knhs.nl

Ook Anky steunt Tim Lips.
Eventingruiter Tim Lips heeft zich zaterdag geplaatst voor de Olympische Spelen. De 22-jarige Brabander werd met Blom's Oncarlos tweede in de military van Aken. Hij voldeed daarmee ruimschoots aan de limiet van NOCNSF.
Bij zijn laatste kans op kwalificatie moest Lips bij de eerste twaalf eindigen. Waarschijnlijk liep hij daardoor de eindzege in Aken mis. ,,Op bepaalde momenten heb ik me in de cross iets ingehouden. Niet alle risico's genomen. De Spelen waren het doel. Anders was ik waarschijnlijk voor de winst gegaan.''
Hij treurde er niet om. ,,Ik heb laten zien dat ik met de besten van de wereld meekan. De jury heeft dat ook gezien en dat is bijvoorbeeld bij het onderdeel dressuur zeer belangrijk. Ik geloof ook zeker dat ik de wedstrijd van het niveau straks in Hongkong aankan. Het zal daar niet veel zwaarder zijn dan hier.''
Bij de Olympische Spelen van China vinden de hippische onderdelen plaats in Hongkong. Niet in Peking.
Het is voor het eerst sinds Barcelona 1992 dat een Nederlander in de military meedoet aan de Spelen. De laatste die in de zware discipline finishte, als 15e, was Martin Lips.
De huidige bondscoach en vader van Tim reed destijds in Sapnje als enige Nederlander de wedstrijd uit van de equipe, die verder bestond uit Angela Rohof, Eddy Stibbe en Fione van Tuyl Serooskerken. Stibbe was later nog wel actief op de Spelen, maar voor de Antillen, niet meer voor Oranje.
,,Natuurlijk is het mooi dat ik in de voetsporen van mijn vader kan treden'', zei Tim Lips. ,,Maar het gaat niet om de familie, het gaat om de sport. Gelukkig hebben we meer goede ruiters. Madeleine Brugman is al van mijn niveau, verder staan er combinaties op het punt van doorbreken. Bij het volgende kampioenschap moet er weer een eventingteam staan. Dat is de volgende stap.''
In de dressuur werd hij de afgelopen periode onderricht door Anky van Grunsven en zijn schoonmoeder (en internationaal jurylid) Francis Verbeek. Bij het springen leerde hij bij van Piet Raijmakers.
,,Het zou mooi zijn als Anky mij straks in Hongkong ook kan bijstaan'', zei Lips (22) zaterdag. Waarschijnlijk gebeurt dat. Het kan, omdat Van Grunsven als deelneemster aan de dressuur al over een accreditatie beschikt. Verbeek heeft in Hongkong geen toegang tot de venue's.