Nederlandse Olympische dressuurruiters moeten niet zo zeuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nederlandse Olympische dressuurruiters moeten niet zo zeuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 07:30

www.dvhn.nl

"Altijd gedonder met die jury."

Afbeelding
De medaillewinnaars van de Landenwedstrijd Dressuur in Hong Kong
foto: Kit Houghton / FEI

De druiven waren zuur in het Oranje-kamp, waarvan Anky van Grunsven gisteravond voor een onmogelijke opdracht stond. De tegenvallende prestaties van Hans Peter Minderhoud en Imke Schellekens konden door de Brabantse kopvrouw niet worden weggepoetst. Daar overheen kwam de uitvoering van haar Duitse rivale Isabell Werth. De oosterburen schrokken toen haar paard Satchmo zichzelf tijdens de oefening een trap gaf, maar desondanks werd Werth door vier van de vijf juryleden boven Van Grunsven geplaatst.

Vooral het verschil in waardering van het Duitse jurylid Gotthilf Riexinger viel op. Hij beloonde Werth met 77.083 procent en had voor Van Grunsven slechts 73.542 over. In de schijnwerpers per slot van rekening moet ze nog een keer de ring in hield Van Grunsven zich groot. Later in de luwte laakte Van Grunsven de inbreng van Riexinger. "Ik had toch zeker een score van 76 verwacht. Wéér die Duitser, heel voorspelbaar." Zij erkende echter ook dat ze blij was zonder kleerscheuren uit de ring te zijn gekomen, aangezien Salinero enkele keren wispelturig was.

"Op zulke avonden vind ik dit een enorme kütsport", zei Schellekens. "Altijd gedonder met die jury." Ze wees daarbij op de score die zij kreeg van de Duitser, die haar ook op het CH Rotterdam opvallend laag beoordeelde. In Hongkong vond Riexinger de uitvoering van Schellekens niet meer waard dan de achttiende plaats. De anderen zagen dat opvallend anders: 4-4-6-7, waardoor de rijdster uit Hooge Mierde nog als vijfde eindigde.

De Nederlandse juryvoorzitter Ghislain Fouarge had geen goed woord over voor de kritiek van zijn landgenoten. "Ze moeten de hand in eigen boezem steken en niet zeuren", zei de Limburger. "Het was zonneklaar dat Nederland niet goed genoeg was. De jury heeft zijn werk prima gedaan."

Fouarge - die overigens de lieve vrede bewaarde door Werth en Van Grunsven op 75 procent te zetten - was naar eigen zeggen zeer vermoeid van het aanschouwen van 47 uitvoeringen. "Wat het extra moeilijk maakte, was het tegenvallende niveau van de toppers", zei hij. "Het zal de druk en de hitte zijn geweest. Anky had een degelijke proef, maar bepaald niet haar beste. Ik kreeg er geen kippenvel van. En dat het paard van Imke opnieuw met de tong over het bit ging, heeft niet alleen Gotthilf gezien. Ik ook en ik heb dat zwaar moeten afstraffen."

Alle Nederlanders, rijders en juryvoorzitter, waren het over twee dingen wél eens: de loting was zwaar nadelig voor Oranje en een wedstrijd met slechts drie rijders per land is niet fijn. In Athene bestond een team nog uit vier rijders en mocht het slechtste resultaat worden afgetrokken. De teams zijn ingekrompen om de door het IOC zo toegejuichte mondialisering mogelijk te maken. Maar het niveau van de wedstrijd had daar zwaar onder te lijden. Slechts 19 van de 47 deelnemers kwamen uit boven een score van 67 procent. Oranje-teammanager Mariëtte Sanders: "Ik heb rijders gezien die niet eens aan een NK mogen meedoen."

"Ik prefereer ook teams met vier rijders", zei Fouarge. "Maar wat ik nog erger vond, was dat Nederland als eerste moest en als enige topland op de eerste avond twee rijders moest inbrengen." Van Grunsven: "Maar goed, we moeten vrede hebben met zilver, zo eerlijk moeten we zijn."

