Robbertje vechten achter de schermen met juryleden dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Robbertje vechten achter de schermen met juryleden dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:03

www.dehoefslag.nl

Het broeit weer als vanouds in het internationale dressuurwereldje. Er is afgelopen maandag in Hongkong om half twee in de nacht een bijeenkomst geweest tussen de vertegenwoordigers van het Nederlandse, Duitse, Deense en Amerikaanse team, de juryleden en verschillende FEI-vertegenwoordigers.

Er zit klaarblijkelijk het nodige onbehagen, met waarschijnlijk de Nederlanders en Amerikanen voorop, over verschillende zaken waaronder natuurlijk de jurybeoordelingen. Een dag later is er een tweede bijkomst geweest waar dezelfde belanghebbenden vertegenwoordigd waren, aangevuld met mensen van de overige deelnemende landen. De FEI stelt nu naar aanleiding van deze bijeenkomsten een onderzoek in en zal binnenkort uitsluitsel geven over deze zaak.

De Nederlandse bondstrainer Sjef Janssen is erbij betrokken, maar had gisteren na de overwinning geen zin tekst en uitleg te geven. ‘We hebben hier achter de schermen inderdaad wat gevechten gevoerd met de technische staf. Er zijn zoveel punten die een rol spelen, maar ik heb geen zin ze nu op te noemen. Ik heb even teveel chaos in mijn hoofd en wil alleen maar simpele antwoorden geven.’

Verwant artikel:

[VN] Dressuurjurering onder vuur, FEI stelt onderzoek in

DendroFleur

Re: Robbertje vechten achter de schermen met juryleden dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:13

Hij was ook al een beetje matjes na de gouden plak. Begreep dat er inderdaad iets aan de gang was.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:18

Ik vermoed dat we hier nog heel wat van gaan horen....

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:26

hier zit nog een flink staartje aan...

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:39

Kan het nou nooit eens in 1x goed????

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:46

jurysport he...
na de vreemde punten die gegeven zijn, was dit ook wel te verwachten...

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:52

Hmmmm..... Dus niet alleen de jurybeoordeling is ter sprake gekomen....
Ik ben heel benieuwd naar een vervolg hierop.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:05

Op horses.nl staat er ook een stukje over.Waarom de duitser hoger scoort als de amerikaan.Zelf vind ik het ook heel vreemd als je zo n fout maakt je toch nog zilver hebt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:30

ben ook zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen...

KafueJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:37

Jurysport is gewoon beoordeling door mensen en die mensen laten emoties meespelen.

Als het vreemd is dat je na een mislukte piaffe zilver haalt is het ook vreemd dat je terwijl je niet echt halt kunt houden zilver haalt en zelfd goud.
Ik denk en dat is natuurlijk jammer dat die gedachtengangen er helaas zijn dat je je zodra je topruiter bent en bekend je je meer kunt permiteren dan zolang je onbekend en onbemind bent makkelijk zat.
Maar dat heb je vanaf de B tot en met de grand prix, gewoon omdat juryleden mensen zijn en die met emoties te maken krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:38

Tjongejonge, wat een toestand weer, kan er nu nooit eens normaal gedaan worden na een wedstrijd? Als men zo doorgaat dan wil er straks geen jurylid meer in het hokje zitten.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:19

Goed dat ze er nu eens wat aan gaan doen.. Maar om er gelijk zo'n heisa om te maken... Ze moeten eigelijk gewoon de hoogste en de laagste score weg strepen. Denk dat het dan al een stuk minder over gediscuseerd kan worden!!
@ Kafue, Natuurlijk, een paard hoort stil te staan met het groeten. Maar zoals die mislukte piaffe, hij flipte totaal, dat deed Salinero met het halthouden niet...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:19

vind niet netjes stil staan toch iets heel anders dan een paard dat volledig tegen je in gaat en verzet toont om u tegen te zeggen hoor Kafue...

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:27

pharagirlke schreef:
vind niet netjes stil staan toch iets heel anders dan een paard dat volledig tegen je in gaat en verzet toont om u tegen te zeggen hoor Kafue...

