OM in beroep tegen affaire: dood door stapmolen op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

OM in beroep tegen affaire: dood door stapmolen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 08:46

http://www.ad.nl/denhaag/westland/24255 ... Dicky.html
ad.nl

Het Openbaar Ministerie gaat in hoger beroep in de zaak van de dood van het Hoekse jongetje Dicky. Twee weken geleden sprak de rechtbank in Rotterdam de manegehouder uit Hoek van Holland vrij.
Dicky raakte in maart vorig jaar op de manege beklemd in een zogenoemde stapmolen, een apparaat waaraan paarden worden vastgezet om rondjes te lopen.

De officier van justitie had een geldboete geëist van 7500 euro plus een voorwaardelijke gevangenisstraf van een jaar. Een oordeel kon echter niet worden geveld. Wettelijk gezien was de verkeerde persoon voorgeleid. De manege is eigendom van een bv. Die had als rechtspersoon moeten worden gedagvaard.

Verwante artikelen:

[VN] Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen
[VN] ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’
[VN] Manegebaas vervolgd voor dood door schuld
[VN] OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen
Cayenne @ [VN] Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Silence

Re: OM in beroep tegen affaire: dood door stapmolen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:47

Doe je werk goed, of doe het anders niet.
Echt een triest geval dit. Lijkt me toch iets te belangrijk om maar zo laks mee om te gaan...
Net of beide partijen nog niet genoeg ellende hebben meegemaakt, moet dat nou echt maar blijven gerekt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:51

Dat die ouders eindelijk zelf ff verstandig werden en niet in hoger beroep zouden gaan en het zo zouden laten rusten.
Maar die blijven maar om hen heen trappen...
Oke op dat moment in emotie, nu wordt het tijd om het een plaatsje te gaan geven en op te houden met een zondebok te bijven gebruiken...

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:03

Bij het OM werken mensen, ook daar worden fouten gemaakt. Daarom bestaat uberhaupt de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan. Wanneer de advocaat een fout maakt is het zeker niet erg om hem een tweede kans te geven?

De ouders gaan niet in hoger beroep, dat doet het Openbaar Ministerie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 09:06

Citaat:
Overigens heeft de vader van Dicky, Eef den Arend, een gesprek aangevraagd met de hoofdofficier van justitie, mr. Korvinus.

Den Arend is verbolgen over het feit dat hij na de rechtszaak twee weken geleden niets meer heeft gehoord van het OM. Hij is ook niet op de hoogte gesteld van de beslissing van het OM om in beroep te gaan.

http://www.ad.nl

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:36

afgelopen vrijdag was op het nieuws van 8 uur (radio) dat de manegehouder was vrijgesproken.
Was dit dan oud nieuws of waren dit al weer nieuwe ontwikkelingen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:50

Jeetje, ze blijven maar doorgaan. Heel de zaak is al pijnlijk genoeg denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:51

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:00

Een ouder heeft ten alle tijde de verantwoordelijkheid om zijn eigen kind in de gaten te houden. Wanneer zij dit hadden gedaan dan was dit allemaal niet gebeurd. De stapmolen was klaarblijkelijk niet correct uitgevoerd zoals zovelen in Nederland en andere landen, maar dat neemt niet weg dat dit tragische ongeval zeker niet de schuld is van de manege houder of de werk bv. Hoe lullig het ook mag klinken het kind hoorde er met zijn takken vanaf te blijven, en daar helemaal niet te komen. Een stukje opvoeding en verantwoordelijkheid wat heden ten dagen ver te zoeken is, gelet op alle onnozele rechtzaken van ouders met kinderen door hun eigen onoplettendheid.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:48

Ik vind de reacties hier wel erg kort door de bocht. Waarschijnlijk allemaal zelf geen kinderen? Een kind van 6/7 jaar kun je echt niet rond de klok in de gaten houden, die spelen ook gewoon op straat met hun vriendjes en fietsen soms ook al alleen naar school.

