KNHS reageert op Partij V/D Dieren over welzijn sportpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KNHS reageert op Partij V/D Dieren over welzijn sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 20:02

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=11888
knhs.nl

Hyperflexie of rollkur-debat keert terug.

De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie is het niet eens met de opmerkingen van Tweede Kamerlid Esther Ouwehand van de Partij van de Dieren. Ouwehand schreef onlangs in het hippische medium de Paardenkrant’ een artikel over het welzijn van (sport)paarden, waarin zij ondermeer laat weten dat het welzijn van het paard in de sport ‘snel ondergesneeuwd’ raakt.

De KNHS is in de praktijk al vele jaren actief om het welzijn van paarden te bevorderen, door middel van opleidingen, controles op wedstrijden en het stimuleren van onderzoek. De federatie werkt al enige tijd aan een welzijnsnota en is het met Mevrouw Ouwehand eens dat paardensport op een diervriendelijke manier beoefend moet worden. Het gaat de KNHS echter veel te ver om te concluderen ‘dat het welzijn van het paard in de paardensector onvoldoende aandacht krijgt.

Mevrouw Ouwehand schrijft ten onrechte dat het paard in de (top)sport nog maar een jaar of acht wordt, terwijl dit vroeger achttien tot twintig jaar was. De werkelijkheid toont eerder het omgekeerde beeld. Vroeger werd een paard van zeven jaar of ouder als ‘aftands’ gekwalificeerd’ en afgedankt. Toppaarden op de Olympische Spelen hebben tegenwoordig doorgaans een leeftijd van 10 tot 17 jaar. Ook de conclusie van mevrouw Ouwehand over de trainingsmethoden in de dressuur is niet correct. Het officiële standpunt van de FEI is sinds 2006 niet meer veranderd. Een FEI seminar over de trainingsmethode ‘hyperflexie’, waarbij het paard in een ronde houding wordt getraind, concludeerde ‘dat er geen wetenschappelijke aanwijzingen zijn dat hyperflexie negatief voor het paard is, mits toegepast door ervaren ruiters’. Enkele onderzoeken, die in de afgelopen jaren door gerenommeerde veterinaire universiteiten zijn uitgevoerd, wijzen zelfs op de positieve effecten van deze moderne trainingsmethode.

In het tijdschrift van Diergeneeskunde van maart 2006. concludeerden onderzoekers dat er geen signalen waren dat paarden, die getraind met de zogenaamde ‘rollkur’ trainingsmethode, zich ongemakkelijk voelden of gestresst waren. Wel viel op dat de paarden bij deze trainingsmethode betere bewegingen toonden en ook beter op hun ruiter geconcentreerd waren. Ook wordt in zowel de bladen “Het Sportpaard” van 1 juli 2008 als “De Hoefslag” van 3 juli 2008 door de Amerikaanse biomechanica dr. Hilary Clayton het gymnastiseren van het paard helder onderbouwd.

Hoewel de KNHS zeer alert blijft op het welzijn van paarden, zeker in een tijd dat de populariteit van het paard enorm toeneemt, neemt deze sportorganisatie het standpunt in dat de diervriendelijkheid in de training van paarden de laatste jaren steeds beter is gewaarborgd. Men gebruikt in de sport lichter materiaal (springen), er zijn talloze opleidingen op allerlei niveaus en het toezicht is in alle disciplines verscherpt (stewarding). De KNHS is van mening dat veruit de meeste ruiters zeer veel genegenheid voor hun paard vertonen, en zal zich in de praktijk blijven inspannen om de kennis over paarden door opleidingen en onderzoek te vergroten.

detour

Re: KNHS reageert op Partij V/D Dieren over welzijn sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:03

Heb best moeite met de rollkur maar vind dat gemuts van de Partij voor de Dieren enorm doorslaan. Slapen

Denk dat het gemiddelde paard in NL idd niet oud wordt maar ze hebben het qua welzijn stukken beter dan de gemiddelde koe of varken in NL. Pling

