horses.nl

Albert Voorn en Anky van Grunsven reageren vandaag in De Paardenkrant op de discussie die onlangs opnieuw losbarstte over paardenwelzijn. De KNHS reageerde afgelopen week ook al op de Partij van de Dieren die stelt dat het welzijn van het paard in de sport snel ondergesneeuwd raakt.
,,De omgang met paarden en trainingsmethoden, vooral hyperflexie, blijven de gemoederen bezighouden. Ik begrijp heel goed, mevrouw Van Grunsven en mijnheer Janssen, dat wanneer je alles wint het moeilijk is om kritisch te blijven op jezelf. Maar u moet beiden niet vergeten dat u het bent die al deze commotie rond het paardonvriendelijk trainen heeft losgemaakt en u het bent die de sport hiermede in een kwaad daglicht stelt. Het helpt niet om te vertellen hoe licht en gemakkelijk uw paarden lopen als de beelden die u laat zien het tegendeel bewijzen”, aldus springruiter Albert Voorn.
Anky van Grunsven reageerde op de brief van Voorn. ,,Ik ga er niet te veel woorden aan vuilmaken, maar ik wil toch kwijt dat zowel Sjef als ik meer dan kritisch kijken naar het welzijn van onze paarden. Het zou anders niet gelukt zijn om zoveel jaren met verschillende paarden aan de top mee te draaien. Vaak kom je op mij, en naast mij velen, gefrustreerd over. Zonder aanziens des persoons schop je rücksichtslos om je heen in verschillende media zonder je goed te verdiepen in de achtergrond. Daarmee lever je het bewijs van tekortkoming in sociale vaardigheden en gedegen kennis van feiten. Doodzonde!”, aldus de dressuurkoningin.
Verwant artikel:
[VN] KNHS reageert op Partij V/D Dieren over welzijn sportpaarden