Natuurorganisatie beboet om Konikspaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Natuurorganisatie beboet om Konikspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 18:16

www.bndestem.nl
www.bndestem.nl

DOORNENBURG (ANP) - Natuurorganisatie stichting Ark heeft zondag een proces-verbaal gekregen. De organisatie heeft vijftien Konikspaarden in de uiterwaarden tussen Millingen en Doornenburg niet tijdig op het droge gehaald.

Afbeelding
Natuurorganisatie beboet om Konikspaarden
(ANP - Vincent Jannink)



De dieren zijn nu op een eilandje ingesloten door het stijgende water van de Rijn. Vorig jaar is dat volgens de brandweer in Doornenburg ook al gebeurd.

Zaterdag waarschuwden voorbijgangers al brandweer en politie vanwege de benarde situatie van de dieren. Toen is vanuit Millingen geprobeerd om de dieren met een blusbootje van de brandweer te redden, maar dat mislukte.

Zondag hebben brandweer en politie met onder andere de Algemene Inspectiedienst, jachtopzichters en de eigenaar urenlang beraadslaagd om een oplossing voor de paarden te vinden, maar zonder resultaat.

Groot risico

Volgens een woordvoerder van de politie is daarom uiteindelijk besloten de dieren voorlopig niet uit de ondergelopen uiterwaarden te halen. Om de paarden te vangen zouden de dieren opgedreven moeten worden. Daarbij bestaat een groot risico dat de paarden in de snelstromende rivier zouden lopen en verdrinken of zich zouden verwonden aan prikkeldraadhekken onder water.

Medewerkers van stichting Ark hebben samen met de brandweer hooi en stro aangevoerd om de paarden een groter stukje grond in het water te geven. Ook kunnen de wilde paarden eten van het hooi.

De brandweer houdt de situatie in de gaten. Als het eilandje maandag door stijging van het rivierwater alsnog onderloopt, worden nog zwaardere middelen ingezet om de paarden te redden, aldus de Doornenburgse brandweercommandant.

Bescherm de dieren tegen de beesten!


Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:06

En dat noemen ze dus een NATUURorganisatie....ik vind het schandalig. Iedereen weet dat er hoog water aan komt en ze laten die beesten zo staan daar.
Ik hoop dat in ieder geval het hooi en stro ze helpt tot ze weer veilig zijn.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:40

belachelijk je kan natuurlijk ook te ver gaan he met je NATUUR organisatie dan hadden de mensen ook moeten blijven zitten

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:02

schandalig en dat noemt zich natuurorganisatie die komen toch altyd op voor alles wat leeft en bloeit wat zijn volgens hun dit dan HOUTEN STOKPAARDEN.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 12:04

Echt zielig voor die paarden, ze staan nu al met hun hoeven helemaal onder water (op de foto) straks worden ze ziek ofzo.
maar ja, opdrijven is ook geen optie, want het zijn natuurlijk wilde beesten.
Ik vind het dom van de politie dat ze niet eerder maatregelen hebben genomen. Ze waren toch gewaarschuwd?!

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:34

ik vindt het heel zielig maar het zijn en blijven wilde beesten je kan ze niet op de vrachtwagen of trailer zetten dat veroorzaakt veel teveel stress dan zouden ze helemaal ziek wworden ze hadden die beesten gewoon weg moet drijven maar ja nu is dat te laat nou kunnen ze er niks meer aan doen maar ehhhh als dit zou gebeuren in de vrije natuur moesten ze het ook zelf oplossen

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:42

Nou ja zeg, Schandalig gewoon. Khoop dat ze genoeg te eten krijgen en ze daar weg kunnen!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:35


Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 22:24

Mist laat koniks tot de
buik in het water staan
Door onze verslaggever


DOORNENBURG - Even was er gistermorgen paniek onder de Doornenburgers die het wel en wee van de door rivierwater ingesloten konikspaarden op de voet volgen. Geheel in tegenstelling tot de cijfers van Rijkswaterstaat die duiden op een daling van het waterpeil zagen verontruste toeschouwers de ingesloten dieren tegen ale verwachtingen in opeens tot de buik in het water staan.



Althans, zo leek het, weet ook Ed Webers, inspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming die dinsdagmorgen bij het ochtendgloren de situatie bij de paarden heeft bekeken.

"Er was 's ochtends wat mist vlak boven het water. Daardoor leek het vanaf een afstand net alsof de dieren tot de buik in het water stonden. Maar met een heel goede kijker was te zien dat dat beslist niet het geval was. Kon ook niet want het water is al weer aan het zakken. Maar natuurlijk komt het af en toe voor dat een paard gewoon het water even in loopt om wat te drinken. "

Volgens de inspecteur was het voor de betere kijker ook te zien dat het water zakt. "Je ziet de dieren in vergelijking met een dag eerder ook iets meer uit elkaar staan. Zo af en toe zie je een dier ook van de ene naar de andere kant lopen. Een teken dat ze meer ruimte hebben."

