Nederlandse springpaarden goed in vorm in Hong Kong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nederlandse springpaarden goed in vorm in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:45

www.knhs.nl

Op vrijdagavond werd in het Olympische ruiterstadion van Hong Kong een begin gemaakt met de springwedstrijden. Er kwamen 77 paarden in de piste en het opgebouwde parcours was een leuke inloopproef met zeven steilsprongen, waardoor mogelijke brokkenpiloten nu nog geen kans kregen de opgetrokken hindernissen te slopen. Alle vier de Nederlandse paarden oogden topfit. Maar zij niet alleen, ook hun berijders. Ondanks de warmte lijken de springpaarden het in Hong Kong naar hun zin te hebben.

Bondscoach Rob Ehrens was dan ook na afloop goed te spreken. "De Nederlandse paarden sprongen zonder uitzondering heel goed en deze wedstrijd was een goede voorbereiding op de eerste manche van de landenwedstrijd op zondag. Angelique Hoorn (Wanneperveen) heeft Blauwendraad's O'Brien mooi fit en ze moet ze rustig verder werken. De paarden hebben even niet gelopen en dan is zo'n wedstrijd als hedenavond gewoon een lekkere opwarmer. Ik ben echt tevreden zoals de vier paarden sprongen en mijn niet geringe vertrouwen is nog verder gegroeid. Toch moeten we beducht zijn voor de concurrentie, want ook die is sterk. Dat hebben we vanavond echt kunnen zien. Duitsland, Zweden, Mexico en Brazilië lijken kans te hebben op een plaats bij de laatste acht landen op maandag,k maar ook de Noren en niet te vergeten de Britten, de Amerikanen en de Candezen, en natuurlijk wij. Het zal echt een spannende wedstrijd worden zondag in de eerste manche", aldus Ehrens.
Angelique Hoorn was zeer te spreken over haar AES, NRPS en KWPN goedgekeurde hengst Blauwendraad's O'Brien, waarmee ze met één fout de wedstrijd beëindigde. "De hengst was fris, maar dat is logisch. We hebben na Geesteren geen wedstrijd meer gelopen en alleen af en toe een sprongetje gemaakt. Dus was het te verwachten dat hij erg fris is, maar nu weet ik ook weer wat we morgen moeten doen. De relatieve rust na Geesteren heeft hem volgens mij goed gedaan en O'Brien voelde perfect aan", aldus Hoorn. De amazone, die de eerste vrouw is die deeluit maakt van een Nederlands springruiter team op de Olympische Spelen, vond het niet erg om als allereerste de ring in te moeten rijden. "Het is natuurlijk altijd prettig wanneer je een paar ritten van anderen hebt kunnen zien, maar liever als eerste naar binnen dan als laatste", aldus Hoorn.
Ook Vincent Voorn (Dinteloord) was te spreken over zijn rit met Audi's Apapillon Armanie. "De schimmel sprong heel fijn, alhoewel de controle misschien nog even beter had gekund. Op het einde van het parcours werd Armanie net even sterk en in het meedraaien in de wendingen voelde hij nog even iets stug aan, dus ik weet ook waar ik me morgen mee bezig dien te houden", aldus Voorn, die als één van de in totaal 13 ruiters foutloos bleef in de eerste wedstrijd, die meetelt voor het individuele klassement.

De 17-jarige Eurocommerce Monaco oogt eveneens topfit en sprong heel gemakkelijk over de hindernissen. "Monaco is super te pas en topfit en het is net alsof hij met de dag fitter wordt. Maar weet je, het gevoel is goed en ik heb lekker gereden", aldus Gerco Schröder (Tubbergen), die met één springfout de ring verliet.

Marc Houtzager (Rouveen) bleef weliswaar foutloos, maar overschreed bijna traditioneel met Opium VS weer eens de tijd. "Geen commentaar op te leveren", zei Houtzager en hij verduidelijkte: "Dat was ingecalculeerd, na overleg met Rob. Gewoon een lekker rustig rondje rijden en niets forceren. Dat heb ik gedaan en het voelde perfect. Op iedere sprong toonde de hengst veel souplesse en hij sprong heel lekker relaxed in het rond. Het kon niet beter, ook al omdat ik de rust bij de op wacht gezette KWPN hengst goed kon bewaren".

