Mutatie gen verantwoordelijk voor witte kleur Lippizaners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Mutatie gen verantwoordelijk voor witte kleur Lippizaners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 20:03

afp.com

Onderzoek toont aan dat de witte kleur van de Lippizaners die onder andere gebruikt worden bij de Spaanse rijschool van Wenen veroorzaakt wordt door gemuteerd gen. Al lange tijd was er twijfel en mysterie rondom de kleur van de paarden.

Schimmels en witte paarden, dus ook de Lippizaners, worden geboren met een donkere vacht. Deze basiskleur veranderd door een chromosoom mutatie, tussen de leeftijd van 6 tot 8 jaar, in wit. Australische en Zweedse onderzoekers lieten dit weten in een onderzoek dat zondag gepubliceerd is in het blad ‘Nature Genetics’.
De genetische mutatie zorgt ervoor dat de cellen die pigment bevatten sneller worden verbruikt, waardoor de paarden hun pigmentatie verliezen en daarom witter worden, aldus Monika Seltenhammer, onderzoekster aan de Weense University van diergeneeskunde. In de link onderaan de pagina, staat eveneens een uitleg waarom ditzelfde gen verantwoordelijk zou zijn dat witte paarden vroeg(er) oud zijn.

De studie toonde ook aan dat hetzelfde chromosoom ook verantwoordelijk is voor een verhoogd risico op melanomen, een soort huidkanker. Ongeveer 70 tot 80% van de witte paarden en schimmels van 15 jaar en ouder krijgen een soort van huidziekte, beweert Leif Andersson van de afdeling van biochemie en microbiologie van de Zweedse Uppsala University. Echter, hebben de paarden zelden last hier van, omdat de ziekte cellen niet zo snel gezonde cellen aantasten zoals bij mensen vaak het geval is.

verwant artikel
[VN] Witte paarden zijn eigenlijk vroeg oud

Zamora

Re: Mutatie gen verantwoordelijk voor witte kleur Lippizaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:31

goh wat interessant zeg!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:39

Heel interessant, ik heb het me wel eens afgevraagd hoe die paarden zo ongelooflijk wit kunnen zijn van kleur.
Erg interessant om te lezen!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:21

Toen ik de eerste regel las, vroeg ik me idd gelijk af of ze dan ook een grotere kans hadden op kanker.

Erg interessant, en eigenlijk ook wel weer bizar. Kan je nagaan wat fokken met een "foutje" wel niet teweeg heeft gebracht.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:30

Vindt het ook erg interressant om te lezen. Zou zoiets ook op gaan voor de Few Spots, die worden geloof ik ook steeds witter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:10

Wat een vaag bericht is dit, zeg. Ik neem aan dat iemand (journalist) geprobeerd heeft om de kern van het verhaal neer te zetten, maar dit levert me toch vooral vragen op.
Bedoelen ze met dit "gemuteerde gen" de grijsfactor? Want die is al eeuwigheid en amen bekend.
Wanneer is dat gen gemuteerd? Gebeurt dat per paard of is dat een mutatie van 1000 jaar geleden? Want zo zijn er wel meer genen die hun oorsprong hebben in een mutatie (om niet te zeggen, zo ongeveer alles). Hoe denk je dat de evolutie werkte?
Ik ken redelijk wat schimmels, maar die kleurovergang van de geboortekleur naar schimmel is bepaald niet alleen tussen de leeftijd van 6 en 8 jaar, maar vaak al eerder.
En dat vroeger oud worden is ook een aardige, ik weet dat Lippizaners vaak tot ruim in hun 20er jaren actief in het werk blijven, vergelijk dat eens met de "gekleurde" WPN-ers. Wie is er dan eerder oud? Duivel
Dat schimmels meer aanleg hebben voor melanomen was volgens mij al wel bekend, dus ook dat is niet echt dramatisch nieuws. Hoogstens interessant hoe dat dan precies in zijn werk gaat.

Al met al zou het misschien aardig zijn om het onderzoek eens door te nemen en dan te kijken waar deze uitspraken nou precies op zijn gebaseerd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:12

magda_90 schreef:
Vindt het ook erg interressant om te lezen. Zou zoiets ook op gaan voor de Few Spots, die worden geloof ik ook steeds witter.

In ieder geval wel in het geval van de fewspot die ik ken - die werd geboren als leopard, werd toen fewspot en nu is er geen stip meer te bekennen!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:07

Blue_Eyes schreef:
magda_90 schreef:

In ieder geval wel in het geval van de fewspot die ik ken - die werd geboren als leopard, werd toen fewspot en nu is er geen stip meer te bekennen!

Is het dan wel een fewspot? of is het een leopard met het schimmelgen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:12

Dat zou kunnen, zou ik eens na moeten vragen bij de eigenaar!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:00

Een few-spot word few-spot geboren en word het niet later dus dat is dan geen few-spot!
Lijkt mij een ietwat verwarrend artikel waar volgends mij gewoon het schimmelgen word bedoeld die locatie is allang bekend in engeland alleen nog geen test voor beschikbaar gekomen.

Favory12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:35

De originele samenvatting van het bewuste wetenschappelijk artikel in Nature Genetics is terug te vinden op:
http://www.nature.com/ng/journal/vaop/n ... FBCFD429DB

Voor de werkelijke liefhebbers: het gehele artikel is op te vragen via het secretariaat van de LIF (Lipizzan International Federation), dat -toevallig- in Nederland is gevestigd. Email: lif_webmail@yahoo.com

De samenvatting aan het begin van dit topic is inderdaad een beetje eenvoudig en dekt niet helemaal de lading. Dit komt waarschijnlijk omdat de internationale pers op dit onderwerp is gedoken, en de wetenschappelijke achtergronden een beetje heeft uitgehold! Komische ontwikkeling. Knipoog

PS
In tegenstelling tot wat "ons" Groene Boekje beweert, is de -internationaal- correcte spelling van het ras "Lipizzaner" (en dus niet Lippizaner).