Expres een "staartblokkade": het verhaal van Gator

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Expres een "staartblokkade": het verhaal van Gator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 12:25

www.thehorse.com

Niemand vind het leuk om op een rebellerend paard te rijden, en zeker niet op het wedstrijdterrein. Excessief gezwiep met de staart of de staart tegen het achterwerk aan klampen wordt vaak door juryleden gezien als een teken van verzet. Om dit soort dingen te voorkomen, of om simpelweg er zeker van te zijn dat de staart stil wordt gehouden, injecteren trainers en voorbrengers soms een substantie in de staartwortel, die de staart tijdelijk kan verlammen. Dit wordt ook wel "staartblokkade" of "staartontzenuwen" genoemd. Op die manier ligt de staart plat en stil tijdens de show of wedstrijd.
Jammer genoeg gaat deze procedure niet zonder risico, en loopt het paard soms permanent letsel op.

De injecties zijn meestal na een paar weken tot maanden uitgewerkt, en vaak ondervinden de paarden hierna ook geen hinder meer van enige bijwerkingen of dergelijke (alhoewel sommige paarden hun staart nooit meer goed kunnen dragen). Maar iedere injectie vergroot het risico op infecties, en staartzenuw-injecties kunnen ertoe leiden dat er meer zenuwen worden verlamd dan de bedoeling was.
Iets wat redelijk vaak voor komt, is dat het paard tijdelijk niet meer kan mesten of urineren, omdat de spieren van het rectum en de urineblaas ook verlamd raken.

Gator

Gator, een paint ruin uit Amerika, werd getraind voor de Wereldkampioenschappen tijdens de Paint Horse Show van 2007. Zijn eigenaresse Julee Brown, kan zich nog herinneren dat Gator en een aantal andere paarden op stal werden geinjecteerd (niet door hun reguliere dierenarts) op een vrijdagavond.

"We kregen s'nachts een telefoontje dat zijn linker achterbeen flink gezwollen was. Hij kon bijna niet meer staan of lopen. Hij had ook koorts, en zijn darmen lagen stil."

DE volgende dag kwam de reguliere dierenarts om handmatig wat mest te verwijderen, vocht en antibiotica toe te brengen, en medicatie om ontstekingen tegen te gaan. Daarnaast werd er ook een ultrasound gedaan om te kijken of er al infecties of pus aanwezig was dat gedraind zou moeten worden. Kort daarna werd Gator naar een kliniek gebracht omdat hij "in levensgevaar" verkeerde.

De dierenarts: "Ik wist precies wat het was. Ik heb dit al vaker gezien, en de meeste paarden lopen enorme littekens op van deze procedure. Ik heb 10 jaar geleden een hengst gezien met littekens vanaf zijn staart tot zijn schoft, omdat de infectie via zijn ruggegraat verspreidde in plaats van naar beneden via zijn been. Het was toen erg moeilijk om het onder controle te krijgen. Hij kon daarna nooit meer aan het werk als showpaard.

"Er is waarschijnlijk iets bijtends geinjecteerd zoals graan-alcohol, waardoor de zenuwen worden verdoofd zodat ze geen impulsen meer kunnen ontvangen, en het paard zijn staart niet meer kan bewegen. Maar in sommige gevallen kan de alcohol zich verspreiden naar andere gebieden en nog meer zenuwen beschadigen. De plek waar werd geinjecteerd raakt geinfecteerd, en dan wordt het alleen nog maar van kwaad tot erger. Meestal kunnen de zenuwen zich na verloop van tijd wel weer herstellen, alhoewel dit soms gepaard gaat met zwakkere bewegingsmogelijkheden van de staart."

Gator was een van de zwaarste gevallen die de veearts ooit heeft gezien. Hij kon dagen zijn ontlasting niet kwijt, en de infectie vernietigde spierweefsel aan de achterkant van zijn achterbeen.

"Op een bepaald punt kon ik letterlijk met mijn hand in zijn wond, en een hand vol rottende spieren en pus eruit trekken. Ik moest dood en geinfecteerd weefsel wegsnijden vanaf Januari tot Maart. Hij is een vol jaar in de kliniek gebleven. Hij had misschien wel eerder naar huis gekund, maar we moesten zijn wond 3 keer per dag behandelen, om het littekenweefsel te minimaliseren, en hij moest speciale bewegingstherapie volgen om flexibel te blijven.

Gator vandaag

Anderhalf jaar na de bijna fatale injectie, is de 8 jaar oude Gator weer helemaal gezond. Alleen een enorm litteken zal iedereen nog herinneren aan zijn vreselijke ziektebeeld. Hij is inmiddels geen showpaard meer. Geen jurylid zal hem ooit nog willen beoordelen met dit litteken.

"Als ik had geweten dat dit had kunnen gebeuren, dan had ik hem nooit laten injecteren," aldus de eigenaar van Gator. "We kwamen er later pas achter dat het nog illegaal is ook. Dat wisten we niet. We dachten dat dit gewoon heel normaal is wat iedereen doet voor een show.

