Anky: "De fout van Satchmo is jammer, maar wel mooi jammer"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: "De fout van Satchmo is jammer, maar wel mooi jammer"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 20:31

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Satchmo van Isabell Werth staakte tijdens de proef vandaag
foto: Kit Houghton / FEI

Zaterdag de 16de augustus was een dag waarin de stemmingen wisselden met de minuut. Doffe berusting volgde in het Nederlandse kamp op het nieuws dat Hunter Douglas Sunrise kreupel aan één van de voorbenen bleek te zijn, waardoor Imke Schellekens-Bartels zich terug moest trekken. Het zonnetje brak door in het Holland Paviljoen, waar prins Willem Alexander en prinses Maxima zich zeer plezierig onderhielden met het Nederlandse ruiterteam. Een prettige onderbreking voor alle ruiters in het lome Olympische schema. Na het tot tweemaal toe volledig mislukte appyuement naar rechts van Anky van Grunsven werd het vervolgens inktzwart. Een fout als deze zou catastrofaal kunnen zijn voor de ambities van Anky om voor de derde maal individueel Olympisch kampioene te worden.

Concurrente Isabell Werth reed met Satchmo een proef om van te watertanden. Heel veel lossigheid en heel veel power. Werth lag helemaal op koers om van Grunsven te verslaan. Maar in de piaffe, vlak voor de juryhokjes, spande Satchmo ineens zijn rug zoals hij vroeger ook kon doen. De controle was volledig weg, achteruit in plaats van vooruit, en Werth kwam in dezelfde vrije puntenval terecht als waarin anky terecht was gekomen na haar fout.

Door de fout van Werth sloeg de stemming in het Nederlandse kamp weer honderdtachtig graden andersom dan in het Duitse. De Duitsers hadden na de fout in gedachten de medaille al om de nek van Werth gehangen, en daarmee zich de vierde gouden plak in de hippische sport verzekerd. De Nederlanders hadden zich ook al neergelegd bij die vierde gouden medaille voor Duitsland, maar nu gloort er de hoop dat het op dinsdag toch nog anders kan gaan lopen en dat Anky toch voor de derde maal Olympisch kampioene gaat worden.

De proef van Anky en IPS Salinero liep vanaf het eerste moment. Mooi en rustig in de aanleuning. Sterk bewegend, met goede oprichting, en eigenlijk bleef dat beeld ook na de storende fout in het begin gedurende de gehele proef bewaard. Op de ene onvolkomenheid na niets op aan te merken. Van Grunsven zelf zag er na haar proef getekend uit, alsof ze op deze avond in Hong Kong plotsklaps vele jaren ouder was geworden. Dat moet zijn oorzaak vinden in het feit dat ook zij zelf dacht dat de strijd gestreden was en dat alle moeite en inspanningen van de laatste jaren voor niets waren geweest. "Ik zat, toen ik de ring uitkwam, emotioneel even in een achtbaan", zou de charmante amazone later zeggen. Maar haar de stemming sloeg om, toen ze via de telefoon van Hans Peter Minderhoud te horen kreeg dat Satchmo in de piaffe in plaats van vooruit achteruit ging. "Dat is jammer, maar wel mooi jammer", aldus Van Grunsven.

In de tussenstand neemt Werth nu de eerste plaats in, maar het verschil met Van Grunsven is klein. Werth staat op 75.200% en Anky op 74.960%. Een marginaal verschil, waardoor de Kür op muziek echt de beslissing gaat brengen. Opvallend is wel dat beide amazones geen oorzaak kunnen aangeven van de fout die ze beiden maakten. "Het is zo'n simpele oefening, dat appyuement. Alleen ik reed voor honderd procent en Salinero was scherp. Op een bepaald moment moet je met je been komen, en die plaats ligt heel dichtbij de plek waar je ook het signaal 'galop' geeft. Ik dacht nog even: pas op. Misschien had ik dat niet moeten denken, want dan was het mogelijk niet fout gegaan", aldus Van Grunsven.
Ook Isabell Werth moest het antwoord schuldig blijven over de de vraag waarom. "Ik kreeg geen enkel signaal dat het fout zou gaan. Het voelde vanaf het moment van binnenkomen perfect. En dan dit. Echt, ik sta voor en raadsel!".
Twee juryleden bestraften haar met een nul. Voor beide onderdelen had Werth twee maal vijf tienen kunnen krijgen. Ze kreeg echter 18 punten. Van Grunsven had voor het ene onderdeel dat fout ging ook twee maal vijf tienen kunnen krijgen, omdat dit onderdeel dubbel telt. Zij kreeg 19 punten.
Derde staat Heike Kemmer met Bonaparte, die ook nu weer een zeer degelijke proef neerzette, zonder fouten, maar ook zonder de expressieve hoogtepunten die Van Grunsven en Werth wel laten zien.
Hans Peter Minderhoud reed zich met Exquis Nadine naar de zevende plaats in de wedstrijd. Nu was de merrie sprankelend, bij vlagen briljant, en heerlijke bewegingen tonend. Er zit dinsdag als de Kür op het programma staat een hogere klassering in.

