Heike Kemmer en Bonaparte gaan op dit moment individueel aan de leiding
foto: Kit Houghton / FEI
Waar de Nederlandse dressuurruiters vandaag druk op de Duitsers hadden willen zetten, is het omgekeerde gebeurt. Zojuist sloot Imke Schellekens-Bartels haar proef met Hunter Douglas Sunrise af met 70,875%. Met nog acht combinaties te gaan, staat ze derde achter Emma Hindle, en Heike Kemmer die met Bonaparte wel het pad naar teamgoud plaveide door 72,250% te scoren. Net als bij Hans Peter Minderhoud (op dit moment vijfde met 69,625%) ging het fout in de galoptraversalen. Wat we eerder zagen tijdens de laatste wedstrijd van Sunrise in Rotterdam gebeurde nu weer: de merrie stak haar tong uit de mond, waardoor het dubbel tellende onderdeel de mist in ging en er ook nog aftrek volgde onderaan de score. De Duitser Gotthilf Riexinger speelde daarbij een negatieve rol door de Nederlandse op de zesde plek te zetten met 68,333%.
Imke Schellekens stak na afloop van de proef plichtmatig de vuist omhoog, maar toonde kort daarna duidelijk haar teleurstelling. ‘Ik had haar er heel fijn aanstaan en was vol goede moed. Ze bleef echter wat terug in het begin van de proef en trok er niet zo aan zoals ik gewend ben. Ik denk dat ze toch wel de hitte in de benen had. Verder ging het niet slecht al schrok ik natuurlijk toen haar tong naar buiten kwam. Ik denk dat er wel iets beslist is nu.’ Niet alleen de Duitser lijken al uit zicht, ook de Amerikanen zitten na één ruiter de Nederlanders op de hielen.
Courtney King reed met Mythilus, die veel last van de warmte heeft gehad, een degelijke proef, goed voor 70,458% en de vierde plaats. Emma Hindle en Lancet reden verrassend sterk en staan momenteel individueel tweede. Voor Nederland komt morgen Anky met I.P.S. Salinero in de baan, de Duitsers zetten Nadine Capellmann met Elvis en Isabell Werth met Satchmo in. Voor de Amerikanen komen de geroutineerde Debbie McDonald met Brettina in de baan net als de verrassing van de trials: Steffen Peters met Ravel.
Klik hier voor de individuele tussenstand.
Klik hier voor de tussenstand bij de landenwedstrijd.
Verwante artikelen:
[VN] Titanengevecht tussen dressuurruiters wordt zware strijd
[VN] Brazilië heeft geen dressuurteam meer
[VN] Nederland als eerste van start in landenwedstrijd Dressuur
[VN] De ingewikkelde positie van Adelinde Cornelissen
[VN] Nederlandse dressuurpaarden topfit door de keuring
[VN] Nederlandse dressuurruiters zijn er klaar voor
[VN] Hans Peter rijdt in eerste proef 69,625%
[VN] Imke rijdt 70,875% en staat voorlopig derde
[OS] Teamgoud dressuur lijkt buiten bereik