OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:48

http://www.nu.nl/news.jsp?n=1614806&c=13
nu.nl


Justitie heeft een geldboete van 7500 euro en een voorwaardelijke celstraf van een jaar geëist tegen een manegehouder uit Hoek van Holland.

Het Openbaar Ministerie (OM) verwijt F. de J. de dood van een 6-jarige jongen. De zaak diende maandag voor de rechtbank in Rotterdam.

Het slachtoffer raakte op de manege beklemd in een zogenoemde stapmolen, een apparaat waaraan paarden worden vastgezet als ze rondjes lopen. Vermoedelijk is de kleding van de jongen tussen de aandrijving geraakt, waardoor hij stikte.

Het slachtoffer overleed later in het ziekenhuis.

Volgens justitie voldeed de ruim twintig jaar oude molen niet meer aan de huidige veiligheidseisen. Zo had het apparaat geen noodstopknop, was de aan- en uitknop te laag geplaatst en daardoor binnen handbereik van kinderen, waren de bewegende delen niet afgeschermd en stonden er geen waarschuwingsborden.

Deze aanpassingen hadden in totaal ongeveer 8000 euro gekost. De officier van justitie stelde de boete aan de hand daarvan vast.

Het is onduidelijk wie de molen op 18 maart 2006 heeft aangezet.

Het slachtoffer was met enkele vriendjes bij op de manege. De ouders van hebben echter geen toestemming gegeven de jongeren te verhoren.

De manegehouder zei het erg moeilijk te hebben met het tragische ongeval,. "Ik voel me volledig verantwoordelijk, maar wat had ik kunnen doen? Nooit is er een inspecteur aan de deur geweest die mij heeft verteld dat de molen onveilig was. Als ik het had geweten, had ik de molen zeker aangepast.''

Verwante artikelen:


[VN] Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen
[VN] ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’
[VN] Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:50

Jeetje, dit is ontzettend sneu voor alle partijen.. Scheve mond
Ik denk inderdaad dat die arme manegehouder ook niet wist dat daar tegenwoordig ook al eisen aan zijn.. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:51

Achteraf is het makkelijk praten dat hij de molen zou maken als hij het wist..
Wel verschrikkelijk voor de ouders! Ook voor de manegehouder trouwens!

Luxor
Berichten: 165
Geregistreerd: 17-01-08

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:52

Jeetje.. een tragisch ongeluk...
Waarom mochten de kinderen niet verhoort worden?? Dan weet je tenminste wat er volgens de kinderen gebeurt was.. of misschien waren zijn vriendjes te getraumatiseerd om iets zinnigs te kunnen zeggen.. Ach gut
Sterkte voor de familie van de jongen en de manegehouder.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:53

wat verschrikkelijk voor de manegehouder. voor de ouders natuurlijk ook,maar een manege is geen kinderspeelplaats. Hadden ze beter op hun kind moeten letten imo... Vind het erg sneu dat de manegehouder nu de zwarte piet krijgt toegespeeld. Wat zal die man zich schuldig voelen.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:55

ik vind het de verantwoording van de ouders....

maar daar gaat het hier niet om, maar het is wel oneerlijk..

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:56

Ik ben het met je eens Kjoetie.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:56

__Jesper schreef:
Achteraf is het makkelijk praten dat hij de molen zou maken als hij het wist..
Wel verschrikkelijk voor de ouders! Ook voor de manegehouder trouwens!

Lijkt me toch niet dat die man het expres zo gelaten heeft als hij wist dat het niet veilig was, er komen toch wel vaker kinderen op een manege.
Vind het idd sneu voor alle partijen. Wel jammer dat de ouders geen toestemming geven om de kinderen te verhoren, zou misschien een hoop duidelijk maken of misschien zelf een andere verantwoordelijke aanwijzen.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:56

vind het wel triset dat de manegeeigenaar nu alsnog de schuld krijgt. In 1 van de topics die genoemd worden waren de meningen verdeeld. De kinderen liepen zonder ouderlijk toezicht rond, op een manege notabene. Vind de ouders net zo verantwoordelijk voor het ongeluk als de eigenaar.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:58

raar dat de jongentjes niet verhoord worden? uit bescherming ofzo?

wel sneu voor de manegehouder. ik ben blij dat t alleen maar n geldboete is voor die man. ik denk dat ie wel genoeg gestraft is verder.

Luxor
Berichten: 165
Geregistreerd: 17-01-08

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:59

IndianLady schreef:
Vind de ouders net zo verantwoordelijk voor het ongeluk als de eigenaar.


Ik ook. Maneges zijn geen speelplaatsen.

kimmie1

Berichten: 2349
Geregistreerd: 24-02-04

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:00

Krijgen de ouders ook een boete? wegens het aanbrengen van ernstig traumatisch geestelijk letsel bij de manegehouder? vind dit te belachelijk voor woorden.

patatjemet
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-03-08

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:04

Cayenne schreef:
Justitie heeft een geldboete van 7500 euro en een voorwaardelijke celstraf van een jaar geëist tegen een manegehouder uit Hoek van Holland.



ikenindi: Niet alleen een geldboete dus...

Maar goed, ik vind het nog het meest tragische van voor de manegehouder.
De ouders hebben verantwoordelijkheid over het kind, niet de manegehouder. De helft van de boete mag naar de ouders gaan......