De meeste baasjes doen vast wel wat er in hun vermogen ligt om het hun dier zo goed als mogelijk naar de zin te maken. Ach gut

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:10

Laat de PvdD zich eerst maar eens druk maken om alle opgehokte kippen, kalfjes die meteen bij hun moeder worden weggehaald en in een hok van 1x0,5m worden gestopt, varkens die snel opgefokt worden en nooit een straaltje zon hebben gezien, stieren die nooit het daglicht zien en altijd in een stand staan, hondenfokkers die hun dieren in dramatische toestand houden en verkopen en zo kan ik nog wel even doorgaan... Slapen
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 04-07-08 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:11

Die esther kraamt wel vaker de raarste dingen uit. Maar ben het totaal niet met haar eens. Tuurlijk zijn er sportpaarden die niet correct behandeld woorden en daardoor snel op zijn. Maar de meeste hebben het vele malen beter dan "eigen paarden".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:12

Er zijn best een paar aandachtspunten,bijvoorbeeld paarden niet te vroeg beleren,niet te vroeg de sport in,meer op het land en met soortgenoten.Maar ze hebben het zeker niet slechter dan vroeger.Toen werd ieder paard dat niet voldeed zonder pardon naar de slachtbank gevoerd.Betere voorlichting is meer op z'n plek,maar wel door paarden mensen.En niet door mensen met paarden {ofniet} die andere maar wat achterna lopen.

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:17

Pff,

Als je kijkt naar vele maneges, pensionstallen en hoe luxe het tegenwoordig is,
en dan zeggen dat ze niet goed verzorgd worden.

Ik denk eerder dat paarden teveel beschermd worden voor dingen van buitenaf en zo een mindere weerstand opbouwen, waardoor het dier dus sneller ziek wordt en daardoor eerder overlijd.
De leefomgeving van een gemiddeld paard is vele malen luxer als dat het enkele jaren terug had, toen was er simpelweg een stal, een rijbaan en een zadelkamertje of kantine, en weinig meer, tegenwoordig heb je luxe extra's die het leven van een paard lekkerder maken.
Maar zoals ik al zei, ik denk dat paarden teveel beschermd worden wat het opbouwen van een weerstand tegenhoud. Sommige paarden worden weinig op het land gezet etc., ook dit heeft invloed op het opbouwen van een weerstand. Vroeger stonden veel paarden 's zomers dag en nacht buiten, dit zie je amper nog.

Maar natuurlijk zijn er ook dingen zoals hierboven word genoemd, het te vroeg beleren van een paard, te heftige trainingen enz., waardoor paarden verpest worden..

Zo blijf je bezig,
Nobody's perfect, geen enkel paard word helemaal perfect behandeld zodat het het gelukkigst is en het langst zal blijven leven enz. Dat gaat ook niet lukken om dat voor elkaar te krijgen, denk ik zomaar...

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:18

Jibbel schreef:
Laat de PvdD zich eerst maar eens druk maken om alle opgehokte kippen, kalfjes die meteen bij hun moeder worden weggehaald en in een hok van 1x0,5m worden gestopt, varkens die snel opgefokt worden en nooit een straaltje zon hebben gezien, stieren die nooit het daglicht zien en altijd in een stand staan, hondenfokkers die hun dieren in dramatische toestand houden en verkopen en zo kan ik nog wel even doorgaan... Slapen

En hier ben ik het idd ook zwaar mee eens Ja

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:21

Ja hier in de buurt is 1 van de eerste kippenflats gekomen,dat vind ik zielig! Daar kunnen ze beter eerst aandacht aan gaan schenken,want in vergelijking daarmee hebben de meeste paarden een prachtleventje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:20

GEWELDIG sutk van de KNHS Haha! Haha!

steek 'm maar ergens waar het geen zonlicht ziet mevrouw Ouwehand Haha! Haha! Haha!

