Parcoursbouwer woedend na Olympische cross country

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Parcoursbouwer woedend na Olympische cross country

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 10:07

www.horsetalk.co.nz

Een verandering op het laatste moment in de cross country heeft in Hong Kong voor flinke commotie gezorgd. De parcoursbouwer is buitengewoon geirriteerd en heeft al gedreigd nooit meer samen met de FEI te willen werken.

De verandering werd aangebracht op hindernis nummer 18, "the Stone Forest", nadat de cross was geinspecteerd door FEI presidente Prinses Haya. Zij verzocht de ervaren parcoursbouwer Mike Etherington-Smith om de aanpassingen te doen omdat ze van mening was dat de afzet te gevaarlijk zou zijn voor de paarden.

Op dat moment was de parcours al goedgekeurd door de ground jury, maar de verandering werd alsnog toegepast.
Etherington-Smith vertelde een locale krant dat de prinses zich helemaal niet met de situatie had mogen bemoeien, omdat het parcours al door de officiele jury was goedgekeurd.

'Ik weet dat ze de FEI presidente is, maar het was niet aan haar om veranderingen aan te brengen. Het ondermijnt zelfs het gezag van de jury en de technisch gedelegeerde. Ik ben echt woedend en als de FEI me ooit nog eens vraagt om in een adviescommissie te gaan zitten, dan zal ik zeker weigeren. Ik wens niet langer met hen zaken te doen'

Volgens Prinses Haya hadden echter verschillende team managers haar al benaderd over de situatie bij de sprong.

Het gaat om deze sprong.

Verwant artikel

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 5&t=981658
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 5&t=981713

___Tessa___

Re: Parcoursbouwer woedend na Olympische cross country

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:10

Ik vind dat die man onredelijk is hoor,
wat wil die dan, die hindernis zo laten en dan gewonde paarden Verward

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:13

Heh, ik kan de foto/hindernis niet zien,...ben wel benieuwd.

edit: de bovenste link doet het wel Haha!
Laatst bijgewerkt door Morris op 11-08-08 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:14

Ik kan de hindernis ook niet zien. Maar het is maar net waar je een big probleem van wilt maken hé! Verward

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:14

Ik kan hem ook niet zien, ben benieuwd om wat voor hindernis het gaat...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:15

Wat maakt hij zich druk over 1 hindernis.

De foto in het bericht zelf doet het wel, maar de link naar de foto niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 10:15

De foto doet het nu wel. Even ge-edit.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:17

Ach kan misschien wel jammer voor hem zijn, maar beter een aanpassing dan dat je een gewond paard of een gewonde ruiter hebt. Beetje onredelijk dus...

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:18

ik heb geen verstand van de cross. Maar de hindernis ziet er niet heel veilig uit met die stenen.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:25

Op zich lijkt het overdreven, maar wij weten natuurlijk niet wat er nog meer speelt, of de manier waarop die man behandeld/aangesproken werd.
Maar als ik me baseer op wat er in het artikel staat, vind ik het wel érg overdreven, veiligheid gaat toch voor je eigen trots, hoop ik?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:36

veiligheid van de paarden en ruiters voor alles vind ik. bij enige twijfel over de sprong lijkt aanpassing mij altijd de beste keuze, ook als daarmee een parcoursbouwer in zijn trots gekrenkt wordt.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:42

Ik heb echt geen flauw idee wat de functie is van een FEI presidente Prinses.
Maar als de ground jury en de technisch gedelegeerde de aangewezen personen zijn om te beoordelen of een hindernis al dan niet veilig is, dan snap ik niet wat deze "prinses" dan nog voor inspraak heeft.
Misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind en heeft de prinses de eindverantwoording, maar dan lijkt het mij dat het keuren door diverse partijen in de verkeerde volgorde gaat!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:42

Kyle schreef:
veiligheid gaat toch voor je eigen trots, hoop ik?

Dat is het punt ook helemaal niet. Het gaat hem niet om de aanpassing op zich doch om het buiten alles om besluiten daarvan.
De kern is dat het besluitvormingsproces, het delegeren naar ter zake kundige experts, geheel ondermijnd is.

Er wordt een parcoursbouwe ingehuurd voor zijn expertise,
Hij ontwerpt, en echt niet zonder overleg, een parcours.
Dat wordt door een technische commissie beoordeeld en vervolgens gebouwd.
Wederom vindt een beoordeling plaatst door commissie én jury.

