Vincent Voorn enorm verdrietig over zijn mislukte rit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vincent Voorn enorm verdrietig over zijn mislukte rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:39

www.knhs.nl

"Ik ben hier zieker van dan ik kan zeggen"

Afbeelding
Vincent Voorn en Audi's Alpapillon-Armanie

De tranen stroomden Vincent Voorn over de wangen. De troostende woorden van het Nederlands/Belgische duo dat het wedstrijdsecretariaat bemenst hielpen niet. De teleurstelling over zijn twee falende optredens op het Olympische platform waren hem te veel. Natuurlijk had Voorn er op gehoopt met zijn schimmel Audi's Alpapillon Armanie een glansrol te kunnen vervullen en zijn teamgenoten op sleeptouw te nemen naar een medaille. Het pakte anders uit voor de ambitieuze ruiter, die in beide manches van de landenwedstrijd voor het weg te strepen resultaat zorgde. "Ik ben hier zieker van dan ik kan zeggen", stamelde Vincent, en zocht de troost in het kijken naar de barrage tussen de USA en Canada.

De wedstrijd met als inzet de teammedailles liep niet voor Nederland. Angelique Hoorn (Wanneperveen), die ook nu weer voor Nederland het spits afbeet, kreeg een echte pechfout op de tweede hindernis van de dubbelsprong, die bestond uit twee over 'sloten' gebouwde oxers. Het touché was zo licht als een zuchtje wind, maar toch viel de paal. De tweede fout van Angelique was een ruiterfout. Blauwendraad's O'Brien kwam even tegen de hand in, op weg naar een zware oxer, waardoor de hengst net te dicht onder de hindernis kwam en de achterste paal uit de lepels werd getikt. Met een fout in de eerste wedstrijd en twee balken in de tweede behoeft de Wanneperveense amazone zichzelf niets te verwijten. "De eerste fout vandaag was er één waarvan ik echt dacht dat die niet gemaakt was. De tweede was mijn fout. Ik had net even sterker moeten ingrijpen. Ik vond het een moeilijk parcours, waarin je heel veel controle over je paard nodig had, zonder dat er sprake was van een overmaat aan controle. Na de eerste fout dacht ik: rustig blijven, geen paniek. Alles bijeen genomen ben ik tevreden over hoe O'Brien het hier heeft aangepakt, maar het spreekt vanzelf dat ik graag die ene fout in beide manches niet had gemaakt. Weet je, ik sta nu op de 18de plaats in het individuele klassement en ik zou daar op voorhand voor hebben getekend. Alleen was het mooi geweest een medaille mee te nemen naar Wanneperveen", concludeerde Hoorn.

Marc Houtzager was terecht super tevreden. "Opium VS sprong fantastisch, ook op de sloot, waar ik in vijf galopsprongen naar de eerste steilsprong van de dubbel reed. Achteraf hadden dat er zes moeten zijn. Technisch was het parcours erg lastig maar qua hoogte valt het me nog steeds mee. Maar iedere ruiterfout wordt genadeloos afgestraft. Ik sta nu achtste in het individuele klassement en dat onderstreept de prestatie die Opium en ik hier in Hong Kong hebben geleverd!".

Gerco Schröder had vandaag wel terecht het goede gevoel na afloop van zijn rit. "Eurocommerce Monaco wilde nu vechten om er overheen te springen. Ik had misschien nog meer tijd moeten nemen voor de planken steilsprong, maar aan de andere kant kwam ik er wel recht voor. Jammer, maar het is niet anders. Weet je, vijfde worden op de Olympische Spelen is niet slecht, maar helaas, alleen de eerste drie plekken tellen. Wat ik voor mezelf nu belangrijk vind is dat ik de landenwedstrijd met een goed gevoel heb afgesloten en we hebben nu twee dagen rust voor de finalewedstrijd op donderdag", aldus Gerco.

In het individuele klassement neemt Schröder de 29ste plaats in en daarmee heeft Nederland het maximaal haalbare aantal startplaatsen weten te veroveren. Er gaan in de finale op donderdag 35 combinaties van start in de eerste manche, die allemaal weer op nul beginnen. Naar de tweede ronde gaan de beste twintig door. Vincent Voorn viel met zijn 44e plaats buiten de boot.