"Hij was ooit 30,000 dollar waard, en nu niet meer dan de slachtprijs. De 100 dollar die we toen voor die rotinjectie moesten betalen, was echt niet de 12,000 dollar waard die we nu kwijt zijn geweest aan zijn behandeling.
Gelukkig gaat het nu goed met hem. Hij staat nu lekker iedere dag op de wei en geniet van het leven."

De dierenarts: "Mensen zullen dit soort injecties blijven geven zolang de juryleden het blijven belonen. De enige manier om dit te stoppen, is door ervoor te zorgen dat de juryleden hun regels veranderen, en het zwiepen van de staart en dergelijke niet meer tot verzet rekenen.
"Ken je risico en weet waar je aan begint. Besef dat je dit een paard aan doet die hier niets tegen in kan brengen.

Sommige organisaties hebben regels tegen staartblokkades, maar deze praktijken worden nog steeds voortgezet.

Let op! De volgende foto's kunnen als schokkend worden ervaren.

Klik hier voor de foto's van de infectie van Gator.

Marloez

Re: Expres een "staartblokkade" kan enorme schade toebrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:30

Wat áchterlijk! Logisch dat injecteren nooit goed kan zijn. Ongelovelijk, wat een simpele zielen lopen er toch rond. Vreselijk dat er in de wedstrijdsport vaak zo'n misbruik gemaakt wordt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:33

Ik snap het nut er zowiezo niet van Verward
Een staart moet toch gedragen worden, niet slap hangen...

Nathalie02

Re: Expres een "staartblokkade": het verhaal van Gator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:34

Wie doet dan ook zoiets..... Boos! Zo zie je maar weer wat er van al dat gedokter terecht komt.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:36

Cayenne schreef:
"Als ik had geweten dat dit had kunnen gebeuren, dan had ik hem nooit laten injecteren," aldus de eigenaar van Gator. "We kwamen er later pas achter dat het nog illegaal is ook. Dat wisten we niet. We dachten dat dit gewoon heel normaal is wat iedereen doet voor een show."

Tja, wie had dan ook gedacht dat zoiets illegaal zou kunnen zijn?! Clown Durf te wedden dat ze dat wel wisten, maar er zich gewoon niets van aantrokken, omdat het toch maar een "onschuldige" ingreep was. Vast niet voor niets dat het niet haar eigen DA was. Zielig voor het paard, maar eigen schuld, dikke bult.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:39

Helaas één van de uitwassen in het (western)showcircuit Huilen
Of die mensen het echt niet wisten vraag ik me af..iedereen hoort het reglementenboek toch een keer doorgenomen te hebben Cool
Injecties zijn 'middeleeuwse' middelen, maar wel zo makkelijk en iedereen kan het doen Cool
Overigens is het iets waar ook makkelijk op gecontroleerd kán worden, maar de judges doen het niet/zelden vanwege het 'ons kent ons' wereldje.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 19-07-08 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:41

Ja, dat zeggen ze achteraf, dat ze het niet wisten. Lekker makkelijk. Dat kan je toch zelf ook wel bedenken lijkt mij.. Clown

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:48

Ik vind het idd lekker makkelijk om te zeggen dat ze het niet wisten. Ik weet niet hoe het in de westernwereld zit, maar als je aan een Wereldkampioenschap meedoet lijkt het me toch dat het niet de eerste keer is dat je zo'n dag meedraait... En het is niet door haar eigen DA gedaan, en op vrijdagavond... Iedereen doet het? Als iedereen het doet, wat is er dan nog het nut van? Dan kan iedereen net zo goed met zwiepende paardenstaarten rondrijden Pling En springt zij ook in de Maas als iedereen erin springt? Nagelbijten / Gniffelen

Volgens mij heeft ze vooral spijt van de waardedaling van haar paard en de kosten die het met zich meenam, maar goed... Ik vind het vreselijk treurig voor dat beestje. Ik zit die foto's te kijken, maar god allemachtig zeg, wat een litteken... Wat moet dat paard een pijn gehad hebben Scheve mond Arm ding.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:56

Valt me nog mee dat ze het dier hebben laten behandelen. Mensen die zulke dingen doen deinzen er niet voor terug om zo'n dier gauw af te voeren, in de hoop niet tegen de lamp te lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:02

Zolang er geen meldingsplicht komt voor de behandelend DA en het niet op wedstrijden niet wordt vastgesteld zal het gewoon door blijven gaan.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:04

Cayenne schreef:
"Hij was ooit 30,000 dollar waard, en nu niet meer dan de slachtprijs.