Gelet op de dalende waterstand maakt de beheerder van het natuurgebiedje bij Doornenburg, Stichting Ark, geen plannen om de veertien ingesloten koniks te evacueren. Dat is na overleg met de Dierenbescherming besloten. Stichting Ark die verantwoordelijk is voor de dieren in het natuurgebied kreeg afgelopen dagen tot tweemaal toe een proces verbaal voor nalatigheid omdat het de dieren niet bijtijds naar hoger gelegen gebied had gebracht.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:02

Laatste nieuws van de Telegraaf vandaag:

'Gekwelde' paarden weigerden te zwemmen

DOORNENBURG - De Konik-paarden in de Klompenwaard in Doornenburg, die al bijna een week ingesloten zijn door de hoge waterstand in de Rijn, hebben zelf besloten dat ze geen zin hebben om naar het droge vasteland te zwemmen. De paarden zijn uitstekend in staat om te zwemmen in een snelstromende rivier en hebben dat eerder bij hoge waterstanden ook wel gedaan.

Dat stelt de stichting Ark, de beheerder van de kudde, vrijdag in een verklaring. De ingesloten Konik-paarden kwamen landelijk in het nieuws toen de politie zondag bekendmaakte dat Ark twee processen-verbaal had gekregen voor nalatigheid en dierenkwelling. Sindsdien is Ark volgens een woordvoerster overspoeld met boze en bezorgde telefoontjes.

Ark ontkent dat de stichting onvoldoende aandacht heeft besteed aan de stijgende waterstand, waardoor de wilde paarden in het nauw zijn gekomen. "Wij werken al veertien jaar als natuurbeheerder in het Rivierengebied en kunnen op basis van ervaring eerder dan Rijkswaterstaat inschatten hoe hoog het water zal komen", zegt de woordvoerster van Ark.

"Toen deze hoogwatergolf zich aandiende, hebben onze beheerders in drie dagen tijd vierhonderd runderen en paarden naar veilige plaatsen gedreven. Deze groep paarden wilde de zandige oeverwal, die nu een eiland is geworden, niet verlaten"

Volgens Ark zijn de Koniks heel goed bestand tegen de extreme kou, die direct op het hoge water is gevolgd. Bovendien zorgt de beheerder dagelijks voor hooi en stro, zodat er eten en droge grond is. veearts houdt de medische toestand van de dieren in de gaten.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:03

Naisven schreef:
Misschien zouden jullie allemaal even moeten kijken naar het volgende artikel over WAAROM deze paarden er zo bijstaan:
http://www.stichtingark.nl/ark-kudde/wi ... aardHW.asp


Na dit stuk gelezen te hebben en te verwachten dat het op waarheid berust, lijkt het mij dat men niet meer had kunnen doen. We weten allemaal hoe eigenwijs onze paarden al kunnen zijn, dus laat staan deze wilde paarden. Wanneer geprobeerd wordt de paarden uit het gebied vandaan te drijven en de dieren zelf terugzwemmen houdt het een beetje op. Zolang ze niet in levensgevaar zijn zou ik, het bovenstaande inmiddels wetende, ook geen drastichere maatregelen nemen. Stress is ook slecht voor paarden, zowel voor onze 'huispaarden', als ook voor wilde paarden.
De stichting Ark gaat in mijn ogen haar verantwoording niet uit de weg en houdt de paarden goed in de gaten.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:16

floortje01 schreef:
ik vindt het heel zielig maar het zijn en blijven wilde beesten je kan ze niet op de vrachtwagen of trailer zetten dat veroorzaakt veel teveel stress dan zouden ze helemaal ziek wworden ze hadden die beesten gewoon weg moet drijven maar ja nu is dat te laat nou kunnen ze er niks meer aan doen maar ehhhh als dit zou gebeuren in de vrije natuur moesten ze het ook zelf oplossen


Mee eens. maar als het nu te kwaad wil moeten ze straks met een heli van het eilandje afgetakeld worden, denk dat dat iets meer stress veroorzaakt. Van een beetje stress gaan ze trouwens echt niet dood.

Heb die vent op TV gezien: Jah, maar hier kunnen ze tegen, ze hebben een dikke wintervacht, bla bla bla.
Tja, aan een dikke wintervacht hebben ze als ze verzopen zijn ook weinig meer

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:42

Jongens houd nou eens een keertje op door te zeggen dat die beesten "wild" zijn. De konik polski is net als de ijslander gewoon een sober paard wat met weinig voedsel en verzorging kan overleven! Daarom vind ik t zielig dat die stichting ze daar zo laat staan en die boete is meer dan terecht!
Ik heb in Polen leren rijden met koniki polski en ze kunnen geweldig springen. Ook in een tweespan mee gereden en dan zou je ze hier om wille van de" onterechte wilde status" aan hun lot over moeten laten? Niet mee eens dus

