Sportiviteit en dressuur gaan nog niet hand in hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Sportiviteit en dressuur gaan nog niet hand in hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:59

Nieuwsredactie

Afbeelding
Duitsland al onverslagen op Olympische Spelen sinds 1984
foto:Kit Houghton/FEI
Zoals de overgrote meerderheid van de dressuurliefhebbers in Nederland hebben kunnen zien, heeft Anky van Grunsven vandaag de gouden medaille behaald in de discipline dressuur. Deze uitermate knappe prestatie (3 keer goud achtereen), ging gepaard met veel spanning bij de amazone en haar ploeg. Achteraf geeft Anky zelfs aan nooit weer op de Olympsiche Spelen te rijden.

Dankzij de NOS en Eurosport konden velen "live" meekijken naar de prestaties van de ruiters en amazones. Op Bokt.nl werden, in een speciaal hiervoor gestart topic, de beelden voorzien van vakkundig commentaar van de Bokkers. Vanaf de start van de kür op muziek werden in dit topic meer dan 2900 berichten geplaatst. Wat we dan niet moeten vergeten is alle bokkers die in hun Huiskamer-topics ook actief bezig waren.

De resultaten van Hans Peter Minderhoud en Anky van Grunsven werden overal bejubeld, echter waren er ook meerdere reacties te lezen waarin werd gehoopt op blunders aan Duitse zijde.

Citaat:
Dat zou wat zijn Duivel
1. Anky
2. Hans Peter
3. Isabell (niks) Werth

Citaat:
Gaan we met zijn allen hopen dat Satchmo weer in zijn achteruit gaat?? Vork

Citaat:
Nou Satchmo, spring ff lekker in het rond Haha!

Citaat:
BOEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEH!

Citaat:
BOOOOOOOOOOOOOEEEEEEEEEEEEEEE SCHRIK Haha! STAAK Haha!

Citaat:
Kom op Satchmo, kies maar voor de alternatieve route over de hekjes..

Citaat:
Jaaa foutjeeeeeee Haha!

Citaat:
YES YES, FOUTJEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gelukkig zijn onze Oosterburen niet minder erg. Ook op Duitse fora was men alweer goed aan het "samenzweren" tegen "Die Niederländer"

Citaat:
Ik gun het iedereen, maar niet die stomme Hollanders

Citaat:
Laten we al onze paarse, groene en zwarte aura's samenvoegen!
lolas unidas contra Anky van Grunsven Cool

Citaat:
Vandaag zou de perfecte dag zijn voor Salinero om in de staak te gaan.
haha, ik wil niet weten wat er momenteel gebeurt op de Nederlandse fora

Citaat:
Hoe rijdt ze tot nu toe? * Sluit zich bij anti-Ankyfractie aan Boos!

Citaat:
Door die vrouw zou ik niet gebeten willen worden

Uit pure frustratie wordt er op de Duitse fora erg lacherig gedaan over de prijsuitreiking. Salinero zou zielig zijn en Anky een angsthaas.

Net als het Nederlandse kamp eerdere vorige week, klagen de Duitse internetruiters nu ook over de jury. De proef van Isabel was technisch veel zwaarder en zou hoger beoordeeld moeten worden. Ook de Hyperflexie wordt weer aangehaald. "Rollgold" (= Goud door Rollkur) is een term die voorbij komt.

Gelukkig zijn er op beide fora gebruikers die toch sterk kunnen nuanceren en relativeren. Hier in Nederland zijn er wat die aan durven te geven respect te hebben voor Isabel. Respect voor hoe zij Satchmo weer aan het lopen wist te krijgen. In Duitsland zijn er gelukkig enkele die vinden dat Isabel idd terecht onder Anky staat. Satchmo heeft zich tot twee keer toe zo flink verzet, dat hij geen Olympisch kampioen mocht worden.
Laat ik maar afsluiten met het feit dat we trots mogen zijn dat topamazone Anky wederom goud gewonnen heeft. Laten we Hans Peter niet vergeten! Zijn Olympische debuut is ook meer dan geslaagd te noemen. Ook Imke mogen we niet vergeten. Wat een pech voor deze amazone! Ze is nog jong. In Engeland zeggen ze "Revenge will be sweet". Laten we daar op hopen, Imke!

