Protest gesmoord tijdens dressuurwedstrijd Eventing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Protest gesmoord tijdens dressuurwedstrijd Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 08:45

www.dehoefslag.nl

De dressuurwedstrijd van de eventing was nog maar koud van start gegaan of de eerste activiste werd al hardhandig van de tribune verwijderd. Het betrof een op het oog Chinese vrouw die protestleuzen op haar shirt had staan met daaronder de oranje kleur van het onderdrukte Tibet.

Als eerste reactie op haar verschijning werd er een doek over de vrouw geworpen opdat fotografen niet de kans kregen haar op de plaat te zetten. Vervolgens kwam er een regiment beveiligingsmensen als uit het niets de tribune opstormen om de vrouw te verwijderen.

lesilla

Re: Protest gesmoord tijdens dressuurwedstrijd Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:53

En daarom kijk ik geen olympische spelen, gaat in strijd met alle bestaande olympische regels. Erg dat de wereld toekijkt en niks doen, immers ogen toehouden politiek. Want ze worden direct verwijderd en hard aangepakt. Wie niet ziet wie niet deert.

Enjoy the show!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:57

Katia, op zich kan ik me wel in je mening vinden, maar anderzijds moeten atleten daar niet onder lijden. Zij hebben al jaren een Olympische droom en ik vind niet dat ze die vanwege de problemen moeten opgeven. Ik vind het heel erg wat daar allemaal gebeurd is en wat er nog steeds gebeurt, zeker ook omdat China de beloftes niet gehouden heeft. Maar laat die atleten sporten om een medaille. Politiek en sport moeten gescheiden blijven.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:00

Ja, ik vraag me af WIE er nu een politiek spektakel van maakt.
Degene met de leuzen op z'n T-shirt of degene die ze afvoert.
Het moet alleen om de sport gaan. Daar komt iedereen toch voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:07

Tieneke schreef:
Politiek en sport moeten gescheiden blijven.

Exact en daarom horen de spelen niet in China, want ze zijn één grote China-propaganda. Het is een commerciële lobbyactie door de chinese overheid. Van grote investerders en kleine toeristen aantrekken voor een geldstroom als sponsoring van schenden van de mene¡senrechten.

De individuele sporter hoort daar geen boodschap aan te hebben en daarom horen de spelen niet in China.

Dat zíjn ze echter wel en als propagande vóór het bewind. Dat houdt in dat protest legitiem is.
De sport wordt gebruikt voor propagandistische doeleinden en daardoor worden sporters partij waardoor iedere integere sporter dáártegen protest aan zou moeten tekenen.
De sporter die daar de schouders over ophaalt en zegt alleen sport te bedrijven kiest daardoor helaas inherent voor steun aan het bewind.

De spelen horen niet is China maar zijn dat wel en dat houdt in dat onpartijdigheid onmogelijk is; iedere betrokkenen is deel van de propaganda door en voor de Chinese regering.

hc

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:09

Dat ben ik met je eens HC (helaas)
En dat is verrekte jammer.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:11

Tieneke schreef:
Katia, op zich kan ik me wel in je mening vinden, maar anderzijds moeten atleten daar niet onder lijden. Zij hebben al jaren een Olympische droom en ik vind niet dat ze die vanwege de problemen moeten opgeven. Ik vind het heel erg wat daar allemaal gebeurd is en wat er nog steeds gebeurt, zeker ook omdat China de beloftes niet gehouden heeft. Maar laat die atleten sporten om een medaille. Politiek en sport moeten gescheiden blijven.

Olympische spelen is van oorsprong al politiek daar kan je niet om. Radiostations roepen dat leni riefenstahl wel een goede reporter zou zijn voor deze spelen, in 1936 werd hetzelfde excuus gebruikt Lachen

Mijn persoonlijke mening is dat ambities niet boven menselijk lijden mogen staan. Voor mij een omgedraaide wereld maar ik respecteer de keus. Anderzijds door niet te kijken hoop ik een verandering komt, 1 rijstkorrel kan immers de ballans doen omslaan Lachen

Verder ben ik het met HC eens Lachen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:17

En wat doen jullie dan met Bush die in zijn toespraak China hekelt omwille van de mensenrechten maar ondertussen in zijn achtertuin in Guantanamo mensen jarenlang gevangen houdt zonder enige vorm van proces?
En als er dan een proces komt, zoals de voorbije week wordt het gevoerd door een militaire rechtbank...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:21

Als de spelen niet in China geweest zouden zijn, zou er geen haan hier kraaien naar de toestanden daar. Dus de spelen hebben het wel in de aandacht gebracht, op een negatieve manier. China heeft zichzelf ook negatief in de kijker gezet.

