gelderlander.nl

Hij heeft de olympische kriebels. Al sinds 1 januari, benadrukt dressuurruiter Hans Peter Minderhoud. Dat gevoel wordt steeds heviger. Nog ruim twee weken, dan weet de Harskamper of hij en zijn paard Nadine op jacht gaan naar goud.
Outdoor Gelderland in De Steeg (vanaf morgen) en het CHIO Rotterdam (over twee weken) vormen 'observatie-momenten', zoals dat in de hippische wereld wordt omschreven. Oftewel: twee wedstrijden, bepalend voor de samenstelling van het olympische kwartet (drie starters en één reserve)
Minderhoud: "Direct na Rotterdam weet ik of ik ga. En als het goed is, wordt direct beslist wie de drie ruiters op de Spelen zijn. Daar draait het allemaal om. Er moet een reserve mee, maar dat is niet de rol die je als topsporter voor jezelf in gedachten hebt."
Minderhoud (34) heeft de afgelopen maanden vooral keihard getraind in Harskamp. De wereldbeker-cyclus liet hij min of meer links liggen. "Dit jaar telt voor mij alleen de olympische wedstrijd. Ik wilde Nadine niet bovenmatig belasten. Zij is een sterk paard, maar je kunt niet maandenlang achtereen op topniveau lopen."
"De Olympische Spelen komen slechts één keer in de vier jaar voorbij. Wie weet waar ik in 2012 sta? Heb ik dan nog altijd de beschikking over een paard dat ik de absolute wereldtop meedraait? Nu ben ik er zo dichtbij, dus moet het eigenlijk ook gebeuren."
Het NK, dit voorjaar in Eindhoven, vormde met een bronzen plek een ijkpunt. Samen met zijn trainster, tweevoudig olympisch kampioene Anky van Grunsven, heeft Minderhoud daarna hard gewerkt om verder te verbeteren.
" Nadine is weer gegroeid, zeker weten. Ik kijk er naar uit om in De Steeg en Rotterdam te laten zien waar wij staan. Natuurlijk is het ook heel spannend. Die twee wedstrijden moeten mij naar Hongkong helpen, zo simpel is het."
De olympische dressuurwedstrijd wordt gehouden in de voormalige kroonkolonie, op drie uur vliegen van Peking. "Dat is aan de ene kant jammer, maar voor de paarden zijn daar de condities veel beter. In die regio hebben ze veel ervaring met renpaarden. Het ontbreekt de deelnemers aan niets."
Minderhoud, vorig jaar Europees kampioen in de landenwedstrijd, durft zich nog niet tot dat selecte gezelschap te rekenen. Van Grunsven (Salinero) en Imke Schellekens (Sunrise) gelden als zekerheden. Het draait om de derde plek.
"Ik ben met Adelinde Cornelisse (Nederlands kampioene, red.) volgens kenners favoriet voor uitzending. Maar ja, de kernploeg bestaat uit negen combinaties. Dat wordt een zwaar gevecht. Iedereen moet het nu laten zien."