Toch weer paarden van Piet Lootsma op Noarderleech

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Toch weer paarden van Piet Lootsma op Noarderleech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 16:01

http://www.liwwaders.nl/
liwwaders.nl

Boer Piet Lootsma laat toch weer een kudde paarden grazen op het Noarderleech tussen Hallum en Marrum. De beesten staan op een stuk land buiten de zeedijk dat formeel wordt gepacht door Pieter Bouma.

Natuurorganisatie It Fryske Gea, beheerder van het Noarderleech, is niet blij met de situatie. Vorig jaar werd het pachtcontract met Lootsma opgezegd omdat hij ondanks vele waarschuwingen in de herfst te laat zijn paarden binnendijks haalde.

In november 2006 werden de paarden van Lootsma wereldnieuws toen een deel van zijn grote kudde tijdens een storm verdronk. De rest van de paarden stond enkele dagen op een dijkje rond een dobbe, omringd door woelig zeewater. Dankzij daadkrachtig handelen van onder meer Micky Nijboer werden deze paarden echter op het nippertje gered.

Verwant artikel:

[VN] Paarden "Drama van Marrum" hoeven nooit meer op de kwelder

detour

Re: Toch weer paarden van Piet Lootsma op Noarderleech

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:02

Cayenne, is deze niet net door Liezl geplaatst?

Marigold

detour

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 16:03

Waar dan? Blond
Niet op Voorpagina nieuws en Overig nieuws iig? Verward

Edit: ah daar dus.
Daar kunnen wij niet vanuit verplaatsen naar de voorpagina, en heeft ze hem dus fout neergezet Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:03

slechte ik....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 16:04

Neuh, ken beuren hoor Clown
Ik vraag wel even of er geschoven kan worden Ja

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:27

blij dat de paarden er weer staan!!!

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:31

Om te zien wel... Maar ik weet niet of ik er zo blij om moet zijn dat hij ze elke keer te laat binnen haalt. Fijn dan, als zometeen weer de helft verdrinkt...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:14

Ik dacht ook dat het voor hem nu verboden was sinds vorig jaar om de paarden daar te laten grazen.

Dit om het hele gebeuren in 2006 en daarna na vele waarschuwingen meneer Lootsma weer in 2007 te laat was met de paarden naar binnen halen?

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:10

Lootsma huurt nu grond van Douma die nu pachter is van die gronden, vandaar dat het mogelijk is om daar zijn paarden te plaatsen. Overigens zien ze er verwaarloosd uit. Ben er vanmiddag nog geweest. Sorry zo ga je niet met beesten om.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:11

hmmzz, misschien toch dit weekend eens een rondje maken... het gebied waar ze staan heb ik wel gezien, maar deze specifieke groep nog niet

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:18

hilden1971 schreef:
Lootsma huurt nu grond van Douma die nu pachter is van die gronden, vandaar dat het mogelijk is om daar zijn paarden te plaatsen. Overigens zien ze er verwaarloosd uit. Ben er vanmiddag nog geweest. Sorry zo ga je niet met beesten om.

Hoe verwaarloosd?
lange manen, beetje aan de magere kant?

of lange voeten, zeer mager, cortom, nodig een hoefsmid, DA, wormkuurtje?

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:38

daantjuhhh schreef:
hilden1971 schreef:

Hoe verwaarloosd?
lange manen, beetje aan de magere kant?

of lange voeten, zeer mager, cortom, nodig een hoefsmid, DA, wormkuurtje?

Kijk eens rond en zie het verschil aan paarden van andere mensen die ook daar in het gebied lopen. Het jonge spul komt zo onder de stront uit een veewagen geperst, en wordt zo de kwelders ingejaagt.
Durf te wedden dat deze beesten nog nooit ge-ent zijn laat staan een wormenkuur hebben gehad.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:00

Dit ook weer! Man laat de helft van z'n kudde verzuipen in 2006...en ja hoor, er lopen alweer paarden van hem! Waarom mag die man uberhaupt nog paarden houden?!?! En als het waar is dat hij in 2007 weer te laat was met binnenhalen, vind ik dit helemaal van de zotte..

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:17

Nou alleen maar mooi voor die paarden dat ze daar weer lekker lopen! En waarom zouden de paarden van een ander er dan wel mogen lopen en die van hem niet? Als er onweer word voorspelt en je laat je paard buiten staan, en het word vervolgens door de bliksum getroffen is het oook je eigen schuld?? Nee dat is de natuur. Iedereen zijn eigen mening maar ik ben blij voor die dieren dat ze weer lekker kunnen grazen en niet binnen in hun stal hoeven te blijven met dit mooie weer!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:19

Esile schreef:
Dit ook weer! Man laat de helft van z'n kudde verzuipen in 2006...en ja hoor, er lopen alweer paarden van hem! Waarom mag die man uberhaupt nog paarden houden?!?! En als het waar is dat hij in 2007 weer te laat was met binnenhalen, vind ik dit helemaal van de zotte..

dit is wel een beetje overtrokken... die paarden liepen daar al jaren voordat "de halve kusse verzoop".
hij heeft zich niet aan de voorschriften gehouden, daardoor heeft dat kunnen gebeuren.. Hij was in 2007 idd weer te laat met weghalen, daarom is het pachtcontract opgezegd...

