Groot onderzoek naar staart- en maneneczeem van start

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Groot onderzoek naar staart- en maneneczeem van start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:20

http://www.agripress.be/start/artikel/318103/nl
agripress.be

Onderzoekers van Wageningen Universiteit en Universiteit Utrecht starten een grootschalig onderzoek naar de meest voorkomende huidziekte bij paarden en pony’s: Staart- en maneneczeem (SME).

De komende vier jaar zullen onderzoekers op het gebied van genetica en immunologie gezamenlijk werken aan het ontwikkelen van diagnosemethoden, interventiestrategieën en behandelmethoden voor de klinische symptomen van SME om zo het aantal paarden met SME-klachten te verminderen.

Het onderzoek wordt gefinancierd door Technologiestichting STW, Artu Biologicals, de Vereniging Koepel fokkerij en de beide universiteiten.

_Sammy_

Re: Groot onderzoek naar staart- en maneneczeem van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:22

Ik ben benieuwd wat er uitkomt, als je al die beestjes met eczeem ziet staan.. Is gewoon zielig..

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:24

ik hoop dat er wat uitkomt.. mijn pony heeft ook eczeem:(

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:24

Ik ben ook erg benieuwd of er iets nuttigs uit komt, mijn lieve schat heeft ook eczeem. Ik hoop op een wondermiddel!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:30

De pony die bij mij op de wei staat heeft het heel erg, ondanks een injectie en deken. Ik heb er net nog naar staan kijken hoe diep triest het is voor het beestje want hij lijdt er enorm onder en heeft pijn. Ik hoop idd dat er wat uit komt en dat het behandelbaar wordt, goed behandelbaar want dit is geen leven voor zo'n dier.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:30

Ze zijn de eersten niet en 't zullen ook de laatsten nog wel niet worden die gaan proberen het wiel uit te vinden.
Om ze ff op weg te helpen: http://www.google.com/search?q=research ... lz=1I7SUNA

Ik zeg: veel succes ermee! Ik ben bang dat ze dat, gezien de complexiteit van de materie - door de veelheid van factoren, die bijdraagt aan het ontstaan van zomereczeem - hard nodig gaan hebben.

Desalniettemin hoop ik bij ieder bericht van deze strekking weer, dat er nu eindelijk eens tastbaar resultaat geboekt wordt in de vorm van de ontwikkeling van een medicijn/(genees-)middel, dat bij alle aan SME lijdende paarden even goed werkt. In tegenstelling tot alle middelen, voor zover mij bekend, die nu op de markt zijn en die bij het ene paard geweldig werken en bij het andere totaal niet of zelfs averechts, waardoor je als eigenaar van een SME-paard alsnog veroordeeld bent tot zelf experimenteren tot je een ons weegt, voordat je een middel of combinatie van middelen gevonden hebt die voor jouw paard werkt.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 28-05-08 13:33, in het totaal 3 keer bewerkt

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:31

Wat goed, super!!
Hopelijk komt er nu wel iets uit wat echt helpt.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:32

Hopelijk vinden ze iets,dat helpt om zo vele paarden het leed te besparen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:38

Denk dat als de onderzoekers eens goed kijken naar de kennis die er al is dat ze dan een heel eind komen. Probleem zit niet alleen in de aanleg, maar ook in voer en weidebeheer. Als ik zie wat er al aan kennis en inzichten op internet te vinden is vraag ik mij af waarom men 4 jaar over zo'n onderzoek moet doen?

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:41

ik hoop echt dat ze een wonder middel uit vinden, ik ben er zelfs bereid toe dr goed voor te betalen.... als t maar werkt...

ben erg benieuwd...

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:45

pfft eindelijk!! Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:03

tamary schreef:
Denk dat als de onderzoekers eens goed kijken naar de kennis die er al is dat ze dan een heel eind komen. Probleem zit niet alleen in de aanleg, maar ook in voer en weidebeheer. Als ik zie wat er al aan kennis en inzichten op internet te vinden is vraag ik mij af waarom men 4 jaar over zo'n onderzoek moet doen?

Ik denk niet dat de mensen van de WUR en Utrecht zo stom zijn om zich niet eerst te verdiepen in de literatuur. Bovendien is dat een belangrijk onderdeel van het onderzoeksvoorstel en ik betwijfel of ze geld hadden gezien als dat niet in orde zou zijn geweest.
Wageningen beschikt helaas niet meer over eigen paarden voor onderzoek, dus zullen ze geschikte dieren moeten zoeken, die bovendien aan een aantal strenge eisen zal moeten voldoen voordat er een geldige uitkomst is. Als er wordt onderzocht naar de invloed van fysiologische systemen (wat ik mij goed kan voorstellen), dan is het logisch dat een onderzoek zo lang duurt, omdat eerst de variabelen moeten worden uitgeschakeld.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:07

Ik hoop dat er ook iets uit komt waar we met zijn allen veel aan hebben voor de paardjes met zomer eceem. Ben heel benieuwd

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:15

ik hoop ook dat er snel iets wordt uitgevonden , ik kan het niet meer aanzien, al dat gejeuk bij mijn paard en pony(vooral de pony) zelfs met eczeedeken op! haalde gisteren de deken eraf, nou...voor het eerst heb ik die mugjes gezien....ellendelingen! Uitroeien die beestjes!

