Het paard van Christian Ahlmann, Cöster (v. Calato), werd op de Spelen positief bevonden op het gebruik van Capsaicin. Voor de Duitser dreigt de hele zaak een wrange nasmaak te krijgen, want de kans bestaat dat Ahlmann straks moet opdraaien voor de transportkosten van hemzelf en z’n paard van en naar Hongkong. Christian Ahlmann wil in beroep gaan bij het sporttribunaal CAS in het Zwitserse Lausanne.
Ahlmann werd na de positieve controle uitgesloten van verdere deelname aan de Olympische Spelen. Op een persconferentie in het Duitse Marl verdedigde Ahlmann zich. Daar bleek dat Ahlmann zichzelf allerminst als een dopingzondaar ziet. Hij zou de zalf als sinds het toernooi in het Franse Cannes gebruikt hebben en was zich er naar eigen zeggen niet van bewust dat het om ongeoorloofde medicatie ging. Ahlmann bestrijdt ook dat hij door het gebruik van de zalf de benen van z’n paard overgevoelig zou gemaakt hebben. Ahlmann voelt zich door de onmiddellijke schorsing oneerlijk behandeld. Volgens de FEI-richtlijnen blijft de 33-jarige Duitser geschorst tot de zaak is behandeld.
Moest Beerbaum 4 jaar gelden ook alle kosten terugbetalen vraag ik mij dan gelijk af Ik krijg de indruk dat er daar een beetje met 2 maten gemeten wordt.