deweekkrant.nl
De rust in Oostenrijk en Zwitserland is nog maar net weergekeerd. De Hollandse helden zijn ruim voor de finale al naar huis gevlogen en de oranjegekte is tot een bedroevend dieptepunt gedaald. Maar er is nog hoop. De 12-jarige Niels Knape belooft de Nederlandse eer met verve te verdedigen.
Na enkele wedstrijden wist de Nederlandse bondscoach genoeg. Niels moet mee naar Zwitserland. De jonge ruiter kreeg een gewichtige brief en strijdt eind juli binnen het Nederlandse team om de Europese titel. "Ik doe mee binnen de discipline eventing. Eerst rijd ik een dressuurproef, daarna een springproef en de cross-country. Tijdens dat laatste onderdeel moet ik in de bossen, binnen de tijd, allerlei natuurlijke hindernissen nemen." Niels' deelname aan dit gevarieerde programma is uniek. "Het EK is voor jongeren tussen de twaalf en zestien jaar. De jongste Nederlandse deelnemer ooit was dertien. En ik ben twaalf. Dat is natuurlijk wel gaaf." De Ouddorpse ruiter is optimistisch over de kansen van zijn team. "Ik heb eerst drie selectiewedstrijden gereden en met name de laatste wedstrijd in België was heel zwaar. Ze zeggen zelfs dat die zwaarder was dan het EK van vorig jaar, dus…" Ongeacht of hij de Europese titel mee naar huis neemt, zijn ouders en vrienden zijn al supertrots op hem. "Ze vinden het heel erg knap," merkt Niels schuchter op. Met zijn jonge leeftijd ligt de wereld nog aan zijn voeten. Ambities heeft hij dan ook genoeg. "Ik heb er heel veel plezier in en dat ik nu op zo'n hoog niveau mag rijden, maakt het alleen maar leuker. Later wil ik het liefst professioneel gaan rijden, maar ik weet niet of dat lukt. Mijn ultieme doel is het WK. En daar wil ik dan springwedstrijden rijden."