Witte paarden zijn eigenlijk vroeg oud

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Witte paarden zijn eigenlijk vroeg oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 16:05

www.metrotime.be

Schimmels, witte paarden dus, mogen dan opvallen en bewonderd worden om hun ongewone kleur, volgens de Sunday Times gaat het eigenlijk om dieren met een DNA-defect waardoor ze sneller verouderen en dus net als veel oudere mensen grijs worden.

In het wild zouden die dieren waarschijnlijk nooit hebben overleefd, ware het niet voor één witte schimmel die duizenden jaren geleden werd geboren en zoveel aandacht trok bij onze voorouders dat ze het dier beschermden en gebruikten om te fokken. Met succes, zodat alle schimmels die sindsdien rondlopen afstammen van deze viervoetige Eva en eigenlijk verwant zijn aan elkaar: bijna alle witte paarden hebben een identiek gen. Dat zeggen vorsers aan de Zweedse universiteit van Uppsala. Momenteel wordt ongeveer één paard op de tien met een bruine of zwarte of kastanjekleurige vacht geboren die binnen zes jaar wit wordt.

kjoetie

Re: Witte paarden zijn eigenlijk vroeg oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:09

nou mijn merrie is wel een oud wijf, dus dat kan wel kloppen Clown en dat er een genetisch defect is zou veel van haar maffe gedrag verklaren Nagelbijten / Gniffelen

Nee, wel interessant om te lezen, dus eigenlijk zijn alle schimpies familie, leuk om te weten Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:11

Gelukkig geldt dat niet voor allen, hier in het dorp loopt een witte welch van 26 jaar.

Ik dacht dat grijs haar met pigmentatie te maken had. Mijn vader is 70+ en heeft 5 witte haren en heeft verder natuurlijk zwart haar, daarentegen ken ik ook iemand die op zijn dertigste al helemaal grijs was.

Ik kan me haast niet voorstellen dat het met een ouderdomverschijnssel te maken heeft, maar goed ik heb er geen studie naar gedaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:47

nou dat zou dan betekenen dat alle paarden welke kleur ook,dan op latere leeftijd allemaal helemaal grijs/wit dus "schimmel" moeten worden??

tenminste als wit worden als ouderdoms teken gezien moet worden,en dus een schimmel sneller verouderd zou zijn...

paarden krijgen soms wel wat grijzere haren,maar ze worden nooit allemaal helemaal grijs cq schimmel

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:06

Ik vind het een erg sterk verhaal, ik bedoel als je ver genoeg terug gaat zijn toch alle paarden familie van elkaar Nors opkijken . En dat er in al die duizende jaren na die schimmel nooit meer spontaan een schimmel is geboren (niet rechtstreeks verwant aan nr 1) vind ik ook apart. Ik bedoel dan zouden alle witte herten en zwijnen ook familie van elkaar moeten zijn (en ik geloof toch echt dat onze voorouders die extra graag neerschoten). Vooral het stukje van "bijna alle witte paarden hebben een identiek gen", ja dus? Betekend dat dan dat ze dus familie zijn, en die zonder het gen dan ook maar om het sprookje compleet te maken Verward De versnelde veroudering slaat neem ik aan alleen op de beharing, want anders is het helemaal kletspraat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:08

kimmie261 schreef:
nou dat zou dan betekenen dat alle paarden welke kleur ook,dan op latere leeftijd allemaal helemaal grijs/wit dus "schimmel" moeten worden??

tenminste als wit worden als ouderdoms teken gezien moet worden,en dus een schimmel sneller verouderd zou zijn...

paarden krijgen soms wel wat grijzere haren,maar ze worden nooit allemaal helemaal grijs cq schimmel

Dat was wat ik ook dacht Lachen

En genoeg van die oude witte pony's te vinden, dat zou dan toch ook niet kunnen?
En kijk de legendarische milton...die deed het als snel verouderde dan wel heel erg goed Haha!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:51

ze bedoelen denk ik alleen de beharing?

de schimmelpony van mijn vriendin is laatst overleden en was 42...

