Marc Houtzager beste Nederlandse springruiter op Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Marc Houtzager beste Nederlandse springruiter op Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:19

http://www.kwpn.nl

Afbeelding
Opium speelde gewoon met de hindernissen
foto: www.sjoert.com

Marc Houtzager en de KWPN-goedgekeurde wachthengst Opium zijn als beste Nederlandse combinatie op de achtste plaats geëindigd. Zij hadden in de A-ronde een superrit en bleven foutloos. Het leek of Opium met de hindernissen speelde, zo gemakkelijk ging hij erover. Hij bokte nog een paar keer flink maar sprong ondertussen onverstoorbaar foutloos verder en binnen de tijd deze keer.

In de tweede manche maakte hij een springfout, waardoor hij bij de zeven combinaties kwam die in de barrage gingen om het brons. "Heel verrassend dat ik daar in terecht kwam ja!", reageerde Marc Houtzager. "Kijk, Opium is niet heel erg snel dus moet ik het hebben van wat slimme lijnen en de fouten van anderen. Rob en Gerco hadden me de tip gegeven van het perkje. Mc Lain Ward sprong als eerste over een perkje in het parcours om een snellere wending te maken. Als zo'n perkje niet is afgevlagd, kan je dat gewoon doen. Toen kreeg ik wat onrust in de dubbel en een fout. Maar kijk, ik ben méér dan tevreden! We hebben verdiende winnaars gekregen en ik heb goed meegedaan.

Opium is van stoeterij Sterhof die hem voor mij ter beschikking houdt. Hij is pas 12, goed gezond en hij kan nog makkelijk mee tot de Olympische Spelen van Londen. Ik heb de smaak te pakken."

SETEFURII

Re: Marc Houtzager beste Nederlandse springruiter op Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:24

Vond wel, dat hij véél bokte tijdens zijn proef...
& dat zag er niet uit als een vreugde bokje.
wel een leuk stukje

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:29

Ik vind het toch knap dat je als invaller het toch zo goed doet!
Kan je zijn proef nog ergens terug kijken?

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:30

Hij rijdt ook wel heel cool en safe rond. Hele fijne ruiter om naar te kijken.

Dat bokken is meer verzet dan blijheid lijkt mij.
Maar dat is het aard van het beestje.
Maarja als hij zo springt, neem je dat voor lief.
Maar te hopen dat de rug van Marc het houdt, lijkt me niet fijn de hele tijd.
Op naar Londen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:45

hij weigerde niet, en ook niet bijna.. dus ik denk dat dat verzet wel wat mee valt, lijkt me idd niet lekker voor zijn rug, vond het ook fijn om naar te kijken Ja

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-08 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:57

Opium wordt vergeleken met Libero qua bokken e.d. Het is gewoon het aard van het beestje, maar geen verzet.

Ineke82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:02

Super gedaan hoor!

Albert_Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:03

Volgens mij duurt het ff voor het terug te zien is op internet

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:18

Bokken met de oren zo naar achteren duidt eigenlijk altijd op pijn................... geen kwaadwillig verzet, maar ook zeker GEEN vreugde!
Rug nakijken dus! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:22

linky schreef:
Rug nakijken dus! Ach gut

Ik denk dat op dit nivo dat meer dan eens zal gebeuren.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:24

Sorry maar ik moet hier wel een beetje om grinniken; denk je nou echt dat ze dat niet allang al gedaan zullen hebben en dat die paarden niet onder constante begeleiding staan van fysio’s, artsen etc.?
Als hij niet wíl springen, zal hij het niet doen ook. Ik denk meer dat het gewoon een reactie is in fanatisme van het paard op de sprong. Wil een paard niet springen, dan krijg je hem op den duur echt niet meer over het hout hoor, hoe gehoorzaam een paard ook is; op den duur gaat het slot er gewoon op, klaar!
Het is geen prettig gezicht en wat onhandig om te rijden (daarom ook minder snel dan anderen, bok steeds kost toch tijd) maar heb ze zo wel vaker gezien en verder gewoon super fanatiek op de sprong hoor.