Ik weet niet of een hoger beroep terecht is of iets wat ik zou doen, maar zeggen dat de ouders verantwoordelijk zijn zoals hier een beetje doorklinkt, vind ik echt een beetje een beperkte gedachte. Tuurlijk let je zo goed als mogelijk op je kinderen en probeert ze te leren waar gevaar loert, maar het zijn wel kinderen en die gaan nou eenmaal op ontdekkingstocht. Dat weet je toch zelf ook wel van vroeger? Of liepen jullie aan de riem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:49

over kort door de bocht reactie gesproken...zeker wel kinderen? Tong uitsteken

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:56

Ja zelf kinderen (4, 7 en 9 jaar), weet dus maar al te goed dat je ze niet 24/7 in de gaten kunt houden!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:00

Daniellev schreef:
Ja zelf kinderen (4, 7 en 9 jaar), weet dus maar al te goed dat je ze niet 24/7 in de gaten kunt houden!

24/7 in de gaten houden (wat mijn ouders bij mij trouwens aardig lukte op die leeftijd) is wat anders dan met je paard bezig zijn in de stal terwijl je kind buiten speelt zonder dat je er een oog op hebt.
Wat in dit geval dus gebeurde.

Als je een kind niet in de gaten kan houden neem je het niet mee naar een manege/pensionstal, dat is geen creche en geen kinderspeelplaats.

Het is heel triest voor de ouders, maar het is ook enorm triest dat ze de manegehouder hiervoor verantwoordelijk willen stellen en zoveel publiciteit zoeken.

Anoniem

hoeft ook geen 24/7, zegt ook niemand.
Maar in de kantine gaan hangen en je kind over het erf laten zwerven is ook niet zo slim (ja in vorige topics stond dat de ouder(s) in de kantine hingen)

Het is geen speeltuin of zwembad met badmeesters die overzicht houden.
Het is een plek vol gevaren...denk maar eens aan de paarden, maar ook hooivorken of rieken...en ja ook een stapmolen...waarin je niet in 2 sec tijd de dood vindt...dan ben je je kindje wat langer dan even kwijt.

Dus ja dan krijg je vanzelf reacties dat mensen maar eens naar zichzelf moeten gaan kijken dan naar een zondebok opzoek moeten gaan.
Maar goed, zo is de wereld tegenwoordig...schadeclaims enz worden hier net als in amerika steeds normaler...ook al is het domme eigen schuld...

lesilla

Daniellev schreef:

Misschien niet maar er zijn plekken waar je dat zeker doet, manege is een gevaarlijke plek zonder toezicht Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:03

Ik zou het gewoon laten rusten als ik die ouders was... en beginnen met het verwerken van dit alles...
Een manege is geen speeltuin, daar hoor je te weten waar je kids uitspoken en als je daar geen zin in hebt, neem je ze niet mee.
Een manegehouder is geen babysitter.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:08

runningkawa schreef:
hoeft ook geen 24/7, zegt ook niemand.
Maar in de kantine gaan hangen en je kind over het erf laten zwerven is ook niet zo slim (ja in vorige topics stond dat de ouder(s) in de kantine hingen)

Het is geen speeltuin of zwembad met badmeesters die overzicht houden.
Het is een plek vol gevaren...denk maar eens aan de paarden, maar ook hooivorken of rieken...en ja ook een stapmolen...waarin je niet in 2 sec tijd de dood vindt...dan ben je je kindje wat langer dan even kwijt.

Dus ja dan krijg je vanzelf reacties dat mensen maar eens naar zichzelf moeten gaan kijken dan naar een zondebok opzoek moeten gaan.
Maar goed, zo is de wereld tegenwoordig...schadeclaims enz worden hier net als in amerika steeds normaler...ook al is het domme eigen schuld...

Dus al wat in een vorig topic staat geschreven is volgens jou de waarheid?
Ik denk dat niemand hier kan oordelen of de ouders wel of niet moeten doorgaan met een rechtszaak.
Van verhalen die op een paardenforum staan kun je nu eenmaal niet vanuit gaan dat dat de hele waarheid is.
Niemand kan en mag hier oordelen of de ouders wel of niet moeten doorgaan met hun rechtszaak.
Ik begrijp eigenlijk al helemaal niet dat men er hier op Bokt uitspraken over wil doen.
Dit ligt toch veel te gecompliceerd en niemand hier kent de werkelijke feiten.
Dus oordeel niet over dit soort zaken.
Laat dat over aan mensen die er mee belast zijn en die het aangaat.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:12

Een kind van 7 is ook geen baby meer, die moeten ook bepaalde vrijheid krijgen met spelen. Dus babysitter of creche is in dit geval onzin.

En ik ken het hele verhaal niet, als de ouders in de kantine zaten en kind liep buiten, tja zou ik niet doen, maar hoe was de situatie? Kwam dat kind daar vaker? etc Ik kan daar niet over oordelen.

