Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 10:55

http://www.bndestem.nl/regio/zeeland/32 ... mijden.ece
bndestem.nl


De gemeente Sluis krijgt steeds vaker verzoeken binnen voor de bouw van een kleine paardenstal op weilanden of percelen.
Het gemeentebestuur is niet van plan medewerking te verlenen aan deze verzoeken om een rommeltje of overlast in het buitengebied te voorkomen.

Volgens het college van burgemeester en wethouders worden voldoende mogelijkheden geboden om paarden te stallen in het buitengebied.

Het college stelt dit in een voorstel aan de raad om een verzoek voor een paardenstal van 54 vierkante meter op een weiland achter de woning aan de Nieuwleusenerstraat in Cadzand af te wijzen. Het verzoek past niet in het bestemmingsplan.

Bovendien vindt het college medewerking gelet op precedentwerking, meer bewoners zullen dan immers een paardenstal bij hun woning willen hebben, en mogelijke overlast voor omwonenden zoals stank en vliegen niet wenselijk.

In totaal grenzen tien woningen met de achterzijde aan het weiland.

Op het betreffende weiland rust de bestemming 'agrarische randzone'. In dergelijke gebieden zijn alleen bepaalde ontwikkelingen mogelijk ten behoeve van volwaardige agrarische bedrijven. De bouw van een paardenstal voor een particulier is niet toegestaan. Daarnaast luidt het algemene uitgangspunt van het provinciale omgevingsplan dat nieuwe elementen en ontwikkelingen het bestaande landschap niet mogen verstoren.

De provincie heeft een duidelijk standpunt over bouwen in een agrarische randzone. Dat is niet toegestaan. Dat daar niet aan te tornen valt blijkt uit het feit dat de provincie aan dit specifieke aspect in een bestemmingsplan van een andere Zeeuwse gemeente goedkeuring heeft onthouden. De provincie zal deze stal in Cadzand volgens het college daarom ook zeker niet goedkeuren. Het voorstel komt dinsdagavond aan de orde in de raadscommissie Ruimte.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:02

En zo is het kringetje weer rond. Gerda Verburg wil de welzijnsproblemen van paarden die buiten staan aanpakken en de Gemeente doet zijn eigen ding.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:36

Nikka schreef:
En zo is het kringetje weer rond. Gerda Verburg wil de welzijnsproblemen van paarden die buiten staan aanpakken en de Gemeente doet zijn eigen ding.


zo creeer je welzijnsproblemen van stalpaarden, mensen gaan hun paard nu weer opsluiten omdat ze geen schuilstal mogen bouwen Boos!

Windbreek-gaas scheelt ook al enorm en daar kunnen ze geen probleem van maken. En dan een regendeken als het echt gaat pissen van de regen, et voila, je paard kan evengoed naar buiten Cool

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:52

Nou, ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Hier hebben ze ook van sloop-troep "stalletjes" gemaakt en de troep wordt alleen maar groter.

Er zijn ook nette verplaatsbare stallen te koop. Dat is imo een nette oplossing.
Zoiets als dit
http://www.hippo-tech.de/Produkte/weideboxen.html

Anoniem

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:54

Dat mag dus ook niet sw
Het wordt vaak gedoogt, maar denk ik deze gemeente die er zo mee bezig is het tegen te gaan ook niet

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:58

runningkawa schreef:
Dat mag dus ook niet sw
Het wordt vaak gedoogt, maar denk ik deze gemeente die er zo mee bezig is het tegen te gaan ook niet



idd, dat begreep ik.
Het zou wel een mooie tegemoetkoming zijn voor de paarden, zonder dat het dan een rommeltje wordt. Er zou imo dan ook geen opslag mogen plaatsvinden, anders wordt het zeker een zooitje.
Het is als oplossing bedoeld Knipoog

boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:11

Ik kan me ook wel voorstellen dat ze idd tegen gaan dat alle weilanden eruit gaan zien als 'moestuintjes', met een schuurtje hier en een hokje daar.. (zeker gezien het feit dat er idd veel stalling wordt aangeboden op zeeuws vlaanderen).