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:58

de welsh van mij vriendin is net overleden is was 32 jaar en mijn schimmel is 21 en nog steeds zeer actief en Arabieren zijn volgend mij veel vaker wit omdat het in de woestijn zo heet is

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:07

Zou dat echt zo zijn? Vindt het maar een raar verhaal.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:15

Bij ons op stal staat een witte merrie van 34 jaar oud en nog érg fit!

shifratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:16

Ik ben erg benieuwd naar het volledige onderzoek want volgens mij klopt er vanalles niet aan dit verhaal.. Eén grote witte familie? Nors opkijken

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:09

Citaat:
Schimmels, witte paarden dus,

Kan het niet laten Clown Knipoog niet boos worden, ok ?
Citaat:
Witte paarden
Werkelijk witte paarden, zijn zeer zeldzaam. Ze hebben een speciaal gen dat voor deze witheid codeert. Het verschil tussen een schimmel en een werkelijk wit paard is de kleur van de huid. Schimmels hebben een zwarte huid, witte paarden hebben een roze huid. Witte paarden worden ook wit geboren. Witte paarden zijn heterozygoot met hun witte gen. Als een paardenfoetus twee witte genen heeft, is het niet levensvatbaar. Het zal al sterven in de baarmoeder.

Index

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:34

Ik vind het maar een wazig verhaal.... Kan helaas de huid niet meer terug zien van mijn witte en schimmel merrie..... Anders had ik het gelijk bekeken haha

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:38

de oudtse manegepoiny waar ik vroeger reed was ook een schimpie en 36 of 38 jaar oud geworden en wel mager maar nog zo gek als een deur
vind ook vreemd dat ze zeggen dat ze verouderen en daarom wit worden, dan zou elk paard van 20+ al wit moeten zijn

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:40

Witte paarden zijn in een kudde zoiets als een grote reclamepaal van de MCDonalds 'hier eten roofdiertjes hier eten hier eten'

Niet handig dus Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:01

dat is ook zo...mij hebben ze verteld dat ze daarom meer rollen Lachen

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:16

Dat heb ik weer, 2 paarden met een genetisch defect Rolleyes .
Interessant verhaal, maar eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje vaag. Ik geloof niet dat kleur invloed heeft op het verouderingsproces bij paarden, in ieder geval niet qua leeftijd.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:01

ja ze vallen meer op,daarom rollen ze, en ze zijn vaak wat moediger/slimmer dan een gemiddeld paard heb ik me laten vertellen, juist omdat het overleven voor hen minder makkelijk was dan voor een bruine. Daarom zie je ook bovengemiddeld veel schimmels in het springen bv, moedige paarden..

Dat is iig wat ze mij wijs hebben gemaakt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:37

Arabesk schreef:
Witte paarden zijn in een kudde zoiets als een grote reclamepaal van de MCDonalds 'hier eten roofdiertjes hier eten hier eten'

Niet handig dus Clown

Vreemd ik ken toch een wilde kudde waar het grootste deel schimmel is,het gros wat daar geboren word is schimmel.

Zoveel roofdieren eten er geen paard hoor.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:42

Arabesk schreef:

Niet handig dus Clown

Dan zijn zwarte paarden dat in de winter dus ook Verward

Hoe zit het dan met gevlekte paarden? Zijn die, net zoals de strepen van een zebra, dan bedoeld om verwarring te zaaien bij roofdieren?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 07:49

mijn schimmel pony hebben we pas op zijn 40 moeten laten inslapen, dus niet oud worden ... ? Verward

vreemd ook dat die kuddes camargues en pre's in het wild overleven ...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:17

Jeah right. Als de hoeveelheid witte haren de leeftijd of ouderdom zou bepalen is die van mij in de zomer dus ouder dan in de winter..?

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:32

apart verhaal, ik geloof er niets van...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:47

weet een paard dan uberhaupt welke kleur ze hebben???

heeft een paard zulk bewustzijn??

als dat zo is zijn ze zeer intelligente dieren,daar er maar 3 dieren bekend zijn die een zelfbewustzijn kennen, mensen,mensapen en dolfijnen.

daarnaast heb ik hier 1 schimmeltje die beduidend minder rolt als de overige paarden,wel graag slaapt in een enorme strondhoop,dat wel,maar in de wei of bak niet meer,maar minder rolt als de overige gekleurde paarden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:54

Ik heb juist altijd het idee dat schimmels ouder worden.. Op maneges enzo zie je echt vaak oude schimmels staan, ook bij ons op de manege, een witte pony van rond de 40 jaar.. En ik ken er meerdere.