Isabelle van Zaanen gedwongen om niet te starten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Isabelle van Zaanen gedwongen om niet te starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 14:13

HorseTelex.nl

De Nederlandse amazone Isabelle van Zaanen heeft vanmorgen afgezien van deelname aan de kleine finale op het Wereldkampioenschap voor jonge dressuurpaarden. Hieraan ging een reprimande van een Duitse toezichthouder vooraf. Ook Johan Hamminga, de trainer van de Nederlandse equipe, wilde niet meer dat Van Zaanen in de baan zou verschijnen.

Gisteren was het paard van Isabelle van Zaanen, Valentino S, zodanig onder de indruk dat het aanvankelijk het stadion niet binnen wilde gaan. De amazone werd daarbij volgens getuigen onvoldoende geholpen door het begeleidingsteam. Isabelle kreeg haar paard net op tijd onder controle, vlak voor de toegestane voorbereidingstijd was verstreken. Ondanks de enorme spanning van haar paard, bracht de debuterende Isabelle de proef tot een einde, wat op zich een knappe prestatie was.

Vanmorgen vormden zij de eerste combinatie voor deelname aan de kleine finale. Isabelle: "Ik heb Valentino precies zo losgereden als ik altijd doe: een beetje rond en laag, om de controle te krijgen, maar hij biedt dat ook heel makkelijk zelf aan. Er was echt niks bijzonders aan de hand."

Niettemin meldde een vrouwelijke Duitse toezichthoudster zich bij trainer Hamminga, waarna de Nederlandse trainer Isabelle sterk adviseerde om niet deel te nemen aan de kleine finale. Willem van Zaanen, de vader van Isabelle: "Hamminga zei: 'Ik wil niet weer zo'n vertoning als gisteren'."

De nog zeer jonge amazone besloot vervolgens om niet binnen te rijden. "Als ik hem had moeten rijden zoals die Duitse mevrouw dat wilde, had het toch geen zin om deel te nemen."

Verwante artikelen

[VN] WK Verden: dubbel gevoel bij Nederlanders
[VN] Diamond Hit imponeert met twee finalisten
[VN] IPS Welt-All klasseert zich alsnog voor WK-finale

oensan

Re: Isabelle van Zaanen gedwongen om niet te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:19

Sjongejonge wat zonde. Ik kan er geen oordeel over vellen want ik ben er niet bij geweest, maar ik zou bijna zeggen daar gaan we weer................ wat een genot om in Duitsland te rijden.....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:38

Apart verhaal, ook aparte reactie van de begeleiding. Dan voel je je wel als deelnemer dubbel gepakt als de reden is dat iemand niet weer zo'n vertoning wil als gisteren. Het is idd heel toevallig dat het altijd een Nederlandse ruiter op een Duitse wedstrijd betreft met een Duitse official. Verder is het moeilijk over te oordelen als buitenstaander.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:42

Tja en Isabelle is geen bekende naam onder de dressuurruiters,en dan mag je dus fijn afgemaakt worden,en vooral geen steun van de nederlandse begeleiding krijgen Misselijk
Ik blijf mijn petje voor haar afnemen hoor,paard zelf ingereden en opgeleid en dan zover gekomen. OK dan!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:00

Wat een rare gang van zaken zeg!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:07

Isabelle lijkt me geen verkeerde amazone, onder die druk en een erg gespannen paard en dan toch de ring inrijden, petje af dat doen er weinig haar na, ik ken haar niet maar toppie van zo`n jonge amazone.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:10

Het was gewoon een aanfluiting hoe ze de ring door reed. En idem voor het losrijden voor de kleine finale. Leuk als je jonge mensen een kans wilt geven maar dit was echt geen goed visitekaartje voor Nederland. Kunnen de Duitse bladen weer schrijven en dan hoef je je niet af te vragen hoe dat nou komt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:12

Hoe reed ze dan los Insider?
Met de kin op de borst getrokken, of vloog hij alle kanten op?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:15

nu wordt ik ook wel lichtelijk nieuwsgierig

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:16

Insider schreef:
Het was gewoon een aanfluiting hoe ze de ring door reed. En idem voor het losrijden voor de kleine finale. Leuk als je jonge mensen een kans wilt geven maar dit was echt geen goed visitekaartje voor Nederland. Kunnen de Duitse bladen weer schrijven en dan hoef je je niet af te vragen hoe dat nou komt.

Als het inderdaad zo was als jij schrijft (ik ben er niet bij geweest dus doe geen conclusies over haar rijden) dan is dat misschien de reden geweest van Hamminga om zo te reageren

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:23

Johan reageert natuurlijk ook niet zomaar op deze manier.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:26

Als het echt teveel was voor de combinatie dan is het een juiste beslissing geweest van hamminga en wel voo amazone als paard.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:44

Citaat:
een beetje rond en laag, om de controle te krijgen, maar hij biedt dat ook heel makkelijk zelf aan. Er was echt niks bijzonders aan de hand."

Een beetje... het lijkt me een eenzijdig verhaal. De reactie van Hamminga doet ook vermoeden dat er iets meer aan de hand is dan alleen maar spanning.

Vooropgesteld, geen idee wie de ruiter is, ook geen idee hoe of wat ze heeft gepresteerd om daar te komen, maar een "beetje" lijkt mij wat weinig om een reprimande te krijgen van een steward en de coach.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:04

amondi schreef:
[ De reactie van Hamminga doet ook vermoeden dat er iets meer aan de hand is dan alleen maar spanning.

maar een "beetje" lijkt mij wat weinig om een reprimande te krijgen van een steward en de coach.

