zitten hoor. Sommige reacties hier vind ik wat kort door de bocht. Per paard, per stof en per situatie is het namelijk verschillend hoe lang het duurt voor de stof het lichaam helemaal uit is.

Wat dopingzaken in het algemeen betreft: ik ben altijd heel benieuwd naar concentraties en de effecten van die concentraties op de prestatie op het moment van testen. Bij paardensport is aanwezigheid namelijk doorslaggevend, niet een bepaalde drempelwaarde. Als stof X dus (nog) maar minimaal aanwezig is en absoluut geen invloed (meer) kan hebben op de geleverde sportprestatie op moment van testen, kun je nog altijd een positieve uitslag krijgen en daar de consequenties van moeten ondergaan. Dat vind ik soms wel heel erg triest, want daarmee gaan we voorbij aan de reden waarmee regelementen worden opgesteld. We willen geen doping in de sport, omdat we prestaties niet kunstmatig (dmv toediening bepaalde stoffen) willen bereiken. Als een stof wel in het lichaam zit, maar de prestatie niet beïnvloedt, vraag ik me af of je kunt spreken van doping. De FEI echter niet...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 00:26

HannahFrouk schreef:

Het verschil tussen een judoka en een paard is dat die judoka zelf kan beslissen hij met een pijnstiller wil judo-en of dat hij zich terugtrekt. Een paard heeft geen keuze en moet maar accepteren dat hij met pijn en een pijnstiller moet lopen. Vandaar ook die keuze voor een nul-limiet.

En als team-veterinair en als ruiter weet je dit vantevoren en heb je daar gewoon rekening mee te houden. Al vind ik het in dit geval jammer, want het is een leuke combinatie met toekomst. Maar ook in dat geval heb je je aan de regels te houden.

Jasmijn76

Re: Nieuwe dopingzaak OS; ditmaal Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:00

vind het zeker niet overdreven dat er zo streng wordt gecontroleerd...iedere ruiter weet wat wel en niet mag,daarvoor zijn ze profs!..en al is het misschien belachelijk streng, dat is dan waarschijnlijk ook nodig(dat blijkt wel) willen ze iets geven voor een kwaaltje moeten ze dat van tevoren aangeven...dit is gewoon of een domme aktie of?????

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:34

Ik geef Snater gelijk, daarom moet je ook af van de 0 grens!!
Het ene paard is het andere niet, maar een therapeutische waarde is "doping" en als er alleen maar 'iets ' gevonden is kan dit geen enkele waarde hebben voor het paard in kwestie om beter of(!) slechter te presteren. Dus het verschil ligt hem wel degelijk in de hoeveelheid die men in het paard heeft gevonden. Haha!
En het gaat er niet om of het paard er om heeft gevraagd of hij/zij een pijnstiller oid krijgt toegediend, maar als je paard een ontsteking, koliekachtig is geweest is hij je vast wel dankbaar dat je daar iets aan doet en ga je niet staan kijken of de natuur dit oplost!! Het gaat of dood of je bent een van de vele sarcasten die op animal planet te zien zijn die hun paarden/dieren laten lijden!!!!. Boos!

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:11

Wat is het verschil tussen een paard en een ezel !! Er zijn geen paarden die op ezels rijden , maar wel veel ezels die op paarden rijden ... Ach gut