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:38

Het zou heel fijn zijn als er eens wat op gevonden wordt, ik heb er alleen wel mijn bedenkingen bij.

Ik heb een pony gekent die schuurde zelfs in de winter, heeft dan niks meer met mugjes of beestjes te maken.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:44

Ook ik hoop dat ze nou eindelijk eens wat gaan vinden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:48

eindelijk gaan ze er eens wat meer aan doen.
hopelijk komen ze er ook uit

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:01

Wel de moeite waard om dat onderzoek in de gaten te houden.
Een van onze beessies heeft het ook, maar ik zou er graag een oplossing voor vinden.
Met een eczeemdeken is het voor haar aardig vol te houden,
maar het zou mooier zijn als we er echt iets aan konden doen,
behalve de mugjes op afstand te houden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:05

bijoekimmie schreef:
Het zou heel fijn zijn als er eens wat op gevonden wordt, ik heb er alleen wel mijn bedenkingen bij.

Ik heb een pony gekent die schuurde zelfs in de winter, heeft dan niks meer met mugjes of beestjes te maken.

Probleem is dat een paard dat kan blijven schuren vaak een jeukreflex ontwikkeld. Dan "verwachten" de hersenen zeg maar een jeuksignaal en blijven daarop reageren. Daarom is het ook zo belangrijk om ervoor te zorgen dat een paard stopt met schuren. Het krabben tegen de jeuk veroorzaakt anders alleen maar meer jeuk.

Zit trouwens net sinds 1,5 week met een pony die ook zomereczeem ontwikkeld heeft. Ben nu dus even blij met het regen en wind weer.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:21

tamary schreef:
bijoekimmie schreef:

Probleem is dat een paard dat kan blijven schuren vaak een jeukreflex ontwikkeld. Dan "verwachten" de hersenen zeg maar een jeuksignaal en blijven daarop reageren. Daarom is het ook zo belangrijk om ervoor te zorgen dat een paard stopt met schuren. Het krabben tegen de jeuk veroorzaakt anders alleen maar meer jeuk.

Zit trouwens net sinds 1,5 week met een pony die ook zomereczeem ontwikkeld heeft. Ben nu dus even blij met het regen en wind weer.

Hij kon nergens meer schuren, maar ze vinden altijd wel wat, zelfs lantaarnpalen en heggen met het wandelen Verward Jeuk is echt erg, nog erger dan pijn en daarom hoop ik ook dat ze wat gaan vinden, wat nou de preciese oorzaak is en dat je er wat aan kan gaan doen. Knipoog Laten we het met zijn allen hopen.

zoek_marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:01

Als ene Leen Taal er maar verre van blijft ! brrrrr

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:48

Ik hoop echt dat ze iets vinden! Ik heb sinds kort een pony die ook heel erg schuurt, waarschijnlijk is dit geen zomereczeem maar nog erg vervelend!

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:03

idd hopen dat er wat uitkomt
paar van onze paarden zijn vorig jaar ook ineens begonnen met jeuken, en je hoort het steeds vaker

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:34

tamary schreef:

Helemaal mee eens Tamary. Soms heb ik ook het idee dat een groot deel van de eczeempaardjes dit te danken hebben aan de veranderende samenstellingen van bijvoorbeeld voer. Vroeger hadden we "simpele" brokken maar als je ziet wat er tegenwoordig allemaal voor "luxe" in het voer zit. (waaronder ook suikers en "energy's") Het zal vast niet ALLEEN MAAR aan het voer zitten. Ik ben echt heel benieuwd of hier nou daadwerkelijk wat uitkomt.

@ EricPrast, ik weet dat tegenwoordig steeds meer ijslanders last hebben van staart en manen eczeem. Zodra er door een "potentiele koper" tegenwoordig telefonisch contact wordt opgenomen met de verkopende partij is de eerste vraag meestal: "heeft ie staart en manen eczeem?"
Het is gewoon een kl.... huidziekte bij paarden, voor het paardje zelf vooral.

Van friezen hoor je het ook steeds vaker en wordt die vraag eveneens door de potentiele koper vaker gesteld: "heeft ie staart en manenexzeem?"

Maar tegenwoordig de kwpn-ers ook al. En niet een klein aantal.

Zodra ze beginnen te schuren houden ze niet meer op met schuren. De huid raakt geirriteerd en bij erge gevallen wordt ie gewoon kapot geschuurt door de pony of paard. Knettergek van de jeuk worden ze.

Ik ga die mensen de hemel inprijzen ALS ze het gouden middel om staart en maneneczeem tegen te gaan OF dit volledig kunnen genezen.

Maar desondanks, super dat ze er weer voor gaan zitten om het uit te zoeken. Mooi persbericht hier op bokt (hebben zij ook weer reclame met naambenoeming) Haha!

En ik hoop dat ze dan ook de vraag kunnen beantwoorden: "wat is de OORZAAK van staart en manen eczeem" zodat men het ook kan voorkomen.

Ik wens ze heel veel succes en hoop dat ze met een goed en vooral veilig middel op de markt komen. Haha!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:36

Dat is al het zoveelste onderzoek.

Nog nooit is er resultaat geboekt. Wanneer geven ze t nou op dan?