Als Hamminga zegt stoppen er mee...dan is er meer aan de hand.
Daar Hamminga in het verleden zelf goed grenzen kon verleggen.. Ach gut

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:09

Ik neem aan dat deze combinatie toch bekeken is, lijkt mij dat dit soort "probleempjes" bekend waren, was nederland nu echt zo wanhopig in de afvaardiging naar de WK dat ze dat op de koop toe namen, hoe zit het dan met de andere afgevaardigden?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:17

Ik interpreteer het een beetje als dat ze hem wat rollkurachtig heeft gereden? Ik snap alleen niet dat Johan Hamminga er haar niet op heeft gewezen. Je kan verwachten dat ze daar over gaan vallen in Duitsland.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:20

Rollkur? Als je 20 bent en dit is je eerste paard op Z niveau? ( even google gebruikt)

Dan valt niet alleen Duitsland over je heen. Maar even afwachten of iemand met een ooggetuige verslag zich meldt alvorens te gaan speculeren!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:29

amondi schreef:
Rollkur? Als je 20 bent en dit is je eerste paard op Z niveau? ( even google gebruikt)

Dan valt niet alleen Duitsland over je heen. Maar even afwachten of iemand met een ooggetuige verslag zich meldt alvorens te gaan speculeren!

Wat heeft leeftijd en niveau hier nu weer mee te maken?
Er staat dat ze hem laag en rond heeft gereden en dat hij dit makkelijk aanbiedt,maar niettemin een toezichtshouder naar de trainer is gegaan. Moet jij vertellen hoe ik dit anders moet interpreteren.
Ik ben met je eens dat ik het graag van een ooggetuige wil horen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:30

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:33

amondi schreef:

Precies, ik denk dat dat het verstandigste is!
Zij zal haar paard inderdaad wat ronder instellen (geeft ze ook aan) en dat is niet al te raar als je weet dat ze stalruiter is bij Hans Peter natuurlijk. Die zal haar natuurlijk ook wel begeleiden in de training en lijkt me niet ondenkbaar dat daarbij ook hyperflexie toegepast wordt. Overigens wil ik daar niet mee zeggen dat ze in Verden niet op een "foute" (laat ik het zo maar even noemen, ik weet dus niet of het grof, hardhandig etc etc is gegaan) manier haar paard losgereden kan hebben hoor. Ik ben daar niet bij geweest dus dat kan zomaar en daar zal ook Hans Peter dan niet al te blij mee zijn.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:34

Nikka, juist dat is wel het eerlijkste, ik kan me voorstellen dat een jonge amazone onder druk staat op zo`n gebeuren, het is heel wat wat je over je heen krijgt.

Effe voor de duidelijkheid, leeftijd en niveau heeft er veel mee van doen, en letterlijk lezen is een kunst maar tussen alles doorlezen en proberen de situatie in beeld te krijgen is iets anders, ik neig naar niet letterlijk.

Wel fijn als er een ooggetuige verslag uitbrengt en zelfs dat is voor mij niet allesbepalend.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:53

Nikka schreef:
Ik interpreteer het een beetje als dat ze hem wat rollkurachtig heeft gereden? Ik snap alleen niet dat Johan Hamminga er haar niet op heeft gewezen. Je kan verwachten dat ze daar over gaan vallen in Duitsland.

Moet Johan daar langs de baan gaan staan schreeuwen met een microfoon? had ze het dan wel begrepen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:56

Ik denk dat er wel subtielere mogelijkheden zijn op een losrijterrein. Jij bent er geweest of weet er in ieder geval meer van. Ik zie jou alleen maar zaken insinueren zonder duidelijk te zijn. Reed ze beroerd, stelde ze hem te rond in of wat deed ze anders verkeerd volgens jou?

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:04

Ik vind het echt onwijs sneu voor Isabelle.
Ik ken haar van toen ze nog een klein meisje was met haar eerste pony. Valentino hebben ze als veulen gekocht en dan ineens blijkt het zo'n topper te zijn. Als er mensen zijn die ik dit gun dan is het de familie van Zaanen wel.

Verder is Isabelle (voor zover ik haar nu nog ken) altijd een eerlijke amazone geweest. Valentino is een echte topper, maar niet de gemakkelijkste (zeker niet voor een nog wat minder ervaren en jonge amazone bijv. in vergelijking bij haar instructeur, HP.

Twee jaar geleden liet Valentino zich super zien tijdens de halve finale van de Pavo cup, tijdens de finale had hij ook veel last van spanning. Zonde...

Desondanks vind ik echt onwijs knap dat ze daar toch maar rijdt, ik doe het haar niet na....

Over haar optreden gisteren en het losrijden kan ik niets zeggen, want ik ben er niet bij geweest.
Hopelijk groeien ze lekker verder als combinatie en dan gaan ze zeker nog mooie dingen laten zien...dan is Verder achteraf een "mooie" ervaring geweest.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:12

toevallig ken ik isabelle ook.. Staat met haar oude pony bij mij op stal en valentino heeft er ook vanaf dat ze hem kochten gestaan tot ze naar hans peter ging. Ik weet dat het geen makkelijk paard is en echt zo z'n buien heeft. Ik weet ook van haar dat ze zeker niet onvriendelijk rijd!
Erg sneu dat het zo is gelopen.. maarja zowieso is ze hierna weer een ervaring rijker ..