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:51

Gabrycha, misschien niet "wild", maar toch eigenwijs genoeg om hun eigen boontjes te willen doppen?
Lees:
Gealarmeerd door onze voorspellingen hebben onze beheerders in drie dagen tijd 400 dieren in vele natuurgebieden naar veilige plaatsen gedreven. Er is getracht om dit ook in de Klompenwaard in een vroeg stadium te doen. Een deel van de paarden (de anderen waren enkele dagen geleden zelf al weggezwommen) bevond zich hier op een hoge, zandige oeverwal, die bij stijgende waterstanden het karakter van een eiland krijgt. Onze beheerders hebben in samenwerking met de brandweer kosten nog moeite gespaard om de rest van de groep ook naar de overzijde te drijven. De dieren hebben daarbij probleemloos forse afstanden in het stromende water gezwommen, maar keerden uiteindelijk toch terug naar het eiland. Eén jong konik-paard is tijdens de hoogste waterstand, wél naar de overzijde gezwommen, maar bleek een dag later toch weer zwemmend te zijn teruggekeerd naar het eiland. De dieren bleven het, steeds kleiner wordende eiland, verkiezen boven het ‘vasteland’

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:54

Ja bent t gedeeltelijk met je eens maar voor mij blijt de konik polski gewoon een gedomesticeerd paard weliswaar met een eigen wil! Het probleem van de nederlandse " natuur liefhebbers" ze hebben teveel van die dieren lopen en het groeit ze een beetje boven t hoofd. Een feit is dat die dieren allang verplaatst hadden moeten worden zodat ze niet in de positie worden gebracht om zelf te keizen voor te zwemmen eigenwijs of niet.
Daarbij is dit incident in het nieuws gekomen maar men zwijgt over de vele verhalen varierend van moederloze veulens die aan hun lot worden overgelaten tot aan behoorlijke wonden aan toe. Ik vind dat daar naar te weinig gekeken wordt en dan als het om geld gaat en met name de trots van enkele beheerders dat dan ineens dat etiket wild erop wordt geplakt en dat de natuur daar zijn werk moet doen. Nee ben ik niet mee eens! De konik is een sober paard dat met weinig verzorging gehouden kan worden maar niet tussen de uiterwaarden in hoog water (wat zeker niet te voorspellen was, je kan ook eerder met drijven beginnen) en ook niet onthouden mag worden van de soms noodzakelijke veterinaire verzorging!

De feiten spreken voor zich en die feiten komen uit vetrouwelijke bronnen.

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:21

goed, WIE GEEFT MIJ AAN???, Dan krijg ik ook een boete. Bijons thuis is dus het zelfde gebeurt. Wij wonen op de uiterwaarde en ik had geregeld dat zondag de hele paardezooi weg zou gaan om dat het water vrij hoog stond. Maar dit zondag avond afgeblazen omdat RIJKSWATERSTAAT had voorspeld dat het niet zo hoog zou komen. Dus maandag word ik wakker, kunnen we er dus niet meer uit, zat ik dus ook lekker op een eilandje met paadjes.... Dus uh, eerst verder lezen en dan oordelen!!!!

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:18

Wat wil je dan met die paarden doen? Vangen en op sluiten in een te warme stal zonder warme lucht met een lekkere warme deken op?

Ze redden het heus wel en zo niet dan waren ze gewoon niet sterk genoeg Gewoon het recht van de sterkste.

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:47

Annetje schreef:
Echt zielig voor die paarden, ze staan nu al met hun hoeven helemaal onder water (op de foto) straks worden ze ziek ofzo.
maar ja, opdrijven is ook geen optie, want het zijn natuurlijk wilde beesten.
Ik vind het dom van de politie dat ze niet eerder maatregelen hebben genomen. Ze waren toch gewaarschuwd?!

ja, of ze krijgen er nog mok bij. Ik vind het ook waardeloos maar de natuurinstanties staan er om bekend om dit soort laksheid. Zo las ik ooit jaren geleden dat iemand een veulen niet mocht helpen dat in een greppel terecht was gekomen. Dat was niet "natuurlijk". Mooi dat ik niet geluisterd had. STel dat iemand regels bepaalt maar die regels zijn krom, dan mag je ze gerust breken.

De hond is de betere mens

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 00:59

FF mijn mening:

deze paarden zijn echt 100x minder zielig dan al die beessies die nu dag en nacht op stal moeten staan, met 3 dekens om nog wel!

Die paarden kunnen prima een paar dagen met hun hoeven in het water staan. Ze raken zelfs niet onderkoeld als ze er tot hun knieen in staan, want het lichaamsoppervlak op die plaats is erg klein. Als jij je hand in koud water houd, raak je toch ook niet onderkoeld???
En wordt je daar dan ziek van???
OK, ze hebben een tijdje koude voeten, maar dat is niets vergeleken met al die stalpaarden, die door hoefijzers en gebrek aan beweging de HELE WINTER koude voeten hebben!

"Ze zouden er mok van kunnen krijgen"
Mok wordt veroorzaakt door een bacterie, niet door vocht.
Een paard krijgt veel eerder mok door in een stal te staan, dan in het water.


Waarom vergelijkt iedereen zo'n situatie gelijk met zijn eigen paard of zijn eigen menselijke comfort????
We projecteren dit geval op onszelf (brrrr, koude voeten in dat water) en staan er helemaal niet bij stil dat dit voor wilde paarden helemaal niet erg is. Camargue paarden lopen heel veel door het moeras.

ok, tot zover mijn mening Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cemlys, ellepel, Larissa123, miisshOrse en 74 bezoekers