30-jarige Friese hengst start nieuwe Arabo-Friezen bloedlijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

30-jarige Friese hengst start nieuwe Arabo-Friezen bloedlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:13

http://www.galop.be/newsarticle.php?id=4939
galop.be

Als jong paard was hij onvermoeibaar in de marathons voor team Bobbink.
Uit zijn moeder Tynke kwamen meerdere goede sportpaarden, waaronder de onvergetelijke werker “Oxeida” uit vierspanteam Schrijvers.
Kortom Roeland komt uit een uitgestorven oude zuiver Friezen lijn, die het zware werk nog echt aankon.

Toen de fokker van Roeland aan Jan Driessen vertelde, dat de 30 jaar oude baas ergens nog levend opgedoken is en zelfs nu nog steeds enthousiast en vol ijver meerdere buitenritten per week maakt met zijn baasje Emily van Groenendael, ging de Arabo-Friezenman er meteen achteraan. Exclusief- en prestatiebloed, dat interesseert Jan!

De eigenaresse had vorig jaar nog wel een veulen gefokt, als erfstuk voor de liefhebbers van Roeland. Zijn moeder was weliswaar 32 j. geworden, op 27j. leeftijd had ze zelfs nog haar laatste veulen, maar Roeland zal –na zijn 30e- wel geen jaren meer mee kunnen, alhoewel hij nog opmerkelijk fit is, zeker voor een fries!
Driessen twijfelde niet lang. Zijn vriend Ronnie Vosch, als voorzitter van de Belgische FEI Endurance sportcommissie en zelf een groot kenner van endurance prestatielijnen bij Arabieren, wilde meteen meedoen aan een project om een nieuwe Arabo-Friese bloedlijn op te proberen starten met een van zijn betere (arabische) merries. De veterinaire begeleiding zou moeten gebeuren in professionele handen bij dekstation Schreven in Weert.

Roeland werd opgehaald en dezelfde dag zou nog sperma gewonnen moeten worden, maar dat viel niet zo mee. Roeland wilde niets weten van de hengstige rijpony en de kunstbok. Pas toen een gitzwarte oudere friese merrie werd aangeboden wilde hij springen, dekte perfect in de kunstschede en ondanks dat hij vrijwel nooit gedekt had was het sperma van ongekende kwaliteit; de dertigjarige zuivere fries leverde 12600 TNB, zowat 3 tot 10 keer beter als de gemiddelde (jonge) Fries van tegenwoordig.
“Nogmaals een bevestiging, dat het oude Friese bloed van ongekende waarde is” volgens Driessen, die de vitale oude bloedlijnen terug wil in zijn EAFS stamboek.
De moeite werd beloond, want vandaag bevestigde de echo dat de vrucht leeft en perfect ingeplant is. Roeland is wellicht de laatste nog levende rechtstreekse afstammeling van Cobus. Maar uniek is ook, dat via zijn moeder het oude bloed van Kasper, Minne, Orleans en Us Heit terug van stal gehaald wordt. Bloed van vóór de landbouwperiode, vandaar die sportieve kwaliteiten! Cobus was al geslacht toen Roeland geboren werd! De oude Bouma was zo boos over de onheuse behandeling die hij toendertijd kreeg van het FPS bij de afkeuring van Cobus, dat hij de hengst keihard liet slachten! Deze man, die het friese paard voor een groot deel gered heeft door in de moeilijke tijden een aantal goede friese dekhengsten te selecteren en onder kostprijs in de fokkerij beschikbaar te stellen was de behandeling van het stamboek beu en gooide hiermee alles erbij neer.
Driessen heeft met Cobus afstammelingen marathons gelopen in de Zwitserse bergen en weet wat deze oude Gerke-bloedlijn kan presteren! Dit bloed is volledig verloren gegaan binnen de moderne Friese populatie.
Maar Roeland zorgde ervoor, dat het nog net niet te laat was. Hij staat te springen in de box als een merrie voorbij komt, nu hij weer wakker geworden is en weet dat hij hengst is.