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:26

Mw Ouwehand heeft de klok horen luiden maar weet niet waar deklepel hangt. Net als de dierenbescherming die viel over de foto van P en P en dat laag rond en diep noemden en daarom wel even een discussie wilden starten hierover.
Jammer zoveel verkeerde mensen op een goede plek. Goede lek omdat de diernebescherming uiteraard nodig is, maar die PvdD ROFL Wat doen die mensen daar van ons gemeenschapsgeld?? Boos!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:44

Kan me nog herinneren van een topic uit de verkiezingstijd dat er behoorlijk wat 'Bokkers' op de PvdD hebben gestemd!
Terwijl anderen al voorspelden dat die wereldvreemde dombo's zich uiteindelijk ook tegen de paardensport zouden keren.
Hou me ten goede, vind dat er in de paardensport en andere dierhouderijen nog genoeg verbeterd kan worden, maar de expertise moet toch echt ergens anders vandaan komen.
Laatst bijgewerkt door Leonora op 04-07-08 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:47

Een beetje tegenhang ten gunste van de dieren in de politiek is niks mis mee, maar enig idee hoeveel geld en tijd alle verzoeken enz. van deze partij kosten (waarbij de helft niet reëel is)?

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:59

Leonora schreef:
Hou me ten goede, vind dat er in de paardensport en andere dierhouderijen nog genoeg verbeterd kan worden, maar de expertise moet toch echt ergens anders vandaan komen.

Helemaal mee eens

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:00

KiWiKo schreef:

steek 'm maar ergens waar het geen zonlicht ziet mevrouw Ouwehand Haha! Haha! Haha!
'

Huilen van het lachen Wie raapt me op?

Idd een spijker op z'n kop. Al dat gezemel, ik denk dat onze Esther stiekem 'sielugh' gebruikt en onder toezicht van de PP staat! Vork

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:02

Ze slaan steeeeeds verder door, het is wachten op de dag dat er iemand de ruiters op de vingers komt tikken als je je paard te diep rijd, of een keer wat extra aanspoort...

@Leonora: inderdaad, er kan zeker nog een hoop verbeterd worden maar daar is de KNHS dan ook vólop mee bezig, met startcoupons en het bijwerken van combinatiestanden zijn ze traag, maar wat dat betreft zitten ze er bovenop! En de expertise moet zéker niet komen van iemand als mevrouw Ouwehand, die waarschijnlijk in d'r hele leven nog nooit écht gereden heeft..

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:21

Jibbel schreef:

Je wil toch melk, tja dan moeten de kalfjes meteen bij hun moeder weg. Alleen de stiertjes komen in zo'n klein hokje, maar die gaan na 1 week al weg, naar een andere boerderij (welliswaar een mesterij) waar ze het veel beter hebben.

Maargoed, even ontopic.
De pvdd slaat idd weer erg door, ik ben ook niet zo van doe Rollkur methodes enzo, maar zoals zij het omschrijven is het wel heel erg.. Nagelbijten / Gniffelen

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:51

KiWiKo schreef:

Helemaal mee eens,,, dat hele artikel, is gebaseerd op pure stemming makerij..

Het werkelijke rollkur verhaal is ondertussen geheel aantoonbaar wetenschappelijk onderbouwd, dit wordt regelmatig geheel vergeten voor het gemak.

Vergeet alleen niet dat deze partij zijn bestaans recht haalt uit het door hun vermeende dierenleed en als dit er niet is, ze wel een bommetje op gooien ( zoals hier ) in een allang gestreden strijd.

Maar als je van de Pvdd bent en je zo bij de dieren betrokken voelt, ga je vanzelf praten als een kip zonder K*p

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:55

Vond PvdD erg ver gaan toen die paarden in Friesland (Marrum) rondzwommen; ze zochten elke alibi uit het verleden van die boer om hem onderuit te kunnen halen. Als dat doordacht, wetenschappelijk, ethisch onderbouwd politiek praktiseren is, dan ben ik een tuinstoel. Clown

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:57

detour schreef:
Vond PvdD erg ver gaan toen die paarden in Friesland (Marrum) rondzwommen; ze zochten elke alibi uit het verleden van die boer om hem onderuit te kunnen halen. Als dat doordacht, wetenschappelijk, ethisch onderbouwd politiek praktiseren is, dan ben ik een tuinstoel. Clown