Verwante artikelen:

[VN] Met 70,92% staat Minderhoud op een voorlopige derde plek
[VN] Anky van Grunsven en Salinero rijden score van 74.960%!
[VN] Isabell voorlopig bovenaan klassement ondanks fouten

enny

Re: Anky: "De fout van Satchmo is jammer, maar wel mooi jammer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:33

Toch wel leuk dat het spannend blijft!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:37

enny schreef:
Toch wel leuk dat het spannend blijft!

Elk nadeel hep se voordeel *LOL*

Voor de spanning is het inderdaad mooi dat het zo gelopen is. Als Isabell die fout niet gemaakt had, dan vermoed ik toch dat de hoofdprijzen al verdeeld waren. Nu staat alles nog open Lachen
* verheugt zich op dinsdag *

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:38

Idd, ben stiekem errug blij dat Satchmo die fout maakte Schijnheilig Is er toch nog kans op goud voor onze Anky Lachen

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:38

Go anky!!!! Beter gaat de kur op muziek perfect!

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:41

Aranel schreef:
Idd, ben stiekem errug blij dat Satchmo die fout maakte Schijnheilig Is er toch nog kans op goud voor onze Anky Lachen

toen ik hem die fout zag maken dacht ok even ''mooi Tong uitsteken''
nu moet anky dinsdag even een zeer nette kür neerzetten.
maar dat kan ze wel Haha!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:45

zo zie je maar weer, iedereen kan fouten maken.
nu is de wedstrijd weer leuk en wordt het dinsdag echt spannend!!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:46

'Jammer, maar wel mooi jammer.' Briljant! Haha! Nou er is nog hoop voor Anky, zet hem op dinsdag!!!!

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:51

Go jij! Go jij!

Het verschil tussen Anky en Isabell is nu marginaal, ben zeer benieuwd naar dinsdag!

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:53

Het blijft wel spannend zo!
hopen op een mooië kür van anky dinsdag!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:54

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 20:54

Dat is een andere proef.

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:04

Het waren toch ook 2 fouten in 1 appuyement?

Oh ik hoop zo dat Anky wint dinsdag! Over het algemeen is zij beter op dat onderdeel, maar met Isabell Werth weet je het maar nooit.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:27

Ik was ook erg blij dat dat gebeurde, nu blijft het spannend, hopelijk gaat Anky met goud ervandoor.
Zou wel leuk voor haar zijn op haar laatste OS goud wint.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:29

tessii1991 schreef:
Ik was ook erg blij dat dat gebeurde, nu blijft het spannend, hopelijk gaat Anky met goud ervandoor.
Zou wel leuk voor haar zijn op haar laatste OS goud wint.

ze zegt dat dit haar laatste wordt he?

maar ze zegt ook dat ze NA Painted en Nelson pas stopt met het hoogste niveau dressuur..
En die gaan nog zeker 4 jaar mee.....

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:31

Laatst bijgewerkt door ___Tessa___ op 16-08-08 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:32

Ik moet bekennen dat ik ook even erg blij was toen Satchmo in de achteruit ging Schijnheilig
Heb zin in dinsdag!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:49

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:59

Als ik nog eens goed kijk naar de proef van net, was het een appuyement naar links waar de haperingen in zaten en niet zoals hierboven in het topic genoemd naar rechts. Of ben ik nou bijziend aan het worden???? Nerd Nerd Nerd

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:01

zijn de tijden al bekend? wanneer Anky en HP moeten starten?

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:21

Ik vind het wel sneu voor Isabell... Op zo'n belangrijk moment staken... Daar werk je dan al die jaren voor, maargoed tot nu toe staat ze nog wel aan de leiding. Ben benieuwd wat hij met de kur doet!!

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:36

Maar hij was in de Grand Prix ook al stout. Toen sloeg ie naar het been van Isabel in de piaffe!

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:41

Nillie schreef:
Als ik nog eens goed kijk naar de proef van net, was het een appuyement naar links waar de haperingen in zaten en niet zoals hierboven in het topic genoemd naar rechts. Of ben ik nou bijziend aan het worden???? Nerd Nerd Nerd

Dat dacht ik ook al bij het lezen van het stukje...

weet iemand ook of bijde proeven volledig terug te zien zijn?

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:41

Ik snap iets niet, IPV Sunrise hebben we toch reserve Adelinde?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:43

die mag niet starten omdat ze niet eerder gestart is en dus ook niet bij de eerste 25 terecht is gekomen