Teigetje, dat klopt. Belachelijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:24

Ik ben het echt totaal niet met katiavi en HC eens. De sporters hebben er niet voor gekozen dat de OS in China worden gehouden, dat beslist het IOC.
Als jij het hoogst haalbare in je sport wilt bereiken en dat zijn de OS ga je dit niet vanwege de beslissing van het IOC overboord gooien.
Sporters willen sporten, als ze politiek zouden willen bedrijven zouden ze wel met strafblad en al de Tweede Kamer ingaan. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:24

Tieneke schreef:
Als de spelen niet in China geweest zouden zijn, zou er geen haan hier kraaien naar de toestanden daar. Dus de spelen hebben het wel in de aandacht gebracht, op een negatieve manier. China heeft zichzelf ook negatief in de kijker gezet.

Teigetje, dat klopt. Belachelijk.

Nee hoor, in de loop van de jaren zijn er protestgolven gekomen, maar ook gegaan. Deels door de invloed van mediacensuur ook in ons land. ( Ik denk aan toen ze konden communiceren vanuit tibet en de wereld geschokt was, natuurlijk was de volgende dag de verbinding weg. Wanneer de monniken in stil protest omgebracht werd, wanneer de dl geen toegang kreeg)
Een twee maand voor de spelen was het misschien de hevigste golf, maar nu is het weer net als "good old times" verdomd stil.

De machtshoudende boycotters werden stil over mensenrechten, en luid over een goede toekomst. En natuurlijk als kers op de taart zaten ze in de openingsceremonie! Lang leven politiek Haha!
Laatst bijgewerkt door lesilla op 09-08-08 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:28

Protestgolven misschien wel, maar toch lang niet zo hevig als in de lange aanloop naar de Spelen. Nu is de problematiek overal bekend. Voor bekend werd dat China gastland zou zijn, was dat echt anders dan nu. Toen was het misschien wel bekend, maar nu leeft het bij het grote publiek. Toen echt niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:36

Tieneke schreef:
Protestgolven misschien wel, maar toch lang niet zo hevig als in de lange aanloop naar de Spelen. Nu is de problematiek overal bekend. Voor bekend werd dat China gastland zou zijn, was dat echt anders dan nu. Toen was het misschien wel bekend, maar nu leeft het bij het grote publiek. Toen echt niet.

Snap ik inderdaad, maar als ik dan iets van verandering probeer te vinden. Kom ik eigenlijk op niks uit? Behalve dat de straten properder zijn, en de censuur nog verzwaard is. En de gemiddelde aardbewoner de olympische spelen op tv kijkt zonder enige verandering in gemoedsrust.

Als jij morgen een grote plaats aan de top krijgt in de gevangenis waar bekend staat om mensenrechten schendingen. Zou je het niet aannemen, en ongetwijfeld kritiek krijgen. Want uiteraard wil je daar niet aan gekoppeld worden.

Maar als je gaat sporten, mag dat wel voorgaan op deze dingen. Want je traint er immers zo lang voor.

Dat snap ik gewoon niet. Verder vind ik het wel een interessante discussie

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:42

Maar als je een plaats in de top van een gevangenis krijgt, vind ik dat toch anders dan wanneer je als atleet (die niks met de organisatie oid van de Spelen te maken heeft) naar de Spelen gaat, vind ik dat toch een verschil. Zoals Fitzroy zei: die atleten hebben China niet gekozen.

China heeft de beloftes niet gehouden en er is idd geen verandering. Maar dan moet China daarvoor gestraft worden (al zou ik niet weten hoe, maar da's een andere discussie), niet de atleten.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:47

Citaat:
In het laatste kwart van de twintigste eeuw werd de basis gebruikt om Cubaanse en Haïtiaanse vluchtelingen te huisvesten die op zee waren onderschept. Vanaf 2002 echter wordt een gedeelte van de basis gebruikt om verdachte al Qaida- en Talibangevangenen uit onder andere Afghanistan vast te houden. De laatste keer dat er nieuwe gevangenen bijkwamen was op 22 september 2004, toen tien gevangenen uit Afghanistan werden overgebracht. Momenteel worden er ongeveer 650 vermeende terroristen zonder recht op proces vastgehouden.