*proest* hihi, goeie detour Knipoog
Conclusie: de PvdD slaat door. maar ik denk dat we ons wel zorgen mogen gaan maken over de toekomst van de sport als de PvdD kans krijgt zich er écht in te gaan mengen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:57

toch ben ik blij dat ze er zijn,de partij voor de dieren....heb je overgens weleens een kamerdebat gezien?
De partij van de dieren eindigd altijd met "overgens zijn wij van mening dat er een einde moet worden gemaakt aan de intensive veehouderij/bioindustrie"
Alleen heeft de politiek ervoor gezorgd in de jaren '50 dat de keuterboertjes het anders moesten doen,groter,massiever....intensief...maar vooral niet diervriendelijker,hoe kun je van een partij met twee zetels verwachten dat ze dat om kunnen gooien?
ik ben blij dat ze tenminste hun best doen en werken voor hun geld,sommige andere kamerleden zijn er meestal niet eens aanwezig.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:59

Ze doen wel hun best, da's waar...
Maar wat hebben ze praktisch al bereikt in NL? Ik heb nl echt geen idee...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:02

Dan moet de PvdD wel weten waar ze het over hebben, en niet zomaar dingen gaan roepen die niet eens op feiten gebaseerd zijn. Ze schreeuwen als een kip zonder kop om aandacht en aanhangers. Natuurlijk is er veel te veranderen, natuurlijk is er veel te verbeteren, maar begin dan eerst bij de dingen die er écht toe doen.
Seks met dieren bijvoorbeeld is niet eens verboden in Nederland. Kijk of de Bio industrie inderdaad verbeterd kan worden, en in godsnaam zorg dat er een regeling komt dat paarden niet meer 24/7 in hun stal mogen staan en dat er op weilanden een schuilstal aanwezig moet zijn als ze 24/7 buiten staan.

Maar verder dan dat, ga je aub niet mengen in de trainingsmethoden. Zeker de sportpaarden krijgen het steeds beter, er is steeds betere controle, óók op de basiswedstrijden is er steeds vaker een voorterreinjury aanwezig. Maar als de PvdD zich daarin gaat mengen, is het einde zoek, want dat zijn nog steeds net een stel pennygrietjes die alles Sieluhg vinden.

PvdD: Grow up en kijk eens góed om je heen!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:03

Ach, als het aan de partij van de dieren ligt, mogen wij straks allemaal niet meer paardrijden. Wat weten zij nou van onze paarden? Weten zij dat als mijn paard een sprong ziet, ze bijna niet meer te houden is? Weten zij dat mijn paard helemaal blij wordt als ik d'r op dat ene plekje bij d'r kaak kriebel? Weten zij dat wij er met beleid en trouw dik 2 jaar mee bezig zijn geweest om haar over d'r trailerangst heen te krijgen? Weten zij dat als een paard echt niet wil, het ook geen stap verzet? Nee, zij niet, en het "beste" argument tegen de paardensport dat ik gehoord heb is dat het "niet natuurlijk is".

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:03

dan moet in de regering zitten,en niet een splinterpartijtje zijn met twee zetels.....wat mij verbaasd is dat ik hier niet een positieve reactie lees over de partij voor de dieren,en dat terwijl ik dacht dat hier veel dierenliefhebbers zaten...weer een illusie armer.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:05

geerke schreef:
dan moet in de regering zitten,en niet een splinterpartijtje zijn met twee zetels.....wat mij verbaasd is dat ik hier niet een positieve reactie lees over de partij voor de dieren,en dat terwijl ik dacht dat hier veel dierenliefhebbers zaten...weer een illusie armer.....

Ik denk dat er enorm veel dierenvrienden zijn, geerke maar de manier waarop de partij haar zaken aanpakt schept bij mij ook weinig vertrouwen, de intentie zal wel goed zijn, maar ze slaan soms zo door, en op welke onderzoeken is dit verhaal dan gebaseerd?

Als ze meer van Marijnissen weg hadden gehad, was ik overstag gegaan. Knipoog