roos22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:34

Op www. paardensport.tv staat ergens een interview waarin Marc vertelt waarom Opium dit doet. Het interview heet "Marc over Opium"
In het laatste interview vertelt hij ook over "het perkje".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:41

ik moet er idd ook wel om lachen.. hij rijd niet met een zadeltje van 200 euro denk ik, en het wordt echt wel nagekeken.. naar mijn idee was het dus ook geen verzet of pijn, maar idd fanatisme, er zijn meer die dit doen, en de paarden worden echt wel gecheckt voor zo'n wedstrijd.. daarbij had hij de oren ook niet echt naar achteren ik vond het er niet onvriendelijk uitzien iig, maar goed, de beste stuurlui...

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:51

Hihi, het gaat idd niet over horses@work met een willekeurig paard in iemands achtertuin... Deze paarden worden echt wel begeleid. Ik denk zelf dat hij bokt uit een soort frustratie omdat hij zo graag gáán wil maar in toom wordt gehouden. Ze hebben super gepresteerd, wie weet staan ze over 4 jaar wel weer onder de Olympische vlam maar dan graag met de Nederlandse driekleur in top... Knipoog Het is hem gegund.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:53

Prima dat je er om lacht, maar de ene fysio is de andere niet; uit fanatisme, plezier, werklust, wat dan ook, zal hij NOOIT z'n oren zo doen als op de foto en een aantal keren op concours. En waarom rijdt 99% van de springruiters met bontjes, gelpads, voorophogers, achterophogers e.d.? Omdat ze datzelfde zadel waar ze zelf zo lekker in zitten van het ene paard op het andere gooien............................... Clown
Je kunt nog zo'n duur zadel hebben, als het niet past, past het niet.
Denk je nou echt dat Satchmo van Isabel tijdens zijn proef dacht:"Laat ik Isabel eens pesten door mijn rug eruit te gooien?"
Een paard fluistert eerst, dan vraagt hij, dan roept hij en als we dan nog niet luisteren, laat hij het zien........................

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:53

Moest ook even lachen bij die reactie. Bloos
Ik ben helemaal fan van Opium, vond hem na Cummano de mooiste die meedeed.
Het bokken zal gewoon wel het aard van het beestje zijn,
als het verzet was geweest denk ik niet dat hij een sprong van1.60m had gesrpongen Tong uitsteken
Hopelijk zien we hem in Londen terug!

*Edit: die ruiters rijden al wel langer dan een paar maanden op de paarden, ik denk dat het zadel wel op maat gemaakt zal zijn naar de rug van het paard + naar de wensen van de ruiter.
Op dit niveau denk ik niet dat een zadel meer of minder de rekening zal maken
Laatst bijgewerkt door GWENNx op 22-08-08 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:55

Geen verzet maar een soort van ontlading na een hoge sprong, en een soort van gewenning is het mijn inziens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:59

linky schreef:
Prima dat je er om lacht, maar de ene fysio is de andere niet; uit fanatisme, plezier, werklust, wat dan ook, zal hij NOOIT z'n oren zo doen als op de foto en een aantal keren op concours. En waarom rijdt 99% van de springruiters met bontjes, gelpads, voorophogers, achterophogers e.d.? Omdat ze datzelfde zadel waar ze zelf zo lekker in zitten van het ene paard op het andere gooien............................... Clown
Je kunt nog zo'n duur zadel hebben, als het niet past, past het niet.
Denk je nou echt dat Satchmo van Isabel tijdens zijn proef dacht:"Laat ik Isabel eens pesten door mijn rug eruit te gooien?"
Een paard fluistert eerst, dan vraagt hij, dan roept hij en als we dan nog niet luisteren, laat hij het zien........................