In de eerste manche van de landenwedstrijd op zondag noteerde Voorn vier strafpunten en in de tweede ronde op maandag eindigde hij met 27 strafpunten. "Het is een drama geworden, en ik had me er zoveel van voorgesteld! Het gevoel was goed, de instelling bij mij en mijn paard was super, alleen, we hebben het niet waar kunnen maken. Het was misschien een controle probleem en dat is verrekte lastig op dit niveau. Weet je, ik heb nu het gevoel hier als bladvulling te hebben gereden en dat is een ongelooflijke tegenvaller. Wat heb ik een kater van de Olympische Spelen, waar ik me zo ongelooflijk veel van heb voorgesteld", vertelde Voorn, die emotioneel behoorlijk kapot zat.

Voor bondscoach Rob Ehrens wordt het de eerste keer dat hij terugkeert van een internationaal kampioenschap zonder medaille voor het team. "Ik vind dat we goed zijn bij gebleven, je hoopt natuurlijk altijd op een medaille, maar dat is er nu niet van gekomen. Toch ben ik heel tevreden. Ik vind dat we hebben gestreden voor wat we waard zijn en daar moeten we tevreden mee zijn. Daarbij moeten we niet vergeten dat we het afgelopen jaar veel tegenslagen te verwerken hebben gekregen en ondanks dat alles staan we hier in Hong Kong met een sterk team. Iedereen kan zeggen dat er meer in had gezeten. Dat mag dan zo zijn, maar het had ook minder gekund. We hebben een top vijf klassering afgedwongen en drie ruiters in de individuele finale. Ik vind dan ook dat het team het vertrouwen dat ik in hen had waar heeft gemaakt", zei Ehrens, die ook over Vincent Voorn iets te melden had. "Voorn is een ruiter van pas 23 jaar, die vorig jaar in Mannheim super heeft gepresteerd. Natuurlijk is hij er ziek van dat hij in beide manches voor het weg te strepen resultaat verantwoordelijk was, maar daar ben ik ergens ook blij om, want dat maakt hem als ruiter en als mens sterker!".

Canada en de USA streden in een barrage om de gouden medaille, die dankzij vier foutloze ritten van de Amerikanen door hen werd gewonnen. Nadat de eerste starter voor Canda, Jill Henselwood, een foutje had gemaakt tikte vervolgens landgenoot Eric Lamaze met Hickstead er ook één af. Toen de derde starter van de USA eveneens foutloos was gebleven was het goud voor de Amerikanen. Meest blije man op het ereschavot moet de Canadees Ian Millar zijn geweest, die voor de negende maal aan de Olympische Spelen deelnam en voor het eerst een medaille won. Heel verrassend wonnen de Noren brons, voor de Zwitsers.

Einduitslag teams:

1) USA - 20 (1e na barrage, niet meetellend individueel)
2) Canada - 20
3) Noorwegen - 27
4) Zwitserland - 30
5) Nederland - 34
5) Duitsland - 34

Tussenstand individueel:

1) Tony André Hansen (Noo) - Camiro - 3
2) Jos Lansink (Bel) -Cumano - 4
2) McLain Ward (USA) - Sapphire - 4
2) Edwina Alexander (Aus) - Itot de Chateau - 4
2) Eric Lamaze (Can) - Hickstead - 4
8) Marc Houtzager (Rouveen) - Opium VS - (2+ 1 + 5 =) 8
18) Angelique Hoorn (Wanneperveen) - Blauwendraad's O'Brien - (4 + 4 + 8 =) 16
29) Gerco Schröder (Tubbergen) - Eurocommerce Monaco - (5 + 12 + 4 =) 21
44) Vincent Voorn (Dinteloord) - Audi's Alpapillon Armanie - (0 + 16 + 27 =) 43

De beste 35 gaan door naar de individuele finale op donderdag, met een maximum van 3 ruiters per land. Alle ruiters beginnen dan weer op nul punten.