De eigenaardige juridische status van Guantánamo Bay was een factor in de keus voor Guantánamo als detentiecentrum. Omdat de soevereiniteit van Guantánamo Bay uiteindelijk bij Cuba berust, stelden de V.S. zonder succes dat personen die in Guantánamo worden vastgehouden juridisch buiten de V.S. verblijven en dus niet de constitutionele rechten hebben die zij op Amerikaans grondgebied zouden hebben. Hierdoor zouden zij gemarteld kunnen worden zonder dat de wet dan overtreden werd. In 2004 verwierp het Amerikaanse Hooggerechtshof dit argument in de zaak Rasul vs. Bush bij meerderheidsbesluit en besliste dat de gevangenen in Guantánamo Bay toegang tot Amerikaanse hoven hebben. Het juridisch argument was dat de V.S. de exclusieve controle over Guantánamo Bay hebben.

Drie Britse gevangenen die in 2004 werden vrijgelaten hebben verteld dat er sprake is van voortdurende martelingen, seksuele vernedering, gedwongen drugsgebruik en godsdienstige vervolging door Amerikaanse troepen op Guantánamo Bay. Ze hebben een 115 pagina's dik dossier opgesteld met gedetailleerde beschuldigingen [1]. Zij beschuldigen ook de Britse autoriteiten van de martelingen op de hoogte te zijn zonder actie te ondernemen. Hun beweringen werden bevestigd door twee Franse en een Zweedse ex-gevangene. In antwoord op de beschuldigingen stelde Gordon England van de Amerikaanse marine dat een inspecteur-generaal van de marine een overzicht van de praktijken in Guantánamo heeft gemaakt en heeft geconcludeerd dat Guantánamo Bay "aan zeer hoge eisen" voldoet.

De rapporten van de pers betreffende de opsluiting en de duidelijke marteling van een Britse gevangene die momenteel in Guantánamo Bay verblijft, leidden tot wijdverspreide verontwaardiging in het Verenigd Koninkrijk.

Op 26 november 2003 verklaarde de directeur-generaal van het Internationale Rode Kruis, Angelo Gnaedinger, dat op Guantánamo Bay ook kinderen van twaalf jaar oud gevangen zouden zitten. Het Rode Kruis onderhandelde op dat moment met de Amerikaanse regering over het lot van de gevangen op de basis.

Op 10 juni 2006 pleegden drie gevangenen zelfmoord op Guantánamo Bay. Commandant Harry Harris verklaarde daarover: "Dit was geen wanhoopsdaad, maar een daad van actieve oorlogsvoering tegen ons." [2]

Eind juni 2006 bepaalde het Hooggerechtshof in de zaak Hamdan vs. Rumsfeld dat de gevangenen van Guantánamo niet voor speciale tribunalen vervolgd moesten worden, omdat dit volgens het hof in strijd was met zowel Amerikaans als internationaal recht. Hiermee moest de regering Bush terug naar de tekentafel wat betreft de behandeling van de enemy combatants.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:51

Het komt ook wel goed uit dat de Spelen in China zijn, net nu dat dit land bezig is om de nieuwe economische grootmacht te worden. Het duurt niet zo heel lang meer of je moet je bij je nieuwe baan afvragen of je wel wilt werken bij een door Chinese politiek gedomineerd bedrijf, maar op een gegeven moment is er geen keuze meer.

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:55

Dat is het jammere eraan, politiek en sport loopt dus samen. Gister de opening gekeken, kon een bepaalde dictator/president of what ever, gewoon niet naar de spelen komen vanwege de politieke strijd. het zou gescheiden moeten blijven, maar is helaas niet zo

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:14

Hebben ze Alex en Max nu ook gearresteerd, nadat die vrolijk met oranje doekjes naar de spelers, die zonder oranje kleur in die saaie grijze uniformen binnen kwamen, stonden te wuiven??
En mogen de ruiters wel met oranje kraagjes rijden etc etc???

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:25

Ik vind idd ook dat de atleten hier niet voor gekozen hebben. Dit is hun moment, en daar kijk ik graag naar en moedig ze ook aan. Protest en discussie had moeten plaatsvinden toen voor China werd gestemd door het IOC (in 2001 meen ik?), nu is het allang te laat en worden slechts de atleten de dupe straks.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:45

Teigetje schreef:
En wat doen jullie dan met Bush die in zijn toespraak China hekelt omwille van de mensenrechten maar ondertussen in zijn achtertuin in Guantanamo mensen jarenlang gevangen houdt zonder enige vorm van proces?

Ik heb geprotesteerd tegen de eerste overreactie van de VS tegen Afghanistan, idem tegen de overval op Irak en boycot voor zover ik dat kan producten uit de VS.

De sporters zijn de dupe van het smeercircuit van het IOC. Dit maakt niet dat je dan als publiek de beslissingen van het door corruptie gesmeerde beslissingsmechanisme dan maar moet accepteren.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:48

Lovely schreef:
maar op een gegeven moment is er geen keuze meer.