Ik weet alleen dat je kinderen van 7 niet de hele dag in de gaten houdt. Ik ging op mijn 8e al alleen met de bus van Utrecht naar Nieuwegein iedere schooldag. Was ook andere tijd, maar toch. Ze moeten op een gegeven moment ook dingen alleen gaan doen. Bij de een is dat met 6 bij de ander pas met 10, daarvoor ken je je kind zelf het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:17

nou ik mocht vroeger echt niet alleen over straat op die leeftijd...laat staan met de bus Lachen
Alleen op een manege, ja een uurtje tijdens de les toen ik 11 was, om daarna weer naar huis te gaan.
Niet een hele dag.

Misschien een tip danielle om vorige topics wat bij te lezen, dat geeft best wel een beter beeld, ook van mensen die de situatie beter kenden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:18

hopla schreef:
[Dus al wat in een vorig topic staat geschreven is volgens jou de waarheid?
Ik denk dat niemand hier kan oordelen of de ouders wel of niet moeten doorgaan met een rechtszaak.
Van verhalen die op een paardenforum staan kun je nu eenmaal niet vanuit gaan dat dat de hele waarheid is.

Ik ga uit van wat die mensen zelf vertellen op tv. Als dat niet de waarheid is dan vertellen ze zelf niet de waarheid.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:21

runningkawa schreef:
nou ik mocht vroeger echt niet alleen over straat op die leeftijd...laat staan met de bus Lachen
Alleen op een manege, ja een uurtje tijdens de les toen ik 11 was, om daarna weer naar huis te gaan.
Niet een hele dag.

Zeker weten dat ik dat ook niet mocht en dan hebben we het over meer dan 30 jaar terug, dus een heel wat veiligere tijd.

Toen ik 12 jaar was en op de manege begon was een van mijn ouders er altijd bij, ook tijdens de les.
In de stal liep zelfs een stalknecht die ervoor zorgde dat er niemand liep die daar niets te zoeken had, voor de veiligheid en voor de rust van de paarden.
Geen denken aan dat mijn ouders mij uit het zicht lieten in de buurt van paarden en toen ik 7 jaar was liep ik echt niet zonder toezicht op straat, laat staan naar school.

Eigenlijk vind ik het schrikbarend dat mensen dat normaal lijken te vinden, dat kinderen op die leeftijd zonder toezicht op gevaarlijke plaatsen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:23

Helemaal mee eens ThePast03 Ja
Zeker met al die criminaliteit van nu.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:27

Dat het kind omgekomen is in de stapmolen vind ik verschrikkelijk. Hoe of wat kan, als ik vanuit mij zelf denk, het verdriet niet verminderen.
Als ik de ouders was zou ik veel verdriet hebben, maar als ik de staleigenaar was zou ik ook veel verdriet hebben.
Een rechtzaak zou mijn verdriet niet weg nemen. Het delen ervan zou voor mij betekenen dat ik het met andere zou dragen.
Voor mij zou samen verdriet delen met de staleigenaar bijdrage leveren voor het rouwproces. Opnieuw een rechtzaak alleen nog maar meer ellende. Maar ik heb makkelijk praten want ik sta niet in hun schoenen. Emoties laten mensen vaak rare beslissingen nemen.
Ik wens zowel de ouders als staleigenaar nogmaals sterkte toe.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:36

runningkawa: over de zaak zelf kan ik inderdaad geen oordeel geven, dan zou ik alles moeten lezen

Maar dat neemt niet weg dat ik de reacties gewoon heftig vind. Het is soms heel makkelijk oordelen, maar zo werkt het niet.

En het liefst had ik ook overal ogen, maar die heb ik ook niet. Dus je ziet niet altijd alles. En waar mijn kinderen in mijn ogen veilig kunnen spelen, mogen ze dat ook. Die van 4 niet alleen, die van 7 en 9 tot op zekere hoogte (lees: waar ik het vertrouwd vind) wel. Uiteraard hebben we daar goede afspraken over, maar dan nog blijven het kinderen.

Maar oordelen over deze zaak kan ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:39

Maar vind jij een manege dan verantwoord om alleen te spelen?

Want daar gaat het in dit topic over Lachen
Niet je achtertuin om zo maar ff wat te zeggen.
Ook daar gebeuren ongelukken, toch vind ik dat anders dan op een manege met alle gevaren daar.