Ik dacht btw dat je voor een verplaatsbare stal geen vergunning nodig had? (zo'n zeecontainer op wielen of die mooie stal in die link)

Anoniem

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:13

Heb je ook vergunning voor nodig

Ipv verbieden kunnen ze beter regels maken aan ho het eruit moet zien Lachen
Dan hebben de dieren het goed en het landschap is ook netjes Lachen

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:15

runningkawa schreef:
Heb je ook vergunning voor nodig

Ipv verbieden kunnen ze beter regels maken aan ho het eruit moet zien Lachen
Dan hebben de dieren het goed en het landschap is ook netjes Lachen


NEEEEEEEEEEEE nederland moet PLAT blijven Vork

zodat we de windmolens goed kunnen zien en het industrieterrein aan de horizon niet uit je uitzicht verdwijnt

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:20

En als je nou een soort overkapping op wieltjes in een weiland zet? In principe is het dan roerend goed en daar kunnen ze niet zo moeilijk over doen. Je kunt het immers verplaatsen...

Een schuilschutting neezetten...dat mag denk ik ook wel. Zeg je toch gewoon dat je van een stevig hek houdt?

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:40

runningkawa schreef:
Heb je ook vergunning voor nodig

Ipv verbieden kunnen ze beter regels maken aan ho het eruit moet zien Lachen
Dan hebben de dieren het goed en het landschap is ook netjes Lachen

dacht het niet... hier in belgie beweren de fabrikanten van deze mobiele stallen (ook in containervorm of zoals in de link) toch ook dat je er geen vergunning voor nodig hebt. Ik neem aan dat dat dan ook zo is ( gaan ze niet over liegen toch? ) het is dan net als een trailer op die plaats zetten zeg maar.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:25

_sirgrid_ in weilanden etc mag je dus ook niet zomaar een schutting neer zetten
het word al heel snel tot bebouwing gebombardeerd

PaljasSofie
dergelijke bouwsels, ook al staan ze op wielen wordne in nl tot bouwsels gerekend door de meeste gemeentes, er moet dus een vergunning voor aangevraagd wrden (en bij de meeste gemeentes kun je je de moeite sparen, geven toch geen toestemming , )
zelfde geld dus voor bijvoorbeeld een trailer
je mag ene trailer best in een weide zetten, maar dan wel dicht
als je hem met de klep naar beneden zet (hier in de omgeving ene tijdje gezien bij twee shetjes op de weide) dan word de trailer oneigenlijk gebruikt en krijg je dus ook weer gedonder met de gemeente..

je hebt ook schuilstallen in tentvorm, vraag me eingelijk af hoe het daar me zit?
gok bijna dat het niet mag, ik bedoel we hebben het over NL Rolleyes
denk dat ze beter een goed regelement zouden moeten opstellen over hoe iets eruit moet zien en in elkaar moet zitten en waar het moet staan op het perceel dan dat ze het stug verbieden

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:37

Je mag hier (en ik heb het bij de gemeente nagevraagd) een 'stal op wielen' plaatsen zónder vergunning. Dus een flinke trailer/vrachtwagentje, maar ook een pipowagen.

Op zich snap ik het ook wel. Ik zou er ook niet blij mee zijn als mijn achterburen een grote schuur wilden plaatsen voor hun motor of auto in te zetten. (Als ze nou paarden hadden Haha!....)

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:42

Sonja_vR : ik had het over België Knipoog neem aan dat niemand zo stom is een trailer als schuilstal te gebruiken? Clown maar blijkbaar wel

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:23

Ja hoor Ja. Voor een shetlander kan dat heel prima. Ook een aantal ezeltjes hier in de buurt hebben een trailer als schuilstal, en wat schaapjes. Is een prima onderkomen Haha!

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:43

heb al net iets te veel paarden van de laadklep zien vallen enzo... kan het mij wel inbeelden voor die hele kleintjes maar verder En dan toch met de rest van de trailer afgezet met schrikdraadje? ( iemand bij ons op stal wou eens haar 3 jarige aan trailer laten wennen door hem op de weide te laten staan, gevolg : paard met heel dik been met wondes omdat ze tegen de trailer was gelopen aan de plaats waar je hem aan de auto vasthaakt )

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:45

Ik heb het zelf niet hoor Haha!. Het is inderdaad niet geschikt voor een grote pony of een paard, dat kan niet.

Het uiteinde is niet afgezet, maar ik heb zelf ook genoeg in de weide liggen (landbouwapparatuur) waar ze zich mogelijk aan kunnen verwonden. Ze schuren er lekker tegen voor de jeuk, that's it. Wat dat betreft maak ik me nooit zo druk Bloos

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:47

nee ik had dat vroeger ook niet gedaan Knipoog maar heb het al een paar keer fout zien gaan dus nu probeer ik daar toch heel hard op te letten ( als mijn pensionhouder nu eens hetzelfde zou doen Rolleyes )

we gaan wel heel erg offtopic hier vermoed ik Nagelbijten / Gniffelen

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:50

Opletten is nooit fout toch?