Uitslag/tussenstand springen 1e kwalificatie:

1) Christina Liebherr (Zwi) - No Mercy - 0
1) Pedro Beniss (Bra) - Un Blanc de Blancs - 0
1) Taizo Sugitani (Jap) - California - 0
1) Mac Cone (Can) - Ole - 0
1) Stein Endresen (Noo) - Le Beau - 0
1) McLain Ward (UAS) - Sapphire - 0
1) Patrick Lam (HK China) - Urban - 0
1) Bernardo Alves (Bra) - Chupa Chup - 0
1) Vincent Voorn (Dinteloord) - Audi's Alpapillon-Armanie - 0
1) Niklaus Schurtenberger (Zwi) - Cantus - 0
1) Eric Lamaze (Can) - Hickstead - 0
1) Will Simpson (USA) - Carlsson vom Dach - 0
1) Beezie Madden (USA) - Authentic - 0
28) Marc Houtzager (Rouveen) - Opium VS - 2
30) Angelique Hoorn (Wanneperveen) - Blauwendraad's O'Brien - 4
39) Gerco Schröder (Tubbergen) - Eurocommerce Monaco - 5

Uitslag landenwedstrijd = geen kwalficatie = alleen beslissend voor startvolgorde:

1) USA - 0
2) Zwitserland - 1
2) Brazilië - 1
2) Canada - 1
5) Noorwegen - 2
6) Nederland - 6
12) Duitsland - 22

Meer info zie: http://en.beijing2008.cn/sports/equestrian/
en: http://results.beijing2008.cn/WRM/ENG/Schedule/EQ.shtml

_Mellanie

Re: Nederlandse springpaarden goed in vorm in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:11

wannneer moeten de nederlanders springen dn ?

Janniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:31

Duitsland 22 strafpunten????? Oeps

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:34

Jaaaaa, die hebben het niet best gedaan vandaag, maar kijk uit, it ain't over 'till it's over!

mriell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:36

De Nederlanders hebben het toppie gedaan! Lachen

Manon2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:56

Hoeft heeft Shutterfly gesprongen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:19

Volgens mij 1 Balk.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:23

Shutterfly had een balk en 2 tijdpunten.

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:58

Weet iemand wanneer het uitgezonden wordt ???? En op welk net ??

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:24

Citaat:
De amazone, die de eerste vrouw is die deeluit maakt van een Nederlands springruiter team op de Olympische Spelen, vond het niet erg om als allereerste de ring in te moeten rijden. "Het is natuurlijk altijd prettig wanneer je een paar ritten van anderen hebt kunnen zien, maar liever als eerste naar binnen dan als laatste", aldus Hoorn.

En Jenny Zoer dan in Barcelona??

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:30

Stasja schreef:
Weet iemand wanneer het uitgezonden wordt ???? En op welk net ??

Ik kijk steeds op www.nos.nl/os daar wordt het live uitgezonden. Lekker handig hoor, op mijn laptop. Die kan ik overal in huis neerzetten, dus ook op de tuintafel terwijl ik hoofdstel en zadel schoonmaak.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:44

yvonnepuntnl schreef:
Citaat:
De amazone, die de eerste vrouw is die deeluit maakt van een Nederlands springruiter team op de Olympische Spelen, vond het niet erg om als allereerste de ring in te moeten rijden. "Het is natuurlijk altijd prettig wanneer je een paar ritten van anderen hebt kunnen zien, maar liever als eerste naar binnen dan als laatste", aldus Hoorn.

Die was reserve Knipoog Ik denk dat ze hier bedoelen de eerste vrouw die vast in het team zit en mee strijdt voor het eremetaal.

Heb ik verdorie AL de Nederlanders gemist Scheve mond Ik keek steeds even tussen mijn postrondes door... Maar ze hebben het prima gedaan, super voor zo'n 'groen' team (wat Olympics betreft)!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:55

Tja, met een laptop voor je je postrondes doen is misschien een tikje overdreven haha.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:53

yvonnepuntnl schreef:
Citaat:

Jenny reed wel mee met het WK in Stockholm met Wendela. Waar Eric Navet met Quito de Baussy won.

Team van Barcelona bestond uit: Jos Lansink met Egano, Piet Raaymakers met Ratina Z, Jan Tops met Top Gun en Bert Romp met Waldo. Bert Romp kreeg geen zilveren medaille omdat hij in beide omlopen het streepresultaat was.

Tijdens het laatste parcours was Egano helemaal van de kook door het naderende onweer en weigerde voor een muur met een plas eronder. Ratina sprong als een leeuw maar met een kwart strafpunt kwam ze net te kort voor goud. Haar latere ruiter Ludger Beerbaum won met Classic Touch.
Een half jaar later waren de paarden gewisseld. Piet was weg bij Zangersheide en kreeg Classic Touch ter beschikking. Ratina verhuisde naar Ludger en zette haar zegereeks onder hem voort.

*goh, ik kan ook wel solliciteren naar de stoel van Frits* Haha!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 01:35

ja misschien een poging wagen anne? Haha!
na 1x lezen ben ik de weg wel weer kwijt Tong uitsteken maar mooi gezegd Tong uitsteken

duitsland was niet zo in vorm, maar zal me niks verbazen als die met de landenwedstrijd weer super rijden!
super van vincent! en ook van marc... Ja
de rest natuurlijk ook!

veel 'onbekende' die foutloos reden Ja

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:33

Zou niet verkeerd zijn een vervanger van Frits!

Ik wist niet meer dat Jenny reserve was, dan is Angelique inderdaad de 1e vrouw in een team op de OS.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:46

Ja de beestjes liepen allemaal lekker mag ook wel weer een keer meezitten