"Altijd gedonder met die jury."

De medaillewinnaars van de Landenwedstrijd Dressuur in Hong Kong
foto: Kit Houghton / FEI
De druiven waren zuur in het Oranje-kamp, waarvan Anky van Grunsven gisteravond voor een onmogelijke opdracht stond. De tegenvallende prestaties van Hans Peter Minderhoud en Imke Schellekens konden door de Brabantse kopvrouw niet worden weggepoetst. Daar overheen kwam de uitvoering van haar Duitse rivale Isabell Werth. De oosterburen schrokken toen haar paard Satchmo zichzelf tijdens de oefening een trap gaf, maar desondanks werd Werth door vier van de vijf juryleden boven Van Grunsven geplaatst.
Vooral het verschil in waardering van het Duitse jurylid Gotthilf Riexinger viel op. Hij beloonde Werth met 77.083 procent en had voor Van Grunsven slechts 73.542 over. In de schijnwerpers per slot van rekening moet ze nog een keer de ring in hield Van Grunsven zich groot. Later in de luwte laakte Van Grunsven de inbreng van Riexinger. "Ik had toch zeker een score van 76 verwacht. Wéér die Duitser, heel voorspelbaar." Zij erkende echter ook dat ze blij was zonder kleerscheuren uit de ring te zijn gekomen, aangezien Salinero enkele keren wispelturig was.
"Op zulke avonden vind ik dit een enorme kütsport", zei Schellekens. "Altijd gedonder met die jury." Ze wees daarbij op de score die zij kreeg van de Duitser, die haar ook op het CH Rotterdam opvallend laag beoordeelde. In Hongkong vond Riexinger de uitvoering van Schellekens niet meer waard dan de achttiende plaats. De anderen zagen dat opvallend anders: 4-4-6-7, waardoor de rijdster uit Hooge Mierde nog als vijfde eindigde.
De Nederlandse juryvoorzitter Ghislain Fouarge had geen goed woord over voor de kritiek van zijn landgenoten. "Ze moeten de hand in eigen boezem steken en niet zeuren", zei de Limburger. "Het was zonneklaar dat Nederland niet goed genoeg was. De jury heeft zijn werk prima gedaan."
Fouarge - die overigens de lieve vrede bewaarde door Werth en Van Grunsven op 75 procent te zetten - was naar eigen zeggen zeer vermoeid van het aanschouwen van 47 uitvoeringen. "Wat het extra moeilijk maakte, was het tegenvallende niveau van de toppers", zei hij. "Het zal de druk en de hitte zijn geweest. Anky had een degelijke proef, maar bepaald niet haar beste. Ik kreeg er geen kippenvel van. En dat het paard van Imke opnieuw met de tong over het bit ging, heeft niet alleen Gotthilf gezien. Ik ook en ik heb dat zwaar moeten afstraffen."
Alle Nederlanders, rijders en juryvoorzitter, waren het over twee dingen wél eens: de loting was zwaar nadelig voor Oranje en een wedstrijd met slechts drie rijders per land is niet fijn. In Athene bestond een team nog uit vier rijders en mocht het slechtste resultaat worden afgetrokken. De teams zijn ingekrompen om de door het IOC zo toegejuichte mondialisering mogelijk te maken. Maar het niveau van de wedstrijd had daar zwaar onder te lijden. Slechts 19 van de 47 deelnemers kwamen uit boven een score van 67 procent. Oranje-teammanager Mariëtte Sanders: "Ik heb rijders gezien die niet eens aan een NK mogen meedoen."
"Ik prefereer ook teams met vier rijders", zei Fouarge. "Maar wat ik nog erger vond, was dat Nederland als eerste moest en als enige topland op de eerste avond twee rijders moest inbrengen." Van Grunsven: "Maar goed, we moeten vrede hebben met zilver, zo eerlijk moeten we zijn."
Verwant artikel:
[VN] Duitsland wint Olympisch Goud tijdens Landenwedstrijd