Voor het veulen zullen later weer bijzondere Friezen geselecteerd worden om de volgende generatie ¾ Fries verder te fokken en die paarden mogen het dan gaan bewijzen, zowel in de fokkerij als in de sport. Het fokproject wordt in team uitgevoerd. Ieder betrokkene is mede-eigenaar: de initiatiefnemer Jan Driessen, maar ook fokker Wilfred de Bruin (vroeger mede-oprichter van FPS Fokvereniging Groningen Drente), eigenaars Emily van Groenendael en Ronny Vosch en dekstation Giel Schreven.

Klik hier voor een foto van de hengst.

_Kimmm

Re: 30-jarige Friese hengst start nieuwe Arabo-Friezen bloedlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:24

Wat gaaf zeg dat er zo een nieuwe arabo friezen bloedlijn op gezet kan worden Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:28

horseyfries schreef:
Ik maak uit het artikel op dat de hengst uit de merrie Tynke komt, een Kasper merrie. De hengst is dus Cobus x Kasper.
Cobus vererfde bijzonder veel wit.

Even een quote uit het artikel: "Dit bloed is volledig verloren gegaan binnen de moderne Friese populatie."

Het gaat hier dus om Cobus/Kasper. Zie hier de bloedlijn van de jonge goedgekeurde Friese dekhengst Olgert: http://www.olgert.nl/Afstamming.htm

Niet alleen voert deze wél het bloed dat volgens Driessen compleet verloren is gegaan binnen de moderne Friese populatie, hij komt ook nog uit exact dezelfde merriestam 44 als de merrie Tynke.
De heren hadden zich dus een hoop moeite kunnen besparen door gewoon Olgert te gebruiken, maar ach, zo heeft een oude grijze man ook nog eens een pleziertje gehad.... Haha!

Ook de dekhengst Lukas komt uit stam 44 en voert ook Cobus bloed, alleen geen Kasperbloed.

In een ander topic heb ik al gereageerd, hier even een samenvatting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:40

Ik had jouw bericht al gelezen, Horseyfries en vindt dit topic dus ook geen wereldnieuws...
Wat is eigenlijk de ondergrens van het TNB bij Friese hengsten? Ik heb het wel geweten, maar ik kan er nu niet op komen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:46

suleilitha schreef:
Ik had jouw bericht al gelezen, Horseyfries en vindt dit topic dus ook geen wereldnieuws...
Wat is eigenlijk de ondergrens van het TNB bij Friese hengsten? Ik heb het wel geweten, maar ik kan er nu niet op komen.

Hangt ervan af hoe oud ze zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:54

Wat grappig,kunnen ze deze oude heer beter ook inzetten bij het gewone friese stamboek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:22

Dat zat ik nou ook te denken. En gebruiken nu het nog kan.
Leuk die Olgert maar het bloed van Cobus zit wel al verder weg.
En als ik over verslechterde vruchtbaarheid, dwerggroei en waterhoofden hoor zou ik me een stuk minder druk maken om een beetje wit.

Was deze hengst wel ggk voor de friezenfokkerij oid? Want met een goedeafstamming alleen ben je er natuurlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:28

Deze hengst was niet goedgekeurd NatajavE.
Ik hoor overigens niet alleen bij Friezen verhalen over verminderde vruchtbaarheid en bovendien ligt de vruchtbaarheid ook niet alleen aan een hengst. Dwerggroei en waterhoofden, daar hoor ik ook eigenlijk niets over terwijl er hier in de omgeving toch echt veel Friese paarden zijn waar ook fanatiek mee wordt gefokt.
Een erg hoog TNB is mooi, maar vooral mooi voor de hengstenhouder die met één kwakje meer paarden kan bedienen dan wanneer het TNB lager is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:52

Dan is hij inderdaad niet geschikt voor de gewone friezenfokkerij. Een paard moet wel goedgenoeg zijn om mee te fokken en dus goedgekeurd zijn voor het stamboek. Dan heb ik niets gezegt.

Over dwergroei en waterhoofden zijn de paardenbladen anders anders wel volgeschreven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:00

hihi, dan mag ie eindelijk echt dekken, moet t op n neppaard... arm beest Tong uitsteken

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:32

NatasjavE schreef:
Dan is hij inderdaad niet geschikt voor de gewone friezenfokkerij. Een paard moet wel goedgenoeg zijn om mee te fokken en dus goedgekeurd zijn voor het stamboek. Dan heb ik niets gezegt.