Rolleyes Nou sorry hoor, maar op de "gezonde" foto zie ik echt geen paard van 30.000 dollar Clown

Wat een verrassing dat zo'n injectie verboden is Clown
Stomme mensen Verdrietig arm paard.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:05

ik sta werkelijk met mijn mond vol tanden....
dat je zo ver gaat als eigenaar....om een wedstrijd... wat kan je hier nog over zeggen! Ik vind de actie op zich al verwerpelijk, dat het nu mis is gegaan maakt het alleen nog maar duidelijker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:06

@IKbenEllen: "Worldshow" is een magisch woord in Amerika en dan gaat het net als met de bloemen vlak voor Moederdag Clown

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:08

Ja precies, heb je die foto gezien??? Moet je hier eens in taxatietopic zetten Clown

Mijn eigen paarden zijn een miljoen waard Knipoog

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:13

hoe kunnen er mensen rond lopen, die dit in hun hoofd halen? Gaaaap
dit is verschikkelijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:15

Mijn hemel wat een litteken, wat moet dat paard een pijn hebben gehad!
Wat mij betreft kan daar niet streng genoeg op gecontroleerd worden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-07-08 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:19

Citaat:
"Als ik had geweten dat dit had kunnen gebeuren, dan had ik hem nooit laten injecteren," aldus de eigenaar van Gator. "We kwamen er later pas achter dat het nog illegaal is ook. Dat wisten we niet. We dachten dat dit gewoon heel normaal is wat iedereen doet voor een show.

doet me denken aan een andere taal, zelfde uitspraak: ich habe es nicht gewüsst.....

Triest voor het paard, maar zo'n eigenaar, die op deze manier wil winnen, moesten ze al zijn paarden afpakken en een levenslang startverbod geven!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:21

Als ergens geld in omgaat, krijg je helaas ook al snel dat dieren met allerlei troep worden geinjecteerd... geld, geld, geld.
Er jammer, maar laat dit verhaal een voorbeeld zijn.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:21

Cayenne schreef:
www.thehorse.com
De dierenarts: "Mensen zullen dit soort injecties blijven geven zolang de juryleden het blijven belongen. De enige manier om dit te stoppen, is door ervoor te zorgen dat de juryleden hun regels veranderen, en het zwiepen van de staart en dergelijke niet meer tot verzet rekenen.

Gestoord
Verschrikkelijk verhaal... vooral voor dat paard ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn... maar dat commentaar van die dierenarts vind ik wel een beetje kort door de bocht hoor! De reden dat Juryleden op die zwiepende staart letten is om wedstrijddeelnemers te stimuleren hun paarden op de juiste manier te rijden... Dat deze deelnemers dan nieuwe methoden ontwikkelen om onder dit oordeel uit te kunnen kruipen heeft niets met het oordeel van de jury te maken maar met stomkoppigheid van de deelnemers. Die moeten hun methoden wijzigen. Niet de juryleden!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:32

Je kunt het juryleden idd niet aanrekenen dat zij aftrek geven voor zwiepende staarten. Het is nu eenmaal een vorm van verzet. (tenzij je door een zwerm vliegen heen moet natuurlijk)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:41

DubbelDun schreef:
Helaas één van de uitwassen in het (western)showcircuit Huilen
Of die mensen het echt niet wisten vraag ik me af..iedereen hoort het reglementenboek toch een keer doorgenomen te hebben Cool
Injecties zijn 'middeleeuwse' middelen, maar wel zo makkelijk en iedereen kan het doen Cool
Overigens is het iets waar ook makkelijk op gecontroleerd kán worden, maar de judges doen het niet/zelden vanwege het 'ons kent ons' wereldje.

Regelementen lezen is net zo iets als de gebruiksaanwijzing van je nieuwe apparaat lezen. Bijna niemand die dat doet.
Jammer genoeg zijn er mensen met paarden die een stuk essentiële kennis + een stukje gezond verstand missen. Ook hier komen er topics langs met vragen die getuigen van een gebrek aan basiskennis en het niet zoeken naar de oorzaak van een probleem. Om het maar niet te hebben over de instructrice/stalhouder/"expert" die blind achterna gelopen wordt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:55

Sjongejongejongejongejonge. Debielen zijn het! Hoe haal je het toch in je hoofd om zoiets toe te laten bij je paard. En dan durven ze vaak nog te beweren dat ze er 'gek mee zijn'. Ja doei!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:34

Het arme beest. Wat een wond en nu een behoorlijk litteken. Sneu.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:39

Babje_84 schreef:
Gestoord
Verschrikkelijk verhaal... vooral voor dat paard ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn... maar dat commentaar van die dierenarts vind ik wel een beetje kort door de bocht hoor! De reden dat Juryleden op die zwiepende staart letten is om wedstrijddeelnemers te stimuleren hun paarden op de juiste manier te rijden... Dat deze deelnemers dan nieuwe methoden ontwikkelen om onder dit oordeel uit te kunnen kruipen heeft niets met het oordeel van de jury te maken maar met stomkoppigheid van de deelnemers. Die moeten hun methoden wijzigen. Niet de juryleden!

Afgod Dat ben ik helemaal met je eens, Babje_84 ! Een paard toont niet voor niks verzet met zijn/haar staart .... Knipoog

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:43

Idioot hoe ver mensen kunnen gaan voor de "eer". En als Gator niet zo vreselijk ziek ervan werd, waren die mensen rustig doorgegaan met prikken. Wie weet welke paarden er nog meer zo'n ingreep ondergaan...