Het zijn de ruiters en de amazones die het moeten doen, niet de instructeurs achter de pc.

verwant artikel
[VN] Titanengevecht tussen dressuurruiters wordt zware strijd
[VN] Duitsland wint Olympisch Goud tijdens Landenwedstrijd
[VN] Nederlandse Olympische dressuurruiters moeten niet zo zeuren
[VN] Anky van Grunsven en Salinero opnieuw Olympisch Goud!
[VN] Dressuurjurering onder vuur, FEI stelt onderzoek in

Cyntje

Re: Sportiviteit en dressuur gaan nog niet hand in hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:03

Haha, heerlijk al die afgunst!

Maar eerlijk is eerlijk, onze gouden plak is eerlijk verkregen, daar kunnen de Duitsers nog een puntje aan zuigen! Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:03

Haha geweldig. ROFL

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:05

pfff, Isabell reed goed.
Anky reed vandaag beter.
als Satchmo niet in de staak was gegaan was het misschien anders geweest.
het is ook niet leuk voor Isabell dat haar mooie paard in staking gaat.
maar Isabell maakt heel veel kans in 2012. en als ze dan goud wint is het ook knap en niet minder omdat ze duits is!

en de duitsers pakken wel 2 medailes, het team goud eventing goud.
dus de nederlanders kunnen ook wat van de duitser leren en andersom ook.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:07

Ik ben wel benieuwd wat de link is van de duitse "bokt"

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:08

Eigenlijk best trots, er zit één van mij bij Huilen van het lachen Maar ik vind om het uiterlijk van Anky te spotten, een beetje oneerlijk

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:09

Tja ook ik vond het niet super erg dat Satchmo in de staak ging. Maar in het heetst van de strijd zeg je wel eens dingen Knipoog
Respect voor Isabell dat ze haar paard er weer onder kreeg, maar ook super respect voor Anky! En niet te vergeten Hans Peter Minderhoud. Zijn eerste olympische actie en dan al zo staan. Compliment!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:10

Whaha!
Echt een leuk stukje!
Zo zie je maar,, we gunnen het iedereen Clown Ahummm!
Maarja, iedereen wil toch dat zn landgenoot wint Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:10

Ik heb me vandaag ook weer enorm verbaasd over hoe "sportief" de gemiddelde bokker is.
Anky heeft vandaag terecht gewonnen.
Maar ben heel benieuwd of dit ook het geval was als Satchmo niet in de staak was gegaan.
Verder vind ik HP echt super! Gewoon 5e worden! Topper!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:12

stelletje kinderen.

Vreselijk voor Isabelle dat haar paard zo in de staak ging. De landenwedstrijd was Isabelle haar proef gewoon stukken beter. Veel losser. Kur heb ik van Isabelle niet gezien maar ook Anky was niet helemaal op haar best vandaag. Lachen Respect voor alle ruiters die er gestaan hebben..

Ik heb inderdaad ook tandenknarsend de reacties van sommige mensen in de dressuurtopics gelezen...

Beetje rot vind ik dat Anky's angst altijd er bij gehaald word, ze geeft zelf toe deze te hebben wat op zich al veel moed vergt als je op zo'n niveau presteerd (tis eenzaam aan de top...) maar wat velen kennelijk niet begrijpen is dat moederinstinct een hoop met een vrouw kan doen. En laten we vooral Anky's twee spruiten niet vergeten die ze waarschijnlijk niet zonder moeder wil laten opgroeien...Nee ik kan best begrijpen dat Anky wat bang is. Ja

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:12

Vind het een beetje overdreven dat sportiviteit niet hand in hand zou gaan met de dressuur. Kom op, een beetje pesten mag best, eigen land eerst op de OS hoor. En ach, ondertussen weten we heus wel wat wel en niet verdiend is.

Lekker kiften, heb er van genoten, en als het andersom geweest was, nou ja, dan had Isabell die plak verdiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:14

Leuk stuk! Haha!

En ach ja, als Isabel een goede proef had gereden had ik het haar ook zeker gegund hoor! Ja

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:14

Volgens mij is het niet alleen bij de dressuur dat de sportiviteit soms ver te zoeken is. Dit komt ook wel bij andere takken van de paardensport voor en ook bij andere sporten. En ach, een beetje rivaliteit en fans van ons eigen land moet kunnen! Haha!