Ja, dat is waar, erg offtopic Haha!. Goed, laten we er dan maar mee stoppen Lachen. Anders wordt het misschien een beetje asociaal Knipoog

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:33

boeflover schreef:
(zeker gezien het feit dat er idd veel stalling wordt aangeboden op zeeuws vlaanderen).


Waar dan? Ik woon zelf in gemeente Sluis en hier zijn echt niet veel pensionstallen of waar plekken stalling aangeboden word..
Paarden zie je hier ook niet op elke hoek van de straat..

Gemeente Sluis is een rommeltje, ze kunnen beter alle centen in de Golf en Watersport steken.
Ze praten zelfs over hele vakantieparken.. Nee, dat kunnen ze beter doen, alles wat hier nog buitengebied is volbouwen, boeren uitkopen.. Maar onderhoud aan de dorpen enz. zelf.. Ho maar.. Nee, het gaat helemaal goedkomen met de gemeente Sluis.. Gaaaap

Oh ja.. En vergeet de aanleg van tig natuurgebieden vooral niet.. Alles wat hier nog aan bewerkte grond ligt word haast allemaal in Natuurgebied veranderd.. Zo trekt men toeristen.. Dromen Ofcourse.. Gaaaap

Luxor
Berichten: 165
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:15

Arabesk schreef:
NEEEEEEEEEEEE nederland moet PLAT blijven
zodat we de windmolens goed kunnen zien en het industrieterrein aan de horizon niet uit je uitzicht verdwijnt


Nagelbijten / Gniffelen

En als alle paardenliefhebbers zich nu verenigen en een pensionstal beginnen. Dan heb je toch een agrarische randzone. Cool

Anoniem

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:17

Hoe het in belgie is weet ik niet
Maar in NL mag een stal op wielen niet..het wordt vaak gedoogt....maar dat is wat anders Lachen

Idd arabesk...we moeten de snelwegen en de fabriekspanden goed kunnen blijven zien...stel je voor dat er een mooie schuilstal voor staat...

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:18

boeflover schreef:
(zeker gezien het feit dat er idd veel stalling wordt aangeboden op zeeuws vlaanderen).


Sita_ schreef:
Waar dan? Ik woon zelf in gemeente Sluis en hier zijn echt niet veel pensionstallen of waar plekken stalling aangeboden word..
Paarden zie je hier ook niet op elke hoek van de straat..

Gemeente Sluis is een rommeltje, ze kunnen beter alle centen in de Golf en Watersport steken.
Ze praten zelfs over hele vakantieparken.. Nee, dat kunnen ze beter doen, alles wat hier nog buitengebied is volbouwen, boeren uitkopen.. Maar onderhoud aan de dorpen enz. zelf.. Ho maar.. Nee, het gaat helemaal goedkomen met de gemeente Sluis.. Gaaaap

Oh ja.. En vergeet de aanleg van tig natuurgebieden vooral niet.. Alles wat hier nog aan bewerkte grond ligt word haast allemaal in Natuurgebied veranderd.. Zo trekt men toeristen.. Dromen Ofcourse.. Gaaaap


Hier zijn idd helemaal niet veel pensionstallen en echt veel weiland voor paarden is hier ook niet. Alles is of landbouw of bedrijf (vakantiepark) of natuurgebied.
Volgens mij had gemeente Sluis ookal (bijna) schulden.. en gaan straks de gemeente belastingen allemaal weer omhoog. Vork
De schuilstallen zullen zeker voor minder toeristen zorgen Clown

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:42

runningkawa schreef:
Hoe het in belgie is weet ik niet
Maar in NL mag een stal op wielen niet..het wordt vaak gedoogt....maar dat is wat anders Lachen

Idd arabesk...we moeten de snelwegen en de fabriekspanden goed kunnen blijven zien...stel je voor dat er een mooie schuilstal voor staat...

Om het even in de trand van Gemeente Sluis te houden.. Er is hier geeneens een snelweg.. Huilen van het lachen
Alles is 80 en 60 km zone..

Cemlys

Berichten: 14983
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Sluis wil 'paardenrommeltje' in polders vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:21

Paljassofie schreef:
Sonja_vR : ik had het over België Knipoog neem aan dat niemand zo stom is een trailer als schuilstal te gebruiken? Clown maar blijkbaar wel

idd hier zie je het heel vaak, vooral voor schapen, koeien en zo. Voor paarden vaak ook. Hup container in de weide, wat stro erin en ze hebben een schuilstal. Volgens mij is er idd geen vergunning voor nodig. toch niet in belgie.