Over dwergroei en waterhoofden zijn de paardenbladen anders anders wel volgeschreven.

En wat zegt jou dat deze hengst daar geen drager van kan zijn? Of andere arabofriese dekhengsten?
We hebben bij het FPS nu in kaart waar het probleem ligt en risicoparingen zijn dus simpel te vermijden als je als fokker je huiswerk doet. Daar hoeven we geen oude grijze man voor van stal te halen dus!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:33

NatasjavE schreef:
En als ik over verslechterde vruchtbaarheid, dwerggroei en waterhoofden hoor zou ik me een stuk minder druk maken om een beetje wit.

Was deze hengst wel ggk voor de friezenfokkerij oid? Want met een goedeafstamming alleen ben je er natuurlijk niet.

Ken je iets van fokkerij? Weet je dat een fokkerij normaal gesproken verbeterd per generatie? En dat het dus in plaats van een nadeel, een voordeel is dat het Cobus bloed verder weg zit?

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:52

Fantastisch toch..whahaha Haha!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:06

horseyfries schreef:
NatasjavE schreef:

Ken je iets van fokkerij? Weet je dat een fokkerij normaal gesproken verbeterd per generatie? En dat het dus in plaats van een nadeel, een voordeel is dat het Cobus bloed verder weg zit?

Wel van fokkerij maar niet van de friezenfokkerij. Ik weet alleen dat bloedspreiding bij de friezen net als bij de Gelderse en de tuigpaarden een probleem is. Dan kan een oude, niet veel voorkomende lijn ruimte bieden. Ik heb echter al begrepen dat deze hengst nooit goedgekeurd is voor het stamboek en dan is naar mijn mening een hengst nooit geschikt voor de fokkerij. Hij heeft als 3 of 4 jarige er duidelijk niet uitgesprongen qua type en beweging en dan zou ik er nooit mee fokken.

Natuurlijk moet iedere generatie beter zijn dan de vorige. Anders staat je fokkerij stil. Maar bloedspreiding is ook erg belangrijk. En vergeet de stempelaars niet. Contender is nog steeds het boegbeeld van Holstein. In Hanover rouwen ze om Argentinus en in Oldenburg hadden ze graag nog langer van Grannus gebruik gemaakt. Oud en bewezen bloed is gewild. Bij het KWPN waren ze 20 jaar geleden ook bezig met het verkorten van de generatie inteval... maar daar zijn ze ook geruisloos voor een grootdeel van afgestapt. Je moet nl eerst maar zien hoe de nieuwe generatie fokt. En dat kan je toch echt pas na een jaar of 10 zien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 07:53

NatasjavE schreef:
Wel van fokkerij maar niet van de friezenfokkerij. Ik weet alleen dat bloedspreiding bij de friezen net als bij de Gelderse en de tuigpaarden een probleem is. Dan kan een oude, niet veel voorkomende lijn ruimte bieden. Ik heb echter al begrepen dat deze hengst nooit goedgekeurd is voor het stamboek en dan is naar mijn mening een hengst nooit geschikt voor de fokkerij. Hij heeft als 3 of 4 jarige er duidelijk niet uitgesprongen qua type en beweging en dan zou ik er nooit mee fokken.

Natuurlijk moet iedere generatie beter zijn dan de vorige. Anders staat je fokkerij stil. Maar bloedspreiding is ook erg belangrijk. En vergeet de stempelaars niet. Contender is nog steeds het boegbeeld van Holstein. In Hanover rouwen ze om Argentinus en in Oldenburg hadden ze graag nog langer van Grannus gebruik gemaakt. Oud en bewezen bloed is gewild. Bij het KWPN waren ze 20 jaar geleden ook bezig met het verkorten van de generatie inteval... maar daar zijn ze ook geruisloos voor een grootdeel van afgestapt. Je moet nl eerst maar zien hoe de nieuwe generatie fokt. En dat kan je toch echt pas na een jaar of 10 zien.

