Totaal geen medelijden met Sjef Janssen in Hongkong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Totaal geen medelijden met Sjef Janssen in Hongkong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 06:50

www.telegraaf.nl

Afbeelding
Sjef Janssen en zijn zoontje Yannick Janssen

"Nederlanders jammeren nogal vaak."

De bondscoach neemt in de lobby van het hotel dat een ster of vijf achter de naam heeft prijken een slok van zijn koffie, gaat nog eens achteroverzitten en wijst op de skyline van Hongkong, aan Victoria Harbour. Nee, zegt Sjef Janssen, de keuzeheer van de Nederlandse dressuurruiters, niemand hoeft medelijden met hem te hebben. "Je kunt beter hier zitten dan in Peking, neem dat van me aan. Peking is niet al te schoon, eigenlijk een uit de kluiten gewassen dorp. Hier in Hongkong ben je van alle gemakken voorzien. Ik ben er niet rouwig om dat de paardenevenementen hier worden afgewerkt. Laat mij maar lekker zitten."

Valse sentimenten vindt hij het, verhalen dat het eigenlijk niet kan dat de hippische sporten op drie uur vliegen van Peking worden afgewerkt. Want zeg nou eens eerlijk: in hoeverre verschilt de situatie deze Spelen van die in, pak 'm beet, Atlanta, Sydney of Athene? "Alleen in Seoel en Barcelona heb ik ooit in het olympisch dorp gezeten. Of je op een paar uur rijden of een paar uur vliegen van de Spelen zit, wat maakt dat uit? We zijn nu eenmaal de buitenbeentjes. Voor roeiers en zeilers is dat niet anders." "Er zijn twee redenen waarom de paardendisciplines niet in Peking worden gehouden. Ten eerste heeft Peking geen paardencultuur. Alles moest daar nieuw worden gebouwd. Bovendien zijn de gezondheidseisen daar nog stringenter dan in Hongkong. Dit is traditioneel verbonden met paarden. De renbaan van Sha Tin, waar het hippisch programma plaatsvindt, ademt paardensport uit. Tien miljoen euro omzet op een racedag is hier eerder regel dan uitzondering."

"Een tweede punt is dat er politiek achter zit. Hongkong heeft van oudsher een aparte status in China. De toewijzing van de paardendisciplines is een zoethoudertje van de Chinese overheid. Zo van: alsjeblieft, hier hebben jullie ook een stukje van de Spelen. Nou, ik vind het prima."

De zware klimatologische omstandigheden waarin de paarden moeten presteren - de no-nonsense coach wordt er eerlijk gezegd soms een beetje moe van. Aan de vooravond van zijn zesde Olympische Spelen noemt hij zichzelf een ervaringsdeskundige. "Allemaal overdreven gedoe, die voorzorgsmaatregelen die sporters nemen om de reis en het verblijf zo aangenaam mogelijk te verwerken. Lichttherapie, waar hebben we het in godsnaam over? Wanneer je twee daagjes gaat shoppen in New York doe je dat toch ook niet?"

"Nederlanders jammeren nogal vaak. Je wéét toch wat je te wachten staat? Nou, dan moet je je gewoon aanpassen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?" Bovendien: "Was het tijdens andere Spelen zoveel beter? In Barcelona was het 's avonds om negen uur ook nog 38 graden. En in Athene liep je vier jaar geleden van boom naar boom om vooral maar uit de zon te blijven. Je moet gewoon even de juiste knoppen indrukken om te wennen, daarna kun je gewoon aan de slag."

De jaren krijgen maar geen vat op hem. "Ik ben 58, maar ik ga zeker door tot Londen 2012. Desnoods als bondscoach van een ander land. Zolang ik getalenteerde ruiters en goede paarden heb, ben ik van de partij. Er moet alleen wel zicht zijn op een medaille, dat is een voorwaarde. Ik heb geen enkele behoefte om alleen maar mijn zakken te vullen."

sologirl

Re: Totaal geen medelijden met Sjef Janssen in Hongkong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:28

Leuk stukje! Zeker deze opmerking: "Wanneer je twee daagjes gaat shoppen in New York doe je dat toch ook niet?" Slaat precies de spijker op z'n kop! Erg leuke zin Lachen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:36

tja aan de andere kant gaat het maar om kleine verschillen, en als je op details een verschil kan maken met een tegenstander! is toch niet bepaald te vergelijken met shoppen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:48

ik ben het wel met hem eens hoor, in australie was het ook bloedjeheet en daar hoorde je ook geen gezeur

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:49

nee dat is waar, maar aan de andere kant, heeft ook anky zich nu anders voorbereidt met hittetraining enzo.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:55

klopt en ik zeg ook niet dat ze dat niet "mogen" doen. alles is handig om de overgang makkelijker te maken. maar er wordt wel een beetje over gemiept dit jaar

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:55

sologirl schreef:
Leuk stukje! Zeker deze opmerking: "Wanneer je twee daagjes gaat shoppen in New York doe je dat toch ook niet?" Slaat precies de spijker op z'n kop! Erg leuke zin Lachen

Tja, en vrijwel iedereen doet dat dan ook..... Ik vond dat juist een rare opmerking. 2 dagen shoppen in een vergelijkbaar klimaat, of topsport bedrijven in de tropen waarbij luchtverontreiniging ook nog een rol speelt.
Zelf hebben ze ook tropentraining gehad, maar als iemand kiest voor een aanvullende licht therapie is het opeens een aansteller?