Wanneer er daarná nog iemand wat vindt is daar een weg voor.
Die weg gaat níet via de voorzitter en de voorzitter is degene die zich het meest aan de interne structuren dient te houden.
De man heeft gewoon gelijk. Op deze manier mag de prinses wat hem betreft het fijn zelf tekenen. Dat verdient ALLE respect want er zijn voldoende jaknikkers die staan te dringen om in zijn schoenen te springen.

Al met al echter een goed voorbeeld van hoe het bij de FEI en het IOC ´werkt´.

hc

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:58

Bedankt voor je opheldering over hoe zo'n proces in zijn werk gaat eigenlijk.
Nu is de parcoursbouwer beter te begrijpen!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:35

Wat ik me nou afvraag heh...wat was de verandering? Is de foto in het artikel het eindresultaat of het begin -voor de verandering?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:30

De stenen zijn verdwenen en dus ook de grondlijn................... ik dacht dat paarden en ruiters op Olympisch niveau dit toch wel hadden kunnen springen? Ik heb wel gekkere dingen gezien.
Parcoursbouwer heeft volledig gelijk, waar bemoeit dat mens zich mee als de cross al goedgekeurd was? Teamleiders hadden Voor de goedkeuring bij de groundjury moeten klagen. En als de klacht ongegrond verklaard wordt, springen of naar huis gaan. Het is geen onderling wedstrijdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:25

Heb een beetje een dubbel gevoel. Aan de ene kant is het niet netjes dat hier zowel de bouwer als de goedkeuringscommisies worden gepasseerd. Waar heb je dan nog processen voor?

Ik kan me wel voorstellen dat ze die stenen weg hebben gehaald. Ze liggen volgens mij niet onder maar voor de hindernis. Ik zou er als ruiter niet aan moeten denken dat mijn paard zou weigeren en in de noodstop met zn voorbenen tussen die stenen zou springen . Of dat hij net wat te laat en precies op de rand afzet. In een cross heb je natuurlijk risico's maar volgens mij was er net internationaal afgesproken dat onnodige risico's uitgesloten dienen te worden.

Niet netjes hoe het allemaal gegaan is maar ik kan me deze wijziging wel voorstellen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:10

Denk dat prinses Haya echt niet zonder gegronde redenen de geijkte procedures aan haar laars lapt. Nood breekt wet zegt het spreekwoord. Denk niet dat er voldoende tijd zal geweest om de normale procedures te volgen en de ruiters en teammanagers zullen pas hebben kunnen klagen nadat ze de cross hebben verkend. En veiligheid gaat zelfs op de OS voor denk ik. Denk dat niemand gebaat is bij slechte reclame van zijn sport.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:20

De prinses heeft gewoon op een ego getrapt. Veiligheid voor alles. Ze is wél de voorzitter van de hele club en dus de hoogste baas. En dat is ze ook niet voor niets geworden. Ze neemt haar verantwoordelijkheid. Prima. Zal niet de eerste keer zijn dat er op lange tenen wordt getrapt als iemand het lef heeft er iets van te vinden. Dan heb je wel een technische commissie en een jury, maar de linker hand wast de rechter als je begrijpt wat ik bedoel.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:37

Thats_Me schreef:
Wat maakt hij zich druk over 1 hindernis.

De foto in het bericht zelf doet het wel, maar de link naar de foto niet.

Hoe lang denk je dat hij bezig is geweest, met 'die ene hindernis'?? En met hem de mede-ontwerpers, parcourbouwers, veiligheidscommissies, bestuur, groundjury's etc?? Mevrouw Haya had het nooit zo mogen afhandelen, dus wat dat betreft geef ik de beste man groot gelijk. Wellicht had ik mij in zijn plaats iets genuanceerder uitgedrukt, waardoor het ruimte zou worden gecreerd voor eventuele excuses en/of overleg/uitleg.
Overigens vind ik het persoonlijk geen wereldschokkende hindernis en zonder 'stenen' ervoor/onder is er weinig Olympisch aan... no offence maar juist dat soort elementen maken een hindernis zo lastig. Paar jaar terug was er een vergelijkbare hindernis, alleen breder en met donkere stenen ervoor/onder en die werd WEL goed gekeurd en er zijn geen incidenten op die hindernis gebeurd.