Mayflower_

Berichten: 13712
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:08

Een manege is geen speelplaats en dat hoor je als ouder te weten! Vind 7500(!) euro en een celstraf van een jaar wel heel hoog. Je hebt al een naam.. En dat komt dit er ook nog achteraan.

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:12

Cayenne schreef:
http://www.nu.nl/news.jsp?n=1614806&c=13
nu.nl
waren de bewegende delen niet afgeschermd en stonden er geen waarschuwingsborden.


Alsof een kind van 6 zich door een waarschuwingsbord laat tegenhouden. Zijn moeder had eerder moeten zeggen dat hij daar niet had mogen komen en dan is nog maar de vraag of ze daar naar luisteren. Vind die geldboete ook niet gepast. Die man zal al wel genoeg schuldgevoel hebben. Hoop dat de tent goed draait en hij dat snel terugverdient. Een beetje crimineel komt zelf met mindere straffen of voorwaardelijk weg.

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:12

kjoetie schreef:
wat verschrikkelijk voor de manegehouder. voor de ouders natuurlijk ook,maar een manege is geen kinderspeelplaats. Hadden ze beter op hun kind moeten letten imo... Vind het erg sneu dat de manegehouder nu de zwarte piet krijgt toegespeeld. Wat zal die man zich schuldig voelen.


Hier ben ik het volledig mee eens Ja

Anoniem

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:15

Belachelijke uitspraak...

Krijgen de ouders ook een boete voor het niet opletten van hun kroost op een plaats waar wel meer gevaarlijk is dan een stapmolen (denkt aan paarden, rieken en hooi vorken)

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:16

Ik vind het sneu voor de manegehouder, voor de ouders sneu dat ze hun kind verloren zijn, maar neem aan dat de manege houder geen kinder oppas is, en geen speeltuin heeft op zijn bedrijf. Maar goed Nl zit raar in elkaar. Blijf het vreemd vinden, het is hun kind en hun verantwoordelijkheid. Had eerder die ouders een boete aan de kont gehangen dan de manegehouder

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:19

Ik vind het ook ongepast dat de manegehouder een celstraf krijgt. De boete is wat aan de hoge kant maar ja.
Als het ding veiliger was geweest was het misschien niet gebeurd, als manegehouder moet je er rekening mee houden dat er kinderen rondlopen.
Aan de andere kant laat een kind van 6 zich natuurlijk niet tegenhouden door een waarschuwingsbord en waar waren de ouders? Zo'n klein kind hoort niet op eigen houtje rond te lopen op een manege.

Vraag me af hoe oud de andere jongens waren die erbij waren en hoe het ding aan is gegaan. Stom dat die kinderen niet gehoord worden, zou een heleboel oplossen.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:21

Ik vind het wel een terechte uitspraak. Manege eigenaar stelt zijn terrein open voor klanten. Hij is dan ook aansprakelijk voor ongelukken op zijn terrein veroorzaakt door zijn eigendommen. Zeker als hij daar een apparaat heeft staan wat bedienbaar is door kinderen. En om te zeggen de ouders een boete aan de kont hangen vind ik te misselijk voor woorden. Die zijn voor hun onoplettendheid voldoende gestraft.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:24

wat ik me nog herinner is dat de ouders zelfs niet eens aanwezig waren op het terrein. Is de eigenaar dan verplicht een kindermeisje in te huren voor de loslopende kinderen? Volgens mij zijn ouders toch echt verantwoordelijk voor hun eigen kroost. Een stapmolen is toch echt voor paarden en niet voor mensen/kinderen.

Anoniem

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:24

die manege houder is ook wel geneog gestraft...die krijgt dat beeld ook nooit meer van zijn netvlies en heeft dit ook niet gewild.

Aansprakelijk zijn imo alleen de ouders
Want nu was het een stapmolen, voor hetzelfde geldt was het een trap van een paard of darten met een riek....

Op elke stal dan maar een hangslot omdat er kinderen zijn zonder toezicht?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:25

Het Nederlandse Rechtsysteem zit krom in elkaar. Ik ga met RK mee, de manegeeigenaar treft geen schuld, de ouders zijn in alle gevallen verantwoordelijk voor hun kinderen.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:27

IndianLady schreef:
Een stapmolen is toch echt voor paarden en niet voor mensen/kinderen.


Maar mag geen moordmachine worden voor een kind wat aan de aandacht ontsnapt. Dat de ouders er niet bij waren kan betekenen dat die hun kind bij iemand anders daar achter gelaten heeft.


Mijn vader kreeg ook een bedrijfsongeluk door een niet goed afgeschermd werktuig. Werkgever is echt aansprakelijk gesteld hoor. Al je apparaten waarmee gewerkt wordt dienen veilig te zijn en zeker niet bedienbaar op openbaar terrein door kinderen.

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:29

Ouders zijn verantwoordelijk lijkt mij? Zo niet hadden ze een oppas moeten inhuren.. Als je met je kinderen na zo'n bedrijf gaat hou je ze op zijn minst in de gaten? En de vraag is dus nog steeds wie heeft de molen aangezet? Tuurlijk zijn ze beide genoeg gestraft.. Of allebei geen boete, of allebei wel..Lijkt mij het eerlijkst..Hier geld vooralsnog alles voor eigen risico hangt ook overal, of ze nou een trap krijgen, onder paard komen (Wat al eens is gebeurt door niet oplettende ouders) Ik vind niet dat die ouders het die eigenaar zo moeilijk hebben hoeven maken