Verwant artikel:

[VN] Duitsland wint Olympisch Goud tijdens Landenwedstrijd

___Tessa___

Re: Nederlandse Olympische dressuurruiters moeten niet zo zeuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:18

leuk stuk, volgens mij stond dit ook in de Gelderlander....
Of de jury idd te streng was of niet, daar is al veel over gesproken, zal ik hier niet weer over beginnen.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:26

is wel leuk stuk ja
misschien was de jury iets te streng maar ze hadden voor een 1e plek wel beter moeten rijden

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:48

Stel dat ze niet als eerste hadden moeten rijden, en stel dat ze maar 1 ruiter op de eerste dag hadden en twee op de tweede dag, had Nadine dan wel een fatsoenlijke piaff laten zien, en had Sunrise dan zijn tong niet over het bit gegooid?

De Duitsers waren gewoon beter, klaar uit. Of de Duitse jury dan wel of niet eerlijk heeft gepunt, maakt me nog niet zo veel uit, de volgorde klopte gewoon.
Over 4 jaar weer een kans, en hopen dat HP en Anky induvidueel nog wat goed kunnen maken.
Moge de beste winnen!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:25

asjemenou schreef:
Stel dat ze niet als eerste hadden moeten rijden, en stel dat ze maar 1 ruiter op de eerste dag hadden en twee op de tweede dag, had Nadine dan wel een fatsoenlijke piaff laten zien, en had Sunrise dan zijn tong niet over het bit gegooid?

De Duitsers waren gewoon beter, klaar uit. Of de Duitse jury dan wel of niet eerlijk heeft gepunt, maakt me nog niet zo veel uit, de volgorde klopte gewoon.
Over 4 jaar weer een kans, en hopen dat HP en Anky induvidueel nog wat goed kunnen maken.
Moge de beste winnen!

amen

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:40

Goed stuk!

gewaagd van Anky en Imke om zich zo uitgesproken uit te laten over de jury leden...

We hadden gewoon pech! Klaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:44

Goed stuk en ook helemaal met asjemenou eens.
Als iemand in de B zijn punten niet haalt zeggen we ook..gewoon beter rijden kan de jury niet om je heen.
Nou, voor mij is dat nu niet anders.
Ze hebben gewoon steekjes laten vallen, jammer, kan gebeuren, zeker bij iets spannends als de OS.
Maar zeur dan idd niet over een jury..maar rij gewoon naar die eerste plek dat niemand om je heen kan!

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:47

De duitsers hebben verdiend gewonnen toch vindik de score opvallend te noemen vooral van dat duitse jurylid. Als het dichter bij elkaar had gelegen dan was dit wel de doorslaggevende factor geweest en dat is niet goed.

Het moet toch meer mensen opvallen dat die altijd legere beoordelingen geeft aan de concurrente van de duitsers en dat is een slechte ontwikkeling.

Ze zouden eens na moeten denken over een zeven koppige jury waarvan de hoogste en laagste wegvallen. Dit doe je niet om jury leden te elimineren maar vooral om fouten zienswijze of beoordelingen uit te sluiten. Tenslotte zijn juryleden ook maar mensen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:59

Ik weet niet of het al eerder in een ander topic is gezet, maar die tong...

In de drafsport is het toegestaan om voor de veiligheid van paard en pikeur de tong vast te maken aan de onderkaak d.m.v. een natte panty zodat het paard z,n tong onder het bit houdt. Nee, dit is niet sielug en doet geen zeer! Ik weet dat dressuur ook om het plaatje gaat maar zou dit niet mogen? Just wondering... Bloos

Verder heb ik wat stukjes van de proeven gezien, het was goed te zien dat zwaar was voor zowel ruiter als paard. Het zweed gutste van beide. Tja, en dan nog het beste eruit weten te halen...