Meer info zie: http://en.beijing2008.cn/sports/equestrian/
en: http://results.beijing2008.cn/WRM/ENG/Schedule/EQ.shtml

Verwante artikelen:

[VN] Uitleg spelregels kwalificaties en medailleverdeling
[VN] Nederlandse springpaarden goed in vorm in Hong Kong
[VN] Nederland vanmiddag als tiende van start in Landenwedstrijd
[VN] Angelique Hoorn binnen de tijd met één balk eraf
[VN] Marc Houtzager foutloos, maar net niet binnen de tijd
[VN] Vincent Voorn haalt vier balken naar beneden
[VN] Gerco Schroder drie balken; Nederlandse score keldert
[VN] John Withaker trekt Peppermill terug
[OS] Drie Duitsers in gevarenzone
[OS] Hickstead maakt indruk
[VN] Nederland voorlopige zesde in landenwedstrijd
[VN] Angelique Hoorn en O'Brien krijgen 8 strafpunten
[VN] Marc Houtzager en Opium krijgen 5 strafpunten
[VN] Vincent Voorn en Alpapillon-Armanie krijgen 27 strafpunten
[VN] Gerco Schroder en Monaco slechts 4 strafpunten
[VN] Nederland gedeeld vijfde in Landenwedstrijd Springen

Bianca__

Re: Vincent Voorn enorm verdrietig over zijn mislukte rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:52

Het laatste stukje klopt niet helemaal. Na de fout van Jill Henselwood, ging Eric Lamaze foutloos in de barrage. Voor Amerika hoefde de laatste ruiter geen barrage te rijden omdat de eerste 3 foutloos waren. Het was wel spannend in de laatste rit van de Amerikanen zeg! Vond het een mooie wedstrijd.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:59

Ja het was ook voor de toeschouwer om te janken, maar helaas gedeeld 5e is geen schaamte, tov de duitsers die met een A team aan de start verschenen. Over 4 jaar nieuwe ronde nieuwe kansen. Houtzager en Hoorn verdienen een dikke pluim anders was het veel beroerder afgelopen met ons kikkerlandje. Haha!

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:12

Het leven is een volmaakte dans tussen vreugde en verdriet... ..Ik heb eens een Menner midden in een grote water hindernis zien vallen/staan nadat zijn paarden ergens te snel tegenaan liepen...hij zei tegen het publiek.....ja mensen het leven gaat niet over rozen en zo is dat ...iedereen gaat op de OS voor goud daar doe je het voor,en leef je naar toe maar er zijn ook altijd
grote tegenslagen door iemand te verwerken,iedereen wil de beste zijn toch!!
Vincent jij bent zo verdrietig en teleurgesteld, er is een geruststelling je bent nog zo ontzettend jong met zoveel toekomst voor je..SUCCES in je verdere paardenleven..

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:33

enorme teleurstelling kan ik zeker begrijpen groot tegenslag die hij verwerken moet. Maar weet zeker dat je hier sterker uit komt!!!

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:53

Ik vind het echt jammer voor Vincent dat het zo voor hem is afgelopen!
Maar hij heeft de toekomst, en de eerste dag leverde hij toch een enorm knappe prestatie!
Volgende keer weer beter...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:32

Sneu voor vincent het is goeie ruiter en we gaan nog zeker meer van hem genieten.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:49

Het is heel erg sneu voor Vincent. Iedereen weet dat hij beter kan, en dat het dan daar mis gaat, zeker na dat fantastische rondje in de inloopproef is gewoon echt heel jammer.
Maar hij is ook gewoon pas 23, wil waarschijnlijk ontzettend graag heel goed zijn voor het team en een super prestatie leveren, terwijl hij voor deze sport gezien eigenlijk best jong is nog. Kan me goed voorstellen dat hij er echt kapot van is voor nu, maar gelukkig ligt er nog een leven voor hem en ik ga er toch vanuit dat hij nog een hoop mooie dingen kan gaan doen!

En een 5e plek, niet slecht, vind dat Angelique en zeker Marc het super doen!
(en wat een klein succesje ook voor Anne, 2e paard uit haar opleiding op de Spelen)

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:57

Noukie schreef:
(en wat een klein succesje ook voor Anne, 2e paard uit haar opleiding op de Spelen)

Idd dat mag best gezegd worden en de eerste wel heel succesvol

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:04

Ik vind dat ze het evengoed top hebben gedaan. Echt super .. Ben benieuwd naar donderdag.