Je hebt ALTIJD keuzes. Wat je hooguit kan vinden is dat de alternatieven je teveel ´kosten´. Net rijpaardhouden Haha!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:20

Hoezo HC, je zegt toch zelf ook al dat je niet altijd de amerikaanse producten kunt vermijden? We krijgen straks hier in NL een heel pro-Chinese economie en daardoor heb je straks nauwelijks meer keuzes om je eigen economische omgeving China-vrij te houden. Made in China is waar het allemaal mee begon.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:43

Tieneke schreef:
Maar als je een plaats in de top van een gevangenis krijgt, vind ik dat toch anders dan wanneer je als atleet (die niks met de organisatie oid van de Spelen te maken heeft) naar de Spelen gaat, vind ik dat toch een verschil. Zoals Fitzroy zei: die atleten hebben China niet gekozen.

China heeft de beloftes niet gehouden en er is idd geen verandering. Maar dan moet China daarvoor gestraft worden (al zou ik niet weten hoe, maar da's een andere discussie), niet de atleten.

Jawel, atleten zorgen voor een indirect gevolg. Je moet mij niet wijsmaken dat ze niet wisten wat er gebeurde als de olympische spelen naar china kwam. In het begin heeft geen enkele atleet een kick gegeven. Op het einde was het niet veel beter.
Atleten hebben een keuze, ook een keuze om mee te doen. Als je jou eigen gewin voor andere mensen stelt ben je verdomd slecht bezig. Dat is heel heel heel slechte karma. Maar goed het is altijd leuk om een wedstrijd te rijden net na een represaille.
Als ik weet dat er zo iets gebeurd met iemand voor ik de ring inga

En wat is er veranderd gewaarwording, het kan mensen niets schelen. Niet vroeger toen het gewoon misselijk makend slecht was.
Niet tijdens de spelen waar het nog nooit zo slecht gaat met mensenrechten en represailles met "verdwijning" als gevolg lang leven de doodbus he (snel en proper). Heeft jan zonder pet die vandaag voor de tv zit geen last van een slecht geweten.
Weet je wat ze van mij mogen doen, even de eventing pist vrij maken en de protesterende persoon schieten voor al de toeschouwers. Want nu is het maar see no evil, hear no evil, speak no evil. Lips are sealed
Zou mij niet verbazen dat er dan nog geen kick word gegeven.

Cnn, amnesty roepen allemaal dat het nog nooit zo slecht is gegaan, maar oren toe en sport mag in bepaalde gevallen niet gemengd worden.

Proficiat voor de mensen die een bebloede goude medaille winnen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:07

Lovely schreef:
Hoezo HC, je zegt toch zelf ook al dat je niet altijd de amerikaanse producten kunt vermijden?

Nee, ik schrijf ´boycot voor zover ik dat kan´.
Het is príjs die bepaalt of het ´kan´. Soms kan ik me het alternatief simpelweg niet veroorloven doch het ís er echter altijd.
Soms ook is een boycot niet zinvol; ik heb aardig wat kennissen in de VS welke fanatiek tegen Bush zijn en hen ´steun´ ik graag.
Een ander voorbeeld is gebruikt spul. Met de aankoop van een destijds nieuw geïmporteerd 25 jaar oud westernzadel steun je Bush niet Knipoog

Idem China. Ik heb afgelopen jaar een antieke jian gekocht. Die is in de 19de eeuw naar Frankrijk gekomen.
Ik heb nu een vraag uitstaan voor een antiek paardenitem bij een integere kennis in China. Hij betrekt dit in Tibet voor een eerlijke prijs en verstuurt via Singapore Pling Mits hij het vindt. Liever NIET dan via een chinese antiekdealer.
Ja het is best vermoeiend om daar allemaal over na te denken doch ik sta dagelijks ´hersenloze´ klussen te doen hier op de boerderij Haha!

hc

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:16

HC ik vind het echt een nobel streven, mijn respect! Afgod

In de krant van vandaag staat de twee zijden van de olympische medaille. Pracht en praal van grote projecten en het menselijk leed dat werd aangericht om ze te verwezenlijken. Over het stuk dorp wat met mensen en al verdwijnt om het mooie paardencomplex te maken, de heropvoedingskampen, de duizenden mensen die huisarrest hebben inclusief babys. Over de boerin die zwaar gemarteld werd, over de critici die zichzelf spontaan ophangen aan het plafond. Spijtig genoeg echt te lang om over te schrijven.

één wereld, één droom toch Sigaar