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:05

@ equinecoach: nee in de dressuur en springsport mag je de tong absoluut niet vastleggen met een panty. Zeker in de dressuur is dit een hulpmiddel die een 'fout' maskeert. Ik snap wel dat het in de drafsport wel mag, de snelheden zijn aanzienlijk hoger en het is niet fijn als een paard dan onstuurbaar wordt. Sterker nog, het is levensgevaarlijk! Maar ik heb het op de regiokampioenschappen meegemaakt dat iemand in het springen dat ook deed, en die kon mooi naar huis...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:06

Senja_x schreef:
De duitsers hebben verdiend gewonnen toch vindik de score opvallend te noemen vooral van dat duitse jurylid. Als het dichter bij elkaar had gelegen dan was dit wel de doorslaggevende factor geweest en dat is niet goed.

Het moet toch meer mensen opvallen dat die altijd legere beoordelingen geeft aan de concurrente van de duitsers en dat is een slechte ontwikkeling.

Ze zouden eens na moeten denken over een zeven koppige jury waarvan de hoogste en laagste wegvallen. Dit doe je niet om jury leden te elimineren maar vooral om fouten zienswijze of beoordelingen uit te sluiten. Tenslotte zijn juryleden ook maar mensen.

Dank u. Wilde net precies hetzelfde zeggen. Nou ja, misschien in iets minder vriendelijke bewoordingen, omdat ik het echt onbegrijpelijk vind dat dit nogsteeds niet is doorgevoerd. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:09

nee natuurlijk mag dat niet...
met een sulky heb je bijv niet je zit, waarmee je veel kunt.
Met dressuur is het toch de bedoeling dat je daar veel mee doet.
Een tong die erover gaat is gewoon een teken van op dat moment een slechte aanleuning en verzet tegen dat bit.
Door spanning niet geheel ondenkbaar, maar helaas duidelijk geen harmonie op dat moment, waar het in de dressuur ook om gaat.
En daar een flinke afrekening in de punten alleen maar correct

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:10

Ik vind dat ze wel mogen zeuren, als een jury zo opvallend beoordeeld mag er iets van gezegd worden. Zeker als er bij de één harder op fouten word afgerekend dan bij de ander. Buiten het feit dat je wint of niet, snap ik niet dat er gezwegen moet worden.

Dat zou ik ook doen als ik de b mee deed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:19

Je hebt in de basis ook wel dat de ene jury meer kijkt naar takt, de ander meer naar de aanleuning de ander meer naar....
Is het dan meteen fout als je daardoor lagere punten krijgt?

Verder heeft lielle in een ander topic uitgerekend hoeveel verschil het gaf in het eindtotaal...dat was bijna niets

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:26

runningkawa schreef:
Je hebt in de basis ook wel dat de ene jury meer kijkt naar takt, de ander meer naar de aanleuning de ander meer naar....
Is het dan meteen fout als je daardoor lagere punten krijgt?

Verder heeft lielle in een ander topic uitgerekend hoeveel verschil het gaf in het eindtotaal...dat was bijna niets

Dat zou nu niks uitmaken en terecht maar als de verschillen kleiner worden gaat het wel degelijk meespelen. een tiende of honderdste kan dan het verschil maken tussen goud en zilver. Het gaat mij ook niet om nu het gaat mij om altijd. Juries zijn mensne en die zijn te beinvloeden. kijk naar het NL jurylid die gaf zowel Anky als Isabelle een score van 75. Dit is ook niet goed de duitse was beter en had dus beter beoordeeld moeten worden. Mensen zijn geen vulcans (iets uit startrek) en kunnen niet logisch blijven denken er sluipt altijd een vorm emotie in.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:13

Het is en blijft een jurysport en het zal nooit eerlijk worden. Erg jammer, dankjewel Cayenne ! Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:15

Senja_x schreef:
kijk naar het NL jurylid die gaf zowel Anky als Isabelle een score van 75. Dit is ook niet goed de duitse was beter en had dus beter beoordeeld moeten worden.

Gek dat je daar Anky níet over hoort.