Vind ik niet aangezien halthouden bij de basis hoord en dat toch echt wel op grand prix niveau mag beheersen en aangezien halthouden ook bij controle hoord, wil het dan zeggen dat anky haar paard niet onder controle heeft Clown
dus hoe groot is de fout van een ongetoonde piaffe dan?

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:31

Het is niet zomaar een ongetoonde piaffe, paard flipte!
Salinero stond niet stil, maar hard worden afgestraft word bij een gewone proef ook gedaan. Maar de geflipte piaffe vind ik zwaarder wegen dan niet stilstaan.
Maar daar gaat dit toppic niet over Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:33

denbine schreef:
pharagirlke schreef:

Vind ik niet aangezien halthouden bij de basis hoord en dat toch echt wel op grand prix niveau mag beheersen en aangezien halthouden ook bij controle hoord, wil het dan zeggen dat anky haar paard niet onder controle heeft Clown

vind ik wel.. als je ziet hoe Satchmo in verzet ging, dat kan gebeuren, maar is wel een grove fout, en dat vind ik erger dan een paard wat niet helemaal stil staat, of 1 seconde stil staat, als de rest van de proef wel goed is..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:45

Ik vind het idd wel belangerijk dat Salinero gewoon hoort stil te staan.
Maar ik denk dat ze fout van Isabel zwaarder meetel dan de fout van Anky.
Erg goed dat er een onderzoek word ingesteld! Ik ben benieuwd naar de uitslag Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:47

denbine schreef:
pharagirlke schreef:

Piaffe hoort ook bij de grand prix. Anky's paard trippelt wat maar komt niet tegen haar hand in. Hij trippelt op de plek dus ze heeft hem wel onder controle want hij blijft op zijn plek. Satchmo ging in de ankers en bleef absoluut niet op de plek waar ie moest zijn. Dus ik vind dat inderdaad een grovere fout. Ik meende trouwens dat Halthouden geen onderdeel van de kur was waar punten op gegeven word? (Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat Anky dat een keer zei, dat ze daar blij om was omdat Sali dat niet zo goed kan)

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:53

DreE schreef:
@ Kafue, Natuurlijk, een paard hoort stil te staan met het groeten. Maar zoals die mislukte piaffe, hij flipte totaal, dat deed Salinero met het halthouden niet...

Nee, maar het is beide niet getoond.. hoewel, de piaffe van Isabelle is zelfs wel even een klein stukje getoond en Salinero staat bijna nooit een klein stukje stil Haha!

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:07

@ Vanessa, Volgens mij denker we er wel aardig het zelfde over.
- Een paard moet stilstaan bij het groeten.
- Een paard mag niet flippen bij de piaffe.

Maar toch vind ik een geflipt en dus gespannen paard erger dan een ontspannen paard die niet wil stil staan. Vork

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:08

Ieders belang staat hoog in het vaandel...........

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:11

Anky heeft ook een lage score gekregen voor het halthouden. De piaffe vind de organisatie veel belangrijker en daarom wordt hij ook dubbel geteld. Oftewel een foute piaffe is 'fouter' dan het halthouden. Althans dat is wat de organisatie betreft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:15

Vanessa schreef:
DreE schreef:

Nee, maar het is beide niet getoond.. hoewel, de piaffe van Isabelle is zelfs wel even een klein stukje getoond en Salinero staat bijna nooit een klein stukje stil Haha!

hij stond een heuuul klein stukje stil Haha!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:22

Anky had een 5 voor het halthouden en terecht als je het mij vraagt. Het is een stukje beheersing en zeker op dit niveau moet dat kunnen. Lukt het niet, dan mag er ook bij anky een laag cijfers voor gegeven worden.

Het feit dat isabell hoge punten krijgt, ondanks dat haar paard zo tegen haar inging, dat is dan weer vreemd. Ook hier moeten ze dan lagere cijfers geven. Ongehoorzaam = ongehoorzaam.

Ben benieuwd wat er uit de vergadering komt!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:24

ach, halthouden telt niet zo zwaar mee als de piaffe!