Satchmo ging in verzet. dat is heel iets anders.. dit paard ging niet in verzet, hij bokt na de sprong, dat doen er wel meer.. die paarden worden van te voren helemaal gecheckt, denk dat ze meer dierenartsen zien in een jaar tijd, dan een gemiddeld paard in zijn leven.. je kan roepen wat je wil, maar zij hebben geen spulletjes van 200 euro, en zijn oren? wel eens van een momentopname gehoord? ik heb zijn rit gezien, en het zag er niet onvriendelijk uit paard liep niet constant met zijn oren in de nek, en bokte ook niet na elke sprong, bokte hij wel, dan was dat even, en sprong weer vrolijk verder, hij heeft niet getwijfeld oid, had het dier echt pijn, dan was Marc of niet gestart, of was het paard op een gegeven moment op de rem gaan staan, óf hij werd gediskwalificeerd, maar goed, ik denk dat jij het beter weet dan het topteam veeartsen wat daar rondloopt of niet?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:10

Super gedaan Haha!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:13

pebbels75 schreef:
Geen verzet maar een soort van ontlading na een hoge sprong, en een soort van gewenning is het mijn inziens

Afgod

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:16

Mag ik misschien een beetje een andere mening hebben Dees_Daan? Ik weet helemaal niet veel hoor, wij zitten nog maar net 45 jaar in de paarden tenslotte. Jij al langer, neem ik aan?
Maar net zoals jullie WEET ik niet wat er met het dier aan de hand is, dat kun je niet weten , niemand hier kent het dier zo goed.
Je mening geven is heel iets anders dan iets te stellen; het blijft bij je afvragen waarom, zowel voor jou als voor mij.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:26

Over hoe lang je in de paarden zit, dat zegt mij persoonlijk niets eerlijk gezegd.

Wel als je dat al al die jaren op Olympisch of topsportniveau doet, dan zegt het me iets (en nee, ik heb niet in je profiel gekeken).

Een andere mening toegedaan zijn kan best, maar waarom wil men altijd van het slechtste van mensen uitgaan? Ik zou me eerder iets afvragen over een collega springruiter die balk na balk eraf tikt, of dat wel goed zit, dan een paard die zo af en toe een bokje tussendoor geeft.
Een andere mening kan en mag ook, dat zal altijd zo zijn maar je wordt hier toch niet minder erom gerespecteerd ofzo?

Bovendien, als je al zo lang in de paarden zit, behoor je toch wel te weten dat oren naar achteren niet altijd inhoudt dat het paard iets met tegenzin doet? Dat kan ook een signaal zijn van letten op de ruiter of even net dat beetje extra geven.
Geloof me, ik sta ook niet altijd breeduit te glimlachen als ik me ergens voor moet inspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:27

linky schreef:
Mag ik misschien een beetje een andere mening hebben Dees_Daan? Ik weet helemaal niet veel hoor, wij zitten nog maar net 45 jaar in de paarden tenslotte. Jij al langer, neem ik aan?
Maar net zoals jullie WEET ik niet wat er met het dier aan de hand is, dat kun je niet weten , niemand hier kent het dier zo goed.
Je mening geven is heel iets anders dan iets te stellen; het blijft bij je afvragen waarom, zowel voor jou als voor mij.

je mag best een andere mening hebben hoor, ik lees nergens dat ik zeg dat, dat niet mag? Lachen idd niemand kent het dier hier zo goed al Marc zelf, maar ik denk dat het team van veeartsen het wel ziet als er iets niet goed is met het paard aan de hand is, heb jij de rit gezien? ik wel, en het paard had niet contstant zijn oren naar achteren, het zag er niet onvriendelijk uit, en naar mijn idee is het gewoon fanatisme van het dier. dat is idd mijn mening, maar de veeartsen die daar rondlopen stellen iets vast.. en als zij tot de conclusie komen dat het dier pijn heeft, dan was hij wss niet eens gestart.. en ik denk dat die veeartsen niet jantje of pietje zijn die om de hoek wonen.. en dat ze behoorlijk wat ervaring hebben op gedaan, die staan daar niet zomaar..

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:39

Nou ja Angeline Hoorn was toch tot het laatst aan toe net zo goed......

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:43

dees_daan schreef:
hij weigerde niet, en ook niet bijna.. dus ik denk dat dat verzet wel wat mee valt, lijkt me idd niet lekker voor zijn rug, vond het ook fijn om naar te kijken Ja

edit: typo

Vond het er anders niet echt fraai uitzien..
Het leek wel of hij naar de hindernissen sloeg ofzo

Anyway... wel een leuk beestje & een erg leuke naam vind ik Bloos