De ts-titel is gewoon correct en het is beschamend dat een beroepsruiter zich zo kleingeestig uitlaat omdat de druiven wat zuur zijn.

Al met al nóg een argument voor mijn teugelkrachtmeting live in het scherm Haha! Is er alvast wát
objectief Tong uitsteken

hc

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:32

Ik zie het af en toe op Bokt in onderschriften voorbij komen: wat de topper van de sub-topper onderscheidt is het vermogen om fouten toe te geven en te kunnen analyseren. Het valt me erg tegen van Imke en Anky dat ze meteen een oordeel over de jury klaarhebben. In een ander topic heeft iemand (sorry, naam vergeten) een berekening gemaakt en het blijkt dat de invloed van één enkel jurylid absoluut niet zo zwaar is dat het teamzilver dáár aan te wijden is. Daarnaast reed Anky ook bepaald geen briljante proef en die tong over bit van Sunrise moet gewoon afgestraft worden. De proef van Werth was gewoon stukken beter dan die van Anky, dat moet toegegeven worden. De Nederlandse ruiters hebben gewoon het teamgoud niet verdiend en het Duitse team wel. Laat ze zich liever op het individuele gebeuren richten Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:25

Ik had niet anders verwacht dat we dat gezeur weer krijgen. Ik was niet echt onder de indruk van onze proeven. Er waren er inderdaad een aantal goede stukken bij, maar voor hun niveau en dat wat ze normaal presteren te min. Nu snap ik wel dat de OSdruk stukken moeilijker is en meer stress oplevert bij de ruiter (en dus ook bij het paard) dan dat je op een normale wedstrijd moet rijden, maar helaas de jury geeft geen extra punten omwille van de druk die alles moeilijker maakt.

wittespook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:29

Ik denk dat het echt iets menselijks is...fouten zoeken bij een ander...juryleden hebben het altijd gedaan, wellicht soms ook waar, het blijven mensen en hebben ook een zware taak. Maar waar je komt, op welke wedstrijd ook je hoort altijd wel een aantal mensen foeteren op juryleden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:35

Ik ben ook voor een 7 koppige jury. Niet dat, zoals is aangetoond, de score zoveel zal veranderen. Maar juist om bovenstaand gezeur te vermijden. Het "politiek" jureren heeft dan geen zin meer. Ook de ruiters kunnen dan niet meer zeggen dat een bepaald jurylid hen benadeeld. De laagste score valt tenslotte ook weg. Lijkt mij de moeite waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:06

dat wel ja.
Maar dan idd om dit soort gezever tegen te houden Ja
Dan kan er door niemand, ruiters en fans meer gezegd worden dat het oneerlijk is.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:08

Ik kan toch wel begrijpen dat er enigszins gezeurd word. De Nederlanders hadden gewoon pech met de loting, hoe je het ook went of keert, dit speelt zeker op dit soort evenmenten toch echt wel een rol. Al is het alleen maar in het hoofd van de ruiters. En hoe je het ook went of keert, het duitse jurylid beoordeelde sommige Nederlanders toch wel opvallend laag. Terwijl hij niet continu het laagste punte. Ik vind het terecht dat er kritiek hierop word gegeven.
De Duitsers hebben gewoon beter gepresteerd, maar er mag best kritisch gekeken worden naar de jurering en hoe alles is gegaan. Dit kan immers voor verbetering van het systeem zorgen voor een volgende spelen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:29

@ Frunnik: ik ben het met je eens Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:40

frunnik schreef:
De Duitsers hebben gewoon beter gepresteerd, maar er mag best kritisch gekeken worden naar de jurering .

Bijvoorbeeld naar het Néderlandse jurylid wat de Duitsers benadeelde door hen niet voor het beter rijden te belonen Pling

Zoals opgemerkt laten de NL ´toppers´ zich van een kleingeestige zijde zien. Dit vingerwijzen is een topsporter noch een professional noch een integer, volwassen mens waardig.
Dít oranje is Bloos rood.....

hc