Paarden staan daar op zich prima! Super stuk grond! Als de eigenaar zich maar aan de voorschriften houdt....

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:20

de paarden die daar lopen zijn wilde paarden, die pak je niet zomaar bij een halstertje voor de DA/hoefsmit

verder vind ik niet dat je over iemand kunt oordelen zonder dat je hem kent, ik ken iemand die zeer goed bevriend is met zijn dochter..en geloof me, ik weet dat zij ingrijpt als die paarden echt in de problemen komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:02

Annerieke_ schreef:
de paarden die daar lopen zijn wilde paarden, die pak je niet zomaar bij een halstertje voor de DA/hoefsmit

verder vind ik niet dat je over iemand kunt oordelen zonder dat je hem kent, ik ken iemand die zeer goed bevriend is met zijn dochter..en geloof me, ik weet dat zij ingrijpt als die paarden echt in de problemen komen

Als ze zo snel is als in 2006 ,zal het vast wel goed gaan met die paarden

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:06

Ja, mijn reactie was, als ik hem nu teruglees, inderdaad enigzins overtrokken. Had net het bericht van die pony's in Groningen gelezen en daarna dit. Kan me altijd erg over dit soort dingen opwinden, dus reageerde wat heftig.

Ik vind het heerlijk voor die paarden dat ze lekker buiten kunnen lopen, maar ik vind het ook raar dat die man op dezelfde voet door mag gaan, terwijl het zo gruwelijk fout is gegaan in 2006.

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 00:41

Ik begrijp niet dat deze boer elke keer de lengte krijgt van de overheid.
Het is nu al de zoveelste keer dat hij de overheid omzeild.
Het wordt tijd dat de inspectie nu echt eens ingrijpt en hem het boer zijn ontzegt en zijn vee in beslag neemt. Wie niet wil horen moet maar voelen!

Duivel Duivel Duivel Duivel

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:16

waarom zijn vee in beslag nemen..?
iedereen moet kunnen laten zien dat hj het wel kan.
dus ik zou zeggen als hij ze dit jaar weer zo laat binnen haalt neem dan maatregelen..
julie kennen de man niet maar hebben er wel comentaar op.. ja okee het is niet normaal wat er in 2006 is gebeurt maar hij heeft die kudde daar al jaren lopen dus het gaat ook al jaren goed..
er kan altijd wat fout gaan..
ik vind deze reacties ook niet normaal..

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:00

silvana schreef:
Annerieke_ schreef:

Als ze zo snel is als in 2006 ,zal het vast wel goed gaan met die paarden

Mooi he het medium internet super opmerking hoor trouwens. schitterend

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:10

xElsjeeh schreef:
waarom zijn vee in beslag nemen..?
iedereen moet kunnen laten zien dat hj het wel kan.
dus ik zou zeggen als hij ze dit jaar weer zo laat binnen haalt neem dan maatregelen..
julie kennen de man niet maar hebben er wel comentaar op.. ja okee het is niet normaal wat er in 2006 is gebeurt maar hij heeft die kudde daar al jaren lopen dus het gaat ook al jaren goed..
er kan altijd wat fout gaan..
ik vind deze reacties ook niet normaal..

Ken jij hem wel dan?. Ik wel en ik vind dat dit niet de juiste manier is om dieren te houden dit deed men ten tijde van wereld oorlog nr 1. Iedereen heeft een grote mond als er een paard in de modder staat of te mager is en dan moet er actie onder nomen worden, waarom nu dan eens niet, of is het weer dat de instanties alleen de kleine man maar mag aanpakken, want een grote ja dat kunnen en durven we niet. Het jonge spul komt er zonder na gekeken te zijn onder de stront en drek vanaf het moment dat ze voor de winter die potstal zijn inge..... sorry werd even boos. Kijk daar eens naar, en hopelijk pakt er eens iemand die durft en ook de capciteit heeft hem aan. Zijn paarden hoeven niet weg alleen de omstandigheden waaronder deze beesten gehouden en onderhouden worden zou eens ernstig aangepakt dienen te worden. Geen goede huisvesting inbeslag name van het vee, raak je hem in de portomonee, want het gaat hem alleen om het spul zo snel en zo vet als mogelijk op de markt te brengen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:55

Annerieke_ schreef:
ik ken iemand die zeer goed bevriend is met zijn dochter..en geloof me, ik weet dat zij ingrijpt als die paarden echt in de problemen komen

Net als vorig jaar zeker. Sorry, maar zo'n stronteigenwijze vent moeten ze veel beter in de gaten houden en dat niet aan familie overlaten. Bouma had beter moeten weten, maar ja, zal er wel goed aan verdienen.