Daarbij ga je er wel van uit dat het klopt dat het een oude niet veel voorkomende lijn is en ga je er ook vanuit dat er geen erfelijke gebreken in die lijn zitten.
Twee maal onjuist....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:42

Zoals gezegt... Van friezen weet ik niets. Als men in een aertikel zegt dat deze hengst uit een niet veel voorkomende lijn komt dan ga ik daar van uit. Niet correct...prima dan. Maar hoe of hoe..het doet niet terzake... de hengst is niet gekeurd voor het stamboek. Als er morgen bij mij een hengst van Doruto voor mijn neus zou staan en het KWPN erkend hem niet dan zou ik hem niet gebruiken..zelfs niet als hij Grand Prix zou lopen.

2e punt meeeens. Daar ben ik wel vanuit gegaan.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:12

Ik ken Roeland al hele vele jaren persoonlijk, ook zijn eigenaresse.
Roeland is in het verleden eerder als hengst aangeboden, maar is geweigerd vanwege zijn barokke type, hij was te 'ouderwets'.
Het is inmiddels gebleken dat men daarmee de plank goed heeft misgeslagen, zie de ellende in de Friezenfokkerij.
Maar het is nu principe kwestie en het Friezenstamboek wil nog steeds niet toegeven.
Geeft niets, Roeland krijgt toch zijn kans en hij heeft het geweldig gedaan.
Overigens heeft hij ook met succes natuurlijke dekkingen verricht.
Hij is sinds kort met pensioen.

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:07

Volgens mij dekt hij ook friezen hoor! Er is toch ook een fries hengstenveulen van hem? Aerendt? Of sla ik nou helemaal de plank mis>

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:46

Moggsy schreef:
Ik ken Roeland al hele vele jaren persoonlijk, ook zijn eigenaresse.
Roeland is in het verleden eerder als hengst aangeboden, maar is geweigerd vanwege zijn barokke type, hij was te 'ouderwets'.
Het is inmiddels gebleken dat men daarmee de plank goed heeft misgeslagen, zie de ellende in de Friezenfokkerij.
Maar het is nu principe kwestie en het Friezenstamboek wil nog steeds niet toegeven.
Geeft niets, Roeland krijgt toch zijn kans en hij heeft het geweldig gedaan.
Overigens heeft hij ook met succes natuurlijke dekkingen verricht.
Hij is sinds kort met pensioen.

Welke ellende is in de Friezenfokkerij veroorzaakt door het niet goedkeuren van Roeland? Vertel?

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:56

Als een Friese hengst 30 jaar wordt en nog steeds (wat) werk verricht, lijkt-ie me in ieder geval genetisch behoorlijk gezond...Zoveel Friezen van die leeftijd zie ik niet rond lopen. Zou voor mij een reden zijn om met meer dan exterieur-belangstelling naar zo'n hengst te kijken...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:49

Dat hij zélf met dertig jaar gezond is zegt iets over zijn eigen gezondheid, niet dat hij dat sowieso genetisch gaat doorgeven!! Dit is een totaal verkeerde manier van denken. Hij kan best drager zijn van erfelijke afwijkingen die lethaal zijn en zelf superfit rondlopen!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:56

Toch is het zonde als die oude weinig voorkomende lijnen verloren gaan. Bloedspreiding is ook belangrijk om het ras gezond te houden. Er hoeven niet alleen maar toppers gefokt te worden. De meerderheid van de eigenaren hebben die niet op stal staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:58

Bovendien wordt het sperma van zo'n oudje er ook niet beter op.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:04

horseyfries schreef:
Dat hij zélf met dertig jaar gezond is zegt iets over zijn eigen gezondheid, niet dat hij dat sowieso genetisch gaat doorgeven!! Dit is een totaal verkeerde manier van denken. Hij kan best drager zijn van erfelijke afwijkingen die lethaal zijn en zelf superfit rondlopen!

Dat geld ook voor de huidige hengsten....
En wat te denken van de slechte genen die ook in merrielijnen voorkomen.
Ik ben voor het gebruik van deze hengst,om de doodeenvoudige reden dat het fps niet aan vreemd bloed wil maar wel om bloedverversing verlegen zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:07

Om dat te kunnen stellen moet ik eerst meer weten van de hengst, CC.
Aan de andere kant is het zo dat in deze tijd zelfs een Amor niet eens meer zou worden goedgekeurd, en t was toch maar mooi een stempelhengst...