Van zijn fouten wordt hij alleen sterker van. Fouten maken is leren, dus dat zal vast en zeker goedkomen!!!

Havanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:13

ach beter 5e te zijn maar wel een goed gevoel hebben over je rit (op vincent na dan) dan 4e te zijn en net de boot te hebben gemist

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:31

Heel sneu voor Vincent Ach gut
maar hij zal hier inderdaad sterker uitkomen en hij is nog jong genoeg! Wie weet mag hij over 4 jaar weer proberen Lachen
Een vijfde plek voor Nederland vind ik nog heel aardig als je ziet wat voor pech ze hebben gehad.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:32

Ik vind het ontzettend jammer voor hem Ach gut !
Het is zo'n geweldige ruiter!
Maar hij is jong, en wie weet hoeveel olymische spelen hij nog wel gaat rijden...

En idd, hij zal leren van de fouten die hij nu heeft gemaakt,
maar sneu voor hem dat hij net de fout ik moet gaan op zo'n wedstrijd .

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:41

Het was jammer om te zien Volgens mij is het een hele beste combinatie maar ik heb zo het gevoel dat het wel goed zou komen. Voorn is een van de ruiters waar ik veel bewondering voor heb.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:59

Sport is emotie..Dat blijkt maar weer eens.
Sneu voor Vincent Voorn dat hij zo verdrietig is maar ik vind het wel prachtig om te zien dat sport dus echt emotie is..

Al hadden we natuurlijk liever tranen van geluk gezien...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:18

ik kan me voorstellen dat ie er kapot van is, maar helaas gebeuren dit soort dingen, als ie de volgende keer weer goed rijdt ik de vreugde denk ik des te groter.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:29

Vincent is 24 hij is van 16-02-1984 Knipoog

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:28

Terecht dit is echt een enorme afgang zeker als je bedenkt dat hij er ook bij was geweest als Jeroen en Albert niet thuis hadden gezeten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:01

Ik begreep dat Vincent erg gespannen was en het daarom niet lukte. Ik vind echter dat we een goed resultaat hebben neergezet voor een ploeg waarvan niemand iets verwachte. Ben benieuwd hoe het donderdag zal gaan!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 15:17

Insider schreef:
Terecht dit is echt een enorme afgang zeker als je bedenkt dat hij er ook bij was geweest als Jeroen en Albert niet thuis hadden gezeten.

Nou nou, iets minder mag ook wel Clown
Hij heeft het best goed gedaan. Zijn tijd komt echt nog wel. De spanning is hem gewoon teveel geworden. Can't blame him. Er stond nogal wat druk op zijn schouders.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:21

Cayenne schreef:
Insider schreef:

Nou nou, iets minder mag ook wel Clown
Hij heeft het best goed gedaan. Zijn tijd komt echt nog wel. De spanning is hem gewoon teveel geworden. Can't blame him. Er stond nogal wat druk op zijn schouders.

Inderdaad, wat een flut opmerking Insider...
Je moet het zo zien.. eerste ronde gaat ie de ring in met het idee "ik zie het wel", dan ben je opeens foutloos. 2e ronde: oeh, 0 strafpunten als ik nú 0 rij maak ik écht kans. Bouwt de druk voor zichzelf te hoog op en heeft 4 balken. 3e ronde: "Oh hemel als ik het maar beter doe dan gisteren, want dat was écht niet goed." Ook niet echt een lekker idee om mee de ring in te gaan...

Hij is echt nog jong en doet altijd wel een beetje stoer, maar ja grote mond, klein hartje Knipoog en vind het wel mooi om te zien dat hij ook verdrietig kan zijn om dit soort dingen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:35

Ja precies. En zouden Jeroen en Albert wel gereden hebben, had Vincent misschien ook een stuk minder druk op zichzelf gelegd. Want nu voelde hij zich waarschijnlijk toch de 'ervaren man' die het team moest dragen.
En natuurlijk, dan de rust nog kunnen bewaren, dát maakt een Olympisch kampioen, maar tussen nu en zn 50ste heeft hij gelukkig nog even Haha!