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:15

De beste behoren te winnen, en nu is dat Anky.
Ik had liever een strijd gezien zonder fout van Werth, want dat wens je niemand toe.
Toch ben ik haast nog meest onder de indruk van de kur van hans peter minderhoud, jeetje ik zat echt met kippevel te kijken. Hij had ook wel wat meer tv tijd mogen krijgen!

welmoedz

Zijn gewoon jaloers haha Haha!

Anoniem

Ik denk als satchmo niet in de staak was gegaan dat isabel had gewonnen. En denk zelfs terecht. Ja

Maar waar ik me wel over verbaas dat een paard zo giga in de staak een 2e plek kan rijden...
Dat kan imo niet...

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:16

Hahaha geweldig Huilen van het lachen

Echt een niveau hoor, maar competitie hou je
altijd, maar om nou de ruiter uit te schelden...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:17

Oh wat erg die uitspraken aan beide kanten. Ik vind het zo erg voor isa (had haar het goud al in mijn dromen omgehangen) maar anky heeft in dit geval terecht gewonnen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:17

runningkawa schreef:
Ik denk als satchmo niet in de staak was gegaan dat isabel had gewonnen. En denk zelfs terecht. Ja

Maar waar ik me wel over verbaas dat een paard zo giga in de staak een 2e plek kan rijden...
Dat kan imo niet...

Mee eens Ja

Als een paard tijdens een springproef zo in de staak zou gaan wordt je geelimineerd..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:18

Satchmo loopt ook gewoon makkelijker dan Salinero, dat vind ik ook. Maar met dit gedrag......nee, kan echt niet. Plezier straalt er dan niet vanaf bij het paard.

Ik blijf erbij dat er andere ruiters waren die ik meer in aanmerking vond komen voor goud. Hans-peter en Heike bijvoorbeeld, maar nog een aantal anderen deden ook behoorlijk mee imo.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:18

runningkawa schreef:

Dat kan imo niet...

Amen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:19

Overigens waarom dressuursport weer? Terwijl het er bij de springsport volgens mij minstens even hard aan toe gaat... En dan is bokt zo'n "anti generaliseren" forum Lachen Way to go

Ik denk overigens ook dat Isabelle gewonnen had als hij niet in de staak was gegaan. Hij liep de proeven die ik gezien heb veel soepeler dan Sali. Anky reed heel voorzichtig en dat straalde er van af... Te begrijpen maar Isabelle durfde meer risico te nemen, had dat gelukt (foutjes zijn menselijk en paardlijk) had ze beslist gewonnen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:22

pharagirlke schreef:
Overigens waarom dressuursport weer? Terwijl het er bij de springsport volgens mij minstens even hard aan toe gaat... En dan is bokt zo'n "anti generaliseren" forum Lachen Way to go

Ik denk overigens ook dat Isabelle gewonnen had als hij niet in de staak was gegaan. Hij liep de proeven die ik gezien heb veel soepeler dan Sali. Anky reed heel voorzichtig en dat straalde er van af... Te begrijpen maar Isabelle durfde meer risico te nemen, had dat gelukt (foutjes zijn menselijk en paardlijk) had ze beslist gewonnen. Lachen

Anky had minder risico genomen omdat het niet nodig was, omdat het bij Isabell dus misging.

Bij springsport is het wel eerlijker omdat het geen jurysport is. Balk eraf is balk eraf. Weigering is weigering.
Dus dat vind ik niet te vergelijken.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:22

Ik vind het nogal lullig om over Ankies angst te beginnen.

Anky heeft 2 kinderen en een topsport-carriere en kan zich het niet veroorloven om in het gips te zitten.
Ik denk dat Anky echt niet de enige paardenvrouw met kinderen is die in mijn ogen de gevaren ziet van een paard dat aan de kletter gaat.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:25

dressuur, springen, voetbal...
kutduitsers is iets dat ik bij veel sporten heel rap voorbij hoor komen (en erger) en ik snap t allemaal niet zo.
Moge de beste winnen, en vandaag was dat duidelijk Anky!
Maar had Isabel haar kur wel helemaal gelukt had het anders kunnen zijn, en dan was die uitslag ook helemaal terecht geweest. Ik gun het Isabel minstens evenveel als Anky en je kan iig niet zeggen dat ze er niet voor gereden heeft.