Ik vind het geen sympathiek stukje, niet iedere sporter zit in een 5 sterren hotel in Hong kong en kan een appartement voor de familie betalen. Hij zou moeten leren iedereen in zijn/haar waarde te laten, ook de mensen( Sylvia Iklé) die het geen pas vinden om juist daar te rijden!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:59

Is het niet zo dat ze al die extra trainingen enz. moesten van het knhs enzo? Ik denk niet dat Anky verder in haar gewone training iets heeft veranderd. En zoals ook al eerder is gezegd, in Australie hoorde je niemand. Of in Athene of in Barcelona Knipoog Ja het is er warm, maar als topsporter kom je er om topsport te bedrijven en niet om te "zeuren" (Sorry weet er even geen ander woord voor) dat het warm weer is Lachen

Dat Sylvia zich heeft teruggetrokken vind ik knap. Respect daarvoor. Maar wat maakt een topsporter nou een topsporter? Ik denk dat je dan echt tot het alleruiterste van jezelf en, in dit geval, van je paard moet gaan.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:01

amondi schreef:
sologirl schreef:

Tja, en vrijwel iedereen doet dat dan ook..... Ik vond dat juist een rare opmerking. 2 dagen shoppen in een vergelijkbaar klimaat, of topsport bedrijven in de tropen waarbij luchtverontreiniging ook nog een rol speelt.
Zelf hebben ze ook tropentraining gehad, maar als iemand kiest voor een aanvullende licht therapie is het opeens een aansteller?

Ik vind die zin anders ook behoorlijk 'raar'. Een dagje shoppen is niet echt vergelijkbaar met wat die paarden en mensen daar moeten presteren. Voor de rest ben ik het wel met hem eens. Maar ik denk dat ze altijd wel zullen blijven klagen (:

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:02

volgens zeurt er niemand, en hebben ze zich er alleen juist extra op voorbereidt!

mickey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:14

Ik heb in Hong Kong gewoond en ben er 2 jaar geleden nog een dag geweest op door reis naar Australie.
Het grote verschil met Hong Kong en andere landen is niet de warmte maar de luchtvochtigheid (heel erg benauwd).
En ben je top sporter en wil je mee doen dan moet je je daarop voorbereiden. hij heeft gelijk dat je dan moet gaan zitten piepen!
en de op merking over New york moet je denk ik niet zo zwaar opvatten...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:44

Persoonlijk vind ik het ook niet te vergelijken met Australie, Athene of Barcelona. Het is een heel andere warmte.

Ik vind het eerlijk gezegd een wat neerbuigend stuk naar andere sporters die zich optimaal voorbereiden.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:24

amondi schreef:
sologirl schreef:

Ik vind het geen sympathiek stukje, niet iedere sporter zit in een 5 sterren hotel in Hong kong en kan een appartement voor de familie betalen. Hij zou moeten leren iedereen in zijn/haar waarde te laten, ook de mensen( Sylvia Iklé) die het geen pas vinden om juist daar te rijden!

Je haalt de woorden uit mijn mond

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:50

Ik vind het ook niet erg sympathiek overkomen.... Maar zo kan Sjef nu eenmaal uit de hoek komen en zo moeten we hem denk ik ook maar zien, hem in zijn waarde laten.

Feit is dat je zonder ijzersterke conditie en degelijke voorbereiding daar niet aan de bak kunt, basta. Hittetraining is wel degelijk een must, zeker omdat je in de enorme vochtige lucht moet gaan rijden straks, met volledige outfit aan welteverstaan. Als ik even naar mezelf kijk... ik zou het niet trekken.
De afgelopen dagen hier waren ook heel benauwd en klam en dan ben ik niet in staat om echte inspanningen te leveren, het vraagt veel van je lichaam en je hebt niet alleen je eigen warmte om rekening mee te houden, maar ook dat van je paard. Dubbel op dus. En wees eerlijk, je tenue schreeuwt nu niet bepaald lichtheid en comfort uit Knipoog

Van miepen wordt niemand gelukkiger en je weet vantevoren waar je aan begint maar ik kan mij ook voorstellen dat het in het begin wel even wennen is, als je er daadwerkelijk bent... je kunt je er een voorstelling van maken, maar er daadwerkelijk zijn, de eerste keer te paard gaan, rijden.... ik geef het je te doen hoor!

Al met al blijf ik Peking en Hong Kong een niet al te beste keuze vinden voor het houden van een dergelijk groots evenement, om meerdere redenen.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:03

Leuk stukje om te lezen Lachen Deze OS wordt heel anders denk ik.

vessuvius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:16

bah wat een hooghartig stukje texst van sjef

leve het ego,...de rest zal hem een drol zijn